Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:22

Moontje1991 schreef:
En niet de mensen die dresuur rijden voor hun plezier en niet voor de wedstrijden en ook wel eens buitenrijden of gaan wandelen met hun paard dat zijn voor mij recreatie dresuur ruiters.

Sorry lieverd, deze zin vind ik eigenlijk nog te dom om op te reageren maar ik kan het echt niet laten.
a) Denk ik gelijk aan subtopBokkers zoals bijvoorbeeld Jasmijn, Kev en nog wat anderen die nu gedegradeerd worden tot recreatieruiters. :7
b) Is wedstrijd rijden echt niet leuk als je er niks van bakt. En om er iets van te bakken gaan daar uren van training, doorzetten, kiezen op elkaar, tegen je eigen grenzen botsen, zweten, vechten tegen je ego, trots inslikken, hard werken en relativering inzitten voor je paard echt lekker loopt, iedere klasse weer opnieuw. Natuurlijk moet je paardrijden en paarden donders leuk vinden, want met alleen op zaterdag of zondag op je paard stappen en de ring inrijden red je het gewoon niet. Ook het trainen, lesnemen, blessureperiodes, periodes dat je paard het om wat voor reden dan ook niet doet en de periodes dat je het zelf even niet meer ziet zitten, horen er gewoon bij. En alleen wie daar doorheen knokt komt boven water drijven. Of je nu graag in het bos rijdt, of uitsluitend in de bak, dressuur is NOOIT alleen maar netjes zitten op je glanzende gevlochten paard.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:24

@ Palouse
Snap ik je zin goed?
Jij rijdt dresuur vindt jezelf niet bekakt en je rijdt alleen voor de wedstrijden? (dus niet omdat je wat met paarden hebt en rijden leuk vindt?)
Zo ja ja dan val jij voor mij ook in de groep dresuur ruiters.

@ Uriele
Wat is de lol van elkaar de grond intrappen je paard zo hard laaten werken tot hij instort alleen maar om te kunnen zeggen ik ben lekker eerste

@ Iedereen
Ik wil zelf met der tijd ook wedstrijden gaan doen met mijn paardje (western)
Maar ook nog buitenrijden en plezier heben en ook niet meer dan ze aankan en ik zou haar al zeker nooit wegdoen omdat ze niet goed genoeg zou zijn.

@ Iedereen (maar met name uriele)
Dat is in mijn oogen een dresuur ruiter iemand die niks om zijn paard geeft en enkeld voor de wedstrijden rijdt en om te kunnen zeggen ik ben lekker eerste en niet omdat diegeen rijden leuk vindt en iemand die als zijn paard niet goed genoeg is of ouder wordt hem aan de kant schuift als oudvuil.

Doe je dat niet voel je dan niet aangesproken.
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 23-12-09 17:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:26

Moontje1991 schreef:
Snap ik je zin goed?
Jij rijdt dresuur vindt jezelf niet bekakt en je rijdt alleen voor de wedstrijden? (dus niet omdat je wat met paarden hebt en rijden leuk vindt?)
Wat is de lol van elkaar de grond intrappen je paard zo hard laaten werken tot hij instort alleen maar om te kunnen zeggen ik ben lekker eerste

Dat doen we ook allemaal :j

:')

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:27

Ja ik ben het er mee eens, maar met een andere reden.

Om te springen moet je ook wat lef hebben, daarom zijn springruiters niet zo vaak bang.
Maar dat betekend niet dat alle dressuurruiters bang zijn, je hebt alleen wel iets meer
bange ruiters bij dressuur dan bij springen :D

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:28

irissahorse schreef:
Naar mijn inzien is die stelling ook waar,

Reactie van de ruiter als een paard een keer bokt
Springen: ooh,, is niet erg hoor, eigenlijk is het wel grappig
Dressuur: *piep* beest!!! DOe eens normaal!!! Was bijna gevallen :(

Natuurlijk zijn niet alle dressuurruiters zo

dit slaat nergens op,.
ik rijd meer dressuur,
ik heb er vaak genoeg afgelegen,
ben nog nooit bang geweest van een bok!
ik spring ook, 10 cm 1 meter maakt me allemaal niet uit,
maar ik vind dit echt zoon onzin!!!
ik vind dat je hiet wel mensen mee beledigt sorry hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:29

Sidera schreef:
Ja ik ben het er mee eens, maar met een andere reden.

Om te springen moet je ook wat lef hebben, daarom zijn springruiters niet zo vaak bang.
Maar dat betekend niet dat alle dressuurruiters bang zijn, je hebt alleen wel iets meer
bange ruiters bij dressuur dan bij springen :D

Dat klopt.
Maar dan nog... de meeste dressuurruiters rijden dressuur omdat ze dat gewoon leuker vinden. Ik vind springen weleens leuk om te doen, maar wedstrijden? Neh.... dan liever dressuur...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:29

Moontje tegen wie van alle mensen die reageren had je het nu?

