Bitbuddy, een symptoom bestrijder of een uitkomst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:13

Alexx schreef:
Franciska15 schreef:
Eindelijk is er een oplossing voor de frustraties die bijna iedere topruiter ervaart: het paard wil vooruit en moet in toom worden gehouden door het bit.

Moet je het paard niet in toom houden met je zit? Dat heb ik altijd geleerd? Of moeten we nu heel hard in de mond gaan trekken en zorgt de bitbuddy er dan voor dat het paard het dan niet zo erg vind? Bovendien, mijn paard zou dan helemaal niets meer doen.,

als je aanspand kun je zitten wat je wil, maar daarvan gaat het paard echt niet minder hard lopen hoor :)*

Wie heeft het over aanspannen? Een paard moet je rijden op je zit en alleen sturen met het bit. De bitloze mensen kunnen het ook zonder bit, dus dan zouden degene met bit dat miet kunnen Zelf ontspannen en je zwaarmaken, ik heb het meerderen geadviseerd en doe het zelf ook, en het werkt. Maar je moet wel oefenen en kan niet verwachten dayt het paard het in een keer doet

Deze tekst stond in het artikel.

WinBinChes

Re: Bitbuddy, een symptoom bestrijder of een uitkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:49

Tja, mijn oude stalbaas is menners. Op concours, pony schrikt door een optrekkende brommer en slaat op hol. Recht op publiek af, hij heeft het bit krom getrokken om de pony bij de mensen weg te kunnen houden om vervolgens over de kop te gaan.

Hoort niet zo nee, maar wat ie dan, de kudde mensen maar onder voet lopen. Op dat soort moment zou het wel een uitkomst zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:00

Ik vind het voor de aangespannen sport en dan met name de vierspannen geen gekke uitvinding voor de wedstrijden. Voor de rijderij onder het zadel vind ik het overbodig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 07:56

Franciska15 schreef:
Wie heeft het over aanspannen? Een paard moet je rijden op je zit en alleen sturen met het bit. De bitloze mensen kunnen het ook zonder bit, dus dan zouden degene met bit dat miet kunnen Zelf ontspannen en je zwaarmaken, ik heb het meerderen geadviseerd en doe het zelf ook, en het werkt. Maar je moet wel oefenen en kan niet verwachten dayt het paard het in een keer doet

Deze tekst stond in het artikel.

- De bitbuddy is 'uitgevonden'/gelanceerd door mensen vanuit de aangespannen sport of het mennen. Stond even terug in het topic al.

- Bitloze mensen rijden niet met bit, maar wel met druk op de neus en/of achter de oren. Dus ook niet puur op gewicht en been.

- Hoe je ideaal rijdt en in praktijk zit een wereld van verschil tussen. Iedere ruiter streeft ernaar om zijn zit aan te kunnen sluiten of gewicht te verplaatsen en reactie te krijgen. En als dat niet gebeurt, moet ho alsnog gewoon ho zijn. En ja, dan verwacht ik dat een paard dat in 1 keer doet. Niet de ene keer wel ho en de andere keer niet. Voorwaarts is altijd voorwaarts en ho is altijd ho. Liefst op een nette paardvriendelijke Boktproof manier, en als dat geen resultaat oplevert dan maar anders.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:03

WinBinChes schreef:
Tja, mijn oude stalbaas is menners. Op concours, pony schrikt door een optrekkende brommer en slaat op hol. Recht op publiek af, hij heeft het bit krom getrokken om de pony bij de mensen weg te kunnen houden om vervolgens over de kop te gaan.

Hoort niet zo nee, maar wat ie dan, de kudde mensen maar onder voet lopen. Op dat soort moment zou het wel een uitkomst zijn.

Zou met een bitbuddy dit paardje niet nog ongevoeliger zijn geweest op dat moment??? Nu was het dier dat in paniek was al bijna niet te sturen.
Nu begrijp ik dat de mensenmassa ontweken is en het bit krom. En ja het is een goede keuze geweest van de menner (vindt ik) liever pijnlijke/kapotte mond dan dode of zwaar gewonde mensen.

