mijne is drie en loopt balkjes, een keer in de week aan de longeerlijn (of een keer in de maand, ligt eraan hoeveel tijd ik heb!). Heel soms laat ik hem een klein kruisje springen of over een strobaal ofzow. Vind ie leuk! Maar onder de man springt ie niet, daar vind ik der nog veeeeeeels te jong voor. Helemaal niet goed om een paard dan al zo te belasten.
loveflira
Geplaatst: 02-02-10 20:59
springen doe ik niet, maar balkjes draven dat kunnen we al goed :
Bakkebaaya
Geplaatst: 02-02-10 22:40
Met mijn 4 jarige sprong ik nog niet, afgezien van een (30cm balkje) eens een keertje tussendoor. Maar Zelden hoor
lailapri
Geplaatst: 03-02-10 08:01
ik spring daar niet mee. Enige wat we wel eens doen is werken met balken en een heel enkel keertje vrijspringen.
arlette1234
Geplaatst: 03-02-10 10:09
ik denk dat je met een 4 jarige het beste los laten springen want dan kan je iedergeval kijken of hij er plezier in heeft
Ik spring 1 keer in de week in de les met mijn 4-jarige.. Verder oefen ik thuis ook af en toe nog wat.. Lage kruisjes en steiltjes.. Verder ga ik 1 à 2 keer in de maand op concours.. Ik spring dan 1x een BB parcoursje, gewoon om hem er vertrouwd mee te maken. Qua hoogte kan hij het namelijk al makkelijk aan. Ik denk dat een ruiter zelf moet aanvoelen wat een paard al aan kan. Het ene paard is met 6 pas toe aan wat springwerk, terwijl het andere paard met 4 al een B parcoursje kan lopen. Ik denk gewoon inderdaad dat het hartstikke belangrijk is dat een (jong) paard er plezier aan beleefd en niet gedwongen wordt om te springen.
mijn (bijna vier jarige) rijd ik 2 keer per week en dan longeer ik 1 keer en bij hoge uitzondering een tweede keer, maar dan houd ik beide keren longeren kort. en dan maar in 1 longetraining galoperen. ook oefen we af en toe met balkjes. dit vind ik meer dan genoeg voor een jong paard. verder staat hij overdag heel de dag buiten met vriendjes en op de dagen dat hij niet hoeft te 'werken' doen we grondwerk , wandelen of gewoon lekker borstelen en knuffelen
Ik spring met mijn vierjarige wel eens over boomstronken in het bos aan de hand dit vindt hij hartstikke leuk.
eridinges
Geplaatst: 05-04-10 21:24
Ik rijd mijn merrie 4 a 5 keer per week dressuurmatig en hier zit ook een buitenrit bij. vandaag heb ik voor het eerst een hindernisje neergezet en ze loopt wel eens balkjes, maar dat is meer voor de afwisseling.
Ik heb altijd begrepen, dat je (hoog) mag gaan springen met een paard vanaf 5 jaar. daarvóór zijn ze nog niet sterk genoeg daarvoor... Ik spring met mijn merrie van bijna 5 (eind april) 1x in de 2maanden ofzo iets ohz. Dan niet hoger als 20-30 cm.
Moet wel lachen... Dan wordt er gezegt... Ik spring 1x per week, maar niet hoog. Zo rond de 80-100 cm.. Vind dat erg hoog voor een 4jarige hoor
Ik ga lekker nog een keer reageren. Mijn 3 jarige vind springen ineens geweldig dus laat haar zo af en toe vrijspringen. Ik maak dan een lijntje en maak hem niet moeilijker door de hoogte in te gaan maar door te spelen met de afstanden en dus aantal galopsprongen ertussen. Verder staan ze nog gewoon op het laagste gaatje en ze vin het super, als ik wat ga veranderen staat ze er ook met haar neus bovenop.
CalvinenGino
Geplaatst: 14-04-10 10:37
Momenteel springen wij met onze 4 jarige (bijna 5 )om de week (soms elke week), het gaat elke week beter, en zijn achterhand word hier ook heel sterk van. We zijn pas bij 3 jaar en 11 maanden hem gaan inrijden, dus weet niet hoelang je al bezig bent. Maar ik vind 1 keer per week en om de week 2 keer niet te veel is..
Maar nogmaals, ligt er natuurlijk aan hoe die al in zijn bespiering zit
die van mij is ondertussen vijf jaar. en is met 3,5 jaar ingereden. daarna vier maand stilgestaan en sinds een jaar weer actief aan het rijden (4 a 5 x in de week). Spring nog steeds 1 a 2 x in de week. Wilde springconcoursen buiten doorzetten maar zit nu thuis met een gbroken rug dus ze heeft weer maand tot twee maand rust. Ze zit goed in de bespiering en staat droog op de benen na een springdag. Ik denk dat het goed is zo.
Ewan
Geplaatst: 14-04-10 11:41
Mijn tinker is nu 3, hem laat ik vrij springen, hiermee ga ik tot 60 cm, dit doe ik ongeveer 1x per 1 a 2 maanden.
Te paard springen wil ik gaan beginnen als hij 3,5 is en dan inderdaad erg rustig aan, een laag kruisje en verder nog lekker vrij laten springen. Als hij 4 is wil ik 1 keer in de 2 a 3 weken gaan springen. Ik ben meer een recreatief ruiter dan een springruiter, dus springen is voor mij ook niet heel erg interessant maar vind wel belangrijk dat hij het kan.
Hoe vaak je kunt springen met een jong paard verschild van dier tot dier. Een kleine is vaker eerder rijp en sterk dan een grote. Onze 4-jarige springen tussen de 1 en 3 x in de 2 weken. Soms wat gymnastiekjes, de andere keer een parcours. De dag na het springen krijgen ze meestal wel vrij.
niellaaa
Geplaatst: 15-04-10 15:19
Springen kan best. Maar neit te hoog , neem wat kleine kruisjes misschien. en niet heel lang.