Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:06

Nikka schreef:
Oh,dan zat ik 10 jaar geleden onder een steen :D

Nee hoor...toen woonde ik al in Spanje dus compleet uit beeld in nederland.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:11

Nee hoor, zou lekker onder een Spaanse steen blijven zitten, heerlijk warm. Nee, je komt effe hier om al onze successen teniet te doen. Keep on going, hebben wij ook wat te schrijven!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:11

Citaat:
De echte ruiters komen hier niet, die hebben hier niks te zoeken, hier komen alleen uitgereden ruiters of ruiters die het net niet maken :)

en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van jou gehoord heb :)

wat verstaat u onder echte ruiters?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:17

@Setteke
Je bent echt de enige schreeuwlelijk hier.
Alle anderen houden het in ieder geval binnen de perken, maar jij lijkt me typisch de ruiter die de mond van zn paard net zo ver open trekt als die van jezelf. Misschien werkt dat bij de mensen waar je dagelijks mee te maken hebt, maar hier niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:18

Van waar de persoonlijke berichten tegen MarcelDufour?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:20

Citaat:
Van waar de persoonlijke berichten tegen MarcelDufour?
Dat is altijd bij personen die het met argumenten niet af kunnen. Die beginnen altijd zo ongegeneerd te blaten. Kwestie van opvoeding, denk ik dan maar. Buiten dat doet alleen die schreeuwlelijk Setteke dat. Voor de rest niemand. Die denkt waarschijnlijk dat het hier geenstijl.nl is!

Er worden hier zaken ernstig door elkaar gehaald. LDR is niet hetzelfde als dat flexen (Rollkur). LDR is een acceptabele manier, flexen is paarden ongeneerd met de kin op de borst trekken. Desnoods opbinden met bijzetteugels of een nog scherper bit er in. Dus voor de duidelijkheid...tegen LDR heb ik niks, wel tegen de marteling die flexen is.
Wat betreft dat paarden ademnood krijgen bij Rollkur, dat is geen onderzoek dat ik gedaan heb. Dat is door een wetenschappelijk instituut gedaan, en vrij makkelijk te meten.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:29

Yeah, Marcel je hebt een punt, ik ben een onfatsoenlijke dressuurruiter. Het prototype van opengescheurde bekken en lekgeprikte buiken. Wat heb ik hier dan te zoeken? Nou? Kan dan mijn tijd echt wel beter gebruiken, wat is jouw motivatie?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:31

jasmijn78 schreef:
Echt, ik vraag mij dat serieus af.... HOE kan dat? (graag hoe dat kan volgens jou, en niet schermen met allerlei onderzoeken die geen antwoord geven op die vraag)

Het ligt er aan wat je bedoelt. Bedoel je het LDR rijden of echt de Rollkur. Dat zijn twee compleet verschillende dingen. LDR dat doe ik ook dagelijks, maar ik trek echt nooit, maar dan ook nooit een paard zo diep dat het schuim op de borstkast zit. Dat gaat mij gewoon te ver. Dus vraag ik aan jou, welke van de twee bedoel je?
En ik ben niet de enige. Lees dit maar, dan lees je wat Albert Voorn daar van vindt. Toch niet de eerste de beste zou ik zeggen.
http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/13 ... en-rollkur
Laatst bijgewerkt door Springert op 04-02-10 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:33

setteke schreef:
Wat heb ik hier dan te zoeken? Nou? Kan dan mijn tijd echt wel beter gebruiken, wat is jouw motivatie?
Voor t eerst geen tegenargument van mij daar. Ik heb ook niet het flauwste benul wat jij hier te zoeken hebt. En ik denk ook dat je je tijd beter kan besteden dan hier te loeien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:35

MarcelDufour schreef:
Dat is altijd bij personen die het met argumenten niet af kunnen. Die beginnen altijd zo ongegeneerd te blaten. Kwestie van opvoeding, denk ik dan maar.

Waarom ga je er dan op in? Kun je antwoord geven op mijn vraag? Ik meen dat ik die toch op een fatsoenlijke manier heb gesteld?

MarcelDufour schreef:
Er worden hier zaken ernstig door elkaar gehaald. LDR is niet hetzelfde als dat flexen (Rollkur). LDR is een acceptabele manier, flexen is paarden ongeneerd met de kin op de borst trekken.

Geef het beestje een naampje, we weten toch waar we het over hebben? Welke voordelen hebben ruiters er IN de ring van als ze het doen OP het voor terrein? Dat is me niet duidelijk...

