Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:23

HAha een heel andere discussie waarom dekentjes en ijzertjes. Geloof dat als we daarover doorgaan het niet veel meer met kinderen te maken heeft. Wel ben ik het met je eens wat betreft de waarde van een dier voor een kind. Daarom ben ik deze discussie ook begonnen en neem al jullie meningen mee. Probeer daar weer nieuwe ideeën mee te krijgen. Misschien moet ik maar een boek schrijven. Creatief met manegeruiters.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:25

Goed plan !!!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:26

Yamcha schreef:
Ik wil de discussie wel met je IRL voeren ook hoor.

Het zal idd anders zijn als het mijn eigen kinderen niet zijn, 't is natuurlijk ook zo dat hier de honden de permanente bewoners zijn en de kinderen niet.... de honden hoeven van mij niet naar bezoekers te luisteren, 't zijn geen automaten. Ze hoeven dus al zeker niet naar puppen die op bezoek zijn te luisteren.....

Dat begrijp ik helemaal, jij bent de baas en niet de bezoekers, bij ons zijn het ehhh medebewoners...............

Anoniem

Re: Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:29

Da's een heel verschil idd.

Maar goed, laat ons maar weer ontopic gaan.

Vind het onderwerp kinderen en dieren wel hoogst interessant trouwens.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:33

Paardentango schreef:
Als ik de strekking van je post goed begrijp vraag je jezelf af of kinderen en pony's wel samen kunnen werken?
Daar hoef je toch niet over te twisten denk ik, dat is zonder twijfel mogelijk. Paarden kunnen zich prima aanpassen. Kinderen ook, en die vinden het leuk.

Alleen het aantal ongelukken met zowel honden als paarden (pony's) toont toch wel aan dat er wel eens wat 'mis' gaat in die omgang.
Paarden geven bv de meest ernstige bijtwonden, terwijl ze helemaal geen roofdieren zijn.
Van oortjes eraf tot hele stukken van een gezicht weg, kusje, kusje..... aaah. zo lief. HAP !

Andere vraag, waarom denk je dat de ogen van speelpoppen zo extra versterkt worden. Hetzelfde doen kleine kinderen ook bij dieren. Niet erg, maar wij volwassenen moeten daar wel in sturen en op letten.

Nog even dit sorry :o Alleen de eerste zin.

Natuurlijk kunnen kinderen en pony's wel samenwerken anders had mijn dochter van 12 nooit Z1 kunnen rijden met haar pony!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:25

Paardentango schreef:
Alleen het aantal ongelukken met zowel honden als paarden (pony's) toont toch wel aan dat er wel eens wat 'mis' gaat in die omgang.
Paarden geven bv de meest ernstige bijtwonden, terwijl ze helemaal geen roofdieren zijn.
Van oortjes eraf tot hele stukken van een gezicht weg, kusje, kusje..... aaah. zo lief. HAP !

En waarom gaat het mis in de omgang tussen mensen en dieren ?
Omdat de mensen zich niet verdiepen in de denk- en leefwereld van dieren en dan vooral kudde dieren zoals paarden of honden. Binnen een kudde is er altijd een rangorde en als de mens zich niet als leider positioneerd binnen zo een kudde krijgt men vroeg of laat problemen tussen die dieren en mensen.
Onze dominante merrie krijgt een goede opvoeding en aanvaard ons als leiders en wij vertrouwen haar bij alle mensen, groot of klein, als deze mensen zich gedragen zoals het moet. Omdat wij weten dat ons paard rustig blijft daar zij denkt : "mijn leider vindt het goed dat die mens bij mij komt dus is het veilig, als er gevaar was joeg mijn leider die mens weg".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:31

Marc, ik kan het niet anders dan met je eens zijn.
Ben meer een hondenmens als paardenmens, maar het is idd vooral bij groepsdieren dat het vaak misgaat.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:36

kinderen weten niet direct dat het fout is,
ligt eraan welke leeftijd.
Maar dat heb je zo afgeleerd bij die kinderen, gewoon concequent blijven.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:51

