Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:53

ik vind t wel fijn als mijn instructie een keer geveold heeft hoe mijn paard loopt/voelt als ze er zelf op zit. Zij weet dan ook hoe het aanvoelt. Is toch makkelijker om te voelen tegen welke problemen iemand met zijn paard aanloopt. Ik spiegel me niet aan mijn instructie, zou niet weten waarom.

bromfiets

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:54

Ik laat mijn instructrice regelmatig op mijn paard, dan weet ze waar de moeilijkheden van het paard en van mij zitten (Meestal bij mij dus :P).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:22

Gelukkig stapt mijn huidige instructrice er gewoon op.. Als die 2 ervoor dat ook hadden gedaan waren ze er veel eerder achter gekomen dat mijn paard niet goed beleerd was en niet snapte wat ik van hem vroeg. Mijn eerste instructrice verlangde schouderbinnenwaarts aan de hand van mijn paard, terwijl het dier eigenlijk maar amper fatsoenlijk op 4 benen kon lopen onder het zadel. Ik vind dat gewoon niet logisch..

Mijn huidige instrustrice heeft Zor de basis opnieuw aangeleerd, en mij eigenlijk ook :D Als ik er niet uit kom, of ik vind iets moeilijk, stapt ze er zelf op om te kijken of het aan mij ligt of dat Zorro misschien niet snapt wat ik bedoel, en we gewoon een miscommunicatie hebben. Als ik Zorro iets moet leren wat ik zelf ook moeilijk vind, is dat gewoon heel verwarrend, Zorro heeft daar soms moeite mee. Zij kan het wel, zonder hem af te leiden met uitstekende benen of wat dan ook, en ik vind het zo fijn dat zij het dan doet.

En wat helemaal super is, is dat ik soms ook les krijg op haar paard, gewoon om even te voelen hoe het is als alle knopjes er al op zitten. Dat geeft ook gelijk een enorm doorzettingsvermogen, want dan wil ik ook dat Zor zo goed luisterd :D

Ik heb er zelf dus totaal geen moeite mee. Toch is zij wel de enige die ik er op laat, ik vind het wel belangrijk dat de ruiters op 1 lijn zitten. Zij leert het mij, dus we doen het beide op dezelfde manier. Zet ik er bijvoorbeeld een vriendin op die net even anders rijdt, is dat voor Zor wel heel verwarrend, die kan daar gewoon niet mee omgaan.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:26

Mijn instructrice stapt ook regelmatig even op mijn paard. Soms omdat ik zelf iets niet opgelost krijg, maar soms ook om even te voelen waar we nog aan moeten werken.

Ik vind het ideaal!

elisaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:09

De instructrice van mijn vriendin doet dat wellis :P

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:31

why not?

Dan voelt ze timnste ook aan hoe je paard rijd?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:43

Ik vind het belangrijk dat een instructeur ook op je paard durft te stappen (zijn helaas best veel die het niet doen/durven). Soms voelen dingen anders dan dat ze op het oog lijken. Dan kan de instructeur het zelf voelen wat er niet goed gaat.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:46

Mijn instructrice deed dat eigenlijk nooit, heb ik ook nooit gevraagd. Was niet nodig ook.
Alleen toen mijn paard langere tijd kreupel/onregelmatig bleef heeft ze erop gezeten om te kijken of t paard ook bij iemand anders zo liep. Maar nooit tijdens de les.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:54

Ze mag er best op, maar nodig vind ik het niet.

Een echt goede instructeur/instructrice ziet nl maar al te goed "alles" wat er gebeurt en hoe het aan voelt ;-)

Daarbij moet het als combinatie paard/ruiter toch gebeuren!

Ik vind het een ander verhaal bij jonge paarden (kleine onwetendheid probleempjes) of probleempaarden,
om ze net even erdoor te zetten of om het voor te doen om je uitleg te geven en een eind op weg te helpen...

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:56

Ik krijg les op myn vz-pony.
Onder de les gaat ze er ook wel eens even op om voor te doen hoe het moet.
Vind het wel handig en heb er geen problemen mee. :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:59

Ik laat mijn instructrice wel eens op mijn paard rijden ja. Als ik ergens tegenaan loop kan zij haar even aanvoelen en weet ze precies wat ik er aan kan doen. Soms is dat echt ideaal! :D Het gebeurd niet wekelijks hoor. Denk dat ze er sinds augustus iets van 3x op heeft gezeten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:02

Gewoon erop laten hoor :j Het kan eigenlijk alleen maar de kwaliteit van de les verbeteren, omdat imo de instructeur/instructrice ook op het paard gericht zijn/haar les kan geven :j

En als ik mijn paard mijn instructeur niet toe zou willen vertrouwen...Sja, dan moet ik overduidelijk opzoek naar een nieuwe, toch? ;)

Bovendien is het soms verdraaid makkelijk even een voorbeeld te zien :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:07