MarcelDufour schreef:
Bedoel je het LDR rijden of echt de Rollkur. Dat zijn twee compleet verschillende dingen. LDR dat doe ik ook dagelijks, maar ik trek echt nooit, maar dan ook nooit een paard zo diep dat het schuim op de borstkast zit. Dat gaat mij gewoon te ver. Dus vraag ik aan jou, welke van de twee bedoel je?

De ernstigste variant volgens jou is dus rollkur. Door wie wordt dit toegepast volgens jou? Hoe en welke voordelen ondervinden diegene dan volgens jou?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:40

Nee, Marcel, idd neem alles gewoon over als alles wetende paardendeskundige. Zijn we snel klaar, wat discussieforum? Klaar, fijn voor je!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:50

Citaat:
Kun je antwoord geven op mijn vraag? Ik meen dat ik die toch op een fatsoenlijke manier heb gesteld?
Vandaar dat ik jou ook keer op keer normaal antwoord geef.
Citaat:
Welke voordelen hebben ruiters er IN de ring van als ze het doen OP het voor terrein? Dat is me niet duidelijk...

Wat de voordelen ook zijn, ze wegen niet op tegen de nadelen. De nadelen die ik al eerder genoemd heb zijn dat het letterlijk adembenemend is, en dat het uit publieksvriendelijk oogpunt een misbaksel is. Jij doet alsof ik de enige ben die er tegen is. Maar in een dag al 10.000 handtekeningen op een anti-rollkur site, dat kan je niet meer afdoen als een keinigheidje.
Citaat:
Door wie wordt dit toegepast volgens jou?
Dat is een pad dat ik dus niet bewandel. Ik zal nooit met vingers wijzen naar personen. De insiders weten precies over wie ik het heb, maar ik vind belangrijker dat de discussie over het systeem gaat en niet over de poppetjes.
AfbeeldingAfbeelding

Wat vinden jullie hier nu zelf van?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:58

Het is stil ineens. Soms zeggen beelden meer dan 1000 woorden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:04

MarcelDufour schreef:
Citaat:
Kun je antwoord geven op mijn vraag? Ik meen dat ik die toch op een fatsoenlijke manier heb gesteld?
Vandaar dat ik jou ook keer op keer normaal antwoord geef.
Citaat:
Welke voordelen hebben ruiters er IN de ring van als ze het doen OP het voor terrein? Dat is me niet duidelijk...

Wat de voordelen ook zijn, ze wegen niet op tegen de nadelen. De nadelen die ik al eerder genoemd heb zijn dat het letterlijk adembenemend is, en dat het uit publieksvriendelijk oogpunt een misbaksel is. Jij doet alsof ik de enige ben die er tegen is. Maar in een dag al 10.000 handtekeningen op een anti-rollkur site, dat kan je niet meer afdoen als een keinigheidje.
Citaat:
Door wie wordt dit toegepast volgens jou?
Dat is een pad dat ik dus niet bewandel. Ik zal nooit met vingers wijzen naar personen. De insiders weten precies over wie ik het heb, maar ik vind belangrijker dat de discussie over het systeem gaat en niet over de poppetjes.
AfbeeldingAfbeelding

Wat vinden jullie hier nu zelf van?

Walchelijk,
en dier-onterend.

Maar, getuige het onderzoek van Horst Weiller van alweer een aantal jaar geleden is ook LDR net zo slecht voor een paard.
In principe is achter de loodlijn al slecht, dit voor het verankerings-punt nek/atlas.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:16

MarcelDufour schreef:
.

Ik was even aan het eten... Plaatje van de vos vind ik erger dan het plaatje van Anky, die wordt duidelijk ine lkaar getrokken. Toch kan ik niet geloven dat de paarden van Anky onderdrukte mishandelde dieren zijn... Haar paarden zie ik toch met regelmaat fris en fruitig door de ring huppelen (PB laatst nog op JA) en daarom kan ik ook niet begrijpen dat haar wijze van trainen schadelijk zou zijn. Haar paarden zouden wel hele goede acteurs zijn als zij eerst op het voorterrein gemarteld worden, en dan twee minuten later in de ring bij zichzelf denken,'hey, the show must go on' en even hun fris en fruitige pokerface opzetten.