Bij alle dieren is het zo dat je elkaar better leert kennen als je dagelijks bij elkaar bent. Jij leert wat het dier wel en niet fijn vind en het dier leert wat het van jou kan verwachten. Maar dit is een luxe die de kinderen die op een manege rijden niet hebben. Als je een uurtje in de week met de pony samen bent en je leert dan om vrij snel (misschien te snel) de zweep te gebruiken dan leer je niet echt samen te werken met de pony.
Daarnaast, is er niet een groot verschil tussen de leidingschap van een eigen pony ten opzichte van een manege pony die als hij geluk heeft 10 verschillende ruiters per week ziet?
Hoe weet een manege pony wat hij van zijn "leider" van dat uur kan verwachten ? Hoeveel verschillende leiders moet een manege pony accepteren voor dat hij doordraaid omdat hij niet meer weet wat en welke leider wat van hem verwacht.
Lijkt me voor een eigen pony net iets makkelijker met een vaste ruiter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:02

daarom ben ik de leider. En ik geef de les

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:42

Oke, als instructeur ben jij de leider, maar uit jouw vorige berichten hier is te lezen dat jij niet gaat staan roepen van "geef die pony een tik".
Toch zal dat niet op alle manege's zo zijn denk ik.
Er was een manege vlak bij ons in de buurt (is nu gelukkig weg) waar wij in de winter een binnenbak huurde om te rijden. Die manege gebruikte stagaires voor de verzorging met 1 vaste medewerkster en soms ook voor de beginners lessen. 3 dagen in de week kwam er dan om half 4 een instructeur die 3 lessen achter elkaar gaf en dan na de les zo snel mogelijk weer verdween. Kan zo iemand echt de leider zijn? Ik snap dat het op elke manege niet het zelfde is. Er zijn altijd goede manege's en er zullen helaas ook altijd slechte zijn.
Om een leider te zijn van een pony moet je toch meer contact hebben met het dier dan midden in de bak wat opdrachten te geven. Mijn punt is alleen dat een leider zijn over pony's makkelijker is in de prive sfeer en naar mijn mening niet vergeleken mag worden met een manege pony.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:42

Als het allemaal echt zo was dat paarden een leider moeten hebben denk ik dat het gehalte aan problemen af zou nemen. Paarden zijn geen honden, en ook honden reageren als iemand zich in hun ogen misdraagt.
Paarden zijn wel iets meer dan dat sterk vermenselijkte beeld van leider-volger of prooidier-roofdier. Ze zijn niet zo hiërarchisch ingesteld, de meeste paarden volgen prima. (Krijg nu toch niet half bokt over me heen hè :+ )
Maar maak je er een potje van in hun ogen, ja dan permitteren ze zich vaak zeker een afstraffing. Vooral pony's kunnen dat vrij goed.
Maar het lijkt me niet hier de juiste plaats om daar over te gaan debatteren.

lailapri schreef:
daarom ben ik de leider. En ik geef de les

Dat doe je goed zo te lezen ! Blijf vooral doorgaan daarmee.

Kinderen en pony's. waar, zou je slaan waar je van houdt is de vraag. Ik ben reuze benieuwd wat kinderen daar nou zèlf van vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:51

Honden zijn ook niet zo hierarchisch.

Mijn vorige reu had een vriendschap met een Berner, die gewoon echt wel een hele kerel was. Volgens alle dominantie regels hadden ze vreselijk met elkaar in gevecht moeten raken, maar wat deden de heren..... ze sloten een hechte vriendschap, en zetten alle regeltjes opzij, de vriendschap was belangrijker :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:02

@ paardentango: Wat vind jij "puur paardengedrag" dan? Volgens mij is er geen puur paardengedrag als er mensen aanwezig zijn ;)

Paardentango schreef:
Hmm... smaken verschillen denk ik.
Het is voornamelijk gericht op gehoorzaamheid, en nou ook niet bepaald op een vriendelijke wijze vind ik.

Wat vind je precies niet vriendelijk dan? :)
Ik zei een meisje en een pony die ontzettend veel lol hebben samen, dat lijkt me een mooi doel ipv zo'n gefrusteerde 8-jarige op een boze pony.

