Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:46

sanne83 schreef:
Misschien gaan mensen dan eens naar hun gevoel luisteren ipv klakkeloos aan te nemen van mien-op-de-hoek dat ze hun paard in allerlei houdingen moet sleuren omdat dat 'goed' voor hem is..

evenals dat ze niet naar een of andere floepert moeten luisteren dat dit paard geen ijzers nodig heeft, of dat het niet erg is dat een paard als een duikboot over zijn eigen voorpoten struikelt...... al dan niet sterrekijkend met een weggedrukte rug :)

sanne83

nee, dat weet ik niet, vertel eens :+ Misschien moet je het ook even aan gedragwetenschappers gaan uitleggen :+

aslo

sanne83 schreef:
Ik vind de gemiddelde dressuur les zo ongeloofelijk slecht, dat ik het geen probleem zou vinden als mensen geen les meer zouden nemen.

Dan heb je dus nog nooit een goede instructeur aan het werk gezien of zelf les van gehad.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:47

mickeytje schreef:
Nu voel ik me echt blond :o? maar wat is hyperflex positie??

Spieren lang maken van een paard?

Wie o wie wil even korte uitleg geven?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:48

aslo schreef:
sanne83 schreef:
Ik vind de gemiddelde dressuur les zo ongeloofelijk slecht, dat ik het geen probleem zou vinden als mensen geen les meer zouden nemen.

Dan heb je dus nog nooit een goede instructeur aan het werk gezien of zelf les van gehad.

Helemaal gelijk aslo, maar iedereen kan lesgeven tegenwoordig dus kwaniteit genoeg, maar kwaliteit is maar de vraag.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:49

sanne83 schreef:
nee, dat weet ik niet, vertel eens :+ Misschien moet je het ook even aan gedragwetenschappers gaan uitleggen :+

Tegen wie was dat :) ?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:51

aslo schreef:
sanne83 schreef:

Dat staat er niet. Juist als je een goede africhter of dressuurruiter aan het werk hebt gezien, kan je je niet voorstellen dat mensen nog zo lopen te plukken aan hun paard, maar goed, de gemiddelde mens heeft helemaal geen zin om zich in allerlei dressuurhuppeltjes te verdiepen en zoeken gewoon iemand die ze kan helpen hun paard af te richten, zodat ze een lekkere buitenrit kunnen maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:51

Nagini schreef:
sanne83 schreef:

Tegen wie was dat :) ?

Sorry, het gaat snel ;) , dit was een reactie op kiwiko.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:55

gedragswetenschapper.............. Nog zo een heerlijke niewerwetse term :D :D

Toen ik in de paarden begon 20 jaar terug hadden we al dit soort nieuwerwetse problemen niet met rijden en niet met omgang........ maargoed toen waren er ook geen gedragswetenschappers nodig :D

toen deden mensen nog gewoon omgaan met paarden :)

Nu lijkt het wel een heksenketel van mensen die allemaal paarden een maatje of 6 te groot voor ze kopen als ze al uberhaupt aan een paard hadden moeten beginnen........ en dan natuurlijk geen les nodig.......

balletje rond denk ik zo

en toen werd de gedragswetenschapper geboren :D
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 01-11-09 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:56

sanne83 schreef:
Dat staat er niet. Juist als je een goede africhter of dressuurruiter aan het werk hebt gezien, kan je je niet voorstellen dat mensen nog zo lopen te plukken aan hun paard, maar goed, de gemiddelde mens heeft helemaal geen zin om zich in allerlei dressuurhuppeltjes te verdiepen en zoeken gewoon iemand die ze kan helpen hun paard af te richten, zodat ze een lekkere buitenrit kunnen maken.

Of... ziet dat er misschien uit, voor het minder ervaren oog en ruiter, als rukken en plukken?
Daar ging het hier toch ook over in het topic? Dat Anky Nelson maar zatten prikken en rukken/plukken? Toen zei iemand hier dat het een weerstandbiedende hand was, kijk.. IK zie dat bijvoorbeeld niet en ik weet dan ook niet precies wat er dan mee bedoeld word.. weet jij veel wat die persoon op zijn of haar paard nu daadwerkelijk aan het doen is.

