Dus eigenlijk met oefenen gebruik ik ze amper , enkel wanneer nodig en dan nog is het niet dat ik mijn spoor in zijn lijf ros
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Anata schreef:Hallo!
Ik vraag me af wanneer jullie beginnen om met sporen te rijden. Er zijn veel verschilende meningen over volgens mij. Heel erg veel mensen doen het op mijn manege, maar vaak is het niet eens nodig.... En waarom rijden jullie met sporen? Is het paard niet genoeg voorwaarts of is het om de hulpen te "verfijnen".
Alvast bedankt!
Groetjes!
Daarnaast is het ook volstrekt niet nodig, hij reageert heel goed op been, zowel voorwaarts als zijwaarts, en zodra zijn ene been, dat nu vast zit, weer helemaal los is moet je es komen kijken hoe hij verzamelt
mickydo schreef:Ik ben met sporen gaan rijden om mijn hulpen te verfijnen zodat mijn paard beter begrijpt wat ik van hem wil.
hestejente schreef:Anata schreef:Hallo!
Ik vraag me af wanneer jullie beginnen om met sporen te rijden. Er zijn veel verschilende meningen over volgens mij. Heel erg veel mensen doen het op mijn manege, maar vaak is het niet eens nodig.... En waarom rijden jullie met sporen? Is het paard niet genoeg voorwaarts of is het om de hulpen te "verfijnen".
Alvast bedankt!
Groetjes!
Ik rijd nooit met sporen, kijk maar eens in mijn profiel naar de foto's, zie mijn benen en mijn paard zijn flanken en je snapt meteen waarom ik niks aan sporen hebDaarnaast is het ook volstrekt niet nodig, hij reageert heel goed op been, zowel voorwaarts als zijwaarts, en zodra zijn ene been, dat nu vast zit, weer helemaal los is moet je es komen kijken hoe hij verzamelt
![]()
Dat sporen voor verfijning bij het paard ("zodat hij beter snapt wat ik bedoel") zouden dienen vind ik onzin, sporen zijn hooguit voor de verfijning van de ruiter, als je je beenhulpen zo onder controle hebt dat je heeeeeele fijne hulpen kunt geven zou je met sporen kunnen gaan rijden, niet vanwege het paard maar vanwege je eigen niveau dat je dan bereikt hebt. Helaas zie ik erg veel mensen die van alles doen met hun benen behalve ze stil houden, vooral ook op maneges lijken sporen wel een statussymbool, sporen zijn "stoer". Althans zoals ik dat om mij heen zie.
hestejente schreef:Anata schreef:Hallo!
Alvast bedankt!
Groetjes!
Ik rijd nooit met sporen, kijk maar eens in mijn profiel naar de foto's, zie mijn benen en mijn paard zijn flanken en je snapt meteen waarom ik niks aan sporen hebDaarnaast is het ook volstrekt niet nodig, hij reageert heel goed op been, zowel voorwaarts als zijwaarts, en zodra zijn ene been, dat nu vast zit, weer helemaal los is moet je es komen kijken hoe hij verzamelt
![]()
Dat sporen voor verfijning bij het paard ("zodat hij beter snapt wat ik bedoel") zouden dienen vind ik onzin, sporen zijn hooguit voor de verfijning van de ruiter, als je je beenhulpen zo onder controle hebt dat je heeeeeele fijne hulpen kunt geven zou je met sporen kunnen gaan rijden, niet vanwege het paard maar vanwege je eigen niveau dat je dan bereikt hebt. Helaas zie ik erg veel mensen die van alles doen met hun benen behalve ze stil houden, vooral ook op maneges lijken sporen wel een statussymbool, sporen zijn "stoer". Althans zoals ik dat om mij heen zie.
Maar dat is zowiezo niet verkeerd natuurlijk. Probeer je been eens vanuit je heup tegen het paard te draaien, dus knie aan je zadel en hiel van je paard af. Dan kun je de hulp gaan leren geven met je kuit. ayas schreef:Ik altijd, met wieltjes. Zweep vind ik niks. Spoor zit aan je voet en als je paard niet meteen goed op je beenhulp reageert (moet je natuurlijk wel goed geven) is een "prik" met je spoor veel duidelijker. Bij manegepaarden zou ik ze ook niet laten gebruiken. Ze zijn daar vaak bijna voortdurend aan het schoppen.
Ik vind een zweepje juist heel handig, met een zweepje kan ik mijn paard op zijn kruis kriebelen om hem te helpen verzamelen. De motor zit bij mijn paard namelijk achterin en niet ergens in de buurt van mijn benen 
ayas schreef:Tuurlijk zit de motor achterin, maar verzameling verkijg je met je zit. Denk dat je het dan moet combineren, zit en kriebel, zodat het op een gegeven momentgeassocieerd en geautomatiseerd gaat worden.......denk ik...
Mijn wieltjes zijn 3 cm in doorsnee en er zitten 8 brede afgeronde "prikkers" aan. Het zijn korte sporen, ik heb niet zulke lange benen.