Boekenwijsheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 02:10

Ofschoon ikzelf ook geen heilige ben op dit vlak, daarom is het niet streng bedoeld; het is een klein beetje off-topic :D ;

Ik weet het ook ik dwaal met mijn geschrijf vaak genoeg af, maar we moeten wel eens terugkeren naar hoofdstuk 1 van 'R&R". Waarschijnlijk overmorgen mijn bijdrage.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:00

Citaat:
Wat mij ook opvalt aan de instructeurs is dat ze te vaak uitgaan van wat het paard allemaal niet kan

Mijn ervaring is juist dat het paard het allemaal best zou kunnen ,maar dat ik het niet kan volgens de instructeur.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:29

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 17-04-22 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:26

In hoofdstuk 2 wordt er gesproken over de mechanisatie,technologie en snelheid van deze tijd, en het paard ontkomt hier ook niet aan. Dit is dus niet iets van de laatste jaren maar iets wat al langer gaande is.
Dhr van Loon is duidelijk in zijn mening: Er is echter geen 'moderne rijkunst' die produktie kan leveren met hetzelfde resultaat als de tijdrovende klassieke africhting.(blz 39)
Hoe denken jullie hierover? Kan dat tegenwoordig wel (betere paarden?)

De reglementen van de FEI zijn zeer duidelijk en goed om nog eens te lezen.

En de rijkunst zoals beschreven staat op blz 46 - daar kan ik alleen nog maar van dromen - echte rijKUNST.

Anoniem

Re: Boekenwijsheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:42

Wat dat betreft geloof ik niet in shortcuts en slimmigheden die mij een hoop tijd zouden besparen als africhter; ik ben er erg van dat de langste weg de korste weg is en een degelijk resultaat oplevert.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:19

Ik ben het in grote lijn met Van Loon eens - onze maatschappij zit in een hogere versnelling en wij veranderen, zo goed en zo kwaad als het kan, mee en proberen alles bij te houden. Zelfs binnen opéénvolgende generaties zie je al grote verschillen ontstaan: denk maar 's aan die jonkies van tegenwoordig die bijna door middel van hun computer (en alles wat daarbij hoort) leven en die de oudere generatie die nog gewend was een briefje te tikken met één of twee carbon doorslagen compleet voor achterlijk verklaren. Het paard daarentegen is nog steeds 'de oude' en heeft niet de fysieke of psychische mogelijkheden om zich aan onze huidige 'snelheidsduivel-mentaliteit' aan te passen. Wél zie je dat door de overbelichting van sportprestaties de fokkerij meeloopt in een bepaald stramien: zo worden er steeds meer 'bloederige' combinaties tot leven gewekt met als resultaat dat de doorsnee-ruiter die nauwelijks meer kan behappen. Het verschil is eigenlijk al duidelijk op de omslag van het boek: het paard dat daarop is afgebeeld zou volgens de normen van nu niet meer als een 'perfect' dressuurpaard gezien worden: men wil hogere benen, meer elegantie, meer verfijnde uitstraling.
Ik zal dan wel gedateerd zijn maar persoonlijk kies ik toch voor de klassieke dressuur en het langzame opleiden en opbouwen van toen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 02:45

