Tactmatig Drijven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:26

Oh ja , de TS vroeg om meningen en dat de mijne afwijkt :D , (niet van iedereen gelukkig)....Maar dat wil niet zeggen dat ik al het andere niet begrijp, wat er genoemd is, maar of ik het er mee eens ben is wat anders.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:47

Is prima hoor, maar uit jouw post concludeer ik dat 'drijven' voor jou iets is wat je continu doet? Voor mij is drijven het toepassen van een drijvende hulp - dat kan een beenhulp, kruishulp of gewichtshulp zijn en is niet een continu gebeuren maar een enkele handeling.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:08

setteke schreef:
Ik geef het op, ik hou niet van drijven, ook niet tactmatig, ik hou van een paard wat voor het been is en aan de hulpen. En ik ga zeker niet proberen of hij zijn achterbenen hoger of beter aantrekt als ik hem iedere pas tactmatig drijf, of dan ook weer niet volgens sommige. Ik hou van een stil, ademend been, wat mooi aanligt aan de buik. En van een paard wat met zo min mogelijk hulpen het gevraagde uitvoert. Zo simpel mogelijk, zo efficiënt mogelijk. Maar dat is mijn zienswijze.

Mijn eerdere post Beantsje.

Shadow0

Re: Tactmatig Drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:40

Setteke, maar die maakt dus blijkbaar gebruik van een andere invulling van de begrippen dan meestal gedaan wordt. Herhalen heeft niet zoveel zin, daar wordt het misverstand niet mee opgelost. Kun je het ook in andere woorden uitleggen?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 21:05

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:07

sorry begin er niet aan, engels...

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 21:33

Misschien wil iemand het voor je vertalen.

Het is wel een interessant concept dat ie probeert over te brengen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:35

setteke schreef:
Ik geef het op, ik hou niet van drijven, ook niet tactmatig, ik hou van een paard wat voor het been is en aan de hulpen. En ik ga zeker niet proberen of hij zijn achterbenen hoger of beter aantrekt als ik hem iedere pas tactmatig drijf, of dan ook weer niet volgens sommige. Ik hou van een stil, ademend been, wat mooi aanligt aan de buik. En van een paard wat met zo min mogelijk hulpen het gevraagde uitvoert. Zo simpel mogelijk, zo efficiënt mogelijk. Maar dat is mijn zienswijze.

Maar wat bedoel je dan precies met drijven, als je zegt 'ik hou niet van drijven'?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:18

Wat ik onder drijven versta met het been; je houdt je paard in de gang die je wenst, door het paard voorwaarts te drijven, dus druk geven met de binnenkant van je kuit op de paardenbuik om het paard aan het lopen te houden. Dit kan tactmatig, dus even eraan en er weer af (om en om) en er zijn ruiters die hun paard steeds voorwaarts moeten drijven (duwen bijna), omdat hun paard anders uit de gang valt.

Ikzelf wil dit dus absoluut niet, ik leer ze (duurt bij de een wat langer als de ander) om zoveel respect te hebben voor het been, dat ze niet terugzakken naar een ander tempo of gang. Als ze dat wel doen, is een tikje met het been meestal voldoende om ze weer te activeren.

Hopelijk goed uitgelegd zo?

dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:29

beantsje schreef:
Bij tactmatig drijven drijf je niet met 2 kuiten tegelijk, maar ombeurten. Waarom? Het beste moment van inwerken is als net het achterbeen opgetild wordt. Dan heeft drijve het meeste effect. Dat is links natuurlijk niet hetzelfde moment als rechts, tenzij het paard als een konijn gaat rennen (wat ze over het algemeen niet doen).

Hahaha" die is leuk!!...beetje humor erin (zie het al helemaal voor me) en maar links/rechts blijven drijven

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 17:34

Aaaaaah (geluid van een stervend onderwerp...)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:58

Hoe stiller, hoe mooier :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:43

Nou dan, mijn mening:
Taktmatig drijven doe ik niet en wel. ???????

'Niet'; liever had ik het woord 'nooit' gebruikt, maar zeg NOOIT...... juist... begrepen? Ik streef naar een éénmalige hulp die door het paard begrepen, en na verloop van opleiding, langdurig, onthouden wordt. Uiteraard moet ik gedurende de opleiding, tijdens het werk herhaaldelijk het paard opnieuw aandrijven, manen de opgegeven opdracht voort te zetten. Zodra dat gebeurd tracht ik doodstil met mijn hulpen te zijn, daardoor valt een noodzakelijke latere aanmaning ook beter op. Inderdaad Setteke "Hoe stiller, hoe mooier" maar ook hoe effectiever.