Ik geloof verder niet zo in de baas zijn. Leider komt alweer meer in de buurt, al wordt dat woord tegenwoordig ook misbruikt.
Ik denk dat het belangrijk is dat een kind leert wat een paard leuk vind, waarom hij reageert zoals hij doet en hoe je hem dingen leuk kan laten vinden, maar het allerbelangrijkste lijkt mij toch wel dat ook kinderen een bepaald stukje communicatie hebben met een pony waardoor ze gedrag kunnen sturen, gewoon uit veiligheidsoogpunt. Noem het leiderschap, noem het gehoorzaamheid, maar veiligheid is voor mij wel nummer 1!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:04

Paardentango schreef:
Als het allemaal echt zo was dat paarden een leider moeten hebben denk ik dat het gehalte aan problemen af zou nemen. Paarden zijn geen honden, en ook honden reageren als iemand zich in hun ogen misdraagt.
Paarden zijn wel iets meer dan dat sterk vermenselijkte beeld van leider-volger of prooidier-roofdier. Ze zijn niet zo hiërarchisch ingesteld, de meeste paarden volgen prima. (Krijg nu toch niet half bokt over me heen hè :+ )
Maar maak je er een potje van in hun ogen, ja dan permitteren ze zich vaak zeker een afstraffing. Vooral pony's kunnen dat vrij goed.
Maar het lijkt me niet hier de juiste plaats om daar over te gaan debatteren.

Binnen een paardenkudde is er wel een strenge rangorde want dit is essentieel voor het overleven van de kudde. Bij gevaar moet de ganse kudde de leider volgen, dit geeft de meeste veiligheid, wie niet volgt maak een grote kans dat het zijn laatste keer was. Deze rangorde wordt wel voordurend in vraag gesteld door jonge paarden maar ze worden ofwel op hun plaats gezet ofwel nemen ze een hogere positie in.
De beelden leider - ondergeschikte en prooi- roofdier is de wijze waarop paarden denken. Nu ik sinds enkele jaren leer om mij in deze denkwereld te verplaatsen worden veel problemen voorkomen die vroeger regelmatig voorkwamen. Als alle ruiters hun paarden moesten opvoeden volgens deze basis zouden er veel minder problemen zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:10

Binnen een paardenkudde is juist niet een zeer strenge rangorde (zoals bij kippen :D de pikorde). Het is ondertussen al redelijk lang bekent dat paarden, naast dat ze een rangorde hebben, ook vriendschappen aangaan met een of twee andere paarden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:17

Valt mij trouwens op hoe veel mensen er zeggen dat onze paarden veel te ver van de natuur afstaan om puur gedrag te vertonen. Ikzelf denk dat dat nog wel meevalt. Heb 2 veulens lopen, dat de jongste een paar weken was liepen ze los op het erf. Beide waren verkouden en liepen elke dag langs een boom waar ze een paar blaadjes van aten. Precies elke ochtend.
Ik dacht dat het een vijgenboom was, maar na navraag bleek het een olijf te zijn (jaja zoveel verstand heb ik daar van :+ ).
Na nazoeken en vragen blijkt olijf bladeren goed te zijn bij verkoudheid en is algeheel versterkend. Hoe kan een veulen van een paar weken dat weten zonder moeder erbij... Dat moet wel instinkt zijn. Ik denk dat ze dus toch nog beter ontwikkeld zijn dan vaak gedacht wordt. Ik zie nog meer van die dingen.

Veel van jullie zullen het herkennen. Paarden zijn super trekker en vrachtwagen mak langs de weg, maar niet boterbloempjes mak. In die ritsel berm kan immers iets zitten wat ze besluipt en een grote trekker komt op ze af, die sluipt niet, maakt super herrie. Daar krijg je ze wel mak voor, kwestie van wennen, maar die boterbloempjes....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:21

Ja, jongens wil er gerust ergens op in gaan, maar eigenlijk niet in dit topic. Dat is hier niet zo gepast.
Als je een paard eerst onderdanig aan je moet maken vind ik dat niet bepaald vriendelijk nee, zelfs een beetje raar. Je vergeet een heleboel andere dingen, eigenschappen die paarden ook hebben. Afgezien van of het ook wel zo slim is want paarden kunnen ook mensen gaan minachten, en da's niet fijn voor de nep-baasjes. We zijn lioever vriendelijk zou ik denken.