En voor beginners in een manege zou ik het idd een optie vinden, hoewel leren sturen zonder bit misschien toch beter is ivm het gehemelte

nienkefandeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:24

Hier een gebruiker van de "bitbuddy", reeds 3 jaren gebruiken wij voor onze menpaarden de bitbuddy. Met name omdat mijn Friese merrie in de marathon heftig is en we haar geen schade in de mond willen aanbrengen hebben wij dit aan laten meten. Zij had door haar gretigheid in de hindernissen na de marathon haar lagen kapot (zou er controle plaatsvinden na een willekeurige marathon, zou je schrikken van wat je in menig paardenmond aantreft...). Voor ons was dit de oplossing! Nienke heeft geen last van deze bitbuddy en het blijft netjes op de plaats, als het op lichaamstemperatuur komt, in de mond, voelt het zachter en flexibeler aan. Ook met dressuur en vaardigheid en onder het zadel hebben we het uitgeprobeerd en Nienke heeft dan nog steeds dezelfde zachte mond en het gevoel blijft goed! Vanaf dat moment hebben we besloten dat ieder paard waar wij de marathon mee ingaan een bitbuddy krijgt. Dus niet omdat we er zelf lustig op los willen roppen en scheuren maar PUUR voor het paard! Jacques heeft er ook al mee gereden op het WK in Hellendoorn en Greven-Bocholt. Het bevalt goed en is voor ons een superprodukt. Het wordt goed op maat gemaakt, paarden krijgen geen wondjes in de mond hiervan en het is met enige handigheid goed in te brengen. Wij gebruiken het alleen voor de marathonpaarden!

Kan me voorstellen dat paarden die een beschadigde mond hebben door het een of ander en daardoor snel last van de lagen krijgen hier ook baat bij hebben. Een zeempje wil nog wel eens verkeerd gebruikt worden en vooral die rommel die zelf plakt, kunnen ze beste blaren van in de mond krijgen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:04

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar heb met verbazing een artikel in de laatste bit gelezen...
Persoonlijk vind ik het klinklare onzin!!

Als dit nodig is om de mond te beschermen, moet je naar mijn inziens gewoon stoppen met paardrijden en een andere hobby zoeken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:44

Op het moment dat we op een paard gaan zitten begint de symptoombestrijding al, want het is niet natuurlijk. Boomloos = symptoombestrijding, bitloos = symptoombestrijding, sjabrak = symptoombestrijding, peesbeschermers = symptoombestrijding, martingaal = symptoombestrijding. De trend is om het allemaal zo paardvriendelijk mogelijk te doen.
Ik vond het artikel in Bit niet zo gek en het product zelf ook niet. Zeker voor bepaalde paarden en bepaalde sportvormen lijkt het mij een uitkomst. Vriendelijk, naar de mond van het paard gemaakt, klinkt goed in mijn oren.

En trouwens, denken jullie nou maar niet allemaal dat jullie zo geweldig vriendelijk zijn voor de mond van jullie paard, ga eerst eens objectief kijken voordat je hoog van de toren blaast. menig 'vriendelijke' ruiter zal toch echt wel hard met de teugels worden als het paard eens wegsprint, zonder dat ze dat in de gaten hebben.
Het is beter om eerlijk naar je fouten te kijken dan ze te negeren, daar heeft je paard ook meer baat bij en dat is wat we willen toch?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:03

phormicola: Hoe moet je dan volgens jou rijden of met je paard omgaan zonder dat je aan symptoombestrijding doet?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:41

Ik ben helemaal niet tegen symptoombestrijding. Ik vind het gewoon irritant dat zo'n beetje iedereen hier denkt subliem te kunnen paardrijden, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo is. Daarom zeg ik: kijk goed naar jezelf, dan kunnen hulpmiddelen je paard ten goede komen.

Wat denk je wat een stoelzit bij het paard aanricht? Hoeveel mensen hier zeggen zo goed te kunnen paardrijden? Bijna allemaal dus. En als je dan bij HAW gaat kijken zit 9 van de 10 in een stoel ipv op een paard.