'Wel': in die zin dat mijn zit (hopelijk) niet stoort en (hopelijk) perfect de beweging volgt. Zodra het paard takt en/of ritme verandert (sneller of langzamer wordt), komt het in 'conflikt' met met de voorgaande beweging, de schwung, van mijn zit, en wordt zodoende gemaand de vooraf aangegeven takt en/of ritme vast te houden. In die zin, werk ik in de takt in. Ik ben het dan ook eens met de Professor (indien ik hem goed begrepen heb) dat een paard al enigsinds gevorderd is in de opleiding. Omdat het quasie onthoudt wat de door de ruiter bepaalde beweging was en slecht door een minimale beweging van mijn taktmatig meeschwingende zit weer op het rechte pad wort gebracht.
Een ander geval, ook door de Professor aangegeven (ofschoon ik niet weet of hij het zo toepast als ik), ligt voor de hand bij de keertwending om de achter- respectievelijk om de voorhand.
Om het kort samen te vatten: ik grijp met een beenhulp inop het moment dat ik het gevoel krijg dat het paard de impuls in de beweging van één betreffend been verliest. Dan drijf ik éénmalig in de takt.
Waarom deze ingreep door mij eerder wordt gedaan bij keertwendingen (en ook galoppirouettes), ligt waarschijnlijk daaraan dat ik bij die relatief lage bewegingssnelheid preciezer kan inwerken en het paard door de relatieve rust van de beweging deze hulp beter waarneemt.

Maar over het algemeen ben ik dus gen voorstander van taktmatig drijven.

Met vriendelijke groet Kadankovitch

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:04

[quote="Kadankovitch"]Ik streef naar een éénmalige hulp die door het paard begrepen, en na verloop van opleiding, langdurig, onthouden wordt.
[...]Om het kort samen te vatten: ik grijp met een beenhulp inop het moment dat ik het gevoel krijg dat het paard de impuls in de beweging van één betreffend been verliest. Dan drijf ik éénmalig in de takt.[...]
Maar over het algemeen ben ik dus gen voorstander van taktmatig drijven.

Jij rekent eenmalig drijven in de tact dus niet tot tactmatige drijven?

Over die termen is nogal wat verwarring in dit topic, vandaar dat ik het even vraag.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:23

Inderdaad. Maar het is maar wat men onder het begrip wil verstaan. Voor mij heeft het de betekenis van een ruiter die voordurend op de takt van het paard, inwerkt. Zo is het mij uitgelegd in lang vervlogen tijden.
Je zou ook kunnen stellen; men werkt in op het juiste moment van de takt, zonder dat daarmee een voordurende inwerking wordt bedoeld. Ben ik ook niet zo'n liefhebber van. In de korte tijd dat ik bij Klaus Balkenhol trainde, kwam dat ter sprake. Hij wees het af, omdat (zelfs) voor hem de kans te groot was op het foute moment in te werken en daardoor een minder goede uitwerking te krijgen. Ik deel die mening. Liever wek ik de impuls n z'n algemeenheid op, maar het rijdier scherp voor mijn drijvende inwerking. Als het dier gezond is (daar moet men van uitgaan) dan zal het ook in het beenwerk gelijkmatig reageren en juist dat been optillen dat juist aan het slabakken is (vergeef mijn Belgisch).
Heb ik mijn standpunt nu duidelijker gemaakt? Of heb ik mijn gebruikelijk verwarring gezaaid?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:51

Voor mij niet, Kadankovitch, ik ben voor een eenmalige beenhulp, met 2 benen of met 1 been (als het paard naar binnen of buiten valt). Dit hopelijk :D gegeven in het moment van de takt. Dit vind ik moeilijker in bijv een keertwending, taktmatig dus. Maar als een paard echt goed voor het been is, meen ik dat een begrenzend, aanwezig been voldoende moet zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:19

Geachte Setteke,

Voor U niet .... wat??: duidelijk gemaakt? of verwarring gezaaid?

