Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:00

Dan zijn we het zoals vanouds weer roerend met elkaar eens :-) Hihi!
Ik ga plat, lekker slapen mensen!
Truzzzzzzzzzzzzzzzzzzzten!

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:01

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:04

bandita schreef:
Even klein beetje off topic: Ik lees dat veel bokkers niet weten wat hun ideale gewicht zou moeten zijn voor hun lengte...

Kijk eens op deze site!!

http://www.voedingswaardetabel.nl/bereken/bmi/

:D

Waar dit soort dingen alleen geen rekening mee houden is erfelijkheid en figuur (nee geen overgewicht)
Het is niet standaard 1.65 oh dan hoor je 67 kg te wegen.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:06

Tuurlijk..... het is altijd een gemiddelde!!

Waar het vet zit... dat is een 2e! Maar wel een veel gebruikte formule binnen de sportwereld..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:08

_O- ik zou 65.1 kg normaal moeten wegen. A me nooit niet dat ik dat zou kunnen wegen.

Ik heb het niet over vet, maar over je lichaamsbouw. Ook zonder vet.

(en als man 69.2 kg. Yeah right :roll:)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:10

Ik ben van mening dat teveel overgewicht overal invloed op heeft. Wat is dan teveel, ik vind teveel als het je in de weg zit of als je bmi niet goed is.
Zelf ben ik 1.70m en weeg 66 kilo. Ik ben deze winter 9 kilo afgevallen en merk dat ik met rijden, weer netter zit.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:36

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:54

IndianLady schreef:
bandita schreef:
Even klein beetje off topic: Ik lees dat veel bokkers niet weten wat hun ideale gewicht zou moeten zijn voor hun lengte...

Kijk eens op deze site!!

Waar dit soort dingen alleen geen rekening mee houden is erfelijkheid en figuur (nee geen overgewicht)
Het is niet standaard 1.65 oh dan hoor je 67 kg te wegen.

Erger nog 67,8 is je maximum volgens die site. Het liefst zien ze je op 56 kilo.
Wat ik wel apart vind... minimum is 50.4, maximum is 67.8.. waarom is ideaal dan niet in het midden, dus 58.7?

En het wordt berekent met je gewicht.. maar vet is idd niet het enige wat gewicht bepaald. Spieren wegen bijv. meer dan vet, daarom telt deze test ook niet voor een topsporter... maar wij als paardrijders hebben toch best stevige spieren (in de bovenbenen etc)?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:06

Het gaat denk ik niet eens zo zeer om 5 kg meer of minder. Opstappen met een krukje moet je eigenlijk altijd doen, ook als je een normaal gewicht hebt. Daarover zijn inmiddels heel wat onderzoeken gepubliceerd. :D
Wat ik zelf bezwaarlijk vind, zijn ruiters die niet goed meer kunnen zitten. De beenligging van iemand met werkelijk overgewicht en dus dikke benen is een andere dan die van iemand met een normale bouw. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor het achterwerk. Die past gewoonweg niet goed in een zadel en dan zie je die bips vaak achterop de lepel landen. Een goede of slechte houding zegt dan al niet zoveel meer.

Iemand met een veel lager gewicht die een slechte houding (waaronder geen ritme) heeft, is natuurlijk voor de paardenrug ook dramatisch. Laat staan iemand met overgewicht én een slechte houding. Overgewicht is slecht voor jezelf en ook voor een paardenrug (maar dat is roken ook, én dat kan ik nou zo slecht laten). :o

KiWiKo

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:10

volgens de Wii ben ik helemaal OK :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:11

KiWiKo schreef:
hihihiihi :D :D :D

Ik zeg in mijn eerder aangehaalde post dat wij mensen niet het gewicht kunnen bereiken wat niet meer draagbaar is voor een paard :) een paard kan een hoop gewicht dragen........

dat dit op structurele basis problemen gaat geven dat is logisch, mensen met fysieke zware arbeid zijn ook vroeger versleten.

Ik snap heel goed wat je zegt

Okay dan, als we zó gaan redeneren; De zwaarste mens ooit officieel gewogen bracht 472 kilo op de weegschaal. Ben jij bereid dat gewicht ook maar 5 minuten een stapritje door de bak te laten maken op één van jouw paarden?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:18

Citaat:
Maar MontyRulezz, die komt elke keer terug, en het is een vreselijke dooddoener.
Iemand die te zwaar is, brengt het paard gewoon schade toe, zo simpel is dat. Dat kun je wel gaan vergelijken met een ruiter die lichter is, en niet kan rijden, maar dat is offtopic, daar gaat het gewoon helemaal niet over.
Bovendien is het 2 dingen die gewoon allebei slecht zijn voor het paard met elkaar vergelijken, en met zo'n vergelijking lijkt het een alleen maar beter als het ander, en dat is gewoon niet waar.