"Wereld, mijn paardrijden is niet perfect en gaat dat ook nooit worden, ik heb instructie nodig en goede aanwijzingen. Ik ben er trots op, want ik leef niet in een fantasiewereldje. Laat mij hulpmiddelen gebruiken zodat ik met m'n menselijke fouten m'n paard geen schade berokken."

Zeg dat maar eens, veel eerlijker dan: leer rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:51

phormicola schreef:
"Wereld, mijn paardrijden is niet perfect en gaat dat ook nooit worden, ik heb instructie nodig en goede aanwijzingen. Ik ben er trots op, want ik leef niet in een fantasiewereldje. Laat mij hulpmiddelen gebruiken zodat ik met m'n menselijke fouten m'n paard geen schade berokken."

Wie zegt dat die hulpmiddelen vrij zijn van schade en ongemak?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:38

dat zeg ik helemaal niet, maar dat kan altijd getest worden.
Bandages schijnen nu toch ook meer kwaad te doen dan goed? Maar decennia hebben we die gebruikt, omdat we dachten dat het goed was. Moeten we dan maar stoppen met rijden, omdat we fout zaten? "Leer eerst maar rijden als je bandages nodig hebt!" Slaat toch nergens op?

We kunnen het gewoon niet perfect doen, dat is het punt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:36

Omdat bandages die de pezen opwarmen niets met rijtechniek te maken hebben.
Een bit dat door de ruiterhand gehanteerd wordt wel.
Perfectie bestaat idd niet, maar als je een mondstuk nodig hebt om je paard tegen jouw hand te beschermen, dan vind ik dat we ver van huis zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:23

Huertecilla schreef:
Lia_ schreef:
De KNHS verdient ook heel erg veel op de verkoop van bitten _O- _O- _O-

De belangenverstrengeling bestaat niet?

Ok, als jij dat denkt zal dat wel kloppen.

Heerlijk die complot theorie! Smullen.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:43

Als iedereen zich eerst wat inleest voor een oordeel te vellen zou dit toch een heel ander topic zijn..

Ik begrijp dat het voor aangespannen paarden met gevoelige lagen een uitkomst kan zijn.
Voor de wagen heb je lijkt mij namelijk minder opties om hulpen door te geven aan een paard.

Onder de man vind ik het weer een ander verhaal gezien je op meerdere manieren contact kan maken met je paard.
In een paar gevallen, ook genoemd in dit topic, kan het echter ook een uitkomst zijn.
Verder wordt, voor zover ik heb begrepen, de uitgeoefende druk niet verminderd, de huid wordt er alleen niet aan blootgesteld.
Lijkt mij dus alleen maar fijner voor het paard..

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:57

Wordt leuk als je er nog een stang en trens in wilt proppen. Wordt lekker vol daar binnen. Want het gaat voornamelijk dan voor paarden in de (top)sport. Ben benieuwd of de KNHS dit dan ook op gaat nemen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:09

Voor het marathon rijden en andere paardensporten waarbij de paarden zelf nog wel eens te fanatiek willen worden vind ik het eigenlijk wel een paard vriendelijke oplossing. Ook voor paarden die buiten gewoon wel eens te heftig zijn kan het best wel eens een oplossing zijn. Je handen zijn op sommige momenten (vaak mede door onverwachte bewegingen van het paard) niet altijd 100% zacht. En op zo'n moment kan zo'n ding de klappen opvangen.

Ik moet de eerste ruiter nog tegen komen die altijd voor 100% met vriendelijke handen rijdt. Dat kan gewoon weg niet, zeker niet als het paard ergens van schrikt, of iets te fanatiek zichzelf door een hindernis zet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:56

Halverwege het topic dacht ik al: Het zal voornamelijk wel menners betreffen. En ja, daar gaat het ook om.

Het zou op zich voor de opbouw van de discussie wel helpen als mensen het hele topic lezen.

Ik ben het eens met Sofje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:18

ijssnuiver schreef:
Als dit nodig is om de mond te beschermen, moet je naar mijn inziens gewoon stoppen met paardrijden en een andere hobby zoeken.