Het is mijn bedoeling om opmerkingen te maken bij hoofdstuk I, maar het is er nog niet van gekomen, maar ik kan de verleiding niet weerstaan op het bovenstaande te reageren.
Zonder het bovenstaande van Priscillla, Lovely en Jannepauli te willen tegenspreken, wil ik er een 'concurring' opinion aan toe voegen: Uit van Loons werk blijkt dat de 'snelheidsduivels' die via shortcuts trachten hetzelfde resultaat proberen te bereiken als de tijdrovende klassieke africhting (uit elk stuk een citaat), niet een verschijnsel van uitsluitende deze tijd is. Eerder kan men er van afleiden dat dit verschijnsel van alle tijden is. Deze constatering is daarom van belang, omdat soms een al te somber beeld wordt geschilderd van de huidige tijd en de stand van de rijkunst. Dat betekend trouwens niet dat men niet moet oppassen, waakzaam blijven, maar ik zie toch ook possitieve dingen. Niet iedereen, blijkt hier op Bokt, volgt klakkeloos het voorbeeld van het wedstrijdsucces. Ik vind dat possitief. Ik heb zelfs de indruk dat, zeker op een site als deze (toch niet gering van omvang), 'Gezag' alleen verkregen wordt door te kunnen overtuigen, maar zeker niet 'zomaar' wordt erkent. Er wordt meer onderzocht, betwijfeld wat vroeger als 'waarheden' verkocht werd.
Daarbij komt nog dat de wedstrijdvoorbeelden weliswaar niet altijd (of zo men wil; altijd niet) aan het ideaalbeeld van fijne africhting voldoet, MAAR dat er toch ook nog genoeg trainers zijn die wel de fijne rijkunst nastreven, net zoals van Loon in zijn tijd. Mensen als Henk van Bergen, Hubertus Smidt, Dominique D'èsmé, etc.
Het meest controversiële wat ik hier ga schrijven, is dat men wel voor ogen moet houden dat ook de bijbel niet aan nieuwe interpretatie en inzichten ontkomen is, dus waarom zou de rijkunst dit lot bespaard blijven. Ik bedoel daar het volgende mee; niet alles wat oud is, is per definitie goed, net zo min als 'vernieuwing' gelijk is aan verbetering. Maar toch ben ik er van overtuigd dat de rijkunst sinds het ontstaan, wanneer dat ook gebeurd is, zich ontwikkeld heeft en naar mijn stellige overtuiging over het algemeen ten goede. Waarom zou dan elke nieuwe ontwikkeling slecht moeten zijn? Zeker met betrekking tot nieuwe bevindingen in de wetenschap zijn er interessante ontwikkelingen in aantocht.
Voor alle duidelijkheid: ik ben nog altijd van mening dat de langzame methode nog altijd de snelste is bij africhting van paarden. En ook ik sta sceptisch tegenover nieuwe methodes, maar niet absoluut afwijzend, indien ik mijn ervan kan overtuigen dat het paard als rijdier niet meer geweld wordt aangedaan als in de conventionele rijkunst.
Ik gebruik nu liever het woord 'conventioneel' dan het woord 'klassiek', omdat ik huiverig ben voor dat woord. Door dit laatste woord toe te passen op mijn eigen rijkunst, krijg ik het gevoel dat ik mijzelf de pluimen op de hoed steek. Als iemand anders zou zeggen dat ik klassiek rij, zou ik mij vereerd voelen. Mijn rijden, zelf zo aan te duiden, komt mij verwaand over.
Echter ik schrijf hier alleen voor mezelf.

Met vriendelijke groet Kadankovitch

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:37

Ah, Kadankovitch ik ga even snel reageren - wellicht een beetje off-topic, omdat ik zó blij ben in uw stuk een naam voorbij te zien komen die ik zelf ook heel hoog schat: Hubertus Schmidt. Wat een fijne ruiter!!!! En tevens omdat ik even een zin wil aanhalen die ik gisteren in een ander topic gebruikte en die mijn instemming met uw mening min of meer bevestigd: "Alles alte, soweit es den Anspruch darauf verdient hat, sollen wir lieben; aber für das Neue sollen wir recht eigentlich leben"

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:16

Citaat:
volgt klakkeloos het voorbeeld van het wedstrijdsucces.

Het shoqueerde me om te zien wat voor ruiters er succes op wedstrijd hebben.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:17

Ik begrijp dat we inmiddels hoofdstuk 1 gaan behandelen? dan ga ik dat gauw (her-)lezen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:39

Japke_Z schreef:
Ik heb alleen nog maar het begin van hoofdstuk 1 gelezen, maar vond het humoristisch omschreven "debat" bijna lachwekkend herkenbaar. Op bokt gaat het in de regel precies zo aan toe, iedereen heeft een eigen mening en schuift elke andere mening direct aan de kant als minderwaardige onzin. Hoevaak worden in rijtechnische topics wel niet opmerkingen gemaakt in de strekking van: "Jamaar, jij rijdt op koudbloeden/pony's/manegepaarden/enz." Iedereen met een andere mening of ervaringen wordt meteen aan de kant geschoven, zo kan toch niemand iets van een ander leren? Dat is ook de reden dat ik niet meer reageer of zelfs maar meelees in vele rijtechnische topics, binnen no-time vliegen de verwijten je om de oren en iedereen weet het beter dan de rest. Is dat nou iets typisch voor paardenmensen of is dat overal zo?

Wat je zegt is helemaal waar. Dergelijke topics worden ook vaak in een nanoseconde 50 pagina's lang terwijl we hier in een topic over zo'n prachtig boek bijna een week doen over 1 pagina. Nou ik neem me voor om daar wat betreft mijn eigen boktgedrag maar eens snel verandering in te brengen. Ik weet niet of dit nu typisch iets is voor paardenmensen, maar ik denk wel dat mensen zich heel snel aangevallen voelen als het om rijden/africhten gaat. Ik zie daarvoor twee redenen, de eerste omdat we allemaal diep in ons hart wel weten wat van Loon zo treffend zegt: "Een paard laat zich gemakkelijk goed en gemakkelijk slecht africhten . Zijn gedrag is een afspiegeling van de kunde of onkunde van zijn africhter." Daarom zijn we supergevoelig voor kritiek en het leidt dan vaak tot de tweede reden voor verwijten, als het de ander beter lukt dan het jezelf lukt dan wil je dat het liefste geheel of gedeeltelijk toeschrijven aan de dieronvriendelijke houding van de ander of je wilt de ander overtuigen dat jij toch wel als enige een zeldzaam moeilijk opvoedbaar exemplaar hebt getroffen.

