De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:26

Missen we iets? De aan/uit knop? Nee, zonder te dollen, ik ben ook wel benieuwd hoe iedereen hier nageeflijkheid ervaart. Hoe voelt het?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:42

setteke schreef:
Missen we iets? De aan/uit knop? Nee, zonder te dollen, ik ben ook wel benieuwd hoe iedereen hier nageeflijkheid ervaart. Hoe voelt het?

Nageven en Nageeflijkheid zijn twee dingen, die ik zoals gezegd dit weekend hier zal neerzetten.
Kan wel verklappen dat Nageeflijkheid zeer sterkt lijkt op het duitse woord Durchlässigkeit, en het nageven alleen in de kaak en de nek plaats vind.
Nageeflijk is zowel me fysiek als phygisch, en vind plaats in het hele lichaam.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 20:43

Jeetje, wat gaat het topic snel!

FaberSmid schreef:
Setteke ik kan het u niet verklaren, tast net als u en ieder in het donker. Omdat we alle helaas nog steeds geen uitleg verkrijgen?

Waar wilt u uitleg van? Ik snap het niet.

Voor Proffesor, in uw eerste antwoord had u vragen (??) neergezet? Is het de bedoeling dat ik ze beantwoord of dat ik er over ga nadenken? Daar ben ik nu mee begonnen. Hoop binnekort een uitgebreider, logischer topic te kunnen maken over dit onderwerp.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:55

Maar wat voel je als ruiter/amazone? Hoe herken je het?
Kan nog wel een A 4 vol kletsen :D .
Maar voor mij voelt het, dat ik een juiste doorvoer heb (van achter naar voren), met een smakelijke schuimende mond (geschmeidig), waarbij de teugelhulpen uiteindelijk minimaal zijn. Het paard zit fijn, spant de juiste spieren aan, is voor iedere hulp ontvankelijk. Daarom schreef ik ook eerder einddoel. Dit is mijn einddoel van elke training.
En hoe voelt het voor jullie?

Juangi, moet dat? Een ander topic?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:56

Juangi uitleg over het rijden van modie en nombrado?
Professor bij uw schrijven, zie ik dan een afkauwend paard voor me. Ik denk dat daar ook verwarring over is, mede door de verwarring door verkeerd vertalen, jip en janneke taal en verkeerd leren.

Hoe het voelt zetteke? Alsof het paard zich geheel geeft (let wel niet overgeven, maar vrijwillig geven) aan de ruiter, alle hulpen aan neemt, de ruiter zo zacht als mogelijk hulpen kan geven en paard en ruiter als combinatie tesamen smelten?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 20:59

setteke schreef:
Juangi, moet dat? Een ander topic?

Ja, dit topic is niet compleet en als ik het zo nalees erg rommelig en missen er belangrijke dingen.

FaberSmid

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:01

Ben benieuwd, u maakt er nu een raadsel van?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:02

setteke schreef:

Hier een pony die echt moeite met ontspannen heeft. Voelt ze spanning dan gaat ze rennen en huppen, dit heeft mede door de aanleuning te maken en met mij (door mijn zit)

Dus als ze echt nageeflijk loopt, voel ik haar ontspannen, komt ze in tempo terug, laat haar hoofd zakken, word licht op de teugels maar met aanleuning en knabbelt op het bit (soms ook nog een briesje bij)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:03

FaberSmid schreef:
Ben benieuwd, u maakt er nu een raadsel van?

Een raadsel is wel erg overdreven, maar niet erg duidelijk doordat belangrijke dingen missen (onder andere de actieve achterhand)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:04

Kauwen, betekent beweging van de mond, en de mond mag niet bewegen. Het paard moet stil zijn in de aanleuning. En vanwege deze regels snoeren we monden zu. Tja.

Juangi, wat mist er dan? En wat is niet compleet? Er reageren hier mensen, allerlei mensen, dus rommelig lijkt het gauw.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:06

Daarom schreef ik ook afkauwen setteke?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:14

Afkauwen? Er mag helemaal niet gekauwd worden. Daarom het gesnoer van de neusriem.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:19

setteke schreef:
Kauwen, betekent beweging van de mond, en de mond mag niet bewegen. Het paard moet stil zijn in de aanleuning. En vanwege deze regels snoeren we monden zu. Tja.

Juangi, wat mist er dan? En wat is niet compleet? Er reageren hier mensen, allerlei mensen, dus rommelig lijkt het gauw.

