paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:07

Ik heb hier een aantal jaren geleden les in gehad (sport filosofie).. Om iets tot 'sport' door te laten gaan moet het aan bepaalde criteria voldoen..
Zal die criteria eens ff opzoeken.. heb ik vast nog wel ergens..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 08:22

FaberSmid schreef:

* Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
* Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
* Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.
* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
* Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardensport

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:48

FaberSmid schreef:
* Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn.

Opgelost. Zelfs ruitersport is dan geen sport _O- *\o/*

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:52

Haha dit is weer zo'n gezegde die van mensen afkomt die zelf nog nooit bij een paard in de buurt zijn geweest.
Deze uitspraak hoor ik ook wel eens en ik zeg ze dan altijd, ga maar eens een half uurtje echt paardrijden, en dan praten we wel verder :D . Meestal werkt dat heel goed.

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:53

Onlangs is er op horse-event gereden met hartslagmeters, de waardes die daaruit kwamen geven aan dat paardrijden wel degelijk een sport is. Sterker nog er wordt zoveel energie verbrand dat je bij het rijden van meerdere dieren per dag je je er voedingspatroon op zou moeten aanpassen. Daarnaast zou je ook nog moeten kijken naar de energie die het kost om op te zadelen en te mesten. Al met al een hele inspanning. Natuurlijk worden de spieren niet allemaal evenredig belast maar ook dat is bij meerdere sporten het geval. Hoe dan ook fysiek gezien is paardrijden wel degelijk een sport!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:20

FaberSmid schreef:
Waratje schreef:

Exact, heel duidelijk omschreven. En inderdaad fitness is geen sport, maar gewoon bewegen om fitter te zijn, de compensatie voor zittende beroepen over het algemeen ;)

Dat kan u beide wel van mening zijn, maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is.
Fitness, bodybuilding en gewichtheffen zijn toch echt sporten. Alleen al door het feit dat er regels en competitie zijn, zoals u zelf schreef het dan een sport is.
Of u beide het daar nu mee eens zijn of niet, het is en blijft sport.

Fitness is geen sport omdat er geen spel/competitie element in zit. Dat neemt niet weg dat het intensief kan zijn, dat het gezond kan zijn, dat je er blessures aan kunt oplopen als je het verkeerd doet, enzovoorts.
Tennis is wel een sport omdat tennis altijd een spel/competitie is, op het moment dat je alleen maar tegen een bal gaat slaan, zeggen de meeste mensen ook gewoon dat ze een balletje slaan en niet dat ze tennissen.
Bodybuilding is vergelijkbaar met paardrijden: je kunt het als sport doen, maar je kunt het ook om andere redenen doen, soms zelfs nuttig. Alleen wordt het dan vaak geen bodybuilding genoemd, maar fysiotherapie of revalidatie of zo.
Gewichtheffen is in principe wel een sport omdat het een competitie element heeft. Tenzij je het tillen van zakken paardenvoer ook onder "gewichtheffen" wil gaan zetten.
En of u nou een andere mening bent toegedaan, verandert niets aan die definitie die ook in uw wiki-artikel staat: regels, spel en competitie-aspect!!

Dat iets geen sport is, maakt het daarom nog niet minder waardevol voor degene die het doet.

FaberSmid

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:18

Heeft u nooit het showen van het lichaam van de fitness en bodybuilding dames en heren gezien, dat is toch echt een sport.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:46

Ach, ik ddenk dat hoe je het ook wend of keert, paardrijden kan zowel hobby als sport zijn :)
Je kunt alleen niet zeggen dat paardrijden geen sport is, want het KAN wel sport zijn :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:28

Bedoeld u dat een sport geen hobby kan zijn?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:49

Alleen het vangen al van sommige beesten in de wei haha

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:04

FaberSmid schreef:
Heeft u nooit het showen van het lichaam van de fitness en bodybuilding dames en heren gezien, dat is toch echt een sport.