Voor het overige, indien ik wel dudelijk ben geweest, maar U het niet met mij eens bent, heb ik mijn mening en voorkeur weergegeven, zonder de pretentie dat mijn opvatting de enige of de beste zou zijn. Dus U kunt het gerust op een andere manier doen;
Inderdaad ben ik vergeten de éénzijdige kuithulp te vermelden. Maar die zie dan ook meer als 'richtingbepalend' en laat mij daar bij het geven ook geheel niet leiden door overwegingen van takt. Ik heb niet de indruk dat wij veel van mening verschillen.
Ook ik streef naar het geven van een éénmalige hulp, maar in het begin van het leerproces ben ik 'gedwongen' deze hulp eens sneller te herhalen of te bekrachtigen, omdat het jonge of onbeleerde dier er niet meer zo aan denkt; ik weet niet of het daarom taktmatig moet noemen, wel wordt het wat de zit betreft gemakkelijker in de takt gegeven (zie die uitleg).
Ik vrees dat ik nu weer in herhaling ga vallen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:55

Duidelijk dus, geen verwarring :D

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:59

Kadankovitch, ik kan me vinden in uw beredenering, voor mij totaal niet verwarrend.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:22

Nou, ik ben blij dat m'n onderwerp weer nieuw leven ingeblazen is.
Ik denk ook dat Setteke en Kadankovitch elkaar niet tegenspreken.
Verder denk ik dat we allemaal ernaar streven om met zo min mogelijk hulpen het beste uit onze paarden te halen.
Hoe we dat zelf invullen, daar kan discussie over zijn en dat is eigenlijk ook heel interessant.
Wat betreft het tactmatige drijven denk ik dat alles zo'n beetje wel gezegd is. In ieder geval wil niemand continu drijven.
Pfff, toch overeenstemming op dit forum. Het is een wonder. :-) LOL

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:28

Misschien drijven we vaak, zonder dat het nodig is en zonder dat we er ons bewust van zijn?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:35

Ja, ik doe dat inderdaad. Helemaal als ze al niet voor het been zijn. Dan is die neiging nog veel groter. Ik denk alleen dat niet veel mensen dat willen, maar dat zeg je natuurlijk ook.
Ik doe zo veel onbewust, daar wordt ik gek van.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:53

Het gaat uiteindelijk om bewustwording, bewust worden van je eigen (ingeslopen) fouten. Vooral onnodig drijven met vaak een paard wat niet voor het been (gemaakt) is, is zo zonde van vooral de energie van de ruiter. Als je dit niet van nature voelt, zoek goede begeleiding. Zoveel paarden zijn er ontvankelijk voor, voor goede hulpen!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:43

Men drijft naturlijk al door te trachten perfect in de beweging mee te zitten. Maar ik begrijp wel wat Setteke bedoelt; ook ik betrap me erop iets meer te doen dan nodig is. Maar goed, voor mij is de 'weg' belangrijker dan het einddoel, daar ik mij volledig bewust ben van mijn beperkte capaciteiten. Ik concentreer me dus op mijn hulpengeving; deze zo precies en zo zuinig mogelijk vorm te geven.

Toch zit het er voor mi bijna op: Ik heb besloten mijn paarden te verkopen. Ik moet twee protheses krijgen in mijn knieën. En verder voor mij uitschuiven wordet lastig, door mijn botziekte slijt het bot te snel. Revalidatie duurt per knie een half jaar, dus voor de twee is dat opgeteld één jaar. Daarnaast moet mij rechter elleboog gerepareerd worden, maar ze weten nog niet hoe; dat zal ook z'n tijd kosten. Onzinnig en te duur om ze te houden. En mij toekomstige ex-vrouw kan ik er niet mee vertrouwen.
Dus zullen er mensen gelukkig kunnen worden met twee hoog opgeleide paarden voor niet al te veel geld. (Ja dit is reklame }> )

Of ik dan nog zal schrijven weet ik niet; ik heb nooit wat gezien in droogzwemmen, zo denk ik ook annaloog over paardrijden.
Maarja ze zijn nog niet weg.

Groetjes

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:28

Mooi dat ik dit onderwerp hier nu tref, zou graag jullie mening horen en hoop dat hij hier even tussendoor mag.
Gisteren na het rijden kregen we een discussie over drijven.
Toen ik aan het draven was werd er gezegd dat ik moest drijven links,rechts-links,rechts etc.
Later werd gezegd dat ik bijv. met het lichtrijden moet drijven als ik sta.

Hoe kan het nu dat je de ene keer in tact moet drijven en de andere keer als je staat?
Ook ben ik helemaal de kluts kwijt over het diagonaal inwerken op je paard.
Heel mooi maar ik snap er niets van.
Mijns inziens kan diagonaal inwerken op een paard zowiezo niet op de rechte zijde.
Ok zal hier verder niet over doorgaan, maar wilde graag jullie mening over het drijven.
Zoals ik dit topic de 1ste paar blz. heb gelezen zijn de meningen daar ook iets over verdeeld!
Maar wat is nu de beste inwerkende hulp omschreven in stap, draf en galop. :+