aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:44

Urielle schreef:
yildiz schreef:
Uit ervaring weet ik dat driejarigen, in de 'professionele sportstallen', al gelongeerd worden met zware elastieken en slofteugels. Dus niet echt verwonderlijk dat ze met vier 'al' aan de teugel lopen!

Ik longeer mijn jong grut ook met bijzetjes of slof, al naar gelang hun bouw. Schande zeg dat ik hun rugspieren heel hou door ze sterker te maken voor ik er met mijn bot gewicht bovenop klim! _-:(
Een slof of bijzet is vriendelijker en eerlijker dan de ruiterhand, denk daar maar eens over na!

(en ja, bij mij loopt idd al het jong grut OOK binnen een week naar de hand toe omdat ze precies weten wat de bedoeling is en niet bang zijn voor aanraking met de ruiterhand :oo . Wederom, schande! Bel de DB! -:(- )

Nou idd Urielle, je bent een schande voor de paardensport _O-

Anoniem

Re: aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:11

ja Urielle, ga je schamen :)).

Even voor de mensen die denken dat ze met lange teugel moeten wachten tot het paardn vanzelf naar beneden komt: als hij ondertussen niet vanzelf zijn hals heeft laten zakken, zal hij dat ook niet meer gaan doen en wordt hij alleen maar meer tegen de hand, achter het been, achter de zit en zo van kwaad tot erger.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:30

Lovely schreef:
ja Urielle, ga je schamen :)).

Even voor de mensen die denken dat ze met lange teugel moeten wachten tot het paardn vanzelf naar beneden komt: als hij ondertussen niet vanzelf zijn hals heeft laten zakken, zal hij dat ook niet meer gaan doen en wordt hij alleen maar meer tegen de hand, achter het been, achter de zit en zo van kwaad tot erger.

Idd ben ik het helemaal mee eens :j Paard moet het eerst leren, net zoals een kind het abc moet leren voordat je woordjes kan gaan schrijven ;)

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:15

laetitia schreef:
Ik vind zelf de titel van het topic al behoorlijk krom.

"aan de teugel leren lopen"?

Een paard dat aan de teugel gaat, gaat aan de teugel als gevolg van een ruiter die goed rijdt, in balans zit en het paard in balans kan laten lopen. Het paard zijn achterhand kan laten ondertreden, zijn buikspieren kan laten aanspannen, zijn rug laten ontspannen en daardoor (door deze ontspannenheid) zal de hals en het hoofd vanzelf zakken en zal het paard het bit opzoeken.

Tenminste zo is mij dat geleerd.

Echter als je het hebt over 'aan de teugel leren lopen dmv druk' heb je het over wijken voor druk en gebeurd er alleen iets aan de voorkant en verder niets in het hele paardenlichaam.

Daarbij heb ik altijd gedacht dat een jong paard vooral lang en laag gereden moet worden om zijn rugspieren sterker te maken, of is dat niet zo? (oprechte vraag, ik ben zelf geen kenner van het trainen van jonge paarden).

Je hebt helemaal gelijk... longeren doe ik bij jonge paarden ook niet anders dan lang en laag... laat ze daar maar fijn gaan lopen, dan gaat je paard het langste mee.. het opgerichte lopen komt vanzelf als je paard voldoende in balans is, en naarmate je verder in je trainingen komt...
Opgericht en verzameld lopen komt toch pas in het M kijken....

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:36

Hoe longeer jij je paarden dan lang en laag?

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:40

Lovely schreef:

Volgens mij ga je daar ook niet op zitten wachten, maar ben je met longeren voor het zadelmak maken al een heel eind op weg als je met bijzetjes of slof longeert.. wat iedereen al zegt en suggereert..
En gaan wachten op je paard tot hij zijn hoofd laat zakken... tja je blijft natuurlijk niet eeuwig met losse teugels rijden, maar op het moment dat teugels op maat zijn zonder druk met alleen het gevoel van contact hebben en hij zakt 1 cm dan gaat mijn hand die cm mee naar voren.. zakt hij verder dan krijgt hij teugel lengte.. zodat je het lang en laag begrip krijgt.... en het paard in zijn eigen balans goed voorwaarts kan blijven zonder dat je heel de tijd zit te drijven..
komt het hoofd omhoog druk je je been aan en zet je je hand een stukje terug zonder teugeldruk...
Lijkt mij dat je niet blijft wachten dan.. maar alles met je been oplost..

