Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Op de achterhand is natuurlijk beter wat betreft ruggebruik enzo.. Maar lukt het niet, dan is het volgens mij ook geen ramp
19LindA83 schreef:het ging wel degelijk over de rug op een gegeven moment, de achterhand zit aan de rug vast, dus als je die belast belast je juist ook de rug werd er gezegd...
nog een voorbeeld om even echt vanuit de natuur te kijken.. een paard is een vluchtdier, als er ''gevaar'' is waar zet hij dan mee af (oftewel wat belast hij het meest) juist de achterhand...
de achterhand is deus wel degelijk heel belangrijk om eronder te rijden.
het op de voorhand sloffen is imo ook niet goed, en plaatst je als je erop zit ook veel gewicht op de voorkant, die duidelijk hier niet voor gebouwd is, de achterhand zit veel ''sterker'' in elkaar
Als een paard continu in een valse knik wordt gereden is inderdaad niet goed, maar jaar in jaar uit aan een lang teugeltje en het lijf niet benutten met het grootste deel van het gewicht op de achterhand bevorderd artrose in de voorbenen. Ik kan niet zeggen dat je uit deze twee kwaden een beste kan kiezen want die is er niet.
net als andere bokkers die in dit topic actief zijn Er wordt zoveel gezegt van zo moet het en iedereen geloofd het maar, maar of het ook werkelijk de goede manier is?
als ik merk dat zij ergens echt geen zin in heeft of dat ze er niet van geniet dwing ik haar niet het te doen, gelukkig komt dat niet echt voor bij ons.
Reken zadel en kleding ook mee he. Maar ookal is het maar 10%, als een paard 10% te zwaar is kan het ook last van botten en gewrichten krijgen, idiem aan honden, katten en niet te vergeten mensen!
vooral met de dracht, maar het is wel gewicht dat op de voorhand leunt ( ff de belasting van de rug wegdenkend )
) terwijl een paard van nature op de voorhand loopt ook
of dracht) ook niks extra's te dragen, en al helemaal niet iets wat eigenlijk meer naar voren op de rug zit dan in het midden. Het grootste gewicht komt dan als er een ruiter op zit meer op de voorhand te liggen(als je even denkbeeldig een paard in 2en splitst) dan bij dracht.