wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:51

gewoon aangalloperen, laat maar gaan.

Ik doe het bij de jonkies nog wel eens als ze erg fris zijn, ga ik zitten en dan galoppeer ik gelijk aan...... kunnen ze hun frissigheid kwijt :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:52

Askja schreef:
Citaat:
ennuh voordat je op kan gaan bouwen moet het ook gewoon veilig zijn om erop te klimmen, of denk jij van niet? Als het dier weer in de luistermodus zit, dan kan je inderdaad gaan opbouwen :D

Ja, uiteraard. Maar zo'n fundamenteel probleem los wat mij betreft je alleen op door helemaal back to basic te gaan en de respect/vertrouwensbasis tussen ruiter en paard eerst vanaf de grond te herstellen. Ofwel: paard weer in de luistermodus krijgen door grondwerk. Hem de beleefdheidsnormen weer aan het verstand brengen, zo je wilt. Hij moet je eerst op de grond respecteren voordat het ueberhaupt zin heeft erop te klimmen. Uiteraard kun je die stap overslaan en het gevecht aangaan onder het zadel maar dan maak je het jezelf en het paard onnodig moeilijker, lijkt mij.

lees mijn eerdere stukje over grondwerk :)

ik kom op een erf aan en het paard staat klaar......... bij wijze van :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:53

KiWiKo schreef:
precies :D als ik moet kiezen tussen mijn nekkie of het paard zn bekkie............ dan is die keuze voor mij heel snel gemaakt ....

Nou gaan er ongetwijfeld mensen miepen over grondwerk, vertrouwen en bladibladibla........

maar als je ingehuurd word om een paard te corrigeren, dan stap je met minimale informatie (die vaak niet juist is en door de bril van de eigenaar gezien, die zelf het paard verkloot heeft) op. Je kent het paard niet, je kent slechts het verhaal van de eigenaar (wat vaakt niet strookt met de werkelijkheid)

Gelukkig kan ik vanaf de grond al heel veel zien en redelijkerwijs inschatten hoeveel risico ik loop op dat betreffende paard en waar de valkuilen zitten......... maar geloof me, er gaat echt een slof om (alsmede bij mij een BP en Helm!)

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:54

Askja schreef:
Citaat:
ennuh voordat je op kan gaan bouwen moet het ook gewoon veilig zijn om erop te klimmen, of denk jij van niet? Als het dier weer in de luistermodus zit, dan kan je inderdaad gaan opbouwen :D

Ja, uiteraard. Maar zo'n fundamenteel probleem los wat mij betreft je alleen op door helemaal back to basic te gaan en de respect/vertrouwensbasis tussen ruiter en paard eerst vanaf de grond te herstellen. Ofwel: paard weer in de luistermodus krijgen door grondwerk. Hem de beleefdheidsnormen weer aan het verstand brengen, zo je wilt. Hij moet je eerst op de grond respecteren voordat het ueberhaupt zin heeft erop te klimmen. Uiteraard kun je die stap overslaan en het gevecht aangaan onder het zadel maar dan maak je het jezelf en het paard onnodig moeilijker, lijkt mij.

heb het paard al 5 jaar,,,nog nooit problemen gehad,super band samen,heb hem wel 3,5 maand geleden verhuisd,kan dat de oorzaak zijn? en hoe dan op te lossen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:57

KiWiKo schreef:
precies :D als ik moet kiezen tussen mijn nekkie of het paard zn bekkie............ dan is die keuze voor mij heel snel gemaakt ....

Nou gaan er ongetwijfeld mensen miepen over grondwerk, vertrouwen en bladibladibla........

maar als je ingehuurd word om een paard te corrigeren, dan stap je met minimale informatie (die vaak niet juist is en door de bril van de eigenaar gezien, die zelf het paard verkloot heeft) op. Je kent het paard niet, je kent slechts het verhaal van de eigenaar (wat vaakt niet strookt met de werkelijkheid)

Gelukkig kan ik vanaf de grond al heel veel zien en redelijkerwijs inschatten hoeveel risico ik loop op dat betreffende paard en waar de valkuilen zitten......... maar geloof me, er gaat echt een slof om (alsmede bij mij een BP en Helm!)

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:27

[quote="KiWiKo"]gewoon aangalloperen, laat maar gaan.