Dus, omdat ze kauwt op het bit, is de aanleuning weg? Zou je hier meer informatie over kunnen typen?Maar, mijn pony knabbelt juist op het bit als ze nageeflijk is en als de aanleuning goed is. Anders word ze niet nageeflijk en gaat ze rennen.

Ik moet zelf meer verdiepen over het hele nageeflijk rijden, wat het lichaam van het paard doet, wat oorzaken voor geen nageeflijk zijn, actieve achterhand en hoe dit te krijgen, wat de rol van de ruiter is bij nageeflijkheid (staat nu al wat in, maar mag meer) en gewicht van de ruiter, onderzoeken voor ligging van bit in de mond en ga zo maar door.

Maar, hier moet ik me even helemaal in gaan verdiepen, voordat ik weer ga schrijven. Dus gaat nog wel even duren, denk ik. Dit onderwerp heb ik zonder voorkennis gemaakt, gewoon even vlug.

Want dit alles, leer ik net een jaartje. Ik heb voorheen op een manege gereden waar dit niet behandeld werd, erg slecht. En als 16jarige heb ik hier ook nog niet zoveel verstand van als ik zou willen, zou graag de kennis van Proffesor en FaberSmid willen hebben....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:23

Even kort, voordat ik stop.
Nageven heeft niet direct met een aktieve achterhand te maken, omdat het zowel in stand als in de beweging is.
Nageven kan het paard, maar de ruiter moet ook nageven.
Nageeflijkheid is in het hele lichaam.

En het paard opent zijn mond het maakt een kauw beweging, bij het nageven.
Daarom twee fingers tussen de neusriem en het neusbeen.
Nageven is een kauwbeweging.
Laatst bijgewerkt door Professor op 14-05-10 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:24

setteke schreef:
Afkauwen? Er mag helemaal niet gekauwd worden. Daarom het gesnoer van de neusriem.

Setteke ik denk dat u het bericht van professor over het hoofd gezien heeft? Over nageven en negeeflijkheid?
Persoonlijk verwijder ik direct de sperriem en doe de neusriem zo los mogelijk. Met stang en trens is dat natuurlijk vanzelfsprekend, maar ik rij niet alle paarden altijd op stan en trens.

Professor hoe zit het dan met afkauwen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:28

Professor schreef:
Even kort, voordat ik stop.
Nageven heeft niet direct met een aktieve achterhand te maken, omdat het zowel in stand als in de beweging is.
Nageven kan het paard, maar de ruiter moet ook nageven.
Nageeflijkheid is in het hele lichaam.

En het paard opent zijn mond het maakt een kauw beweging, bij het nageven.
Daarom twee fingers tussen de neusriem en het neusbeen.
Nageven is een kauwbeweging.

Phoe, ik moet nog veel leren!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:34

Juangi niet alleen u, wij alle hebben nog veel te leren ons gehele leven door. Is paardrijden geen prachtige veelzijdige leerzame interessante denk en doe sport?
Het heeft met de reflexen te maken, maar bedenk u eens de volgende situatie. Stel u heeft kramp aan uw kaken, omdat u uw kaken doet verspannen. Gaat u dan uw kaken nog meer verspannen of juist even ontspannen, door uw kaken kort van elkander te doen?
De hulpen van de ruiter werken op de reflexen van het paard in, door met de hulpen die reflexen te prikkelen. Het paard kan niet anders dan een reactie geven, voor een deel ongecontroleerd en gecontroleerd. Nu zult u en anderen wel denken, een reflex is toch altijd ongecontroleerd omdat het automatisch geschied? Daar zal ik morgen op in gaan, ik ga u alle nu verlaten omdat ik zo beroerd als een mexican ben.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:35

Nee hoor, als ze kauwt is de nageeflijkheid niet weg. Je hebt een leuk topic geopend, maar zoals ik al eerder zei, er reageren hier allerlei mensen met allerlei meningen. Ik praat vanuit de wedstrijdsport, anderen vanuit andere stromingen. Dit maakt het juist interessant.

By the way, ik lees nergens over heen. Het is hetzelfde werkwoord :D . Maar wat je uiteindelijk voelt, daarin geef ik de Prof helemaal gelijk, stilstaand nageven is wat anders als in beweging.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:44

FaberSmid schreef:
Juangi niet alleen u, wij alle hebben nog veel te leren ons gehele leven door. Is paardrijden geen prachtige veelzijdige leerzame interessante denk en doe sport?
Het heeft met de reflexen te maken, maar bedenk u eens de volgende situatie. Stel u heeft kramp aan uw kaken, omdat u uw kaken doet verspannen. Gaat u dan uw kaken nog meer verspannen of juist even ontspannen, door uw kaken kort van elkander te doen?
De hulpen van de ruiter werken op de reflexen van het paard in, door met de hulpen die reflexen te prikkelen. Het paard kan niet anders dan een reactie geven, voor een deel ongecontroleerd en gecontroleerd. Nu zult u en anderen wel denken, een reflex is toch altijd ongecontroleerd omdat het automatisch geschied? Daar zal ik morgen op in gaan, ik ga u alle nu verlaten omdat ik zo beroerd als een mexican ben.