Proef ik bij Moontje een trauma? :=

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:09

mijn instructrise mag rustig op mn pony hoor :D Vind zij ook leuk en ik kan dan zien wat zij goed doet en ik fout of hoe zij dingen aanpakt.
Daarbij kan zij ook voelen wat ik bedoel met wat ik voel.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:11

Mijn oude instructrise deed het regelmatig, maar ik voelde me daar niet
altijd goed bij. M'n nieuwe instructrise gaat er nooit op. En dat vind ik beter.
Ik snap het principe opzich wel dat zij even kan voelen wat er mis gaat, maar
toch heb ik het liever niet :o

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:13

xApple schreef:
Mijn oude instructrise deed het regelmatig, maar ik voelde me daar niet
altijd goed bij. M'n nieuwe instructrise gaat er nooit op. En dat vind ik beter.
Ik snap het principe opzich wel dat zij even kan voelen wat er mis gaat, maar
toch heb ik het liever niet :o

Dan vraag ik me af: Als je zo weinig vertrouwen hebt in de kwaliteiten van jouw intructeurs...Moet je dan niet eens een ander opzoeken? Ik bedoel, wanneer ik het niet eens ben met de rijwijze van mijn instructeur en het past niet bij ons als combi, dan zoek ik een ander... :Y)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:24

Ik ben heel slecht in een ander op mijn paard laten dus ook met instructeurs heb ik best moeite. Zeker als het gaat in de trant van je hebt het nu moeilijk, laat mij het maar oplossen. Ik ben van mening dat ik daar geen zak aan heb, vertel me liever wat ik moet doen om het op te lossen zodat ik het ten minste ook zelf kan.

Mijn huidige dressuurinstructeur laat ik niet op mijn paard omdat hij nu 85 is en wat moeite krijgt met op en afstappen en dat zijn net de dingen waar mijn kasteel vroeger erg lastig op was.

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:53

Ik vind het een goed plan om je instructrice op je paard te laten rijden. Hierdoor kan zij hele andere dingen voelen dan dat ze ziet. Als ze dat weet kan ze jou daar ook weer verder mee helpen. Ikzelf laat mijn instructrice er vaak ook op rijden, daarna voelt hij weer erg fijn aan!!

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:06

ik niet: heb een C-Pony :P !

maar met een groterder en hij/zij is iritant zou ik dat best willen dat iemand anders erop gaat!

die kan aanvoelen wat hem mankeert vaak ;) !

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:30

ik zou het niet erg vinden als mijn lesgeefster om mijn pony gaat,
want zij weet dan hoe het voelt als ik ergens tegen aan loop,
en als ze het voelt weet ze misschien nog wel een andere oplossing,
die beter bij mijn pony werkt :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:03

Mijn instructrice gaat wel eens op mijn paard... niet zo zeer om te voelen waar ik tegen aan loop, maar vaak om hem daar dan even doorheen te helpen, omdat zij nou eenmaal meer ervaring heeft dan ik. Dit gebeurt niet vaak hoor, maar vind het soms zelfs wel prettig, dan snapt hij wat er bedoeld wordt en kunnen wij daar samen weer aan werken... :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:10

Ja hor, zo kan ze zelf voelen wat ik voel en ik kan dan het plaatje eens op de grond zien. Ben er inmiddels nl. wel achter dat het heel anders voelt dan het plaatje is.

Heb er wel een hekel aan als ze op je paard stappen en zoiets hebben van: zo, ik zal weleens even wat laten zien. Dan hoeft het voor mij een volgende x ook niet meer.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:45

Indien mogelijk graag zelfs :))
Helaas kanmijn instructrice niet meer rijden vanwege versleten heupen, maar ik weet dat ze er dolgraag op wil.
Zelf geef ik ook les en ga ik ook wel eens op het paard van mijn leerling, net om even aan te voelen waartegen je aanloopt ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:50

Ik vind het ideaal om regelmatig het paard van een leerling te rijden. Je kent het dier dan door en door, je weet wat er rijtechnisch aan scheelt en hoe de leerling dat moet gaan oplossen. Soms is het verdomd moeilijk om te zien vanaf de grond. Dan voelt het ineens heel anders.
Ook kan de leerling soms zo gewend raken aan het paard dat ze elkaar zwakke punten gaan compenseren. Daar prik je pas echt doorheen als je het paard zelf eens voelt.
De leerling kan veel gerichter geholpen worden en de progressie gaat ook veel sneller. De leerling rijdt het paard dan vaak na en voelt dan hele andere dingen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:14

Toch ben ik van mening dat een echt goede instructeur/instructrice alles ziet en dus ook ziet "hoe het voelt voor de ruiter" :D

Ik heb nu instructie van iemand die echt alles ziet, als ik bv helemaal achteraan in de 20 x 80 baan van haar af rijd, zegt ze "handen 2 cm naar links" en hup direct resultaat!
Echt wonderbaarlijk hoe ze dat ziet en ook weet ze altijd precies hoe het voelt voor mij, zonder dat ze erop zit of gezeten heeft :P