waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:12

lifaya schreef:
klopt helemaal... helaas haar ouders wisten eigenlijk vrij weinig van paardem, zij had redelijk wat rijervaring, alleen was echt té verwend.... en daar konden de ouders weldegelijk iets aan doen... Ik weet niet hoe het nu met haar gaat, maar dat paard dat ze heeft ingeruild loopt nu mee met manegelessen en maakt het goed

Ben blij dat het paard iig redeijk goed terecht is gekomen, veel van zulke paarden krijgen een enkeltje Stegemann, omdat ze niet meer te hanteren zijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:35

Yamcha schreef:
Je bent wel scherp vandaag :D

letterlijk of figuurlijk :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:40

_Bitje_ schreef:
Cassidy schreef:
Een paard dat helemaal uit zijn plaat gaat als hij de eerste keer een ruiter in het zadel heeft, ondanks de voorbereiding van longeren, hangen, uitvoerig grondwerk: kan ik geen rijtechnische fout noemen...

nee maar je kunt het wel verhelpen, als je dat niet doet is het je eigen schuld en is het dus wel een rijtechnische fout :)

Graag advies hoe jij rijtechnisch bij een net in te rijden paard wilt voorkomen dat hij gaat bokken? En als hij gaat bokken, hoe wil jij dat rijtechnisch gaan oplossen? Hou even in je achterhoofd dat dit de eerste keer is dat je in dat zadel kruipt, dat het paard geen ruitergewicht gewend is. En meestal ook nog geen hoofdstel. In mijn ogen valt er bij een net in te rijden paard die gaat bokken bij de eerste keer dat je in het zadel kruipt weinig anders op te lossen dan proberen te blijven zitten en er voor te zorgen dat hij je er niet afwerkt. Laat staan dat er rijtechnische truukjes bij komen kijken. Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:44

Cassidy schreef:
Graag advies hoe jij rijtechnisch bij een net in te rijden paard wilt voorkomen dat hij gaat bokken? En als hij gaat bokken, hoe wil jij dat rijtechnisch gaan oplossen? Hou even in je achterhoofd dat dit de eerste keer is dat je in dat zadel kruipt, dat het paard geen ruitergewicht gewend is. En meestal ook nog geen hoofdstel. In mijn ogen valt er bij een net in te rijden paard die gaat bokken bij de eerste keer dat je in het zadel kruipt weinig anders op te lossen dan proberen te blijven zitten en er voor te zorgen dat hij je er niet afwerkt. Laat staan dat er rijtechnische truukjes bij komen kijken. Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.

weer een ander verhaal :)

Elisebalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:04

Ik denk dat je gewoon moet kijken naar de persoon zelf, en niet naar de leeftijd er zijn inderdaad mensen van oudere leeftijd die veel minder kennis en geduld hebben als misschien iemand van 13/14 jaar. Met goede begeleiding moet het toch goed gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:06

_Bitje_ schreef:
Cassidy schreef:

weer een ander verhaal :)

Wacht geduldig op de uitleg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:08

_Bitje_ schreef:
Yamcha schreef:
Je bent wel scherp vandaag :D

letterlijk of figuurlijk :')

Op alle mogelijke manieren imo :')

Cassidy: verhelpen is wat anders voorkomen.

Ik zou het idd doen op de manier waarop jij het zegt: blijven zitten, rustig blijven, en paard proberen te kalmeren.

Dat heeft in het verleden zelfs wonderen gedaan bij een ervaren paard, dat graag bokte. Hij was er altijd voor beloond, door te mogen stoppen met werk, en de wei op....... (zegt ook wel iets over het niveau van de ruiters uiteraard, dat hij onder het werk uit wilde komen).
Iig bokte hij na die tijd bij die ruiter nooit meer. De beloning bleef uit, dus was het gedrag niet interessant meer, een paard is en blijft een opportunist wat dat betreft.

Edit: bij een jong paard kan het echt traumatisch zijn als een ruiter eraf valt, paard kan daar heel bang van worden. Bang van het fenomeen ruiter op zich. Beter is het dus om te blijven zitten als je dat kunt (daar móet je wel ervaring voor hebben) en kalm te blijven.

Cassidy

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:14

Op het moment dat jij een paard in gaat rijden, en reactie krijgt op het feit dat er gewicht op de rug komt in de vorm van bokpartijen die je niet uit kunt zitten en waardoor het paard je uit het zadel krijgt, leert het net in te rijden paard dat hij het gewicht in het zadel er ook af kan krijgen. Dat is iets wat je niet wilt dat hij leert.

Het rijtechnische verhaal dat jij nu aanhaalt komt kijken bij het doorrijden/corrigeren. Heeft in mijn ogen niets met ZADELMAK MAKEN/ INRIJDEN te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:20

Is deze reactie op mij gericht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:25

Overigens moet je daarom ook blijven zitten, en zelf rustig blijven. Paard schrikt wss van het ruitergewicht, een gespannen, stuiterende ruiter ligt er gewoon eerder af, wat nog meer spanning voor het paard betekent.

