Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Ik wil de discussie wel met je IRL voeren ook hoor.
Het zal idd anders zijn als het mijn eigen kinderen niet zijn, 't is natuurlijk ook zo dat hier de honden de permanente bewoners zijn en de kinderen niet.... de honden hoeven van mij niet naar bezoekers te luisteren, 't zijn geen automaten. Ze hoeven dus al zeker niet naar puppen die op bezoek zijn te luisteren.....
Paardentango schreef:Als ik de strekking van je post goed begrijp vraag je jezelf af of kinderen en pony's wel samen kunnen werken?
Daar hoef je toch niet over te twisten denk ik, dat is zonder twijfel mogelijk. Paarden kunnen zich prima aanpassen. Kinderen ook, en die vinden het leuk.
Alleen het aantal ongelukken met zowel honden als paarden (pony's) toont toch wel aan dat er wel eens wat 'mis' gaat in die omgang.
Paarden geven bv de meest ernstige bijtwonden, terwijl ze helemaal geen roofdieren zijn.
Van oortjes eraf tot hele stukken van een gezicht weg, kusje, kusje..... aaah. zo lief. HAP !
Andere vraag, waarom denk je dat de ogen van speelpoppen zo extra versterkt worden. Hetzelfde doen kleine kinderen ook bij dieren. Niet erg, maar wij volwassenen moeten daar wel in sturen en op letten.
Alleen de eerste zin.Paardentango schreef:Alleen het aantal ongelukken met zowel honden als paarden (pony's) toont toch wel aan dat er wel eens wat 'mis' gaat in die omgang.
Paarden geven bv de meest ernstige bijtwonden, terwijl ze helemaal geen roofdieren zijn.
Van oortjes eraf tot hele stukken van een gezicht weg, kusje, kusje..... aaah. zo lief. HAP !
)lailapri schreef:daarom ben ik de leider. En ik geef de les

Paardentango schreef:Hmm... smaken verschillen denk ik.
Het is voornamelijk gericht op gehoorzaamheid, en nou ook niet bepaald op een vriendelijke wijze vind ik.
Paardentango schreef:Als het allemaal echt zo was dat paarden een leider moeten hebben denk ik dat het gehalte aan problemen af zou nemen. Paarden zijn geen honden, en ook honden reageren als iemand zich in hun ogen misdraagt.
Paarden zijn wel iets meer dan dat sterk vermenselijkte beeld van leider-volger of prooidier-roofdier. Ze zijn niet zo hiërarchisch ingesteld, de meeste paarden volgen prima. (Krijg nu toch niet half bokt over me heen hè)
Maar maak je er een potje van in hun ogen, ja dan permitteren ze zich vaak zeker een afstraffing. Vooral pony's kunnen dat vrij goed.
Maar het lijkt me niet hier de juiste plaats om daar over te gaan debatteren.
).
Juist paarden hebben een breed scala aan eigenschappen. Het is aan de mensen om te beoordelen die af te nemen of ze te stimuleren.
MarcR schreef:Binnen een paardenkudde is er wel een strenge rangorde want dit is essentieel voor het overleven van de kudde. Bij gevaar moet de ganse kudde de leider volgen, dit geeft de meeste veiligheid, wie niet volgt maak een grote kans dat het zijn laatste keer was. Deze rangorde wordt wel voordurend in vraag gesteld door jonge paarden maar ze worden ofwel op hun plaats gezet ofwel nemen ze een hogere positie in.
De beelden leider - ondergeschikte en prooi- roofdier is de wijze waarop paarden denken. Nu ik sinds enkele jaren leer om mij in deze denkwereld te verplaatsen worden veel problemen voorkomen die vroeger regelmatig voorkwamen. Als alle ruiters hun paarden moesten opvoeden volgens deze basis zouden er veel minder problemen zijn.
lailapri schreef:Valt mij trouwens op hoe veel mensen er zeggen dat onze paarden veel te ver van de natuur afstaan om puur gedrag te vertonen.
Paardentango schreef:Ja, jongens wil er gerust ergens op in gaan, maar eigenlijk niet in dit topic. Dat is hier niet zo gepast.
Als je een paard eerst onderdanig aan je moet maken vind ik dat niet bepaald vriendelijk nee, zelfs een beetje raar. Je vergeet een heleboel andere dingen, eigenschappen die paarden ook hebben. Afgezien van of het ook wel zo slim is want paarden kunnen ook mensen gaan minachten, en da's niet fijn voor de nep-baasjes. We zijn lioever vriendelijk zou ik denken.
Dat noem de baas willen spelen, maar dat vaak helemaal niet echt zijn.
Paarden zijn niet te vergelijken met kippen, en ook hun rangorde niet. Dat zou wel erg simpel zijn, kippen zijn hele simpele wezentjes. Paarden zeer zeker niet.Juist paarden hebben een breed scala aan eigenschappen. Het is aan de mensen om te beoordelen die af te nemen of ze te stimuleren.
Paarden beneden de drie jaar hebben nog geen positie in de groep en leven niet meer in de kudde ofwel de harem. Die leven in de natuur in de vrijgezellengroepen.
Ze zijn dus niet zoals kippen, omdat ze geen lineaire rangorde kennen. lailapri schreef:heb je een boek?
of komt die nog?
sanne83 schreef:lailapri schreef:Valt mij trouwens op hoe veel mensen er zeggen dat onze paarden veel te ver van de natuur afstaan om puur gedrag te vertonen.
Dat zegt volgens mij niemand. Puur paardengedrag is tussen paarden onderling, zodra er een mens bij komt staan, kan je het niet meer puur paardengedrag noemen. Paarden staan staan juist nog erg dicht bij de natuur.