De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 18:56

Onzin Janine1990.. Dat meen je :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:58

Paardentango schreef:
Onzin Janine1990.. Dat meen je :=

Ja, dat meen ik serieus.
Ga naar Sjef, vraag of zijn manier de beste manier is, en hij zal je zo goed als ongetwijfeld (sportman als hij is) zeggen dat iedereen zijn eigen manier heeft, en dat dit pas werkt wanneer je weet waar je mee bezig bent.

Ik vind het erg knap dat jullie de wereld met z'n allen zo zwartgallig inzien, jullie ambiëren naar mijn idee een sprookje, wat verre van haalbaar is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:07

Jullie... ? >;)

Heel veel mensen denken te weten waar ze mee bezig zijn, héél veel. Op allerlei gebied. Wil dat zeggen dat ze het allemaal moreel juist doen?
Ik geef toe, we tolereren de enge optomingen wel in andere takken van sport, en die zie ik ook niet meer op t.v. tegenwoordig. Vroeger toen ik klein was deed Hans Ijsvogel (wie?) daar wekelijks verslag van, de draf- en rensport, maar nu is het stil.

Maar is dat een reden om je ogen, je oren en je hart te sluiten voor iets wat héél misschien, eigenlijks stiekum wel een beetje gemeen is. Een pietsiepeuterig gemeen, dat willen we toch niet?
Je wil je vrienden toch geen pijn doen.

Er zijn toch grenzen?

Dan vraag twee, is dit dressuur of zoals Arabesk het ergens wel zéér treffend heeft verwoord 'beren leren dansen op een gloeiende plaat'.

Janine1990

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:40

Volgens mij is het echt niet stil in de draf en rensport hoor :+
Ik zie het bijna wekelijks op de BBC, probleem is alleen dat je steeds hetzelfde rondje ziet. Is dat leuk voor de kijkers? Zijn het niet puur de kijkcijfers en verbreding van het uitzendprogramma en het aantal kanalen? Ik weet zeker dat wanneer er een speciaal paardensport kanaal op tv zou zijn er elke week draf en rensport op te zien is.
Welke takken zie je nog meer niet meer?

Inderdaad weten heel veel mensen waar ze mee bezig zijn, is dat een reden om ALLEEN de door jullie genoemde 'Hollandsche School' (waarvan jullie de inhoud niet eens lijken te kennen, of het interview met Sjef afgelopen zomer maar half hebben gelezen) af te trappen? Lijkt me niet.

Daarnaast weet niemand of het gemeen is. Net als kindermishandeling. Laten we eerst onderzoeken doen naar de hersenactiviteit van een paard dat op de 'Hollandsche School' wordt gereden.

En ik zeg bewust jullie, omdat wanneer tegensprekers als vur, zipje71, ik en nog enkele anderen er niet waren, jullie het enkel roerend met elkaar eens zullen zijn.
Hans Ysvogel ken ik alleen van naam, of ik daar rouwig om moet zijn, weet ik niet. Maar ik denk dat over een jaar of 30 mijn kinderen ook de naam Mart Smeets niet kennen. :)
Dus lijkt me meer een generatiekloof.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:47

Citaat:
Laten we eerst onderzoeken doen naar de hersenactiviteit van een paard dat op de 'Hollandsche School' wordt gereden.

Het is bijna ongelooflijk wat hier geschreven wordt.

Hopelijk leest er geen 'rijdende advocaat' mee, het zou hem of haar mogelijk op ideeën kunnen brengen bij de verdediging van zedendeliquenten of bij mensen die hun kinderen molesteren.
Bewijs maar eens dat iets moreel niet kàn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:51

Paardentango schreef:
Citaat:
Laten we eerst onderzoeken doen naar de hersenactiviteit van een paard dat op de 'Hollandsche School' wordt gereden.

Het is bijna ongelooflijk wat hier geschreven wordt.

Hopelijk leest er geen 'rijdende advocaat' mee, het zou hem of haar mogelijk op ideeën kunnen brengen bij de verdediging van zedendeliquenten of bij mensen die hun kinderen molesteren.

Heb je je wel eens verdiept in de resultaten die een hersenscan kan opleveren?
Ook bij mensen, ook psychologisch!!!