Ik denk dat het voor buitenstaanders gewoon erg makkelijk is om te zeggen.

Datjaa

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:58

Oeeh, op 2:51, mond helemaal open enz.. aaaah!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:00

Als we dat al een weerstandbiedende hand gaan noemen :+
Ik heb al eerder gezegd dat het goed zou zijn om eens te objectiveren wat de kracht is op een teugel, want het is duidelijk dat mensen compleet verschillende dingen zien.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:01

sanne83 schreef:
maar goed, de gemiddelde mens heeft helemaal geen zin om zich in allerlei dressuurhuppeltjes te verdiepen en zoeken gewoon iemand die ze kan helpen hun paard af te richten, zodat ze een lekkere buitenrit kunnen maken.

Nee maar wel heel vaak de mond vol hebben over degenen die daar wel met hart en ziel voor gaan, erger nog tot bedreigingen van hemzelf en zijn paarden aan toe.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:02

mickeytje schreef:
mickeytje schreef:
Nu voel ik me echt blond :o? maar wat is hyperflex positie??

Spieren lang maken van een paard?

Wie o wie wil even korte uitleg geven?

Hyperfexen of rollkur is een voortvloeien uit ldr maar dan meer opgericht zeg maar.
Waar je bij ldr vooral de lengtebuigingen stretch, dus paard moet actief vanuit de achterhand over de rug de hand volgen in de diepte die de ruiter aangeeft. voorbode daarvan is dus wel een degelijke opleiding en voorwaarts neerwaarts.
Als we dan spreken over rollkur, vragen we verzameling en waarbij je bij ldr nog het stuwende voorwaartse hebt, is rollkur dus kracht en balans. dus het paard moet nu de achterhand echt gebruiken als motor en spil van alle beweging, de rug moet elastisch kunnen blijven dus stellen we het paard vanvoor hoger maar wel rond in, wat dus de beweeglijkheid (het swingen zeg maar simpel niet verstoord) uiteraard kan je ook daar spelen met de posities e, beetje hoger rond of toch wat dieper rond. En dan begint het vraagspel van actie reactie en dus de ontwikkeling van kracht en atletisch maken.

Dit is het even kort en simplistisch uitgelegd, want een degelijke basis is cruciaal alsmede ook gevoel en het aftasten en correct verleggen van grenzen. En juist enkel de fixatie over de hoofdhoudingen in deze discussies vormen het gevaar, nl het positioneren van een hoofhouding is altijd van ondergeschikt belang en nooit of zou nooit een doel opzich mogen zijn

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:04

sanne83 schreef:
Als we dat al een weerstandbiedende hand gaan noemen :+
Ik heb al eerder gezegd dat het goed zou zijn om eens te objectiveren wat de kracht is op een teugel, want het is duidelijk dat mensen compleet verschillende dingen zien.

Zo zei ik net al dat ik dat zelf én niet zie, én niet precies weet wat er mee bedoeld word.

Is toch logisch dat mensen totaal verschillende dingen zien? Geen enkel paard is namelijk hetzelfde, en geen enkele tak van de paardensport ook.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:04

KiWiKo schreef:

Toen ik in de paarden begon 20 jaar terug hadden we al dit soort nieuwerwetse problemen niet met rijden en niet met omgang........ maargoed toen waren er ook geen gedragswetenschappers nodig :D

Nu lijkt het wel een heksenketel van mensen die allemaal paarden een maatje of 6 te groot voor ze kopen als ze al uberhaupt aan een paard hadden moeten beginnen........ en dan natuurlijk geen les nodig.......

balletje rond denk ik zo

:z
Het is duidelijk dat je echt geen idee hebt wat een gedragwetenschapper doet.
20 jaar geleden was er nog geen aandacht voor dierwelzijn. Toen was er niks anders, alleen er was minder aandacht voor.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:07

Nou, ik denk dat Kiwiko wel een punt heeft hoor.

'Vroegah' toen ik begon met paardrijden, kregen kinderen geen eigen pony. Tegenwoordig krijgen ze eerst een pony en beginnen dán met paardrijden.