Moontje1991

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:30

O ik ben er vergeten namen bij te zetten hihi.
Zal het even corigeren.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:30

in beide disciplines heb je hun helden en anti-helden

ik heb ook wel eens een spring diva op haar paardje gezien die helemaal door het lint ging omdat het paard zo raar deed (de omstanders zagen echter niet wat het paardje deed behalve dat hij een beetje gespannen was)

ik ben een dressuurruiter, maar hou van een sprongetje op zijn tijd en ben ook zeker niet bang aangelegd.
en ik ben echt niet de enige dressuurruiter die zo is.

ik denk wel dat mensen die vaak springen, meer balans verkrijgen. Met name als het paard een keer gek doet, dat de mensen dan makkelijker kunnen blijven zitten.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:31

Jezus hee, ik geloof dat jij het ergens niet goed hebt begrepen, Moontje1991. Ik heb net zoveel haat aan die mensen waar je het over hebt als jij, en ik erger me ook net zoveel aan iedereen die zijn paard op de verkeerde manier in de krul trekt en niets begrijpt van de anatomie en natuur van een paard.
Maar kom op zeg, dan hebben we het toch niet over iedereen die zichzelf een dressuurruiter mag noemen?

edit: nee, je begrijpt mij niet goed. Ik rijd niet eens wedstrijden :')
Laatst bijgewerkt door Maeh op 23-12-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:33

Moontje1991 schreef:
@ Palouse
Snap ik je zin goed?

@ Uriele

@ Iedereen
Ik wil zelf met der tijd ook wedstrijden gaan doen met mijn paardje (western)
Maar ook nog buitenrijden en plezier heben en ook niet meer dan ze aankan en ik zou haar al zeker nooit wegdoen omdat ze niet goed genoeg zou zijn.

@ Iedereen (maar met name uriele)
Dat is in mijn oogen een dresuur ruiter iemand die niks om zijn paard geeft en enkeld voor de wedstrijden rijdt en om te kunnen zeggen ik ben lekker eerste en niet omdat diegeen rijden leuk vindt en iemand die als zijn paard niet goed genoeg is of ouder wordt hem aan de kant schuift als oudvuil.

Doe je dat niet voel je dan niet aangesproken.

Dat is met springruiters dan net zo :roll:

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:34

Ik wou net zeggen. Alsof het in de springsport zo ontzettend anders is...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:35

@ Palouse
Wat bedoel je met mag noemen?
EN hoe maak jij dat onderscheid dan?
Voor mij is iemand die plezier heeft en om het welzijn geeft een recreatie dresuur ruiter.
Recreatie is tenslotte voor je plezier.
Dus zo`n iemand rijdt dresuur voor zijn plezier.Voor mij heeft het niks met niveau te maken.
AL heb je op de olymische spelen gereden kun je vindt ik alsnog een recreatie dresuur ruiter zijn.
Snap je?

@Bizzybijtje
Inderdaad zulke springruiters heb je ook.
Ik bedoelde die zin om aan te geven waar ik mijnn onderscheid maak en dat dat voor mij niks met niveau heeft te maken

Maar ik geloof dat we nu heel erg afdwalen nu wordt het meer wat is een spring/dresuur ruiter en wat is een recreatie spring/dresuur ruiter

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:38

Iedereen die zichzelf een dressuurruiter mag noemen, daar bedoel ik mee iedereen die zichzelf een dressuurruiter vindt. Iedereen die dressuur rijdt. Ik vind het toch zo vreemd dat jij denkt dat wedstrijden en plezier niet samen gaan. Alsof je per definitie 'slecht voor je paard bent' wanneer je wedstrijden rijdt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:43

Dat heb je even verkeerd begrepen.
Plezier en wedstrijden gaat wel samen.
maar niet bij elke ruiter.
Eigenlijk bij naar mijn mening bij vrij veel mensen niet.
Ik zie op wedstrijden altijd maar weinig vrolijken mensen.
Toen ik nog dresuur reedt was mijn instructeur er zelfs van overtuigd dat als je wedstrijden wil rijden je niet buiten kan rijden of kan wandelen met je paard of het in de wei zetten want als je dat gaat doen leren ze dat ze ook kunnen spelen en rennen en dat mag niet.