@ psm: door de bijzetjes aan de longeersingel helemaal aan de zijkant te doen, en ze niet te strak te doen.. gaat het paard vanzelf lopen waar het fijn is.. heel veel overgangen laten maken en voorwaarts houden... en vooral rechtgericht bij het jonge spul..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:45

Ik vind dat het per paard verschilt. Ik rij ze ook het liefst laag en rond maar als jij een paard krijgt met een onderhals waar je U tegen zegt, is dat niet te doen. Zo werk ik ook op druk-ontspanning, zo zoekt het paard het snelst de ontspanning op...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:46

ColdstarZ schreef:
Lovely schreef:

Volgens mij ga je daar ook niet op zitten wachten, maar ben je met longeren voor het zadelmak maken al een heel eind op weg als je met bijzetjes of slof longeert.. wat iedereen al zegt en suggereert..
En gaan wachten op je paard tot hij zijn hoofd laat zakken... tja je blijft natuurlijk niet eeuwig met losse teugels rijden, maar op het moment dat teugels op maat zijn zonder druk met alleen het gevoel van contact hebben en hij zakt 1 cm dan gaat mijn hand die cm mee naar voren.. zakt hij verder dan krijgt hij teugel lengte.. zodat je het lang en laag begrip krijgt.... en het paard in zijn eigen balans goed voorwaarts kan blijven zonder dat je heel de tijd zit te drijven..
komt het hoofd omhoog druk je je been aan en zet je je hand een stukje terug zonder teugeldruk...
Lijkt mij dat je niet blijft wachten dan.. maar alles met je been oplost..

@ psm: door de bijzetjes aan de longeersingel helemaal aan de zijkant te doen, en ze niet te strak te doen.. gaat het paard vanzelf lopen waar het fijn is.. heel veel overgangen laten maken en voorwaarts houden... en vooral rechtgericht bij het jonge spul..

maar dan werk je toch ook met druk, je gaf toch eerder aan dat jouw paard naar de knoppen was gereden doordat er te vroeg met druk begonnen was? of ben ik nu heel in de war, dat kan natuurlijk ook :P

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:52

door de oude eigenaar..
K heb hem pas 3 maaden..
Mijn andere merrie heb ik op 5 jarige leeftijd gekregen, zelf zadelmak gemaakt, doorgereden, springen en dressuur op L/M niveau.. alleen maar door met ontspanning te rijden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:56

ColdstarZ schreef:
Je hebt helemaal gelijk... longeren doe ik bij jonge paarden ook niet anders dan lang en laag... laat ze daar maar fijn gaan lopen, dan gaat je paard het langste mee.. het opgerichte lopen komt vanzelf als je paard voldoende in balans is, en naarmate je verder in je trainingen komt...
Opgericht en verzameld lopen komt toch pas in het M kijken....

Maar longeren blijft een enorm fijne hulp in de training vind ik hoor, in welke trainingsfase dan ook. Ik ben aan de longe ook bezig met diverse halshoudingen, met schakelen van uitgestrekt tot op de plaats blijvend, met oefeningen als stap-galop-stap etc. Het fijne vind ik dat ik op dat moment het paard niet uit balans kan brengen of in de war kan brengen met een per ongeluk verkeerd gegeven hulp, en vanaf de kant ook heel mooi kan kijken of hij idd wel zo actief blijft achteraan als ik denk want rijdend doe je het toch vooral op gevoel.

Ik werk trouwens ook zeker niet met alle paarden lang en laag, ik kijk wat qua bouw en trainingsfase gewenst is en waar je de gewenste spieren mee aanspreekt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:32

ColdstarZ schreef:
door de oude eigenaar..
K heb hem pas 3 maaden..
Mijn andere merrie heb ik op 5 jarige leeftijd gekregen, zelf zadelmak gemaakt, doorgereden, springen en dressuur op L/M niveau.. alleen maar door met ontspanning te rijden...

maar door er een bijzet aan te hangen doe je het toch al niet meer alleen op ontspanning, maar ook op wijken voor druk, net zoals urrielle en ik aangeven of??

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:36

Ik ben het met Urielle eens!

Ook ik train de groene paarden eerst goed aan de longe, zet ze hier ook bij zodra ze het principe van de longe snappen en het bitje kennen. Train ze aan de longe lang en laag, achterhand komt er goed onder en rug word gebruikt, zodat deze al sterker is zodra ik op die rug ga zitten.

