Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickydo

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:39

Ik ben met sporen gaan rijden om mijn hulpen te verfijnen zodat mijn paard beter begrijpt wat ik van hem wil.
Dus eigenlijk met oefenen gebruik ik ze amper , enkel wanneer nodig en dan nog is het niet dat ik mijn spoor in zijn lijf ros ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:25

Anata schreef:
Hallo!
Ik vraag me af wanneer jullie beginnen om met sporen te rijden. Er zijn veel verschilende meningen over volgens mij. Heel erg veel mensen doen het op mijn manege, maar vaak is het niet eens nodig... :( . En waarom rijden jullie met sporen? Is het paard niet genoeg voorwaarts of is het om de hulpen te "verfijnen".
Alvast bedankt!
Groetjes! :D

Ik rijd nooit met sporen, kijk maar eens in mijn profiel naar de foto's, zie mijn benen en mijn paard zijn flanken en je snapt meteen waarom ik niks aan sporen heb :Y) Daarnaast is het ook volstrekt niet nodig, hij reageert heel goed op been, zowel voorwaarts als zijwaarts, en zodra zijn ene been, dat nu vast zit, weer helemaal los is moet je es komen kijken hoe hij verzamelt 8-)

Dat sporen voor verfijning bij het paard ("zodat hij beter snapt wat ik bedoel") zouden dienen vind ik onzin, sporen zijn hooguit voor de verfijning van de ruiter, als je je beenhulpen zo onder controle hebt dat je heeeeeele fijne hulpen kunt geven zou je met sporen kunnen gaan rijden, niet vanwege het paard maar vanwege je eigen niveau dat je dan bereikt hebt. Helaas zie ik erg veel mensen die van alles doen met hun benen behalve ze stil houden, vooral ook op maneges lijken sporen wel een statussymbool, sporen zijn "stoer". Althans zoals ik dat om mij heen zie.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:30

een zwak argument, maar het is wel de waarheid. Het is verplicht in de L dressuur. B weet ik niet...
mickydo schreef:
Ik ben met sporen gaan rijden om mijn hulpen te verfijnen zodat mijn paard beter begrijpt wat ik van hem wil.

en daar ben ik t mee eeens!

manege paarden worden volgensmij nooit men sporen gereden omdat er ook veel beginners zijn. En het zou zielig zijn als ze zich klemmen met hun benen... bijvoorbeeld (lees sporen ik de buik drukken)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:31

hestejente schreef:
Anata schreef:
Hallo!
Ik vraag me af wanneer jullie beginnen om met sporen te rijden. Er zijn veel verschilende meningen over volgens mij. Heel erg veel mensen doen het op mijn manege, maar vaak is het niet eens nodig... :( . En waarom rijden jullie met sporen? Is het paard niet genoeg voorwaarts of is het om de hulpen te "verfijnen".
Alvast bedankt!

Ik rijd nooit met sporen, kijk maar eens in mijn profiel naar de foto's, zie mijn benen en mijn paard zijn flanken en je snapt meteen waarom ik niks aan sporen heb :Y) Daarnaast is het ook volstrekt niet nodig, hij reageert heel goed op been, zowel voorwaarts als zijwaarts, en zodra zijn ene been, dat nu vast zit, weer helemaal los is moet je es komen kijken hoe hij verzamelt 8-)

Dat sporen voor verfijning bij het paard ("zodat hij beter snapt wat ik bedoel") zouden dienen vind ik onzin, sporen zijn hooguit voor de verfijning van de ruiter, als je je beenhulpen zo onder controle hebt dat je heeeeeele fijne hulpen kunt geven zou je met sporen kunnen gaan rijden, niet vanwege het paard maar vanwege je eigen niveau dat je dan bereikt hebt. Helaas zie ik erg veel mensen die van alles doen met hun benen behalve ze stil houden, vooral ook op maneges lijken sporen wel een statussymbool, sporen zijn "stoer". Althans zoals ik dat om mij heen zie.

Dat is wel een beetje waar. Maar denk dat het ook wel ligt aan de combi. Maar vind wel dat je je benen dan stil moet kunnen houden. Gek genoeg liggen mijn benen stiller mét spoor dan zonder. En dat komt niet doordat ik mijn spoor in mijn paard hak en zo wel móet blijven zitten :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:52

hestejente schreef:
Anata schreef:
Hallo!
Alvast bedankt!