Moeten we dan alles maar verbieden wat het oog niet kan of wil zien?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:02

Janine1990 schreef:
Huertecilla schreef:
De Heren Professor en FS weten meer van paarden en paarden trainen dan Dhr.Janssen met zijn éne dwangoplossing ;)
Hij noemt die zélf heel eenvoudig en dat is het ook; P+ en R-, daarna wijken voor associatie daarmee.
Hoe dat werkt staat uitgelegd onder beenhulpen; spoorgebruik in de Steinbrecht.
Het werkt.
Anno 21ste eeuw heeft de maníer echter geen glans meer.

:r

Heb jij ooit met Sjef persoonlijk gepraat over zijn trainingsmethode. In plaats van te lezen over gespeculeer van zijn methoden? Was je bij de clinic van Anky in JIM?
Dit soort opmerkingen vind ik echt om te kotsen.

Ja 3 x scheepsrecht.

peer2005 schreef:
Inderdaad heren (3 pseudo-musketiers?) als jullie zo'n heftige mening hebben, doe er dan ook écht iets mee! De hele dag op Bokt zitten neuzelen zet mi weinig zoden aan de dijk.... Maar wel zo makkelijk natuurlijk ;-)

Dat u de hele dag op bokt zit te verdoen, wil niet zeggen dat wij 3 heren dat ook doen. En wat wij ondernemen en al ondernomen hebben, is voor u de vraag en voor ons weten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:15

FaberSmid schreef:
Dat u de hele dag op bokt zit te verdoen, wil niet zeggen dat wij 3 heren dat ook doen. En wat wij ondernemen en al ondernomen hebben, is voor u de vraag en voor ons weten.

In 1990 werd mijn tweede boek (wat ´je krijgt wat je beloont´ als trainingsthema had) uitgegeven ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:18

Kan ik een gesigneerd met een leuke tekst exemplaar bestellen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:38

Paardentango schreef:
Vroeger toen ik klein was deed Hans Ijsvogel (wie?) daar wekelijks verslag van, de draf- en rensport, maar nu is het stil.

De renbaan in Hilversum is toch ook al weg?
Op twee andere drafbanen konden 10 jaar terug hondenwedstrijden gehouden worden omdat er toch niet gekoerst werd.
´Dressuren´ kan ook lekker veilig, gecontrolleerd en komfie (voor de ruiter!) in een hal. De vergelijking ´dressuur´ en bio-industrie dringt zich op. Ja kan alleen aan de trailers op de parkeerplaats zien of er paarden of varkens in de hal staan :Y)

Er schijnt binnenkort weer eens een programma over de paardenwereld in NL op een grote zender te komen.
Het zal ze niet meevallen om onder de monopolieparaplu van de sector uit te komen als ze een niet door het bedrijfsbelang bepaalde beeld willen tonen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:43

FaberSmid schreef:

Helaas. Ik zou je graag het plezier doen, maar dat waren 15 jaar geleden al ´cult´ boekjes.
Ik ben sindsdien tig keer verhuisd en heb geen exemplaren meer.

Ik pb je met de gegevens. Ze zijn echt nog wel te vinden voor weinig op een beurs of in een antiquariaat. Ik heb mijn zoon vorig jaar een exemplaar gegeven. Had zijn opa daarvoor opgespoord.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:15

Huertecilla schreef:
FaberSmid schreef:

Helaas. Ik zou je graag het plezier doen, maar dat waren 15 jaar geleden al ´cult´ boekjes.
Ik ben sindsdien tig keer verhuisd en heb geen exemplaren meer.

Ik pb je met de gegevens. Ze zijn echt nog wel te vinden voor weinig op een beurs of in een antiquariaat. Ik heb mijn zoon vorig jaar een exemplaar gegeven. Had zijn opa daarvoor opgespoord.

Bedankt voor uw pb, zal eens op jacht gaan naar uw boek.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:26

Janine1990 schreef:
Huertecilla schreef:
De Heren Professor en FS weten meer van paarden en paarden trainen dan Dhr.Janssen met zijn éne dwangoplossing ;)
Hij noemt die zélf heel eenvoudig en dat is het ook; P+ en R-, daarna wijken voor associatie daarmee.
Hoe dat werkt staat uitgelegd onder beenhulpen; spoorgebruik in de Steinbrecht.
Het werkt.
Anno 21ste eeuw heeft de maníer echter geen glans meer.

:r

Heb jij ooit met Sjef persoonlijk gepraat over zijn trainingsmethode. In plaats van te lezen over gespeculeer van zijn methoden? Was je bij de clinic van Anky in JIM?
Dit soort opmerkingen vind ik echt om te kotsen.