Maar inderdaad zullen er ook weld resuur ruiters zijn die plezier beleven aan wedstrijden en aan hun paard maar ik weet ook zeker dat er ook heel veel zijn die dit niet doen.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:45

Ja ik vind dat de stelling klopt, natuurlijk hoort niet iedereen hierbij, maar dressuurruiters die enkel en alleen dressuur doen zijn vaak bang als hun paard een keertje wegspringt.
Springruiters hebben hier reflectie voor en vinden dit doodnormaal.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:46

Ik heb het niet verkeerd begrepen, jij formuleert het verkeerd :+
Ik ben het met je eens dat er een heleboel mensen zijn die weinig plezier aan wedstrijden beleven, maar om die groep nu als toonbeeld van een 'dressuurruiter' te gebruiken vind ik fout.

Sha_r0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:49

sporter schreef:
Dat verschilt per persoon natuurlijk. Maar als je het algemeen wil zien denk ik wel dat dressuur ruiters wat banger zijn.

Plaisir schreef:
Onzin.

Mijn paard kan vanalles bij mij uithalen, word er niet bang van en ga er ook niet om lopen schelden, en ben wel een 'dressuur' ruiter.

Vind het niet gek dat je hierop komt, aangezien als je op wedstrijden gaat springen het niet werkt als je bang bent, simpelweg omdat je over (B paarden) 1meter moet, wat vanaf het paard toch een beste hoogte is, als je dan al bang wordt omdat paard een voetje hoger optilt dan het andere kom je nooit een parcours rond :+.

Voor een paard is die meter geen hoogte, dat doet hij nog vanuit stilstand. Voor de ruiter is het vaak wel best een hoogte :D

Hihi.. Ik vind juist de hoogte minder erg als ik eenmaal op het paard zit ;) Als ik zelf naast de hindernis sta vind ik het juist hoger lijken..
Maar ik rijdt beide dressuur en springen. Natuurlijk baalt een dressuurruiter als het paard fris is en veel bokt. Dit mag gewoon niet in een dressuurring. Met springen maakt het niet zoveel uit als het paard in de ring een bokje meer of minder geeft.

En naar mijn idee is het verschillend per persoon hoe diegene reageert. Zowel spring als dressuurruiters kunnen bokkende paarden niets vinden. (ookal denk ik dat een springruiter wel gewend moet zijn aan een 'hupje')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:57

Moontje1991 schreef:
Ik zie op wedstrijden altijd maar weinig vrolijken mensen.

Een woord: concentratie.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:13

Ik vind het klets dat een dressuur ruiter banger zouden zijn...oke ik ben ook geen held maar, je kunt mij niet wijs maken dat springruiters uhm nooit "in hun broek schijte' om het maar even lomp te verwoorden.
En ik denk ook dat het met je karakter te maken heeft of je snel bang bent of niet en niet of je springt of dressuurt.
En ondanks dat ik geen held ben spring k ook wel eens dusja

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:17

Bang zijn is geen slechte eigenschap. Niet toe durven geven dat je bang bent is kwalijker.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:18

robin_hood schreef:
Bang zijn is geen slechte eigenschap. Niet toe durven geven dat je bang bent is kwalijker.

Daar heb je naar mijn mening helemaal gelijk in!

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:56

ik vind het nergens op slaan eigenlijk ;)
misschien wil je gewoon niet springen, en misschien wil je gewoon neit buitenrijden.
Ik heb zelf nu 4 jaar gesprongen, maar ga nu weer dressuuren. het ligt er net aan wat je paard wil en kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:25

Moontje1991 schreef:
@ Palouse
Wat bedoel je met mag noemen?
EN hoe maak jij dat onderscheid dan?
Voor mij is iemand die plezier heeft en om het welzijn geeft een recreatie dresuur ruiter.
Recreatie is tenslotte voor je plezier.
Dus zo`n iemand rijdt dresuur voor zijn plezier.Voor mij heeft het niks met niveau te maken.
AL heb je op de olymische spelen gereden kun je vindt ik alsnog een recreatie dresuur ruiter zijn.
Snap je?

@Bizzybijtje
Inderdaad zulke springruiters heb je ook.
Ik bedoelde die zin om aan te geven waar ik mijnn onderscheid maak en dat dat voor mij niks met niveau heeft te maken

Maar ik geloof dat we nu heel erg afdwalen nu wordt het meer wat is een spring/dresuur ruiter en wat is een recreatie spring/dresuur ruiter

Waarom zeg je dan dat het nu persé dressuurruiters zijn die dat doen? Want dat zei je wel...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:47

Nog sterker, je hebt ook recreanten (en die zelfs veel meer!) die hun paard kapot rijden door hem drie maanden te laten staan en ineens een rit van vier uur te gaan maken... of recreanten die hun paard steeds op stal hebben staan en dan een uur lang stilstaand ouwebetten met mensen aan de kant en hun paard weer op stal knikkeren met de mededeling dat ze gereden hebben. ;)