liljebo schreef:onlangs stond ik bij een springwedstrijd voor kinderen waarbij een meid de pony letterlijk de hindernissen oversloeg. Ze won. In de dressuur zag ik haar bepaald niet zachtzinnig met sporen en bit omgaan. Ook hier won ze. (was in nederland)
En als kinderen dit gedrag beloond zien, denk ik dat de basis al verkeerd is (pa stond het overigens toe te juichen... jouw pa, jasmijn, was dus heel wat slimmer)
Ja, weet je... Ik ga niet iedere situatie die jij gezien hebt verdedigen. Dan blijven we aan de gang. Ik heb mijn visie op dressuurwedstrijden irt welzijn voldoende toegelicht. En dan vind ik het wel wat flauw dat jij dan weer komt met 'ja-maar toen en toen zag ik daar en daar...' Als zo'n situatie jou mening zo vormt dat je met de verdere argumenten die ik aan haal niets kunt, dan houdt voor mij de discussie op. Het is soms ook wat je wil zien. Ik rijd zelf nu zo'n 17 jaar officiele/KNHS wedstrijden en mijn ervaring is dat de beste ook vaak de winnaar is. In ieder geval op de grotere concoursen. En ik ben wel eens getuige geweest van excessen. Maar zeker niet met de schering en inslag waarvan jij meent dat dat het geval is.
liljebo schreef:Want dan gaat het niet meer om het paard, maar om de prijs.
Dat wordt hier altijd graag geroepen, maar wat mij betreft zijn het altijd lege en stemmingmakende kreten. Voor sommige ruiters zal het opgaan, maar voor de meerderheid niet. Die beleven gewoon plezier aan dressuurwedstrijdjes en de ontwikkeling die ze met hun paard doormaken. Zij zoeken op wedstrijd bevestiging bij een juru of zij wel op de goede weg zijn. Want als je dikke prijzen wil winnen moet je geen dressuur gaan rijden.
liljebo schreef:Hoeveel recreatieruiters zijn werkelijk in staat om een scheef paard (ieder paard is van nature scheef) te corrigeren, nog voordat hij schever wordt, met hun eigen kennis en zit.
Waarschijnlijk zeer weinig... Voor mij ook geen probleem. Je moet het altijd in relatie tot de inspanning zien die van het paard gevraagd wordt. Een paard dat een fractie scheef loopt, maar lekker buiten gereden wordt met een ruiter die verder niet in de weg zit (in de zin van overgewicht, grote balansproblemen etc) gaat daar niet direct van slijten. Het gaat pas een probleem worden als er een grote dressuurmatige inspanning van dat paard gevraagd gaat worden. In het skala komt rechtrichten pas in de 2e fase nadrukkelijker aan de orde. In de dressuur gaat het je vanaf M2 niveau pas echt opbreken als je paard niet goed rechgericht is. En de gemiddelde recreatieve ruiter rijdt dat dressuur niveau niet. En die ambitie moet je dan ook niet hebben als je verder geen aandacht aan dressuur wil besteden en gewoon lekker van buitenritten met je paard wil genieten.
liljebo schreef:In die zin denk ik toch dat rechtrichten en soepelmaken zin heeft. Het verkleint, mijn inziens na, het risico dat de ruiter, door scheef paard, een scheve zit aanneemt.'
Bij het doorbreken van die cirkel moet de ruiter bij zichzelf beginnen. Een scheve ruiter met een verkeerde houding kan een paard niet rechtrichten. Verder wil ik niet spreken van rechtrichten als kunstje op zich, omdat het voor mij onslosmakelijk met de andere aspecten van het skala verbonden is. En ik een beetje een aversie heb tegen die rechtrichtgoeroes
liljebo schreef:Maar ik denk dat ze evengoed lang niet de beweging krijgt die ze als wild paard zou krijgen en dat om die reden extra beweging in de vorm van training/rijden ed. goed uitwerkt op haar gestel. Althans... ik vind haar nu stukken fitter dan een paar weken geleden, toen ze dus scheef was, moeite had met buiging naar een kant en erg veel struikelde
(dat doet ze nu dus niet meer.)
Ze is bovendien opgewekter.
Misschien ben ik dan ook niet duidelijk; ik stel niet dat een goede dressuurmatige training slecht is voor een paard. Integendeel. Ik stel alleen dat het bij een gezond paard, dat gehouden wordt onder goede omstandigheden en waarmee licht recreatief werk gedaan wordt een dressuurtraining met allerlei ingewikkelde toestanden niet nodig is om het paard gezond oud te laten worden. En dat paarden opgewekter kunnen worden; dat klopt ook. Veel paarden genieten ook van de aandacht en omgang met de mens. Zeker als er verder weinig te beleven valt voor ze, zoals in het geval van jouw merrie.
liljebo schreef:Ik weet overigens nog niet hoe het nu met die hulpmiddelen bij het longeren zit? Werkelijk noodzaak? En is het wel een goede ontwikkeling dat iedereen dat tegenwoordig doet?
Ik gebruik zeker bij longeren hulpteugels. Zonder hulpteugels vind ik longeren vrij zinloos... Dan train je niets. Maar het is wat je doel is. Ik wil graag iets trainen/verbeteren. Als je je paard alleen wat beweging wil geven hoef je geen hulpteugels te gebruiken bij het longeren. Maar ik laat hem dan liever in de wei lopen. Dan beweegt hij ook.
liljebo schreef:Maar als je het paard lichte stelling naar binnen laat aannemen, in het begin aan de hand en vandaar uit op de volte(buiging dus... ik werk nooit met bijzet of wat voor hulpteugel dan ook) rek je de buitenkant en train je de binnenkant.
Nou niet echt. Want als je paard scheef is, en jij trekt hem met zijn hoofd naar binnen, dan gaat zijn kont naar buiten. Dan laat je hem hooguit over de buitenschouder wegvallen, en wordt er helemaal niets recht. Met bijzetteugels kun je nog iets begrenzen. Maar echt goed rechtrichten kun je pas vanuit het zadel. Een een hele enkele handigerd kan het ook met de dubbele lijnen. Maar met alleen een halster en een longeerlijn bereik je vrij weinig.
Professor schreef:In iedergeval heeft de ruiter het paard nodig, anders is het geen ruiter, het paard blijft paard ook zonder ruiter.
Het paard heeft de mens ook nodig, anders heeft het geen bestaansrecht meer
Evolutietechnisch gezien heeft het paard zich door de mens laten domnesticeren omdat dat het paard voordelen opleverde zoals bescherming tegen roofdieren.
Professor schreef:Daarom zijn wij eigenlijk verplicht het paard te trainen om zijn lichaam gezond te houden, zeker wanneer wij daarmee sporten.
Dressuur is ook daarvoor ontwikkeld het paard eleganter zich te laten bewegen.
En dat klopt. Al zou ik het nog willen aanvullen dat wij het paard verplicht zijn om lichaam en geest gezond te houden. En als wij ermee gaan sporten, dat we dan een paard selecteren dat in iedergeval wat natuurlijke aanleg heeft voor die sport.