Dat noem de baas willen spelen, maar dat vaak helemaal niet echt zijn.
Paarden zijn niet te vergelijken met kippen, en ook hun rangorde niet. Dat zou wel erg simpel zijn, kippen zijn hele simpele wezentjes. Paarden zeer zeker niet. :n Juist paarden hebben een breed scala aan eigenschappen. Het is aan de mensen om te beoordelen die af te nemen of ze te stimuleren.
Paarden beneden de drie jaar hebben nog geen positie in de groep en leven niet meer in de kudde ofwel de harem. Die leven in de natuur in de vrijgezellengroepen.

Paarden die drijven MarkR drijven, en dat is achter de groep of kudde. Koop mijn boek t.z.t. maar, daar leg ik het allemaal in uit. Dit onderwerp boeide me zo dat ik er over ben gaan schrijven.

Nou doe ik mee aan 'topicvervuiling' :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:30

heb je een boek?
of komt die nog?

Zeker interesse, ben echte verzamelaar.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:31

MarcR schreef:
Binnen een paardenkudde is er wel een strenge rangorde want dit is essentieel voor het overleven van de kudde. Bij gevaar moet de ganse kudde de leider volgen, dit geeft de meeste veiligheid, wie niet volgt maak een grote kans dat het zijn laatste keer was. Deze rangorde wordt wel voordurend in vraag gesteld door jonge paarden maar ze worden ofwel op hun plaats gezet ofwel nemen ze een hogere positie in.
De beelden leider - ondergeschikte en prooi- roofdier is de wijze waarop paarden denken. Nu ik sinds enkele jaren leer om mij in deze denkwereld te verplaatsen worden veel problemen voorkomen die vroeger regelmatig voorkwamen. Als alle ruiters hun paarden moesten opvoeden volgens deze basis zouden er veel minder problemen zijn.

Hoe kan een 6 jarige dit ooit begrijpen?
Een uurtje plezier hebben met een pony is wat anders dan ingewikkelde verhalen over prooi- roofdieren (dat kan zo'n klein kind niks schelen). Een kind is meer opzoek naar een vriendje dan dat hij/zij het wil opvoeden. Misschien is het probleem wel dat volwassenen de leider willen zijn over paarden terwijl wij geen paard zijn. Terwijl een kind gewoon op een simpele en onschuldige manier plezier wil maken met de pony. Mijn broertje van 5 zal het een zorg zijn wat de positie van de pony is in de groep. Als hij zijn box in gaat of op hem zit in de bak wil hij lol hebben. Hij wil geen ingewikkelde feiten hebben waar hij niks mee kan. Mijn broertje is trots als hij de pony hooi brengt of als hij haar gekamd heeft. Dat heeft niks met de positie in de groep te maken. Laat dat liggen voor de wat oudere kinderen die zich daar echt in kunnen verdiepen en leer de kleine kinderen gewoon op een gezellige ontspannen manier met pony's om te gaan. Dan hoeft het kind zich ook niet af te vragen waarom het zijn vriendje pijn moet doen. ;)
Laatst bijgewerkt door Malakay op 20-01-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:33

lailapri schreef:
Valt mij trouwens op hoe veel mensen er zeggen dat onze paarden veel te ver van de natuur afstaan om puur gedrag te vertonen.

Dat zegt volgens mij niemand. Puur paardengedrag is tussen paarden onderling, zodra er een mens bij komt staan, kan je het niet meer puur paardengedrag noemen. Paarden staan staan juist nog erg dicht bij de natuur.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:37

Paardentango schreef:
Ja, jongens wil er gerust ergens op in gaan, maar eigenlijk niet in dit topic. Dat is hier niet zo gepast.
Als je een paard eerst onderdanig aan je moet maken vind ik dat niet bepaald vriendelijk nee, zelfs een beetje raar. Je vergeet een heleboel andere dingen, eigenschappen die paarden ook hebben. Afgezien van of het ook wel zo slim is want paarden kunnen ook mensen gaan minachten, en da's niet fijn voor de nep-baasjes. We zijn lioever vriendelijk zou ik denken.