Ik doe het bij de jonkies nog wel eens als ze erg fris zijn, ga ik zitten en dan galoppeer ik gelijk aan...... kunnen ze hun frissigheid kwijt :)[/quote

normaal had ik dat ook wel gedaan ;) maar het nadeel is de mijne gaat erbij bokken en dan zo hoog dat je ze niet uit kunt zitten helaas vandaar ;(

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:00

KiWiKo schreef:
gewoon aangalloperen, laat maar gaan.

Ik doe het bij de jonkies nog wel eens als ze erg fris zijn, ga ik zitten en dan galoppeer ik gelijk aan...... kunnen ze hun frissigheid kwijt :)

Is dat een tip voor 'mijn' probleem? Het probleem is dus juist dat áls ik hem laat aangalloperen wanneer hij dat wil (door te drammen of zoals hij vaak doet heel sneeky gaan bokken en dan vanuit de bok aangalloperen), dat ik de 'controle' kwijt ben. Hij gaat dan echt en is niet meer te houden (rijd overigens wel met een vrij zacht bit en dit wil ik niet veranderen), daarbij geef ik hem dan zijn zin en bepaald hij op dat moment wat we gaan doen en niet ik.
Dat lijkt me redelijk gevaarlijk als dit erin komt bij hem...

De oplossing tot nu toe is dan maar stappen, stappen en stappen. Af en toe proberen te draven, maar meestal wordt dat meteen aangalloperen en bokken als hij in zo'n bui is. Dus met veel moeite terug naar stap...Ik ben het zat om steeds hem 'onder controle' te moeten houden en niet even alles los kan gooien en kan ontspannen.
Moet er wel bij zeggen dat hij niet altijd zo is, hij heeft ook echt soms hele relaxte momenten waarbij ik zelfs met een los teugeltje kan galloperen en we echt genieten! Dan prijs ik hem altijd de hemel in en gaat hij helemaal stralen!

In de bak gaat alles juist hardstikke goed, als ik ontspan en uitblaas doet hij dat ook. Maar buiten werkt het (nog) niet...

KiWiKo

Re: wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:03

o joh, ik dacht dat je in de baan dat probleem had :) sorrie :)

Buiten is een ander verhaal, daar kan je brokken maken......... maar ook daar weer is toch het kernwoord los laten :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:34

Dus als hij bokt en aangallopeert gewoon uitblazen en alles in mijn lichaam losgooien?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:41

nou dat is wat simpel gezegd :) maar wat je wil is lossigheid aan de voorkant :) het is vrij lastig dit op papier uit te leggen.. maar ik ga het wel proberen :)

Tegenhouden werkt altijd averechts, van een constante druk of constant inhouden word een paard alleen maar sterker en heter. Daarnaas bied je het paard zoveel steun dat deze alleen maar harder zal gaan of hoger kan bokken.

Je kan het zien als een soort van ABS :) Pompend remmen als het ware

Dit in combinatie met je eigen ontspannen doet al vaak veel goed.

nog steeds niet helemaal zoals ik het inde baan uit zou leggen maar ik hoop dat je een beetje een idee hebt met wat ik bedoel

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:09

Ja ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt...In de rijbaan lukt het namelijk perfect...

hebben nu een hele fijne instructice die veel aandacht geeft aan mijn houding en mijn eigen gespannenheid. Leer nu dat als ik zelf goed zit en loslaat en in balans met paard zit dat paard ook in balans komt en netjes de achterhand onderzet, buik aanspant, rug ontspant en hoodje komt netjes op de loodlijn (terwijl ik niets met teugels doe).

Als ik hem rustiger wil laten lopen adem ik uit en word ik zwaar.
En dat helpt enorm...in de bak...:D.

Buiten heeft hij daar dus geen boodsschap aan, hij kan zo heftig zijn dat zijn ogen soms zelfs wegdraaien en hij echt persé wil galloperen...Hij snuift dan ook heel erg en ademt heel zwaar. Hij maakt zichzelf dan helemaal over de toeren...Op zulke momenten kan ik heel moeilijk contact met hem maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:30

ik snap wat je bedoeld :) hij fokt zichzelf op en heeft eigenlijk geen intresse meer in wat jij hem eigenlijk wil vertellen :)

Dat is moeilijk, dan moet je die circel doorbreken door OF een hele lange tijd niks anders buiten te doen dan stappen, OF er iets aan of in hangen waardoor je met los kontact kan rijden maar wel even doorkomt als de nood aan de man is :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:37

Inderdaad, hij fokt zichzelf enorm op! Komt soms helemaal over zijn toeren thuis, terwijl er niets is gebeurd!

