grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:07

listiglistje schreef:
* Edit bij dat lineair scoren was is vergeten bij te zetten dat het kruis op gelijke hoogte ligt als de schoft.

@Wildflower: nee helaas, er heeft toen wel een stuk over in de Hoefslag of Paardenkrant gestaan.

In de hoefslag was dat, bij een artikel over een paardenbedrijf. Ik heb het van de week nog gelezen, maar welk nummer het nou precies was?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:10

Zesiram dit was meer dan een jaar geleden, Indoor Brabant of Amsterdam, igg WB GP.

Ze hebben dit gedaan omdat het (top)dressuurpaard lineair afwijkt van het KWPN keuringsmodel.

Anya

Re: grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:11

ik heb er eentje van 1.80
Nu rij ik er western mee. Ik zou haast zeggen daar moeten ze meer wendbaar voor zijn. Ze hebben gewoon meer tijd nodig om sterk te worden,

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:14

listiglistje schreef:
Zesiram dit was meer dan een jaar geleden, Indoor Brabant of Amsterdam, igg WB GP.

Ze hebben dit gedaan omdat het (top)dressuurpaard lineair afwijkt van het KWPN keuringsmodel.

Ja dat weet ik, ik lees ze met een beetje (mwaaaah ) vertraging i.v.m. te drukke studie afgelopen jaar. Het was indoor brabant. Als ik hem nog op de stapel heb liggen, zal ik het eens opzoeken.

Joepjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:29

Ik vind het onzin dat het een nadeel moet zijn
Als je zelf lang bent ( minimaal 1.70) en je hebt een paard tussen de 1.70 en 1.85 meter vind ik dat beter dan dan je als amazone/ruiter zijnde zit op een paard tussen de 1.60 meter en de 1.70 meter

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:33

even je topic doorgelezen, maar een groot paard hoeft zeker niet in het nadeel te zjn, je moet ze alleen we meer tijd gunnen om zich te ontwikkelen en te volgroeien.. als je daar het geduld en de tijd voor hebt dan is een groot paard echt geen probleem (maar je moet er wel tegen kunnen soms een stapje terug te doen of een pas op de plaats te maken)

Ik heb zelf een paard van 1,80 en ben zelf 1,76cm, fijn, lenig en leergierig dier.. Maar zoals hierboven, geduld geduld geduld...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:41

Het is zeker geen nadeel, zoals eerder gezegd moeten de verhoudingen van het paard kloppen, en moet je ze misschien iets langer de tijd geven om sterker te worden. Mijn Joost x Abgar ( Kwpn)is 1m80, en ik ben gewoon 1m68. De reden dat ik hem gekocht heb, is dat ik er ontzettend fijn op kon rijden, zonder te merken dat hij groot is. Echt waar, heb nog nooit zo'n gevoelig en ( bijna te) snel paard gereden. Hij kan ook alles, makkelijk verzamelen, en met een zweep rijden is echt niet nodig.
Dat neemt niet weg, dat deze voor mij een uitzondering is, ik zou niet op zoek gaan naar een paard boven de 1m70, en hoop ook, dat mijn twenter lekker ergens op 1m68 blijft hangen later.

_Tomba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:42

Denk dat dat bij elkaar rijden ook veel met de grootte van de ruiter te maken heeft inderdaad...ben zelf 1,86...dan kun je die grote beesten wel tussen je benen houden :D Als je zelf veel kleiner bent heb je op zo'n kasteel toch minder te zeggen lijkt me. De 2 paarden die ik nu rijd zijn ook allebei ongeveer 1,77. Als een paard gewoon 'goed in elkaar zit' maakt die stokmaat ook niet zoveel uit. Als zo'n joekel ook nog eens n te lange rug heeft en neerwaarts gebouwd is, dan wordt het wel erg moeilijk. Zie hier trouwens paarden voorbij komen van 1,92 en 1,94..jeetje!! zijn die ook echt gemeten? Vind het bijna ongeloofwaardig klinken haha.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:24

@Tomba, wat een flauwekul dat lengte uitmaakt. Ik ben 1.60. Mijn grootste paard is 1.80. De maat maakt niet uit voor het rijden. En kracht al helemaal niet. Dan zou ik niet kunnen rijden namelijk en al helemaal zo'n grote niet. Ik heb ziekte van Lyme en daardoor spierbeperkingen. Met het rijden maakt de maat van het paard daarbij niets uit.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:13

Hieronder een handjevol toppers van welke sommige echt het "maatje" reus hebben...