Tegenwoordig worden paarden zo soft behandeld. Niets kan en mag meer met 'n paard. En als ie ook maar 1 dag kreupelt moet er gelijk een fysio en weet ik wat voor mensen erbij.

Doe nu maar gewoon normaal met je paard :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:08

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:

balletje rond denk ik zo

hmzzz een gedragswetenschapper......... die analyseert het gedrag, en handelt naar aanleiding van de analyse het beste voor het paard?????????

normaal dus :)

:z
Het is duidelijk dat je echt geen idee hebt wat een gedragwetenschapper doet.
20 jaar geleden was er nog geen aandacht voor dierwelzijn. Toen was er niks anders, alleen er was minder aandacht voor.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:16

uhm, nee dat doet een gedragswetenschapper niet.

Het woord zegt het al: wetenschapper ;)

@nagini:
"doe maar gewoon normaal met je paard"..
Moet je je eerst afvragen wat dan normaal is ;) anky vind dit normaal, hoeft iemand anders niet normaal te vinden.
Jij vind het niet normaal om je paard "soft" te behandelen, is het daarom niet normaal?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:18

Daar heb jij 'n punt inderdaad. Maar goed, dan heb ik idd zoiets, waarom moet dat nu wel alllemaal en 'vroeger' niet.

Voor mij is al die tierenlantijn idd niet normaal.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:21

Omdat er vooruitgang is ;)
Vooruitgang is niet altijd het beste voor het welzijn van het dier (denk even aan de intensieve veehouderij), dus dat men nu eindelijk aandacht aan welzijn begint te besteden en daar onderzoek naar doet, kan ik persoonlijk allen maar toejuichen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:27

Nagini schreef:
Daar heb jij 'n punt inderdaad. Maar goed, dan heb ik idd zoiets, waarom moet dat nu wel alllemaal en 'vroeger' niet.

Omdat het nu hip is om je paard vierkant in roze bandages te wikkelen, uiteraard met roze dek en niet te vergeten roze jas, en voor de echt diehards ook nog roze laarzen. Ook moet paard lief ALTIJD een deken (inclusief met tropische termperaturen), stel je voor dat ie het koud krijgt! (of vies?!) Buiten met andere paarden mag t'ie niet want wat als ie een trap krijgt?! En als paard lief een keer niet luistert dan moet ie wel ziek zijn, want waarom zou hij niet naar mij (dé perfecte paardeneigenaar) willen luisteren.

'Vroeger' had je al die gedrags therapeuten, analisten, verbeteraars en noem maar op niet. Een paard wat 'vroeger' niet luisterde was gewoon een rot knol. Nu daarin tegen hebben we een heleboel kennis vergaard vanuit de 'paarden wetenschap' maar zeker ook uit andere wetenschappen. Het is aan iedereen om daar je voordeel uit te putten, maar je kan het ook te ver nemen (zoals alles in het leven).

Met vroeger bedoel ik trouwens niet 5, 10 of 15 jaar geleden, maar véél verder terug.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-09 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:32

Daar kan ik mij wel in vinden, Asyaa.

voor mij is vroeger 12 jaar geleden :') Verder terug ga ik nog niet kwa paardrijden :')

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:55

Twiggy2008 schreef:
zipje71 schreef:
nee en op bokt erover doorzagen heeft dus zeker geen zin

Eerlijk gezegd geldt dat voor de meeste discussie op bokt wel. :)*

Ja nu zeg je het goed,discussie. Maar aangezien de grootste anti-anky HS Hf en RL schreeuwers alleen op bokt hun mond open durven doen en het toevallig zo uitkomt dat 'r op bokt geen discussie met anky mogelijk is, hangt het zo ondertussen mijn strot uit dat welk topic het ook is het vaak uitdraait op hoe zielig en gemeen anky, edward en nu weer Patrik bezig zouden zijn. En als er dan eens iemand met zijn neus op staat (Bandida) dan zegt diegene helemaal niks en gaat vervolgens weer op bokt tekeer. Vind dat erg slap
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 01-11-09 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:03

Nagini schreef:

voor mij ook niet............. en ik noem het zeker ook niet vooruitgang :)

eerder achteruitgang :)