Meestal ontspant hij pas op het pad richting stal (laatste stuk), soms hoor je hem letterlijk een 'zucht slaan' :D.

Vandaar dan ook dat bij mij soms de gedachte speelt om er een of andere hulpteugel aan te hangen (want die martingaal helpt hierbij niet) of toch met een ander bit te rijden. Al doe ik dat liever niet, omdat dat meer inwerking heeft dan een hulpteugel die alleen aangenomen wordt als de nood aan de man is.

Het stomme is, dat je nooit van te voren weet in wat voor 'bui' hij is! Laatst was hij zo enorm relaxed en ontspannen dat ik zelfs op de zandvlakte hem heb laten galloperen...iets dat ik nooit aan heb gedurft. En hij was prima in een handgallopje de zandvlakte over te rijden.

Maar als hij zichzelf zo over zijn toeren maakt, zit ik er vaak voor spek en bonen op ;-)

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:49

al aan een thiedeman teugel gedacht :7

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:01

nee daar heb ik nog niet aan gedacht >;), vertel eens wat is de werking van een thiedemann en hoe kan het mij helpen?

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:12

thiedeman is eigenlijk ongeveer hetzefde als een slofteugel.
maar bij een slof kan je veel te streng in de mond zijn.
als een paard gewoon ontspannen loopt dan werkt de thiedeman niet meer.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:51

@maaikj: je haalt ze nu finaal door elkaar. een thiedeman werkt juist veeeeel strenger in dan een slofteugel, omdat je een slofteugel los kan laten en een tiedeman op 1 plek vast zit, die kun je alleen los laten door van je paard af te stappen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:54

maaikj schreef:
thiedeman is eigenlijk ongeveer hetzefde als een slofteugel.
maar bij een slof kan je veel te streng in de mond zijn.
als een paard gewoon ontspannen loopt dan werkt de thiedeman niet meer.

Op voorwaarden dat die dan correct aangebracht en dat is ook zelden het geval

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:56

maar daar kan je genoeg hulp bij vragen, en thiedeman kan je ook op3 standen zetten.. los, normaal en streng..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:45

Een thiedeman zorgt er volgens mij enkel voor dat het paard zijn of haar hoofd niet hoger kan doen dan de stand waarop jij hem gezet hebt... Menig paard kan daar gewoon doorheen rennen hoor... Denk niet dat een thiedeman in dit geval gaat helpen. ;)

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:15

http://www.manege-liesbeuker.nl/hulpteugels.htm

Slofteugel.

De slofteugel is een lange, doorlopende teugel die door beide bitringen gaat en daarna aan de singel bevestigd wordt. Bij correct gebruik zorgt de slofteugel voor een goede hoofdstand. De slofteugel heeft via het bit een directe inwerking op de houding van het hoofd.
Absoluut niet aan te bevelen om te gebruiken (zonder les)

Thiedemanteugel.

De thiedemanteugel is een combinatie van slofteugel en martingaal. De thiedemanteugel gaat door de bitringen en wordt daarna aan de teugel bevestigd d.m.v. een knip. De thiedemanteugel begint te werken als het paard het hoofd teveel omhoog brengt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:20

Geen enkele hulpteugel moet je gebruiken zonder dat iemand je zegt hoe.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:55

Hoe gaat een thiedemannteugel dan helpen bij mijn bijrijdpaard als hij zijn hoofd steeds achter de teugel en tussen voorbenen doet om te bokken en aan te galloperen?

Hij heeft nl. geen enkel probleem om hoofd laag te houden, als hij wil gaan dan gaat hij achter het bit lopen, krult op en gaat bokken ;-).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:42

Niet :D Enige dat daartegen helpt is vrees ik les en blijven bezig houden... (niet verkrampen, voltes tien meter enz maken)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:44

Dacht ik al, vandaar dat ik het nog maar een keer vroeg ;-).

Heb gelukkig hele fijne instructrice en we gaan al met sprongen vooruit sinds we haar hebben! Alleen in het bos kan hij zich nog erg opfokken en 'doordraaien', maar goed ik zit het tot nu toe gelukkig uit :D