1.76 Salinero - Anky van Grunsven
1.75 Totilas - Edward Gal
1.85 Stradivarius - Edward Gal
1.85 Warum Nicht - Isabell Werth
1.75 Whisper - Isabell Werth
1.83 Apache - Isabell Werth
1.80 Nartan - Jeanette Haazen
1.75 Parzival - Adelinde Cornelissen

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:18

Ik ben zelf 1.85 en heb een paard van 1.76. Ze hebben wat meer tijd nodig maar het lukt wel hoor :)!
Sommige ruiters zijn zo groot op van die kleine paarden dat vind ik niet mooi vooral niet in de dressuur, als hun benen eronder
uitkomen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:23

Ik ben zelf 1.80 en mijn paard is denk ik 1.66, maar ze heeft een heel brede romp en is vrij compact gebouwd daardoor valt het niet zo op. Zelf zou ik niet zo gauw voor een groot paard gaan, omdat ik compacte paarden fijner vind en grote paarden zijn dat gewoon minder gauw.

Timon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:22

ik ben zelf 1,60 en mijn paard is rond de 1,74. Een groot verschil maar gaat makkelijk. In het begin erg lastig om het goede tempo te vinden, en om te kijken hoe je moet sturen voor een figuur. Maar na een tijdje went het en nu rijd ik zelf in een 40x20 baan makkelijk een proefje. Het duurt wat langer maar echt een nadeel vind ik het niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:24

Anya schreef:
@Tomba, wat een flauwekul dat lengte uitmaakt. Ik ben 1.60. Mijn grootste paard is 1.80. De maat maakt niet uit voor het rijden. En kracht al helemaal niet. Dan zou ik niet kunnen rijden namelijk en al helemaal zo'n grote niet. Ik heb ziekte van Lyme en daardoor spierbeperkingen. Met het rijden maakt de maat van het paard daarbij niets uit.

dat hangt ook erg van het karakter en bouw van het paard af. Ik heb een heel erg grote, flink gebouwde KWPN-er gereden, die ook verder traag was (in reacties en in zijn hoofd). Dat paste mij niet, je kunt ze wel snel(ler) krjgen met goed rijden, maar uiteindelijk past een kleiner paard mij beter, zeker in het spring- en crosswerk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:29

Ja Lielle dat klopt wel maar dat heeft niets te maken met kracht. Je hebt ook kleintjes die niet vooruit te branden zijn en niet wendbaar zijn. Aan de hulpen: dat maakt wel uit en tuurlijk karakter. Maar dat geldt voor een kleintje ook.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:35

Nou Tomba, klik dan de link in mijn onderschrift maar aan, paard is 1.84 en hier komt niets aan kracht bij kijken hoor. Ik zelf heb chronische peesontstekingen in mijn vingers, uurtje krachtpatsen en ik kan een week niks......dat doe ik dus niet! Daarentegen heb ik best wat kleinere paarden gereden die wel degelijk op kracht gereden werden, heeft echt niets met grootte te maken!

JeFFeRSoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:38

Grote paarden zijn niet minder wendbaar dan kleinere, maar soms weten ze zelf met hun lange benen geen blijf :D
Ik heb bij mijn vriendin (Raluna) op het werk al een op Massimo gereden, en tijdens de galopswissel lag ik derneffe, omdat hij zo hoog kwam met zijn rug door zijn lengte :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:00

Met langere benen kun je ook ruimere bewegingen maken :9
Ik denk niet dat ze echt in het nadeel zijn, ik merk persoonlijk wel dat ik het moeilijker vind om een groter paard goed
bij elkaar te rijden, maar dat heeft gewoon tijd nodig. De meeste toppaarden zijn ook niet klein.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:06

Ik las ergens iets over dat grote paarden een soort van GVR-uitstraling hebben, lief en koel :P
Nou mijne kan goed heet zijn hoor, en prima lopen :Y) We hebben dan nog wel alleen B gestart (door omstandigheden helaas) maar nooit zonder wp thuisgekomen, hoe beroerd het ook ging :=

Ach, ik ben van mening dat zowel grote als kleine paarden voor- en nadelen hebben, niet persee gelegen aan de stokmaat, maar aan het kunnen/kennen van het paard.
Een grote kan net zo lenig zijn als een wat kleinere.

Het enige punt waar ik zelf tegenaan loop met mijn kasteel (1.78m) is dat hij wat lastiger bij elkaar te rijden is door zijn wat lange lijf.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:12

Ik vond je niet te groot op je vorige paard hoor,
mijn paard is 1.66 en ik ben 1.73, ik vind het niet storen ;)

Al heb ik zelf straks liever ook een groter paard, moet zeggen dat alles boven de 1.75 zo hoog lijkt := Maar dat is denk ik een kwestie van wennen, maar nóg hoger hoeven ze voor mij niet gefokt te worden :Y)

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:36

Nou ze zijn wat minder snel wendbaar maar het lijkt me zeker geen nadeel.

paardenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:32

Vaak is het op de hogere dressuurniveau's dat het erg belangrijk is dat je een paard hebt met maat.
De kleine paarden halen het vaak niet bij de grote met massa gevormde paarden die vaak meer bewegingen en een groter voorkomen hebben.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:34

heb niet alles doorgelezen, dat even als eerste.

maar ik heb een paard van `1,85m en die is wendbaarder als mijn paard 1.63m de grote liep ook veel eerder in het Z als de kleine en ze zijn tegelijk de sport in gegaan.

paardenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:42

Het is denk ik ook per paard verschillend.
Maar het is inderdaad zo dat onze nederlandse dressuurtoppers goed aan de maat zijn.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:48

Rij eentje van 1.56m en af en toe eentje van 1.75m die ook nog eens zeer ruim loopt.
(1.75m is niet zo aso groot, maar is wel vrij gigantesk als je 1.56m gewend bent..)

Wat ik als nadelig ervaar op een groot/lang paard in vergelijking met een klein/kort paard is de verminderende voorbereidingstijd/herstel-tijd/herstel-mogelijkheid bij het rijden van figuren in een 20x40 bak.

Puur wiskundig gezien komt dat redelijk overeen, want waar de kleine 10 passen maakt, heeft de grote er misschien maar 6 of 7 nodig.

Bijvoorbeeld het afwenden bij A.
Met beide kom ik de hoek diep door, maar op de kleine kan ik nog een aantal passen rechtuit (om eventueel te herstellen of het afwenden goed voor te bereiden.)
Met de grote moet ik 1 pas na de hoek al zowat het afwenden in gaan zetten.

Zelfde met gebroken lijn in galop in een 20x40 bak.
Als ik met beide per ongeluk te laat afwend kan ik met de kleine nog 'stiekem' gedurende een paar galoppassen goed uitkomen op X. Met de grote ben ik met 2 galop passen al bij X en om het daarbinnen nog mooi te corrigeren..
Is natuurlijk altijd mogelijk, maar vraagt meer rijtechnish inzicht, skills en ervaring, en kan dus als iets nadelig ervaren worden.

Wil niet zeggen dat ik een klein paard dus standaard makkelijker vind. Want als je benen te lang zijn voor het paard loop je weer tegen hele andere problemen aan. Dan heb je die voorbereidings/herstel tijd weer wel... maar moet je zowat verlengstukken op de zwanenhals spoor lassen.