Paardje waar ik nu mee bezig ben loopt super lang en laag aan de longe, uit zichzelf, want er staat gewoon geen druk meer op de bijzet.
Uit ervaring weet ik dat deze paarden, zodra ze onder het zadel zijn, ook makkelijker laag lopen en de rug gebruiken, waarmee je ze naar mijn idee dus alleen maar langer "heel" houd..
Ik gebruik zo min mogelijk mijn handen, maar houd zowel met voor én achter (hand en been) contact met mijn paard, om ze daar te houden waar ze moeten lopen.
Zodra het hoofd meer omhoog komt word de druk op mijn hand iets groter, meer druk is minder fijn, dus zal het paard weer gaan zakken.

Ik ben super vriendelijk in mijn hand (volgens instructrise soms té vriendelijk :? ), dus trekken en plukken zie je mij niet doen. Druk daarintegen vind ik héél iets anders!

(zit nu te twijfelen of ik dit moet posten.. Heb ergens het idee dat ik niet goed heb uitgelegd wat ik bedoel, maar hoe ik het anders moet formuleren weet ik ook niet..)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:40

ImkeTarek schreef:
Ik ben het met Urielle eens!

Ook ik train de groene paarden eerst goed aan de longe, zet ze hier ook bij zodra ze het principe van de longe snappen en het bitje kennen. Train ze aan de longe lang en laag, achterhand komt er goed onder en rug word gebruikt, zodat deze al sterker is zodra ik op die rug ga zitten.

Paardje waar ik nu mee bezig ben loopt super lang en laag aan de longe, uit zichzelf, want er staat gewoon geen druk meer op de bijzet.
Uit ervaring weet ik dat deze paarden, zodra ze onder het zadel zijn, ook makkelijker laag lopen en de rug gebruiken, waarmee je ze naar mijn idee dus alleen maar langer "heel" houd..
Ik gebruik zo min mogelijk mijn handen, maar houd zowel met voor én achter (hand en been) contact met mijn paard, om ze daar te houden waar ze moeten lopen.
Zodra het hoofd meer omhoog komt word de druk op mijn hand iets groter, meer druk is minder fijn, dus zal het paard weer gaan zakken.

Ik ben super vriendelijk in mijn hand (volgens instructrise soms té vriendelijk :? ), dus trekken en plukken zie je mij niet doen. Druk daarintegen vind ik héél iets anders!

(zit nu te twijfelen of ik dit moet posten.. Heb ergens het idee dat ik niet goed heb uitgelegd wat ik bedoel, maar hoe ik het anders moet formuleren weet ik ook niet..)

Zou niet weten waarom je dit niet kunt posten :) Ik rijd precies zo :)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:48

__PSM__ schreef:
Zou niet weten waarom je dit niet kunt posten :) Ik rijd precies zo :)

Ik kan vaak moeilijk uit mn woorden komen en als ik met iemand praat komen er daarom snel gebaren bij, maar dat gaat zo lastig via internet :+ ..

Dus heb wel gezegd wat ik wilde zeggen, maar twijfelde over mezelf of ik t wel goed heb uitgelegd..
Heb hierom nog wel eens discussies aan mn broek gehad waar ik geen zin in heb of wat niet mn bedoeling was ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:21

ik rijd ook op precies dezelfde manier.
hoofd omhoog is hand ietsjes sluiten en been erbij. hoofd omlaag is hand weer openen.
en ik ben volgens veel mensen ook té vriendelijk in mijn hand.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:12

Urielle schreef:
yildiz schreef:
Uit ervaring weet ik dat driejarigen, in de 'professionele sportstallen', al gelongeerd worden met zware elastieken en slofteugels. Dus niet echt verwonderlijk dat ze met vier 'al' aan de teugel lopen!

Ik longeer mijn jong grut ook met bijzetjes of slof, al naar gelang hun bouw. Schande zeg dat ik hun rugspieren heel hou door ze sterker te maken voor ik er met mijn bot gewicht bovenop klim! _-:(
Een slof of bijzet is vriendelijker en eerlijker dan de ruiterhand, denk daar maar eens over na!

(en ja, bij mij loopt idd al het jong grut OOK binnen een week naar de hand toe omdat ze precies weten wat de bedoeling is en niet bang zijn voor aanraking met de ruiterhand :oo . Wederom, schande! Bel de DB! -:(- )

Vreemd toch dat ik gewoon een feit benoem en dat daar dan zo op gereageerd wordt?! Heb daar echt geen oordeel over, mocht je dat denken. IK kies er alleen niet voor om dmv een slof aan een jong paard te knuppen (en zo los zitten die niet hoor!) te werken naar nageeflijkheid. Rij zowiezo western, en ook daar kent men een soortgelijk hulpmiddel, de tie-down, maar ook daar zou ik niet zo snel gebruik van maken.
Leven en laten leven..