De opmerkingen die u zeer ongenuanceerd maakt zijn om te k......, en zeker de arrogantie van de trainingswijze van de Nederlandse dressuur top.
Laatst bijgewerkt door Professor op 04-12-09 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:28

Bij deze wat kotszakken uit het vliegtuig.s

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:57

Heren, een beetje minder mag wel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:00

? Heren een beetje minder mag wel? Wat mag minder, ik geef Janine1990 en Professor kotszakken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:18

Volgens mij hoef je alleen mij een kotszakje te geven hoor :) Je leest het niet goed.

Jammer dat jullie het allemaal zo zwartgallig inzien.
Maar in de vergelijking hondenraces, HC, zouden we dan ook flyball moeten verbieden? En mag ik mijn hond dan ook niet meer in conditie houden door met een ballenwerper de polder in te gaan? Want dat kom allemaal op hetzelfde neer toch?

Mag ik het ISBN van je boek even HC? Ben erg benieuwd!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:27

Janine1990 schreef:
Ik zie het bijna wekelijks op de BBC, probleem is alleen dat je steeds hetzelfde rondje ziet. Is dat leuk voor de kijkers?

Dat gaat ook helemaal niet over paarden, dat gaat over gokken. De nationale loterij is in België ook iedere dag op tv en radio.
Citaat:

Dat is helemaal niet nodig, veranderende normen en waarden zijn iets waar vanzelf door de tijd mee afgerekend wordt. Al dat onderzoeken kan net zo goed achterwege gelaten worden, de belangrijkste factor in beeldvorming is ... beeld. Zo gauw mensen zien dat iets niet "goed" (als in lief, vriendelijk, positief, verantwoordelijk en in lijn met je geweten) is, is er geen weg terug.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:32

Janine1990 schreef:
Volgens mij hoef je alleen mij een kotszakje te geven hoor :) Je leest het niet goed.

Maar in de vergelijking hondenraces, HC, zouden we dan ook flyball moeten verbieden? En mag ik mijn hond dan ook niet meer in conditie houden door met een ballenwerper de polder in te gaan? Want dat kom allemaal op hetzelfde neer toch?

Wat lees ik dan niet goed, u en Professor schrijven beide over dat het om te kosten is?
Volgens u komt alles op hetzelfde neer, legt u dat eens uit?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:34

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
Ik zie het bijna wekelijks op de BBC, probleem is alleen dat je steeds hetzelfde rondje ziet. Is dat leuk voor de kijkers?

Dat gaat ook helemaal niet over paarden, dat gaat over gokken. De nationale loterij is in België ook iedere dag op tv en radio.
Citaat:

Dat is helemaal niet nodig, veranderende normen en waarden zijn iets waar vanzelf door de tijd mee afgerekend wordt. Al dat onderzoeken kan net zo goed achterwege gelaten worden, de belangrijkste factor in beeldvorming is ... beeld. Zo gauw mensen zien dat iets niet "goed" (als in lief, vriendelijk, positief, verantwoordelijk en in lijn met je geweten) is, is er geen weg terug.

Dat ging 100 jaar geleden ook al over gokken hoor. ;)
Denk maar aan Phar Lap.

Waarom is onderzoeken achterwege te laten? Dan kan je net zo goed alles verbieden. Er zijn groepen die de televisie verschrikkelijk vinden, en omdat dat een mening is hoeven we dat niet te onderzoeken en kunnen we het gewoon verbieden?
Nee, sorry, dat gaat er bij mij niet in.
Laten we met onze tijd mee gaan, onderzoeken hoort er al eeuwenlang bij. Het verschaft kennis en nieuwe inzichten. En ik denk dat het een goede eigenschap van mensen is om kennis te willen verbreden en nieuwe inzichten willen ontwikkelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:38

FaberSmid schreef:
Janine1990 schreef:

Wat lees ik dan niet goed, u en Professor schrijven beide over dat het om te kosten is?
Volgens u komt alles op hetzelfde neer, legt u dat eens uit?

De arrogantie en de trainingswijze van de Nederlandse dressuurtop is volgens hem ook te kotsen.
Lijkt me wel duidelijk dat hij het dan niet met mijn opmerking eens is, ik kom op voor de trainingswijze etc. Maar ik geef nergens aan of ik voor of tegen ben, dat doet er echter toch niet toe :Y)

De vraag over flyball was naar HC toe gesteld.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:45

Janine1990 schreef:
Dan kan je net zo goed alles verbieden. Er zijn groepen die de televisie verschrikkelijk vinden, en omdat dat een mening is hoeven we dat niet te onderzoeken en kunnen we het gewoon verbieden?