Dat noem de baas willen spelen, maar dat vaak helemaal niet echt zijn.
Paarden zijn niet te vergelijken met kippen, en ook hun rangorde niet. Dat zou wel erg simpel zijn, kippen zijn hele simpele wezentjes. Paarden zeer zeker niet. :n Juist paarden hebben een breed scala aan eigenschappen. Het is aan de mensen om te beoordelen die af te nemen of ze te stimuleren.
Paarden beneden de drie jaar hebben nog geen positie in de groep en leven niet meer in de kudde ofwel de harem. Die leven in de natuur in de vrijgezellengroepen.

Kan je je verhaal iets duidelijker maken? Waar wordt het paard onderdanig "gemaakt"? welke eigenschappen worden vergeten?
De vergelijking met kippen werd juist gemaakt om het verschil aan te geven ;) Ze zijn dus niet zoals kippen, omdat ze geen lineaire rangorde kennen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:38

lailapri schreef:
heb je een boek?
of komt die nog?

Aan bezig om al die vreemde zo sterk vermenselijkte denkbeelden weg te nemen. Sorry, maar zoals de bovenstaande post lees, het eerste stukje, daar word ik zo verdrietig van. Paarden zijn helemaal niet zo bezig met macht.

Ook in de hoop dat kinderen weer vriendelijk durven te zijn tegen hun vele vriendjes. Omdat dat vooral paarden en pony's ook zoveel behoefte hebben aan makkertjes en die, van nature, in werkelijkheid zo vrolijk zijn.
Net als de meeste kinderen dat in hun hart zijn.
Zoals het tweede stukje van Malakay over het jongetje wat hooi brengt. DAAR gaat het om, het zijn denk ik nou precies die hele kleine dingetjes die ons diep van binnen nou zo roeren en die we belangrijk vinden.

Gelukkig zijn er meer mensen die dat ook zo zien. Die houden ook niet van die baasspelerij, maar willen vrienden zijn, net als veel paarden dat ook graag zouden willen.

Uh Sanne83 als ik de baas over jou wil zijn, moet jij in de ondergeschikte positie toch? Voor mij hoeft dat niet, ik voel me niet meer dan jou, wil het misschien wel wat vaker voor het zeggen hebben, maar dat kan ik ook doen door je over te halen. In redelijkheid.
Daar waar jij en jou staat kan je ook het woord paard plaatsen.

Genoeg voor nu toch?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:53

sanne83 schreef:
lailapri schreef:
Valt mij trouwens op hoe veel mensen er zeggen dat onze paarden veel te ver van de natuur afstaan om puur gedrag te vertonen.

Dat zegt volgens mij niemand. Puur paardengedrag is tussen paarden onderling, zodra er een mens bij komt staan, kan je het niet meer puur paardengedrag noemen. Paarden staan staan juist nog erg dicht bij de natuur.

Niet perse in dit topic, maar op cursus en manege's ed hoor ik het erg veel.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:54

Ik heb de vraag van TS gesteld aan mijn zoons van 8 en 10 jaar oud, zij rijden sinds oktober in een manegeles. Zij zijn wel opgegroeid met paarden aan huis.

Mijn vraag was; wat doe je als Spirit of Zoé (2 bijzonder onwillige pony's)niet doorloopt tijdens de les en wat voel je dan zelf?

Beiden zeiden dan geef ik hem een tikje en ik denk dat Spirit daar wel tegen kan met zijn vet, of; zei de oudste; ik zeg hem dat hij moet lopen anders...........krijgt hij een tik. ' Ik vind het niet zielig'

Dus vroeg ik, en als je op Black zit? (=een snelle) dan geef ik geen tikken want dat hoeft niet, die loopt vanzelf.

De jongte zei; ik doe wat meer met mijn benen en dan loopt ze ook beter.