Helemaal mee eens, vaak als het over zware ruiters gaat komt er meteen iemand met een antwoord: Ja maar een lichte ruiter die niet kan zitten brengt meer schade toe! Het gaat nu niet over vingertje wijzen naar een ander..
Ik vind boven de 100 kilo ook echt te zwaar voor een paard ( sorry :o ) Verder heb ik een klein paard van 1.62
en zou daar inderdaad niet een zwaar iemand opzetten :).

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:28

Ja ik zie regelmatig mensen met overgewicht op hun paard hobbelen en zie de paarden zuchten en steunen, door hun kogels gaan en flink zwaaien met de staart als het mens ook nog gaat doorzitten. Sorry dit kan echt niet arm paard arme rug en gewrichten. Bedenk jezelf eerst eens als je met flinke overgewicht op je paard gaat zitten en je vette buik over het zadel ziet hotsen uit je rijjas knappend en je rijlaarzen 5 keer hebt laten vergroten..... En dit is geen belediging maar een constatering. Ik vind dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid moet dragen en ook al wil je zo graag op een paard zitten en rijden bedenk je dan en ik weet hoe moelijk het is om slank te worden, maar ik doe het mijn paard niet aan!!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:40

Voor mij is paardensport belangrijk omdat ik niet makkelijk loop.
Ik heb overgewicht wat er niet zomaar af te krijgen is met een dieet. Ik rij dus paard om mijn conditie op pijl te houden.
Natuurlijk baal ik er ook van dat ik niet zo mooi ben in een rij jasje maar doe er alles aan om een paard niet tegen te zitten.
Nee ik koop geen groot paard want ik ben maar 1.58 groot en door mijn handicap kan ik niet op een grote komen.
Ik heb op wedstrijd ook negatieve reacties gehad maar meer positieve. Ik vind het nm wel een verplichting aan mijn paard dat ik mijn benen stil heb en mijn lichaam onder controle heb.

Je kan in mijn ogen niet iemand veroordelen op overgewicht,wel vind ik dat diegene dan wel een basis conditie moet hebben.
Je ziet snel genoeg of het paard last heeft van de ruiter.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:57

een warmbloed kan minder draagen dan een koudbloed. een koud bloed is veel beter gebouwd zijn ribben zitten veel dichter bij elkaar dan een warmbloed paard.
en dan maakt het niet uit of je paard 170 is of kleiner.
het gaat om de bouw van het paard.
en dit is geen aanval op dikke mensen die op een paardje rijden.
maar zoek er een die bij je past,

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:06

Zouden veel mensen dan niet een paard kopen die niet bij hun past?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:08

Ik denk niet dat je het bij alle paarden ziet, sommige paarden zijn zo dat ze gewoon doorgaan. En dan is de vraag nog of je nu effect moet zien of dat binnen x aantal jaar komt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:12

Espie schreef:
een warmbloed kan minder draagen dan een koudbloed. een koud bloed is veel beter gebouwd zijn ribben zitten veel dichter bij elkaar dan een warmbloed paard.
en dan maakt het niet uit of je paard 170 is of kleiner.
het gaat om de bouw van het paard.
en dit is geen aanval op dikke mensen die op een paardje rijden.
maar zoek er een die bij je past,

Wat heeft niet bij je passen...Ik wil graag westernrijden...maar met 1.84 m. zie ik er niet ideaal uit op een quarter-achtig typetje....En toch ga ik het gewoon doen, omdat ik heb gemerkt dat het kan...

Je moet het van paard tot paard bekijken...in mijn ogen in ieder geval...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:14

Citaat:
Voor mij is paardensport belangrijk omdat ik niet makkelijk loop.
Ik heb overgewicht wat er niet zomaar af te krijgen is met een dieet. Ik rij dus paard om mijn conditie op pijl te houden. Natuurlijk baal ik er ook van dat ik niet zo mooi ben in een rij jasje maar doe er alles aan om een paard niet tegen te zitten. Nee ik koop geen groot paard want ik ben maar 1.58 groot en door mijn handicap kan ik niet op een grote komen. Ik heb op wedstrijd ook negatieve reacties gehad maar meer positieve. Ik vind het nm wel een verplichting aan mijn paard dat ik mijn benen stil heb en mijn lichaam onder controle heb.