Zoals het voor die shows wordt gedaan wel, ja (=regels en competitie), maar het fitnessen dat de meesten mensen doen bij de sportschool is om te compenseren voor zittend beroep en auto pakken naar het werk en dat is dan weer geen sport ;)
En sport kan best ook hobby zijn, niet altijd, maar vaak wel. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:08

Blabla1980 schreef:
Ach, ik ddenk dat hoe je het ook wend of keert, paardrijden kan zowel hobby als sport zijn :)
Je kunt alleen niet zeggen dat paardrijden geen sport is, want het KAN wel sport zijn :)

Klopt, paardrijden kan sport zijn, maar is het zeker niet altijd. Paardrijden en paardensport kunnen ook allebei hobby zijn, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:00

Waratje schreef:
Blabla1980 schreef:

Klopt, paardrijden kan sport zijn, maar is het zeker niet altijd. Paardrijden en paardensport kunnen ook allebei hobby zijn, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. :D

Ruítersport. Paardensport is het zeker níet ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:57

FaberSmid schreef:
Bedoeld u dat een sport geen hobby kan zijn?

nee dat bedoel ik niet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:05

Huertecilla schreef:

Heb je een punt, hoewel sommige paarden haast fanatieker kunnen zijn dan hun mensen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:33

Waratje schreef:
Huertecilla schreef:

Heb je een punt, hoewel sommige paarden haast fanatieker kunnen zijn dan hun mensen ;)

Pablo Hermoso de Mendoza heeft een hengst die als hij de kans krijgt de stier met de tanden te lijf gaat.
Ik wil rojoneo toch geen paardensport, noch wat voor sport ook noemen, terwijl het aan álle kriteria daarvoor voldoet.

Ruitersport is een sport. Voor de ruiter.
Paardrijden is geen sport.
Veel ruitersport is wel paardrijden.
Sommige ruitersport is zelfs geen paardrijden.

Vergelijk het met autorijden. F1 is sport. Het is ook autorijden. Autorijden is geen sport.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:48

Ik vind vind het wel en niet een sport.
met de argumenten die hier ook zo staan :))

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:39

Je moest eens weten hoe moe ik ben als ik een uur heb gereden. :p
Ik maak me ook altijd kwaad over reacties als 'je zit alleen maar op je kont', maarja daar doe je toch niks aan.
Ik hoor ze alleen echt veel te veel. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:02

speedyweedy schreef:
Je moest eens weten hoe moe ik ben als ik een uur heb gereden. :p
Ik maak me ook altijd kwaad over reacties als 'je zit alleen maar op je kont', maarja daar doe je toch niks aan.
Ik hoor ze alleen echt veel te veel. ;)

Je zal ze door de spotieve actie van Anky&Sjef mbt de sportfiguur-verkiezing nog wel meer krijgen.

Enneh, jouw vermoeidheid na een uur zegt hooguit wat over jouw rijden of conditie.
Van een uur tai-chi is menig huisvrouw ook totaal versleten: dat maakt er nog geen sportvrouw noch sport van ;)

arlette1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:43

het maakt niet uit op wat voor forum je het zet mijn menig iss dat het egt wel een sport is.
wie stuurt het paard
wie laat het paard draven
wie laat het paard stiltaan
wie zorgt dat het paard opgezadeld staat

en zo kan je er nog meer bedenken dus het is egt wel een sport

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:49

Toch vraag ik mij af of men wel echt een sportlichaam krijgt van paardrijden ;). Vanwege mijn paard heb ik geen tijd voor andere sporten, maar eigenlijk is het wel goed voor je houding en uithoudingsvermogen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:53

Hoort sportiviteit ook bij sport ?

Las net dat Mw van Grunsven en Dhr Janssen het niet eens zijn met wat regeltjes voor een verkiezing van sporter van het jaar, en hun kans om te winnen is daarmee mogelijk wat kleiner.

Zomaar een gedachten maar zijn de woorden 'sportief' en 'ruiterlijk' verbonden met paardensport?

'Een goede verliezer is winnaar', vond ik altijd een mooie slogan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:00

Paardentango schreef:
Hoort sportiviteit ook bij sport ?

Las net dat Mw van Grunsven en Dhr Janssen het niet eens zijn met wat regeltjes voor een verkiezing van sporter van het jaar, en hun kans om te winnen is daarmee mogelijk wat kleiner.

Zomaar een gedachten maar zijn de woorden 'sportief' en 'ruiterlijk' verbonden met paardensport?

'Een goede verliezer is winnaar', vond ik altijd een mooie slogan.

Ruiterlijk, ruiter, ridder, ridderlijk.
Hier is dat nóg straffer: cavallo, caballero, caballerismo.

Maar goed, is RiF ridderlijk? Wat verwácht je dan?!!

Ik verwijs graag naar wat Xenophon in zijn werk ´Hipparchicus´ schrijft over paardrijden in vergelijking tot athletiek.

raja_flintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:45

ik vind het een sport maar mijn vader niet

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:02

Ik vindt paardrijden wel degelijk een sport.
Degenen die het niet met me eens zijn, en nooit paardgereden hebben,
raad ik aan om eens een uurtje te gaan paardrijden.