Ik blijf dus bij blijven zitten en proberen het dier te kalmeren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:25

Yamcha, ik denk op Bitje.

Maar ik ben het niet met beide eens. Je kunt een paard van te voor al een hoop leren voordat je erop gaat, zadeltje op en longeren kan je al op 2,5 jarige leeftijd doen. Hoofdstelletje in ook al. Beetje hangen enzo. dat hoef je niet in 1 week te proppen. En dat heeft ook niets met leeftijd te maken. Wel is het per persoon verschillend of je verantwoordelijk genoeg bent, dat kan met leeftijd te maken hebben, maar hoeft niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:28

@ Yamcha. Was idd op bitje, nav jou reactie (en bij uitblijven van enige zinvolle reactie van haar kant)

Ik ga inzoverre met Storm mee dat een heleboel met uitvoerig grondwerk voorkomen kan worden, maar niet alles. Een paard blijft onvoorspelbaar, helemaal bij het inrijden, vaak genoeg gezien (ook na uitvoerig en correct toegepast grondwerk).

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:31

Daar heb je helemaal gelijk in. Je weet nooit precies wat een paard gaat doen. De ene blijft stokstijf staan en de andere zal er alles aan doen om je eraf te krijgen. Je kunt deze reacties wel zo klein mogelijk maken door ruim van te voor te gaan oefenen.

Bitje, ik ben ook benieuwd naar jouw reactie op de vraag van Cassidy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:34

@ Cassidy: dank je, ik begreep de reactie al niet, maar nu wel.

Tuurlijk kun je onwijs veel aanleren voordat ze klaar zijn om ingereden te worden, bitje erin, sleepje trakken, werken aan de lange lijnen. Ik ben er geen voorstander van om alles in 1 week te proppen, paard moet imo ook tijd krijgen om alles te verwerken.

En dan nog kan het idd gek lopen...... het blijft een dier. Dan is het aan de ruiter om daar goed en kundig mee om te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:37

Goed en kundig met een dergelijk gedrag omgaan is in mijn ogen echter iets heel anders dan rijtechnisch met een dergelijke bokpartij omgaan.
Er komt in mijn ogen weinig rijtechnisch bij kijken bij het proberen te blijven zitten op een bokkend paard zonder rem, gas of stuur...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:41

Cassidy, als je rijtechnisch goed bent, is het wel makkelijker om te blijven zitten in het zadel zonder aan de teugels te trekken/hangen en je vast te knellen met je benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:42

Niets rijtechnisch, afgezien van een goede zit ;) ben het weer met je eens, Storm, trekken en klemmen is voor het paard nou niet gelijk een positieve ervaring op de allereerste keer onder de ruiter.

Dat is het hele punt ook denk ik, je kunt er als volwassene voor kíezen om rustig te blijven (heeft een puber zoveel controle over zijn/haar emoties?) en creatief te zijn in het bedenken hoe je zoiets tóch positief afsluit voor het paard, zodat het niets meer wordt in het koppie dan slechts één incident. Dat is imo een kunst op zich, en volgens mij moet je daarvoor een redelijk ervaren paardenmens zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-09 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:44

@ Storm. Is dat rijtechnisch? Dat is in mijn ogen het hebben van een dosis lef en evenwichtsgevoel en meegaan in de bewegingen. Onder rijtechnisch versta ik wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:46

Daar heb je wel ervaring op een paardenrug voor nodig hoor ;)

Een RT oplossing is het niet, meer opvoedkundig.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:47

Daar hebben jullie ook wel weer gelijk in.
Maar het een is wel in verband met het ander.
Als je een goed rijtechnisch gevoel hebt, heb je sowieso evenwichtsgevoel en kan je meegaan in de bewegingen. Of je een dosis lef hebt, heeft daar weer niks mee te maken inderdaad :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:49

Ervaring maar niet veel ervaring. Ik ken er die nog geen B proef uitgereden krijgen (bij wijze van spreken) maar reken maar dat ze vrijwel elke bokker uitzitten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:51

@ Storm: houdt zeker weten verband :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:53

Dat zal best Phara, ik ken ook wel van die 'klevers' :) Die blijven inderdaad overal opzitten maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Maar je wilt toch ook het paard iets (rijtechnisch) bijbrengen en niet alleen erop zitten?

(heerlijke discussie btw, netjes en super onderbouwd allemaal!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:55

Maar inrijden en doorrijden hoeft toch niet door een en dezelfde persoon gedaan te worden? Je hoort wel vaker: zadelmak maken door de een, doorrijden door de ander...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:56

Maar het kan wel helpen om te voorkomen dat eentje die idd lelijk gaat bokken omwille van het ongekende gewicht gaat leren dat ie op die manier het gewicht kwijt kan raken :j Als dat eenmaal "er in zit" kan een betere ruiter het overnemen...

Zoals Cassidy zegt dus :D