Je zou eerst idd beter eens oefenen met je been anders aan je paard houden :P Maar dat is zowiezo niet verkeerd natuurlijk. Probeer je been eens vanuit je heup tegen het paard te draaien, dus knie aan je zadel en hiel van je paard af. Dan kun je de hulp gaan leren geven met je kuit.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:54

heel simpel, gewoon lekker niet. niet nodig en zal het ook nooit zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:55

Ben ik ook al lang mee bezig lailapri ;) Het punt is meer: zelfs met giraffenhalssporen zou ik nog niet bij mijn paard kunnen :Y)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:57

owwwwwww 8)7

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:04

Ik altijd, met wieltjes. Zweep vind ik niks. Spoor zit aan je voet en als je paard niet meteen goed op je beenhulp reageert (moet je natuurlijk wel goed geven) is een "prik" met je spoor veel duidelijker. Bij manegepaarden zou ik ze ook niet laten gebruiken. Ze zijn daar vaak bijna voortdurend aan het schoppen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:11

Met welke soort wieltjes rij je?

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:12

Nooit. :)

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:50

ik rijd nooit met sporen
ik vind het helemaal niet nodig !
(A)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:05

ayas schreef:
Ik altijd, met wieltjes. Zweep vind ik niks. Spoor zit aan je voet en als je paard niet meteen goed op je beenhulp reageert (moet je natuurlijk wel goed geven) is een "prik" met je spoor veel duidelijker. Bij manegepaarden zou ik ze ook niet laten gebruiken. Ze zijn daar vaak bijna voortdurend aan het schoppen.

En zo zie je maar weer :) Ik vind een zweepje juist heel handig, met een zweepje kan ik mijn paard op zijn kruis kriebelen om hem te helpen verzamelen. De motor zit bij mijn paard namelijk achterin en niet ergens in de buurt van mijn benen :)

Lailapri: :P :D

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:20

Ben begonnen met kinderspoortjes, bij die pony was het nodig voor net dat beetje extra.

marlindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:26

Hee,

Ik rij mijn paard met sporen omdat hem moet in de M.
Me paard is te goed voor het been bijv als ik mij been aanleg ben ik al aan de andere kant.
Sporen vind ik zelf niet zielig!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:29

Sporen zijn ook niet zielig. Als je maar weet wat je doet met je been.

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:13

Ik rijd nooit met sporen :)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:14

Gebruik geen sporen. Heb nog een jong paard (bijna 5) en vind het zelf nog niet nodig bij hem.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:39

Tuurlijk zit de motor achterin, maar verzameling verkijg je met je zit. Denk dat je het dan moet combineren, zit en kriebel, zodat het op een gegeven momentgeassocieerd en geautomatiseerd gaat worden.......denk ik...
Mijn wieltjes zijn 3 cm in doorsnee en er zitten 8 brede afgeronde "prikkers" aan. Het zijn korte sporen, ik heb niet zulke lange benen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:21

dat denk ik ook ayas. want je moet natuurlijk wel wat op te vangen hebben. dus idd die combinatie van been en zithulp. moet zeggen dat mijn paard alleen voor dat beetje extra de spoor nodig heeft. dus 1x bijtikken voor die extra impuls tijdens de verzameling bijvoorbeeld.

saskia1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:29

nooit

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:32

ik rijd altijd met sporen
eerste plaats voor de verfijning van de beenhulp
en ten tweede ik moet er mee rijden vanaf de M1 is het verplicht met sporen en zonder zweep.
dus dan moet het paard het wel kennen;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:36

ik gebruik mijn sporen op wedstrijd in het M1 omdat het moet.
en heel soms thuis als ze moeilijk te verfijnen is maar voorderest nooit.

die andere kan ik niet eens met sporen rijden dat is drama :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:50

ayas schreef:
Tuurlijk zit de motor achterin, maar verzameling verkijg je met je zit. Denk dat je het dan moet combineren, zit en kriebel, zodat het op een gegeven momentgeassocieerd en geautomatiseerd gaat worden.......denk ik...
Mijn wieltjes zijn 3 cm in doorsnee en er zitten 8 brede afgeronde "prikkers" aan. Het zijn korte sporen, ik heb niet zulke lange benen.

Ja, tuurlijk. Alleen tölt niet ieder paard hetzelfde en heb je per paard net andere hulpen nodig voor de juiste (mate van) verzameling :)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:55

Zelf reed ik nooit met sporen, maar was dan bij voorkeur ook een recreatief ruiter. Op het moment dat ze worden gebruikt voor het verfijnen van de hulp oke, maar je ziet inderdaad vaak zat dat het als stoer wordt ervaren, en dan wordt er op dezelfde (grove) manier een hulp gegeven maar dan zit er nog wel een spoor tussen, en dan zie je ze raar kijken als het paardje als een kruidvatje ervandoor spuit..