Ik ben niet tegen onderzoek, wel integendeel, ik vind alleen onderzoek in een poging een overduidelijk scheve situatie op vlak van ethiek weer recht te praten niet zo zinvol. En het gaat ook helemaal niet over verbieden, het gaat over een evolutie. Concreet, als het beeld van een Hollandse School paard eentje is van dwang en pijn voor een grote groep mensen (laat ons zeggen, een democratische meerderheid), dan kan je hersenscannen wat je wil om die pijn te ontkrachten -wat in realiteit niet kan, maar als theoretisch voorbeeld-, als dat beeld niet wijzigt kan je je kopstuk op een dag in de takken hangen, tegen een gewijzigde moraliteit in een grote groep mensen is geen verweer.
Of ja, behalve misschien verhuizen naar een groep mensen waar de normen en waarden anders liggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:52

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
Dan kan je net zo goed alles verbieden. Er zijn groepen die de televisie verschrikkelijk vinden, en omdat dat een mening is hoeven we dat niet te onderzoeken en kunnen we het gewoon verbieden?

Ik ben niet tegen onderzoek, wel integendeel, ik vind alleen onderzoek in een poging een overduidelijk scheve situatie op vlak van ethiek weer recht te praten niet zo zinvol. En het gaat ook helemaal niet over verbieden, het gaat over een evolutie. Concreet, als het beeld van een Hollandse School paard eentje is van dwang en pijn voor een grote groep mensen (laat ons zeggen, een democratische meerderheid), dan kan je hersenscannen wat je wil om die pijn te ontkrachten -wat in realiteit niet kan, maar als theoretisch voorbeeld-, als dat beeld niet wijzigt kan je je kopstuk op een dag in de takken hangen, tegen een gewijzigde moraliteit in een grote groep mensen is geen verweer.
Of ja, behalve misschien verhuizen naar een groep mensen waar de normen en waarden anders liggen.

Voor dat laatste hoef ik niet te verhuizen :P

Ik wil de pijn niet ontkrachten, ik wil juist graag weten of het echt pijn doet bij een paard.
Om maar weer terug te gaan naar mijn favoriete metafoor; de ballerina.

Het punt is alleen dat wijziging van een beeld dat mensen hebben, zoals nu de pijn die het paard lijdt, voor sommige mensen ook weer een pijnlijk punt is. Ik wil GRAAG dat men gaat onderzoeken wat de gevolgen van de 'Hollandsche School' zijn, en ik denk dat er maar weinig mensen, die gebruik maken van de gehate trainingsmethoden, tegen het doen van onderzoeken zijn.

De vraag is dan, waarom niet???

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:55

Janine1990 schreef:
Ik wil de pijn niet ontkrachten, ik wil juist graag weten of het echt pijn doet bij een paard.

Is een ballerina jouw metafoor voor dressuur? Ik mag ten zeerste hopen dat dressuur niet de pijn veroorzaakt die een ballerina haar EIGEN lichaam aan doet om op niveau mee te komen..

Voor de mensen die het niet graag zien is de vraag waarom wel?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:02

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:

Is een ballerina jouw metafoor voor dressuur? Ik mag ten zeerste hopen dat dressuur niet de pijn veroorzaakt die een ballerina haar EIGEN lichaam aan doet om op niveau mee te komen..

Voor de mensen die het niet graag zien is de vraag waarom wel?

Die pijn wil ik niet als vergelijking gebruiken, ik betwijfel zelfs of dit aan de orde is, maar wel de manier van het bereiken van een resultaat. Een ballerina kan niet over één nacht ijs, dat werkt gewoon niet. Jarenlange training gaat daar aan vooraf, en zo ook gaat rollkur niet in één keer. Daarmee beschadig je de spieren, en dat weet ook een ballerina.
En dan krijgen we natuurlijk weer de weerlegging: Ja, maar dan is een paard ook veel eerder af.
Elke sporter is vroeg oud, of dit een ballerina is, een voetballer, of een paard. Sport blijft sport.

Voor de mensen die rollkur e.d. liever niet zien, zou ik zeggen: Onderzoek is handig. Pijn = verbieden. Geen pijn = leven in de wetenschap dat er geen ernstige gevolgen aan vast zitten en je kan dus gerust je ogen dicht doen voor het beeld. :)