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:37

Ik ben het met Urielle eens. Volgens mij zijn dit wat principes van 'de moderne richting'. Klassiek geschoolde ruiters zullen hun paard langzamer rijden, van de voorkant afblijven, het paard rechtrichten en wachten tot hij achter sterker wordt. Dit is tenminste mijn ervaring.
Ikzelf vind de moderne dressuur fijner rijden. Je creëert op deze manier een veel betere verbinding in het lijf van het paard. Een paard na laten geven op druk, doe ik ook. Wel wil ik eraan toevoegen dat als je een paard hebt wat snel achter het bit wil kruipen, ik juist probeer meer druk in mijn hand te krijgen. Dan wil ik dus niet dat ze los worden van de druk. Het verschilt dus per paard. Net als de gewenste hoofd-hals houding trouwens.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:41

ik denk dat het wel zo hoort, maar je moet het wel gecontroleerd doen!!
dus ik raad aan om het pas te doen als je ervaring hebt met paarden die gevoelig in de mond zijn.
(dan trek je automatisch niet zo hard)
ik heb zo (samen met mijn instructice) een 4 jarige ruin het geleerd. bij ons duurde het wel wat langer, omdat het idd geen dressuur paard was.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:59

Ik blijf erbij; nageven is wat anders dan aan de teugel!
En dat is een essentieel punt hier.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:04

Zoveel mensen zoveel meningen, persoonlijk kan ik geen antwoord op de vraag geven en zo jammer dat er ook niet echt een duidelijk antwoord op komt .

Ik kies voormezelf voor de meest paardvriendelijke oplossing en geef geen druk (juist omdat ik na al die jaren nog steeds niet weet wat wijsheid is)
Deze manier gaat prima, vwnw rijden enz gaat prima.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:59

liesje1986 schreef:
Ik ben het met Urielle eens. Volgens mij zijn dit wat principes van 'de moderne richting'. Klassiek geschoolde ruiters zullen hun paard langzamer rijden, van de voorkant afblijven, het paard rechtrichten en wachten tot hij achter sterker wordt. Dit is tenminste mijn ervaring.
Ikzelf vind de moderne dressuur fijner rijden. Je creëert op deze manier een veel betere verbinding in het lijf van het paard. Een paard na laten geven op druk, doe ik ook. Wel wil ik eraan toevoegen dat als je een paard hebt wat snel achter het bit wil kruipen, ik juist probeer meer druk in mijn hand te krijgen. Dan wil ik dus niet dat ze los worden van de druk. Het verschilt dus per paard. Net als de gewenste hoofd-hals houding trouwens.

Ik rijd op de 'klassieke' manier. In het begin mocht ik nauwelijks iets met mijn teugels doen, en moest ik ten eerste helemaal gaan voelen wanneer ik in balans zat en wanneer het paard daardoor ook in balans kwam en goed ondertrad en mooie ruime passen maakte (overstappen). Paard gaat hierdoor steeds beter lopen en kruipt niet meer achter de teugel.
Terwijl ik bij vorige instructrice op de moderne manier les kreeg en paardje nog ronder en dieper moest instellen, ondanks het feit dat beest achter de teugel liep en zich helemaal aan het opkroppen was en heel kort ging lopen.
Erg handig bij een paardje met artrose ;(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:32

laetitia schreef:
goed ondertrad en mooie ruime passen maakte (overstappen). Paard gaat hierdoor steeds beter lopen en kruipt niet meer achter de teugel.

Impuls en tempocontrole (zuiver, taktmatig en grondbedekkend lopen) is de allereerste basisvoorwaarde, ook bij modern dressuren, dus ik zie dan eerder een voormalige instructrice die er gewoon niet veel van bakt. :o Je kunt dat ook terugvinden in het Skala. Daar zit voor mij toch echt geen verschil in tussen klassiek en modern?
Bij mijn merrie die haar comfortzone ver achter de teugel heeft zitten doe ik ook niks anders dan steeds maar weer naar die hand toerijden, zodra ik mijn hand ook maar per ongeluk beweeg zit ze al met de kin op haar borst :=

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:42

Het Skala heeft een andere volgorde Urielle. :)
Tact
Ontspanning
Nageeflijkheid en aanleuning
Impuls en schwung
Rechtrichten
Verzamelen

Moet zeggen dat ik de volgorde soms niet helemaal logisch vind.
Nageeflijkheid krijg je door met voldoende impuls van achter naar voor te rijden, en daarbij je paard recht te houden. Immers, een paard wat op een rechte lijn zo scheef als een hoepeltje loopt, kan toch nooit echt fijn nageeflijk zijn?
Dan zou impuls toch voor nageeflijkheid moeten staan?