Nogmaals, je kunt mij met allerlei onderzoeken om de oren slaan om aan te tonen dat de methode slecht is, maar het bovenstaande kan ik gewoon niet rijmen. Ooit reed ik een zure merrie met een rugprobleem (dat rugprobleem ontdekte we later pas) Met geen mogelijkheid kreeg ik die fris en fruitig een proefje door tot het dier lekker in haar vel zat en het probleem was behandeld.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:23

De 'oorverdovende' stilte nu is veelzeggend. Wie kan met goed fatsoen dit goed praten?
Jasmijn, begrijp je het nu?
En dat geldt helemaal voor jou, Setteke. Waar is die grote mond nu?
Deze foto's waren echt een dooddoener voor de discussie, niet?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als het nodig is, dan kan ik nog makkelijk tientallen van deze paardonterende foto's plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 04-02-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:31

Jasmijn schreef:
Toch kan ik niet geloven dat de paarden van Anky onderdrukte mishandelde dieren zijn
Kan je het niet geloven, of wil je het niet? Ik ken Anky vrij goed, en als persoon mag ik haar echt heel graag. Toen ze begon met wedstrijden, zat er nog geen kip op de tribunes, en kwamen wij springruiters altijd massaal voor haar op de tribune zitten om haar aan te moedigen. Zodra ze klaar was gingen wij ook weer, en waren de tribunes weer verlaten. Maar ze is niet heilig en bewandelt, net als een ieder ander, ook wel eens de verkeerde weg. Maar, ik begrijp wel dat het moeilijk is om van een systeem afscheid te nemen waar je zoveel succes mee geboekt hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:32

marcel............ dit zijn ook dooddoeners (ik ga overigens zo op je PB in)

Ik rij nu al een jaar of 30 op paarden......... van mij zijn ook echt hele ongelukkige momenten te vinden, van jou ook denk ik zomaar.

Als je alleen die ongelukkige momenten laat zien, dan schilder je mij af als de meest onkundige ruiter van de wereld.......... en ik denk dat als je al jouw ongelukkige momenten achter elkaar in een filmpje plaatst dat je ook niet al de allervriendelijkste ruiter bekroond zal worden.

daarom valt de discussie dood, deze is al honderden keren gevoerd hier, en de doorgewinterde bokkers hebben daar geen zin meer in :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 04-02-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:34

setteke schreef:
Yeah, Marcel je hebt een punt, ik ben een onfatsoenlijke dressuurruiter. Het prototype van opengescheurde bekken en lekgeprikte buiken. Wat heb ik hier dan te zoeken? Nou? Kan dan mijn tijd echt wel beter gebruiken, wat is jouw motivatie?

Neem aan dat u uw spot beschrijft?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:38

Heel youtube staat vol met zulke plaatjes, in allerlei talen. Het lijkt nu weer op het oprakelen van het anti rollkur beleid. Maar ja, zo eindigt het weer en altijd. Van elke discipline zijn walgelijke plaatjes te maken. Enne voor het geval je het interesseert, ben bang van niet, ik rijd niet zo. Ik rij geen ldr of rollkur, vind medium meer als voldoende. Maar goede ruiters, geschikte paarden (heet), goede begeleiding, veel gevoel voor niet vast blijven houden, maar nageven op het goede moment (trouwens geldt dat niet voor alles?), heb ik er geen probleem mee. De resultaten spreken voor zich. Maarre waar blijven de plaatjes van de wannabe springruiters, degenen die niet goed aanrijden en dan hun paard ongelofelijk op hun sodemieter slaan, omdat hij stopt? Of het bit tot de oren flossen? Of het meest gemene ijzerwerk in de mond stoppen om maar te kunnen sturen? Dit was de vraag van de ts, maar het gaat weer de welbekende kant op...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:39

Ja, FS, natuurlijk. Als het je hobby is je paarden half dood te martelen, zit je niet op Bokt. Het was dus echt een geintje!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:44

KiWiKo schreef:
marcel............ dit zijn ook dooddoeners
Ik rij nu al een jaar of 30 op paarden......... van mij zijn ook echt hele ongelukkige momenten te vinden, van jou ook denk ik zomaar.
Als je alleen die ongelukkige momenten laat zien, dan schilder je mij af als de meest onkundige ruiter van de wereld.......... en ik denk dat als je al jouw ongelukkige momenten achter elkaar in een filmpje plaatst dat je ook niet al de allervriendelijkste ruiter bekroond zal worden. Daarom valt de discussie dood, deze is al honderden keren gevoerd hier, en de doorgewinterde bokkers hebben daar geen zin meer in :)
Voordat ik de foto's plaatste was de discussie nog zeer levendig, en springlevend. De stilte vond pas daarna plaats.
Jazeker, ik heb dingen uitgehaald die absoluut niet door de beugel konden. Maar het grote verschil is dat ik er a)echt spijt van heb en het vandaag de dag nooit meer doe. b) Ik schaam me ook diep voor die momenten en c) Ik zal ze nooit goed proberen te praten. DAT is het grote verschil. Hier proberen nog steeds mensen recht te praten wat krom is. Als je dit allemaal afdoet als ongelukkige momenten, dan vind ik dat je de situatie nog steeds baggetaliseert. Maar dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Springert op 04-02-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:45

jasmijn78 schreef:
MarcelDufour schreef:
.

