Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Heino schreef:Pijn is nogal subjectief. Knap dat ze dat zo objectief neer hebben weten te zetten. Oftewel: wát meten ze daar nu precies, MarcelDufour.
MarcelDufour schreef:Doordat de proefpersoon exact aan kon geven waar hij pijn had en de gradatie, konden ze exact bij het paard aangeven waar dezelfde kleuren (pijn!) voorkwamen.
MarcelDufour schreef:Dit is een scintigraphy die de plaatsen van pijn bij het paard aangeven
na een hyperflexing/rollkur training. De foto is gemaakt van de rug richting
de nek en het hoofd. Zijn hoofd kijkt naar de rechterkant. De rode gebieden
tonen de gedeeltes met extreme pijn die door het paard ervaren worden.
jaquel schreef:Los van mijn mening over trainingsvormen;
De verzorger die het paard vast heeft, kleurt ook rood sommige delen? Heeft hij/zij dan extreme pijn in hals of arm?
Volgens mij laat dit vooral de doorbloeding zien?
Vindt het niet een foto waar je gelijk conclusies uit kan trekken.
Heino schreef:En die kleuren, wat representeren die?
Ik heb hier overigens geen mening over want ik beschik over onvoldoende kennis en onderzoeken omtrent dit onderwerp. Dus dat ik mijn ogen gesloten hou en alles ontken lijkt me nogal een voorbarige conclusie.
KiWiKo schreef:hoe zit dat dan met bonnie die op de foto is gegaan?
het is zo een gehoewehoir dat ik het niet eens meer wil lezen....... kom met iets wat wetenschappelijk bewezen is en dan maak ik de knieval.........
MarcelDufour schreef:Heino schreef:En die kleuren, wat representeren die?
Ik heb hier overigens geen mening over want ik beschik over onvoldoende kennis en onderzoeken omtrent dit onderwerp. Dus dat ik mijn ogen gesloten hou en alles ontken lijkt me nogal een voorbarige conclusie.
Blauw is geen pijn, geel een beetje, oranje behoorlijk en rood extreem. Identiek aan het pijnpalet dat de proefpersoon aan kon geven.
KiWiKo schreef:warm en koud heeft niks met pijjn te maken![]()
blauw is koud rood is warm........
maar met pijn is dit nul verweven
jaquel schreef:blauw is weinig wamte geel meer, oranje veel en rood erg veel. dit is geen scintigrapfy maar thermografie.
(blauw 20 graden tot rood 29,5 graden)
Na trainen zal je inderdaad veel meer oranje rode plekken zien.
In rust is het een indicatie voor een onstelingsreactie, waar warmte bij vrij komt
MarcelDufour schreef:Blauw is geen pijn, geel een beetje, oranje behoorlijk en rood extreem. Identiek aan het pijnpalet dat de proefpersoon aan kon geven.
jaquel schreef:KiWiKo schreef:warm en koud heeft niks met pijjn te maken![]()
blauw is koud rood is warm........
maar met pijn is dit nul verweven
Het kan in rust een indicatie voor een ontsteking zijn.
Maar als er van een mens een thermo gemaakt wordt zal de rug/hals ook warmer zijn dan handen en voeten.
Deze foto is na training gemaakt dus helemaal niet objectief, een tenniser heeft ook rode armen na training.....
Heino schreef:MarcelDufour schreef:Blauw is geen pijn, geel een beetje, oranje behoorlijk en rood extreem. Identiek aan het pijnpalet dat de proefpersoon aan kon geven.
Ik bedoel meer, wát meet je precies? De doorbloeding? De temperatuur? De hartslag? En waarom is dat voor jou gelijk aan pijn???
En waarom denk je dat je de gegevens van mensen kan generaliseren naar dieren? Waarop baseer je dat dat kan?
MarcelDufour schreef:jaquel schreef:Los van mijn mening over trainingsvormen;
De verzorger die het paard vast heeft, kleurt ook rood sommige delen? Heeft hij/zij dan extreme pijn in hals of arm?
Volgens mij laat dit vooral de doorbloeding zien?
Vindt het niet een foto waar je gelijk conclusies uit kan trekken.
Er is geen verzorger die het paard vast heeft. Alleen het paard is zichtbaar. Dit is niet tijdens de training genomen, maar er na.
MarcelDufour schreef:Met andere woorden, waar de proefpersoon de meeste pijn had, werd het rood. Zou wel raar zijn als dat bij het paard ineens andere kleuren zouden zijn.
Moll schreef:[voor opgesteld dat ik totaal tegenL.D.R. Rollkur maar op de foto is weldegelijk een persoon te zien waar in de tricepsspier wiet uitslaat van de warmte.
echter gaat de methode de doestelling voorbij, een ruiter zou systematisch en met geduld het doel willen berijken dan door middel van dwang, en dit is in mijn ogen dwang.
mol
Heino schreef:MarcelDufour schreef:Met andere woorden, waar de proefpersoon de meeste pijn had, werd het rood. Zou wel raar zijn als dat bij het paard ineens andere kleuren zouden zijn.
Waarom zou dat raar zijn? Mensen zijn dan wel dieren maar wel een heel apart soort dier. Mensen en dieren hebben bijvoorbeeld al een verschillende lichaamstemperatuur. Waarom zou de pijnbeleving dan hetzelfde zijn wanneer andere fysiologische variabelen dat ook niet zijn?