Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:42

Bumpen is het zachtjes en subtiel met beide benen vragen om verzameling. Overigens kan dit dusdanig zachtjes en subtiel dat een buitenstaander het niet ziet hoor. Het geflapper wat je soms ziet is zeker niet noodzakelijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:45

bumpen voor nagevelijkheid, verklaar dit eens beter want ik als klassieke dressuur ruiter snapt dat niet geheel, en vanwaar altijd met de spoor?

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:48

Moll schreef:
hoe zit het met het bumpen dan?

mol

Een modeverschijnsel voor rust, is de gegeven uitleg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:53

Moll schreef:
bumpen voor nagevelijkheid, verklaar dit eens beter want ik als klassieke dressuur ruiter snapt dat niet geheel, en vanwaar altijd met de spoor?

mol

Waar haal je de wijsheid vandaan dat bumpen met spoor dient te gebeuren? Of heb je dat gehoord als je ergens stond te kijken? Onze sporen rammelen ja :D als je de bumpbeweging groot maakt tenminste. Maar ik bump gewoon met kuit hoor, niet met spoor.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:55

gewoon een vraag, van waar het bumpen voor nagevelijkheid, en van waar de sporen?

mol

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:59

Sporen ter verfijning van de hulp, is niet anders dan bij dressuur (klassiek of modern). En een grove wielspoor is zacht zat. En ik bump niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:00

Sporen zijn optioneel Moll, net als de tutu voor dressuurpaarden. ;)

Serieus; de sporen zijn optioneel, geen verplichting. Je kent het wel, verfijning van de hulpen bladibla. 't Is soms nét gewoon paardrijden, dat westernrijden :D

Bumpen voor de nagefelijkheid is heel simpel uit te leggen; er zijn GEEN taktmatige ondersteuningen of hulpen, EN er is geen direct bitcontact. En tóch zul je dat paard moeten duidelijkmaken dat 'ie z'n buikspieren aan moet spannen, de ruiter 'op moet tillen' en z'n bovenlijn in de gewenste positie moet houden.
Nou kun je 'm dat leren door Alliejoep te roepen, als je maar consequent bent is dat geen probleem. Maar dat klinkt zo raar. Dus toen hebben ze het bumpen uitgevonden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:00

Cassidy schreef:
Sporen ter verfijning van de hulp, is niet anders dan bij dressuur (klassiek of modern). En een grove wielspoor is zacht zat.

klopt echter is het niet zo dat wanneer het paard pas een heel stuk verder is in zijn opleiding de feinabstimmung van dien aard word dat de spoor van toepassing gaat worden?

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:01

Moll waarom sporen bij engels rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:02

Moll, wat is het verschil met dressuur?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:03

Sonja schreef:
Sporen zijn optioneel Moll, net als de tutu voor dressuurpaarden. ;)

Serieus; de sporen zijn optioneel, geen verplichting. Je kent het wel, verfijning van de hulpen bladibla. 't Is soms nét gewoon paardrijden, dat westernrijden :D

Bumpen voor de nagefelijkheid is heel simpel uit te leggen; er zijn GEEN taktmatige ondersteuningen of hulpen, EN er is geen direct bitcontact. En tóch zul je dat paard moeten duidelijkmaken dat 'ie z'n buikspieren aan moet spannen, de ruiter 'op moet tillen' en z'n bovenlijn in de gewenste positie moet houden.
Nou kun je 'm dat leren door Alliejoep te roepen, als je maar consequent bent is dat geen probleem. Maar dat klinkt zo raar. Dus toen hebben ze het bumpen uitgevonden.

dus als ik u goed leest, zeg u dat wanneer het paard na geeft de buik aanspant?

en dan is teugelgewicht alleen niet voldoende om een paard na te laten geven dus?
contact is er altijd, of u zou zonder teugels moeten rijden.

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 18-05-10 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:07

FaberSmid schreef:
Moll waarom sporen bij engels rijden?

dat vraag ik me oprecht ook af, zoals ik hier boven al aan gaf, het gaat pas op wanneer de feinabstemmung in die maten is, en de opleiding van het paard van zulk nivo is dat ruiter en paard hier aan toe zijn net zoals stang en of trens.
mensen moeten eerst maar eens gaan leren voelen en zitten alvoords er aan e optoming van het edele paard geprutst word, en de ruiter moet eerst maar eens weten waar voor en wat ze doen met bepaalde hulpen.

mol

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:10

Loffelijk streven Moll, echter hebben we het niet over de Klassieke dressuur, maar over een manier van rijden die ontstaan is door het werken met vee. En geen cowboy in het Wilde Western ging een paard 18 jaar opleiden voordat bepaalde dingen mee gedaan konden en mochten worden. En ook niet elk paard uit de tijd dat er Ridders bestonden kreeg dezelfde opleiding voor zijn kiezen. Je vergelijkingen gaan scheef, je referentiekader is helaas niet voor iedereen te volgen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:13

Elke ruiter behoort zonder te rijden tot het beleren in scholen over gaat en de bevestiging daar is. Maar vergeet u niet dat het dragen van sporen, ook al spoorgebruik is? Hoewel sommige de gaven hebben hun paarden als muggen en dazen (?) lek te prikken, zonder dat die hun spoorgebruik van zichzelf door hebben. En ook beweren geen sporen te genruiken, alleen onder volledige controle?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:17

Cassidy schreef:
Loffelijk streven Moll, echter hebben we het niet over de Klassieke dressuur, maar over een manier van rijden die ontstaan is door het werken met vee. En geen cowboy in het Wilde Western ging een paard 18 jaar opleiden voordat bepaalde dingen mee gedaan konden en mochten worden. En ook niet elk paard uit de tijd dat er Ridders bestonden kreeg dezelfde opleiding voor zijn kiezen.

is het paard rijden in de US of A niet binnen gebracht door de Spaanse invasie en de paarden daar bij?
en zelf in Spanje komen de paarden niet onder de man onder de 4 jaar, is dit dan niet verzonnen door de wedstrijd drang vandaag de dag?
kan mij vaag herinneren dat zelfs in de tijd de paarden juist uit moesten groeien om te zie of ze geschikt waren, en dan wel met flink geweld gebroken werden om in gereden te worden?

en dan is de kennis die u nu aanspreekt van de geschiedenis van de baroke rijkunst minimaal zelfs xenophon was hier al van overtuigt dat de paarden niet te jong en een delgelijke opleiding moesten hebben.
en het geen wat er in die vorm van klassieke rijkunst word gevraag kunnen wij niet vragen van een niet rechtgericht en correct gereden dier, zoals de befaamde sprongen boven de grond, dit zou het jonge paaden lijf niet kunnen volbrengen, zelfs niet aan geleerd met ferme/harde hand.

mol

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:23

Niet ieder paard dat volgens de klassieke methode beleerd wordt, heeft de potentie om door te studeren tot het niveau van de sprongen boven de grond.

Door de jaren heen is kennis verloren gegaan, en bij grote hoeveelheden paarden zoals die in Amerika op een gegeven moment voorkwamen (en gebrek aan tijd om ze allemaal regelmatig in handen te nemen) zijn er idd soms hardhandige methodes toegepast. Echter hebben sommigen ook in Amerika het licht gezien en bewandelen de weg van Horsemanship (al dan niet Natural).
En ja in de USA worden dingen gedaan omdat er veel geld mee gemoeid is. Money talks, and rules the world. Is daar niet anders dan hier....

Bij deze mijn laatste reactie in dit topic. Het is veel te mooi weer om binnen te blijven zitten, ik ga naar mijn paardjes toe.

Jammer van dit potentieel leuke en leerzame topic. Voor mij is de lol eraf, zoveel aversie tegen een rijwijze ben ik nog niet tegengekomen op bokt.

IK wil eindigen met mijn favoriete leus:

A mind is like a parachute, it only works when it is open...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:31

Nog even en deze yankee is de enige westers ruiter die over blijft, ieder slaat op vlucht voor critisch schrijven? Waarommoet alle geschreven woorden als belediging opgevat worden?
Moll durf gerust te schrijven dat ik engels en western doe rijden, beide diend met wijsheid gereden te worden. Misverstanden en vooroordelen zijn in elke tak van paardensport, zoals u vast en zeker zal weten. Krijg ook het idee dat wester riding u niet geheel vreemd is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:32

Niet eenzaam worden FaberSmid, maar ik moet nog even 3 paarden gaan rijden nu. Morgen verder?
Fijne avond!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:35

Plezier met rijden, kunt u oefenen voor uw sporen, beetje humor tussendoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:36

*grinnik* ik denk dat ik het zonder afkan, ondanks dat ik ze inmiddels wel verdiend heb denk ik. En dan tóch nog kunnen bumpen he... :D

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:13

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:58

Begrijp de beschreven hulpen niet geheel van de spin zoals:
Teugels in neutrale stand tijdens de spin?
De beelden laten het tegendeel zie?
En zo ook binnenbeen tegen het paard, om de spin te stoppen?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:27

Goedeavond allemaal! Ben weer terug en zie weer veel info langskomen.
Helaas nog steeds geen goed voorbeeld of uitleg van onze Professor???

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:43

Rumpleteaser schreef:
Goedeavond allemaal! Ben weer terug en zie weer veel info langskomen.
Helaas nog steeds geen goed voorbeeld of uitleg van onze Professor???

Weet zelf van wie ik wel en niet ben, ben net terug, men zou toch ook moeten werken is het niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:09

Pirouetten:

Het leren van de pirouette, geschied uit de renvers en de traver, in galop.
Het paard moet totaal nageeflijk zijn en deze zijgangen zo volkomen mogelijk beheersen.
De priouette is een wending om de achterhand in galop, waarbij de galop zuiver doorgesprongen moet worden.
Het binnenbeen van de ruiter ligt op of dichtbij de singel, hier is geeft men de stelling en buiging mee aan, hier is ook het uiteinde van de zenuwen naar de mond nl die van de tong, drukt men daarop gaat het paard kauwen. En buigt zijn hals in de richting van het binnenbeen. (reflex)
De buitenkuit (been) ligt een handbreedte achter de singel, deze brengt samen met het gewicht van de ruiter die op het binnenzitbeenkobbeltje is (binnenbeugel meer belasten) het paard mede naar binnen, in samenwerking van de buitenteugel, de binnenteugel controleerd of verbeterd de binnenstelling.
Het paard moet absoluut rechtgericht zijn.
Met de buitenteugel regelt men het tempo, en de verzameling in samenwerking van de binnenteugel.
Het paard heeft net zoveel stelling als in de kleinste wending en dat is te vergelijken met een volte van 6 meter. De voorhand word in de richting van de wending geleid, anders zou de achterhand voor komen, wat een fout is. Dit doet men door de handen in tendenz richting de beweging te brengen, dit zeer subtiel.
De ruiter moet steeds het gevoel hebben direkt uit de pirouette voorwaarts te kunnen rijden.
De wending stopt men niet zoals een spin, men rijdt daarna recht uit en dat doet men door het gewicht terug te nemen op beide zitbeenknobbels de binnen hand te ontspannen en met de buitenhand toe te staan om voorwaarts te galoperen.
Stoppen na de pirouette is makkelijker als eruit te rijden, aangezien men gewoon entspant in de zit en met beide handen nageeft, en gelijktijdig het buitenbeen weer op zijn normale positie (bij de singel) terug neemt.
De belasting van het buitenachterbeen is in de 1e fase van de galop steeds het zwaarste.
Het is 1 van de zwaarste verzamelde oefeningen in de moderne klassiek dressuur, het gewicht is nl het meest op de achterhand.
De pirouette word zo klein als mogelijk gereden, het is een kunst om de achterbenen een circel te laten beschrijven van 30 cm dat is bijna nooit 50cm zijn tegenwoordig de beste pirouetten.
De tendenz is altijd naar voren, grotere pirouetten onstaan door in de training travers een grote volte te verkleinen, doordat dan de achterhand dan dwangmatig voor is bij het inzetten van de pirouette word de volte van de achterbenen groter meestal 1 tot 2 meter, dit noemt men een arbeids pirouette.