Vind ik ook. Als je dit nodig hebt, stop dan alsjeblieft met mennen en/of paardrijden. Je doet er een paard echt geen plezier mee zijn mond zo vol te proppen. Geloof ik helemaal niets van. :n
Ik zou het schandalig vinden als dit wordt goed gekeurd door de KNHS. Net zoals dat ik het schandalig vind dat er paarden rond lopen die last hebben van hun mond door ons.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:19

Twiggy2008 schreef:
Vind ik ook. Als je dit nodig hebt, stop dan alsjeblieft met mennen en/of paardrijden. Je doet er een paard echt geen plezier mee zijn mond zo vol te proppen. Geloof ik helemaal niets van. :n
Ik zou het schandalig vinden als dit wordt goed gekeurd door de KNHS. Net zoals dat ik het schandalig vind dat er paarden rond lopen die last hebben van hun mond door ons.

Weleens de leidsels van een vierspan vast gehad? Dan weet je ook dat het per paard individueel aansturen op snelheid in een hindernis al lastig zat is. Tel daarbij de gedrevenheid van het paard, de smalle poortjes, de bodem, vertraging van de kar, de grooms achterop en het publiek langs de kant.... Ineens kan ik me wel een voorstelling maken van de bescherming bij een individueel menpaard in het span.

Da's toch net even andere koek dan de een op een relatie als je erop zit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:22

in het aangespannen rijden snap ik de uitvinding helemaal.......... en dan kan ik er ook helemaal achter staan..........

in het individueel ohz rijden, heb ik ernsit mijn twijfels :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:34

Ik snap het idee best maar ik denk dan (misschien heel stom hoor) dat wanneer een paard echt hard in de mond is geworden door jaren getrek en je er dan iets tussen legt zodat hij het getrek niet meer voelt. Gaat hij dan nog reageren op dezelfde hulp, ik denk eigenlijk dat je gewoon steeds harder gaat trekken met zo'n geval. (bij een meerspan snap ik het opzich ook wel, maar niet onder het zadel en bij een enkelspan vind ik het al twijfel achtig)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:27

Mijn commentaar veel eerder was uitsluitend gericht voor gebruik onder het zadel (en met betrekking tot het daadwerkelijk beschadigen van de mond).

Met mennen heb ik geen ervaring, maar aangezien daar geen gewichts/zithulpen etc gegeven kunnen worden, is men denk ik meer afhankelijk van het bit. Ik kan me voorstellen dat er in geval van overmatig enthousiasme van het paard of om gevaarlijke situaties te voorkomen, de kans op pijn en beschadigingen groter kan zijn. Uit de 'advertentie' maakte ik niet op dat het speciaal voor mennen bedoeld/geschikt is.

Ook kan ik er in komen als het gebruikt wordt in bijzondere situaties, bijvoorbeeld door mensen die door een handicap niet in staat zijn (altijd) zacht in de hand te zijn.

Ik blijf er echter bij dat het (zeker onder het zadel) niet als excuus gebruikt zou mogen om er maar op los te rukken en sjorren omdat je er toch niets mee kapot kan maken. Niet kapot hoeft niet te betekenen dat er geen pijn aan te pas komt. Er zijn tenslotte genoeg paarden die zonder kapotte mond toch genoeg pijn ervaren door hardhandig bit-gebruik (misbruik?). Iets er tussen zal het effect verminderen, maar nooit uitsluiten. Zeker niet als je hard genoeg trekt.

Denk ik tenminste :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:32

ik vind het een zeer domme uitvinding
mensen moetten maar leren rijden en anders niet op een paard stappen!

dit vind ik in mijn ogen overbodig
maar wie ben ik...?

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:50

jessj22 schreef:
ik vind het een zeer domme uitvinding
mensen moetten maar leren rijden en anders niet op een paard stappen!

dit vind ik in mijn ogen overbodig
maar wie ben ik...?

Volgens je profiel ben jij een meisje van 17 jaar......die haar paardje nooit kwijt wil, al moet je zelf op water en droog brood... :(:)
Lees eerst het topic voordat je iets plaatst! ;) ..Zo nutteloos dit!