hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:19

Tja ergens begrijp ik dat het uit veiligheid is. Maar heb het zelf nooit gedaan en denk ook niet dat ik het ooit zal doen. Heb nog nooit met een slof gereden en zou er dus ook geen weg mee weten dus lijkt het me toch veiliger voor mezelf en het paard zonder slof op buitenrit te gaan. Dus vind het zeker niet altijd zo. Bedoel als je als beginneling een buitenrit maakt onder begeleiding zou het toch onzin zijn dat je dan ineens een slof aan paard moet hangen terwijl je daar gewoon te weinig ervaring voor hebt. Dat lijkt mij nou namelijk niet bepaald veiliger.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:31

Ik heb persoonlijk nooit met slof gereden dus daar kan ik niets over zeggen. Bij m'n hete paardje hing ik er altijd een Thiedemannetje aan, werkte perfect :)
Ik ben totaal niet bang aangelegd, maar met m'n volbloedje vond ik het wel een strak plan om een veiligheidsmaatregel te hebben. Heeft ons beide meer dan 1 keer gered van een ongeluk.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:33

Brittje schreef:
juist niet , hoeft ja niet alleen aan de slof te trekken
je kunt hem als nog op de zit terug rijden
maar een paard die is volle galop er vandoor gaat gooit meestal de kop in de lucht en door de slof krijg je hem makelijker er weer bij gereden en kan net het beetje extra wezen waardoor je paard stopt

Rij zo dier maar naar de hand toe, heb je veel meer aan dan die slof aan te trekken.

Tja, tenzij je dat niet kan natuurlijk.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:36

ik heb ook altijd geleerd dat het veiliger is om met een slof op buitenrit te gaan

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:43

Ik vind een slof net levensgevaarlijk op wandeling, als ik dan al een hulpteugel zou gebruiken zou ik idd eerder voor een thiedemann gaan maar zoiezo ben ik niet voor het gebruik van hulpteugels...

Uiteindelijk ben je niet 'veiliger' door een hulpteugel om te doen, het geeft je een vals gevoel van veiligheid, of je nu een slof omdoet of niet, paard kan er nogaltijd vandoor gaan...

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:53

Moeni11 schreef:
Brittje schreef:
juist niet , hoeft ja niet alleen aan de slof te trekken
je kunt hem als nog op de zit terug rijden
maar een paard die is volle galop er vandoor gaat gooit meestal de kop in de lucht en door de slof krijg je hem makelijker er weer bij gereden en kan net het beetje extra wezen waardoor je paard stopt

Rij zo dier maar naar de hand toe, heb je veel meer aan dan die slof aan te trekken.

Tja, tenzij je dat niet kan natuurlijk.

ja maar als een paard je er in volle ren galop er vandoor gaat dan steken ze het hoofd
en als je het paard dan naar beneden wilt rijden om hem tot stoppen te brengen en op de zit te kunnen terug rijden
moet je heel hard je best doen dan kun je met een slof gemakelijker je paard met zijn hoofd naar beneden brengen en daar moet je natuurlijk wel achter aan rijden het is niet zo van ja mijn paard gaat er inren galop vandoor en ik trek gewoon de slof zo hard mogelijk aan zodat hij stopt

reken maar dat ik een paard wel op de zit terug kan rijden en ook wel weet te redden met paarden die graag fiks bokken of omhoog komen

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:57

Ik vind niet dat een paard een slofteugel om moet in het bos!!! Als ie in het bos schrikt maakt dat toch niet uit, want het gaat er niet om hoe netjes je rijd. Niemand die je ziet!! En als je met een groep rijdt maakt het al helemaal niet uit.

aerdenhout1

Re: hoe denken jullie over deze uitspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:01

zealotic..het heeft niet alleen te maken met netjes lopen hoor, zo'n slof!
Je trekt n.l het bit veel zwaarder op zijn lagen, waardoor hij dus eerder zal "luisteren"!

RSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:02

Wat een onzin zeg slaat nergens op, triest als je je paard alleen kan rijden met een slofteugel

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:35

Als je je paard niet onder controle hebt, ga dan niet naar buiten! ;) Simpel toch.
Een paard is een paard een vluchtdier ja.
Slofteugels zouden ze niet meer moeten verkopen..bah :n

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:58

hebben jullie het complete topic wel gelezen ?/?

het gaat er ook niet om om netjes te rijden maar als je een paard terug wilt rijden zal je toch bij een goed getraind paard(eentje met een goede basis) toch echt op je zit moeten doen en niet alleen op de mond
als je hem dan terug wilt rijden dan doe ik dat vaak op mijn zit met lichte teugelhulpen maar als je paard in paniek is dan zal hij niet gelijk op de nomale hulp reageren om dus je hulp te verduidelijken kun je met een slof werken zodat hij toch tot zich komt en zich om jouw gaat concentreren en zo kun je hem weer terug rijden en als jullie het graag op willen lossen door te gaan rukken en trekken in hun mond dan moeten jullie dat zelf weten

en geen enkel paard is voor 100% te vertrouwen want ze zijn en blijven vlucht dieren (in de bak, in de stal, in de wei, buiten)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:49

Een echt op hol geslagen paard, loopt ook door een slof heen.
En een goede ruiter die op een paard zit die gewoon wat aan de kletter slaat die kan een paard weer terug rijden naar de hand toe en dus zonder slof.
En zonder zagen of zoals hier ook genoemd flossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:54

aerdenhout1 schreef:
zealotic..het heeft niet alleen te maken met netjes lopen hoor, zo'n slof!
Je trekt n.l het bit veel zwaarder op zijn lagen, waardoor hij dus eerder zal "luisteren"!

Je zegt dat alsof de enigste reden voor een slof is om pijn te veroorzaken...

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:56

niet als je hem op een fatsoenlijke manier gebruikt
en je je paard goed aan de hulpen hebt staan
o ja en hoe verklaar je dan de prijs uitrijking van anky in aken
dat salinero aan de kletter ging ??????
Anky kan echt wel goed rijden en salinero staat ook wel degelijk aan de hulpen

en als de slof zo'n martel werktuig is waar is het dan toegestaan door de KNHS om daar mee je prijsuitrijking te rijden ??

en dat zagen en flossen was gebaseerd op dat als je paard gaat dat je hem liever goed in de mond zit dan hij een voetganger om ver rijden of samen met je paard onder een vrachtwagen te komen(lezen dus !!!!!!!!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:59

Brittje schreef:
niet als je hem op een fatsoenlijke manier gebruikt
en je je paard goed aan de hulpen hebt staan
o ja en hoe verklaar je dan de prijs uitrijking van anky in aken
dat salinero aan de kletter ging ??????
Anky kan echt wel goed rijden en salinero staat ook wel degelijk aan de hulpen

en als de slof zo'n martel werktuig is waar is het dan toegestaan door de KNHS om daar mee je prijsuitrijking te rijden ??

en dat zagen en flossen was gebaseerd op dat als je paard gaat dat je hem liever goed in de mond zit dan hij een voetganger om ver rijden of samen met je paard onder een vrachtwagen te komen(lezen dus !!!!!!!!)

Joh je weet toch dat de bokkers die nog nooit op een paard gezeten hebben dat aan de kletter ging veeeeeel beter kunnen rijden dan Anky... Die kan nie eens een paard naar de hand toe rijden.... :+

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:08

ooo... sorry helemaal vergeten :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:19

@Brittje
Das echt een beginnersfout hoor, je weet toch wel dat er zoveel ruiters op bokt zitten die veel beter rijden?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:21

Ik heb alles doorgelezen en lees vol verbazing meerdere malen "Als je je paard niet onder controle hebt, moet je er niet mee naar buiten gaan."
Vergeten jullie voor het mooie dat je op een LEVEND wezen zit????
Een fiets zal niet schrikken buiten maar een levend wezen kan dat nou eenmaal wel..en een slof kan nét ff dat beetje meer grip geven op hetgeen wat gaat komen.

Als ik moet kiezen tussen veiligheid paard+ruiter+ iedereen of ff flink de slof erop met hier een daar een fikse ophouding is mijn keus gemaakt, sorry paard..

kimfalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:23

Voor in het bos zou ik geen slof om doen. Dan kun je beter met meerdere paarden op stap gaan vind ik. Ook nog veel gezelliger :D

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:27

ik vind slof altijd zo link als je er in een keer een ruk aan geef gaat ze kop naar beneden een klein sprongetje van achter en je paard gaat over de kop. Er zijn altijd andere oplossingen doe is een schriktraining in de bak en neem andere oudere meer ervaren paarden mee als je eige (jonge) paard alles eng vindt, zulk soort dingen nemen ook al veel spanning weg.

slof altijd eigenkeus maar niet mijn oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:34

kimfalkena schreef:
Voor in het bos zou ik geen slof om doen. Dan kun je beter met meerdere paarden op stap gaan vind ik. Ook nog veel gezelliger :D

En meerdere paarden helpen je paard terug te pakken als ie aan de kletter gaat en zn hoofd omhoog gooit waarom?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:44

Wat springen sommige van jullie toch altijd op hun achterste benen als het woord slof teugel valt zeg..

Ik ben helemaal niet tegen een slof teugel , mits deze correct gebruikt wordt in de training en tsja op buitenrit kan ik me voorstellen dat het een hele handige en snelle manier van afremmen is..
Zolang je slof lekker loshangt tijden je buitenritje ondevindt je paard er geen hinder van . Ik zie het probleem niet zo.
denk dat menig bokkers maar al te blij zijn dat ze die slofteugel om hadden in geval van nood.
Een paard is een vluchtdier , je kan en mag nou eenmaal nooit zeggen dat jou paard 100% betrouwbaar is. Want dat zijn ze niet !

Dat er meerdere oplossingen dan alleen slof zijn ben ik absoluut met jullie eens. Maar ook een slof behoort tot 1 van de oplossingen.
Een thiedeman bv zit je wellicht op buitenrit veel meer onbewust mee te spelen doordat deze aan de teugels bevestigd zitten. Daar heeft je paard meer last van dan een slof die los hangt.
En tsja een martingaal is ook niet alles , daarmee kan een paard zich nog steeds heel sterk maken.

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:48

asyaa het spijt me een beginner moet het ook leren he
ladygiroc dat geld dus voor mij ook

met meerdere paarden kan ook maar als je niet in de positie ben om met een groep te gaan en wie zegt dat die paarden er of noet achter aan gaan of te minste mijn paarden als ze echt ergens van schriken denk hij niet goh er loop een groep andere paarden mee laat ik daar maar bij blijven mar hij gaat vluchten

kimmekuh ik weet niet of je in het topic hebt gelezen ???
en of je de werking van de slof kent ???
en ja dan doe je een schriktraining maar wie vertelt me dan dat mijn paard niet gewoon schrikt van een konijntje of een hert ?
(ik was al weer een heel verhaal aan het typen maar lees maar eerst het topic door en post dan wat )

kimfalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:48

Asyaa schreef:
kimfalkena schreef:

En meerdere paarden helpen je paard terug te pakken als ie aan de kletter gaat en zn hoofd omhoog gooit waarom?

snap je niet helemaal, maar goed. Meerdere paarden helpen wel degelijk, hij gaat echt niet in zn eentje aan de kletter hoor. In ieder geval de mijne niet. Het is een kuddedier dus blijft wel bij de rest. Met dat hoofd ja daar doe je niks aan door met een groep weg te gaan. Maar dat hoeft toch ook niet in het bos? Of wel?

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:51

nou een paard die ergens goed van schrikt denk echt he laat ik maar rustig bij de groep blijven nee die gaat vluchten en als je pech hebt gaat de rest van de groep mee