Even heel zwart / wit. Jij hebt dus een klein paard voor je gewicht omdat JIJ er anders niet op kan komen.
je rijdt paard om JE EIGEN conditie op pijl te houden, en je gewicht maakt niet uit omdat je je lijf onder controle
hebt en je benen stil kan houden..?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:17

ik ben zelf iemand met overgewicht, en ik merk inderdaad dat mijn paard hier hinder van ondervindt.
ik ben zelf geen slechte ruiter, kan goed mee komen in de bewegingen, en stoor mijn paard niet met mijn overgewicht.

mar toch merk ik dat zei heel anders wordt als er iemand anders op gaat.
de echte doorslag om af te vallen heb ik nog niet binnen gekregen, het houdt steeds op bij een paar dagen dieten.
ik ben mijzelf erg bewust van mijn rolletjes.

maar kan niet zeggen dat mijn paard het vervelend vindt of niet, daarin scheelt het misschien wel dat ik vooral buiten rijdt :)

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:22

ik zeg toch geen aanval maar er zijn zat mensen die een paardje kopen en er veel te zwaar voor zijn daar ging dit toch over en niet of je tegroot bent voor een paard of teklein. daar gaat het niet over
ik zie zat ruiters die echt te zwaar voor een paardje zijn .en denk dan wel van koop een mooie fries of zo. ziet er dan ook gelijk anders uit het is geen aanval op te dikke mensen maar kijk wat bij je past.
want nogmaals iedereen mag plezier aan paard rijden hebben dik of dun

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:23

kohtje schreef:

Ik durf daar gerust nee op te zeggen. Ik heb vorig jaar een aantal B sgw-wedstrijden door heel nederland gejureerd. Ik vond dat er veel te zware ruiters op bloedpaardjes voor bij kwamen en bij de oefencross was het af en toe helemaal schandalig.

Dat zijn dus ook mensen die een paard aangeschaft ze vrijwel dagelijks op zitten en die niet gekozen zijn met het oog op eigen gewicht.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:25

gr_roos schreef:
kohtje schreef:

Ik durf daar gerust nee op te zeggen. Ik heb vorig jaar een aantal B sgw-wedstrijden door heel nederland gejureerd. Ik vond dat er veel te zware ruiters op bloedpaardjes voor bij kwamen en bij de oefencross was het af en toe helemaal schandalig.

Dat zijn dus ook mensen die een paard aangeschaft ze vrijwel dagelijks op zitten en die niet gekozen zijn met het oog op eigen gewicht.

bedankt voor de goeie uitleg . dit is wat ik bedoel

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:25

Ik vind het heel vaag allemaal .. Stel dat ik een lengte van 1,50 m heb en zeg maar 70 kg weeg, dan heb ik -voor mijn lengte althans- overgewicht. Maar zet me dan op een 1,70 m paard van om en bij de 500-600 kg, die kan dat gewicht van mij toch best dragen?! Het OVERgewicht van de RUITER heeft dus niet standaard een negatief effect op een paard.

Ik vind het iets helemaal anders als ik me niet goed kan bewegen door mijn overgewicht. Als ik mezelf niet omhoog kan brengen op mijn eigen benen en bijgevolg dus stuiter ipv lichtrijden, dàn heeft dat een negatief effect op mijn paard. Maar dat heeft het even goed als ik maar 50 kg weeg ..

Trouwens, bestaat er soms een formule om te berekenen welke massa paard welke massa mens kan dragen? Wie kan dat nou bepalen? Dat hangt toch volledig van paard tot paard af en het kunnen van zowel paard als ruiter ..

Edit: als ik even naar mezelf kijk kan ik vaststellen dat ik met mijn 64 kg redelijk easy een gewicht van 20 kg kan dragen. Dit verhaalt zich dus op ruw gezegd 1/3 van mijn eigen gewicht. Laten we dat even naar paarden omzetten; 1/3 van pakweg 500 kg is toch nog iets van een 166 kg ..

PS: alles is relatief en dit is slechts mijn mening ..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:28

bandita schreef:

Kijk eens op deze site!!

Net even ingevuld en ik ben nog geen kilo te zwaar volgens deze tabel. Mag 59.9kg wegen en ben 60.4kg

Ik merk wel dat de wat zwaardere mensen hier eerder een motivatie hebben waaom het volgens hen wel makkelijk kan.
Shanelle, jij draagt makkelijk 20 kg zeg je, maar kan je met die 20 kg op je rug ook een dag je normale werkzaamheden uitvoeren, of beter nog hardlopen, daarbij wel heuvel op heuvel af, stukje tegen wind in en dan ook nog flink trappenlopen.