Ja, op de meeste momenten is het een heerlijke sport, maar er zijn zo momenten dat ik het een rotsport vind. (Jury's, geblesseerde paarden, mijn verkeerde zit die voor problemen zorgt, paard met spanning en drammen). Maar interresant en tijdrovend is het wel, maar het is het allemaal waard! :)

Beterschap!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:58

FaberSmid schreef:
Modie waarom leest en quote u maar stukjes van een hele tekst uit boeken? Zo maakt u er heelwat anders van, dan de schrijver werkelijk schrijft. U kunt beter alleen de samenvatting lezen, scheeld u heel wat boeken en lezen?

Waar quote ik stukjes van een tekst uit boeken?
De enige regel die ik gequot heb, is mijn onderschrift *D

De andere tekst is gewoon ervaring na 40 jaar rijden :)) dat bepaalde "deskundigen" dat niet doorhebben, is een probleem voor hen :')

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:23

Modie u schrijft met regelmaat stukjes uit boeken, doelgericht of onwetend schrijft u het dan uit zijn verband. U quote een paar worden, een of meer regels van een of meer pagina's.
Als dat uw 40 jaar ervaring is, dan is uw 40 jaar ervaring van uw bepaalde "deskundige" onjuist door onjuist weergeven door u. Als probleem ervaar ik het niet, omdat ik dan wel beter weet. Maar dat het voor anderen een probleem kan zijn, kan ik zeker wel voorstellen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:32

FaberSmid schreef:
Modie u schrijft met regelmaat stukjes uit boeken, doelgericht of onwetend schrijft u het dan uit zijn verband. U quote een paar worden, een of meer regels van een of meer pagina's.
Als dat uw 40 jaar ervaring is, dan is uw 40 jaar ervaring van uw bepaalde "deskundige" onjuist door onjuist weergeven door u. Als probleem ervaar ik het niet, omdat ik dan wel beter weet. Maar dat het voor anderen een probleem kan zijn, kan ik zeker wel voorstellen.

Het WAS prettig gediscussiërd te hebben :)) ik loop een beetje tegen een betonnen plaat aan :')
Jullie "inzicht" is teveel voor mij 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:34

x_Marr schreef:
Super goed dat je dit geplaatst hebt +:)+

'Mijn' instructise heeft trouwens een theorie database gemaakt, per woord een uitleg, ook erg handig vind ik zelf:
http://atletischerijkunst.nl/pagina20.html

wel leuk hoor die site
http://atletischerijkunst.nl/pagina47.html
alleen klopt deze info niet..... :+
middelpunt vliedende kracht, met een auto of motor heb je met snelheden te maken, wat met gymnastiseren weinig van doen heeft, daar dit tempo nooit zo hoog is.
Het op binnenzitbeen knobbel zitten gaat dus niet op
ga eens fietsen zonder handen, en probeer te sturen met je zit
als je dit doet door op je binnenzitbeenknobbel te zitten, vliegt je fiets naar buiten *D
(en lig je op de giegel) :(:)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:39

Citaat:
Het op binnenzitbeen knobbel zitten gaat dus niet op
ga eens fietsen zonder handen, en probeer te sturen met je zit
als je dit doet door op je binnenzitbeenknobbel te zitten, vliegt je fiets naar buiten *D
(en lig je op de giegel) :(:)

Nieuwe natuurkunde en zeer ondoordacht.
Doet u dat maar op de fiets, hoop dat u een goed plastisch chirurg vind.
Deze onzin verteld u nu al weer het word gewoon vervelend.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:41

Citaat:
De andere tekst is gewoon ervaring na 40 jaar rijden :)) dat bepaalde "deskundigen" dat niet doorhebben, is een probleem voor hen :')

Geweldig dat men zo arrogant kan zijn.
Iedereen is fout behalve ik is eigenlijk de vertaling van deze zin.
Het word nu langzaamerhand toch echt belachelijk, dat deze twee elke werkelijke discussie zo proberen te verzanden met die aqua8 rijderij.