Hoe beredeneren ze dat vanuit het skala dan?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:11

liesje1986 schreef:
Wel wil ik eraan toevoegen dat als je een paard hebt wat snel achter het bit wil kruipen, ik juist probeer meer druk in mijn hand te krijgen. Dan wil ik dus niet dat ze los worden van de druk. Het verschilt dus per paard. Net als de gewenste hoofd-hals houding trouwens.

Zo doe ik het ook.

Vorig jaar heb ik een friese merrie ingereden (rijd momenteel alleen friese paarden). Dat paard kon je van voren helemaal los gooien en dan stond ze nog met haar kin op de borst (ander bitje aangeraden aan eigenaar, misschien reageert deze merrie niet goed op een dubbel gebroken watertrens, is ie zonder mij naar de ruitersportzaak gegaan, daar uitgelegd wat het probleem was, komt ie terug met precies hetzelfde bit.. Hij heeft er zoveel verstand van :+ ).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GSB6XELR.jpg dit was de houding waar ze in liep.
Heb haar van januari tot juli regelmatig gereden en toen ging het uiteindelijk echt lekker. Toen heeft ze zeker tot december stil gestaan (op 2 a 3 x rijden na ivm andere stalling) en nu heb ik haar weer een beetje opgepakt, beetje doortrainen zodat ze zometeen makkelijker verkocht kan worden.

Bij dit paard pak ik net wat meer druk op de teugels. Als ik zonder/met weinig druk rijd gaat ze zo lopen als op de foto, pak ik meer druk dan gaat het neusje er meer uit, hals word lager en het achterbeen gaat er veel meer onder.

Elk paard heeft zijn/haar eigen gebruiksaanwijzing en ik probeer me daar zo goed mogelijk aan aan te passen. Ik begin met zo min mogelijk druk, maar mocht er meer nodig zijn, dan probeer ik dat zo vriendelijk mogelijk te doseren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:18

Volgens mij klopt het Skala wel:

Takt: je zit net op een paard, paard raakt uit balans. Eerste taak is om hem in evenwicht door de baan te krijgen, gewoon op zijn eigen arbeidstempo met ruime pas.

Ontspanning: Paard leert dat de ruiter niet eng is, gaat zich overgeven aan de hulpen, loopt in vertrouwen met een los lijf zonder blokkades onder de ruiter.

Nageeflijkheid/aanleuning: Paard zakt naar de hand toe en de ruiter kan dit gaan beïnvloeden. Op basis van een paard wat gewoon ruim en taktmatig loopt en zich ontspant onder de ruiter kun je de aanleuning voor elkaar krijgen. Als hij niet ontspant, kun je hem op zijn best in de krul sleuren, maar dan zul je ook zien dat de takt verstoord wordt (paard wordt korter in de bewegingen en kan zelfs onregelmatig gaan)

Impuls/schwung: Ruiter gaat de manier van gaan van het paard beïnvloeden door het paard sterker te maken met tempowisselingen en andere oefeningen voor tempocontrole. Hierdoor wordt het paard sterker en krijg je het meer showy lopen in de baan. Hier ergens kun je B gaan starten.

Rechtrichten: Ruiter introduceert de zijgangen om de voorhand voor de achterhand te kunnen plaatsen en het paard zo soepel en buigzaam te krijgen dat het lichaam de opgegeven lijnen kan volgen. Vanaf M-niveau in de proeven.

Verzamelen: Het paard is dermate sterk geworden dat het gevraagd kan worden om het bekken te kantelen en zo als het ware korter te worden in het lichaam, lichter in de voorhand. Vanaf het M2/Z-niveau.

Alles hangt ook weer met elkaar samen.

Wat bij mijn voorgaande poster fout ging was dat de instructrice bij het streven naar aanleuning is vergeten dat het paard te allen tijde taktmatig, zuiver en bodembedekkend moet blijven lopen. Daardoor is zij met teveel hand bezig geweest, het paard kroop achter het bit en brak af in beweging. Dat is niet de schuld van de moderne dressuur, maar van een instructrice die een basisvoorwaarde uit het oog verloren is. Op het moment dat de aanleuning ten koste gaat van de takt en ruimte, moet dat laatstgenoemde steeds eerst hersteld worden.