Ik was even aan het eten... Plaatje van de vos vind ik erger dan het plaatje van Anky, die wordt duidelijk ine lkaar getrokken. Toch kan ik niet geloven dat de paarden van Anky onderdrukte mishandelde dieren zijn... Haar paarden zie ik toch met regelmaat fris en fruitig door de ring huppelen (PB laatst nog op JA) en daarom kan ik ook niet begrijpen dat haar wijze van trainen schadelijk zou zijn. Haar paarden zouden wel hele goede acteurs zijn als zij eerst op het voorterrein gemarteld worden, en dan twee minuten later in de ring bij zichzelf denken,'hey, the show must go on' en even hun fris en fruitige pokerface opzetten.

Nogmaals, je kunt mij met allerlei onderzoeken om de oren slaan om aan te tonen dat de methode slecht is, maar het bovenstaande kan ik gewoon niet rijmen. Ooit reed ik een zure merrie met een rugprobleem (dat rugprobleem ontdekte we later pas) Met geen mogelijkheid kreeg ik die fris en fruitig een proefje door tot het dier lekker in haar vel zat en het probleem was behandeld.

Om heel even te reageren op dat "fris en fruitig" door de ring gaan, lijkt mij niet zo moeilijk te verklaren.
Dit is ook al een keer, volgens mij, hier ergens neergezet.
In de ring, lopen de paarden opgericht en krijgen weer "lucht"
Dan gaan ze vanzelf wel "fris en fruitig" door de ring.
Al was het maar van "opluchting"

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:47

setteke daar ging ik ook van uit, maar ik vraag het maar voor de zekerheid. Omdat humor niet echt gewaardeerd wordt of serieus genomen.

Hoe belonend de prestaties ook zijn, dat maakt de manier van rijden niet goed. Iedere ruiter is het paard en de sport verplicht in ere te behouden. Respectvol mee om gaan, niet ten koste van. En dan doet er niet toe om welke manier of tak van rijden het gaat. Met alle manieren en takken heb ik mijn persoonlijke ervaring gezien, ook western riding is niet heilig zoals gedacht wordt. Maar heeft dat met de manier, tak of ruiter te maken of een combinatie?
Het gaat er niet om persoonlijk aan te vallen en zich op anderen uit af te reageren en uit te leven. Of het belemmeren van anderen zijn vrijheid van mening uiting. Het gaat om de paarden en dan pas komt de rest.

Modie daar beschrijft u volgens mij wel een punt.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 04-02-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:48

modie schreef:
Om heel even te reageren op dat "fris en fruitig" door de ring gaan, lijkt mij niet zo moeilijk te verklaren.
Dit is ook al een keer, volgens mij, hier ergens neergezet.
In de ring, lopen de paarden opgericht en krijgen weer "lucht"
Dan gaan ze vanzelf wel "fris en fruitig" door de ring.
Al was het maar van "opluchting"

Dat is precies zoals het is. De spijker op de kop. Het probleem is dat de diehards dit toch niet geloven. Een hand in eigen boezem steken is nog steeds zeer moeilijk voor ze.
Elton John zong het al; Sorry seems to be the hardest word
setteke schreef:
Maarre waar blijven de plaatjes van de wannabe springruiters, degenen die niet goed aanrijden en dan hun paard ongelofelijk op hun sodemieter slaan, omdat hij stopt? Of het bit tot de oren flossen? Of het meest gemene ijzerwerk in de mond stoppen om maar te kunnen sturen? Dit was de vraag van de ts, maar het gaat weer de welbekende kant op...
Dit zijn geen wannabe dressuurruiters, maar profs. Topruiters, zo je wilt. Waarom die dan vergelijken met wannabe springruiters? Zie je niet in dat dat een vergelijking is die nergens op slaat!
Laat eens wat foto's zien dan, als het internet daar zo vol mee staat. Moet niet moeilijk zijn, toch? Ik deed het ook. En het topic was "Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas".
Nou, vanwege dit dus.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 04-02-10 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt