Zelf als onervaren een paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjeik

Re: Zelf als onervaren een paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:51

Voor een veulen is het meer dan genoeg dat ie de dierenarts en de smid kent, en zich laat laden als dat moet maar dat moet je nooit alleen doen.
wij hebben zelf een veulen, net gekocht, half jaar oud. Omdat het even niet anders kan, staat ze op dit moment aan huis dus s'nachts in de box en overdag in de paddock maar ideaal is dit echt niet. Ze gaat zodra het kan de opfok in.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:57

superwoman schreef:
Damariis schreef:
volgens mij zitten wij voorderest een beetje op de zelfde lijn qua veulens :)

nee, aan je reacties die ik daarvoor gelezen heb, dan niet ...

aan wat voor reacties ?

en hoe bedoel je dat ?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:03

Ik beleer mijn welsh ook zelf en dit doe ik op een heel rustig tempo.
Hij is nu 2.5 jaar en kent het tuig al en weet ook wat ho,stap en draf is. Ook heb ik nu 3 keer met het bit geoefend.
Zelf wacht ik nog met het zwaardere werk als slepen en de kar, dat komt volgend jaar pas als hij rond de 3 is en ik zeker weet dat hij genoeg spieren heeft opgebouwd om druk aan te kunnen en dat hij er ook in zijn hoofd klaar voor is. Dat hij zich dus kan concentreren op het werk en niet met veel andere dingen bezig is.
Ik lees veel boeken over mennen en ander grondwerk, ik kijk veel naar andere mensen (flimpjes en foto's) en ik kijk hoe vrienden van mij het doen en vraag hun om advies en hulp.
Verder kijk ik vooral hoe mijn pony zich eronder gedraagt en voelt wat hij prettig vind en wat niet.
Ook heb ik duidelijke regels wat wel en niet mag en wat goed en niet goed is. Mijn pony weet dat ook, en probeert er nog eens onderuit te komen met zijn ondeugendheid.

Mijn mening is dus dat je best zelf je pony kan beleren, als je maar wel zorgt dat je je goed verdiept in de informatie en altijd iemand in de buurt hebt die je kunt helpen of waar je vragen aan kan stellen. (iemand met ervaring natuurlijk)
Ook moet je je pony goed kunnen aanvoelen en moet er een duidelijke band zijn, zodat jullie allebei weten waar jullie aan toe zijn.
Dit is natuurlijk mijn mening :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:04

Damariis schreef:
aan wat voor reacties ?

en hoe bedoel je dat ?

jouw eerder geschreven berichten - daarbij zitten we niet op 1 lijn en dat gaat dus ook over het opvoeden van veulens.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:10

Ik ga jou een vraag stellen Damaris. Wat zou jij mij adviseren met ons veulen?
Jenkins, ook voor jou een vraag. Hoe doen africhters het dan, die werken voor anderen? Die hebben ook geen band met de paarden die ze krijgen ter africhting en toch gaat dit altijd wel goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:12

Waar komen toch al die "moeilijke probleempaarden" vandaan als iedereen het gewoon zelf kan doen? :o?
Zal wel aan die paarden liggen :(:)

(sarcastische mode weer uit)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:12

@ sjeik:
Ja geen idee hoe die dat doen, maar daarom zeg ik ook dat het mijn mening is. Ik zal niet een pony gaan beleren waar ik geen band mee heb. Nou houd ik er zowiezo niet van om met een pony/paard bezig te zijn waar ik geen band mee heb. Ik wil een dier eerst leren kennen :)
Enja, africhters hebben veelal ervaring, als je al die ervaringen niet hebt, vind ik het belangrijk dat je je pony kent en dus een band hebt.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:14

Dat vroeg ik me ook af, ik zie op dit forum zoveel probleempaarden dat ik denk, worden er nog wel goeie paarden gefokt ;)
Jenkins, juist die mensen die zeggen dat ze een band hebben met een paard, krijgen de meeste ongelukken. Ze zien risico's over het hoofd. Iemand die er blanco achter gaat zitten (of lopen te mennen) kijkt veel beter naar de kleinste signalen. En grijpt direct in, voor het te laat is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:19

áls het dan fout gaat wanneer je zo'n goede band heb, dan is gelijk heel het vertrouwen zwaar beschadigd.Kans dat hij weer makkelijk iemand zal vertrouwen is vaak veel kleiner ;)
Kans dat een paard snel "flipt" wanneer hij een sterke band met zijn baasje heeft is relatief kleiner, maar als het dan fout gaat... :(:)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:20

Ik ken anders ook wel paarden die juist erg flippen bij hun baas en in handen van een beleerder als lammetjes waren ;)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:54

Zelf heb ik op het moment een 2,5 jarige staan, waar ik grondwerk mee doe (hooguit 2 keer per week, op het moment niet ivm bevroren grond). Hij heeft al een keer een zadeltje op gehad, een hoofdstelletje om gehad, maar alleen er op gehad. Verder zijn poetsen, wandelen en voeten uitkrabben dingen die we wekelijks doen en dit gaat goed. Stil staan tijdens het poetsen zonder vast te staan is ook geen probleem. Hij kent de begrippen 'halt' en 'terug' al. Over dag staat hij met 3 andere (2 jongere: 4 en 6 jarige) in de wei en hij heeft een redelijk vast ritme.

Voordat hij van mij werd (7 maand geleden) stond hij bij mensen die hem al zadelmak wilden maken op BIJNA 2 jarige leeftijd. Ze hebben zelfs mij aangeboden om erop te kruipen: NEVER NOOIT NIET!!!! Maar wel zeggen dat hij zooo braaf was. Ja dat kan wel, maar hoe verkloot je het LICHAAM van het paard? Nu zitten ze ook constant te vragen wanneer ik er op kruip... Binnen 7 maanden echt nog niet. Lekker rustig aan doen, wandelen langs de weg, in de bak grondwerken en verder lekker paard (pony) laten.

Longeren begin ik ook niet aan. Krijg daar nu les in met mijn eigen pony, zodat ik de puntjes op de 'i' kan zetten. Zij helpt mij straks ook bij de 2,5 jarige. En verder geniet ik van hem, al is het een kriebel in de wei :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:57

sjeik schreef:
Ik ga jou een vraag stellen Damaris. Wat zou jij mij adviseren met ons veulen?
Jenkins, ook voor jou een vraag. Hoe doen africhters het dan, die werken voor anderen? Die hebben ook geen band met de paarden die ze krijgen ter africhting en toch gaat dit altijd wel goed.

ehmmmm wat is nou precies je vraag ?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:08

Even een paar posts teruglezen!
Zoals ik zei hebben we een veulen wat momenteel thuis staat, overdag met andere paarden in de paddock en elke nacht binnen. Ik vind dit niet ideaal. Wat zou jij doen met zo'n veulen?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:40

een opfok zoeken ! waar je 3 keer in de week naar toe kunt gaan !!

en anders zo min mogelijk op stal!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:42

Dat ze nu s' nachts binnnenstaat is even niet anders, dat weet ik zelf ook wel maar wat is het nut van drie keer in de week naar de opfok?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:05

ik vind dit belangrijk .. je vraagt wat ik zou doen met mijn veulen ..

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:09

En wat moet je daar dan doen drie keer in de week denk je?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:10

even in de hand nemen he ! zodat MIJN band me MIJN pony niet verwatert :)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:13

In de hand nemen en daarmee de rust in zo'n koppel verstoren?
Het is helemaal niet gezond voor zulke jonkies dat ze altijd maar in de hand moeten worden genomen. Ze kunnen zich nog niet langer dan een minuutje of wat fokussen.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:16

het is MIJN menning IK zou het zo doen met MIJN pony

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:18

Oooh, ja en er zijn mensen die uit ervaring dat liever niet doen. Het veulen wordt er niet beter van. Van teveel door de handen kunnen ze omslaan de andere kant op, die jij niet wilt. Veulens die teveel door de handen komen worden meestal de grootste klieren en zijn het lastigst met beleren. Een totaal groen paard gaat veel makkelijker en die zijn veel stabieler in de kop.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:21

tja .. dat is misschien jou ervaring .. ik heb nog nooit problemen gezien in mijn manier van werken !

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:21

En hoe vaak heb je zo "gewerkt?"

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:35

Ik heb zo ook gewerkt, niet in opfok maar wel in het landen met paarden uit verschillende leeftijden..
Ook zo'n 3 x in de hand.
En zie hier een geweldig paard..

Afbeelding
Ik deed hem buiten inrijden :) lekker lang en vooruit..
Hij was verkeersmak, oh ja, want dat had ik van te voren al gedaan :P

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:06

komt ook even storen :+ .

ik heb mijn pony als 3jarige gekocht van de fokker.
hebben alles zelf gedaan geleerd ectect. maar wel met mensen erbij die ervaring hadden ,
ik zou zelf zeggen dat als je ,je pony wilt beleren voor de kar er iemand bij hebt die het goed kan,
en 2 jaar vind ik uiterst nogal jong eerlijk gezegt, ik zou nog lekker een jaartje wachten,