Wat betreft de "moderne rijkunst" probeer ik een open geest te houden. Ik weet niet zoveel over hoe het vroeger was, want ben nog niet zo lang besmet met het paardenvirus. Ik denk zelf dat er nu maar weinig mensen zijn die die systematische opleiding van vroeger nog geleerd hebben, dat is jammer maar er is wel goede wil en interesse om te leren zie ik om me heen en ook op bokt.

Nieuw hoeft inderdaad niet per definitie slecht te zijn en het was vroeger ook niet altijd beter. Dit soort vraagstukken zie je in de hele samenleving. Als voorbeeld geef ik iets dat ook eeuwen oud is, het rekenonderwijs. Heel lang is rekenen op dezelfde manier onderwezen, systematisch opgebouwd en met standaard oplossingsstrategieën. Opeens is er iets nieuws gekomen, waarbij leerlingen inzicht moesten gebruiken en "trucjes" zoals een staartdeling absoluut niet meer mochten worden aangeleerd. Nou de voor- en tegenstanders hiervan hebben ook hele veldslagen uitgevochten net als hier op bokt de "Hollandse school" en de "Klassieken". Het heeft aan de ene kant geleid tot een grote groep jonge mensen die helaas de meest elementaire dingen niet kan uitrekenen en die eigenlijk een rekenhandicap heeft. Aan de andere kant zijn er ook leerlingen uit het nieuwe systeem voortgekomen die ongelofelijk jong al een fantastisch wiskundig inzicht hebben. Wijsheid is om te houden wat goed was, aan te vullen met nieuwe inzichten en om de aanpak af te stemmen op de leerling. Zou dat bij paarden zoveel anders zijn?

Ik vraag me af of dat paard wel zo onveranderlijk is. Ik heb hier een prachtig natuurhistorisch boek liggen uit 1750. Hieraan staan ook de paarden van de wereld beschreven. Die sportpaarden van nu die staan daar echt niet bij beschreven, dat weet ik zeker. Ook Darwin was al zeer geïnteresseerd in landbouwhuisdieren, hij wist al dat je dan aan het koken was met een evolutionaire hogedrukpan. In de toekomst zou dat nog wel eens angstaanjagend veel sneller kunnen gaan door manipulatietechnieken en dan krijgen we in plaats van de vraag mag je een paard te diep rijden de vraag mag je hem genetisch manipuleren zodat hij bijvoorbeeld helemaal niet meer voldoet aan het antwoord op de vraag van van Loon in hoofdstuk 1, Wat is een paard?
Maar voorlopig voldoet de beschrijving nog prima, inclusief het stuk dat niet alles even mooi is aan het paard. Ik heb dit al een aantal malen laten lezen aan mensen als zij het echt even niet meer zagen zitten als hun paard leed aan een van de "verbazingwekkende hoeveelheid ziektes" of "het aantal beengebreken waaraan ze mank kunnen gaan" of "hun begaafdheid tot zelfvernietiging" aangevuld met "alle africhtingsmoeilijkheden, die een paard op slinkse wijze weet te presenteren" of een combinatie van één of meerdere zaken. Met heel veel humor geschreven dat stukje, natuurlijk heerlijk overdreven, maar met een kern van waarheid zoals velen helaas weten.

Jannepauli ik zie dat je weer schrijft, dus ik hoop dat het met de ziekte van jouw paard nu beter gaat. Ik had genoten van je bijdragen in het topic waar je ook het citaat van ?? had geplaatst, maar in dat topic had ik al afgegroet, dus zeg ik het hier even en geef tevens een link naar een interview met Hubertus Schmidt dat mooi aansluit bij een aantal zaken die oa daar en hier besproken worden:
http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/S ... ebate.html

Even een "huishoudelijke mededeling" volgens het tijdspad van de openingspost zouden we nu al bij hoofdstuk 3 moeten zijn, maar de praktijk wijst uit dat we nu volop in hoofdstuk 1 en 2 zitten dus ik stel voor om dan nu iedereen even de kans te geven aan te haken en dan over een week op 10 november verder te gaan met hoofdstuk 3.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:54

Rustig blijven en vooral het tempo van het paard aanhouden, oftewel dat van de lezers...

Er staat hier zoveel geschreven, en met een prettige ondertoon. Alleen dat al is iets om even te koesteren. Het is een goede fundering.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:04

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 17-04-22 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:13

Priscilllla schreef:
Dhr van Loon is duidelijk in zijn mening: Er is echter geen 'moderne rijkunst' die produktie kan leveren met hetzelfde resultaat als de tijdrovende klassieke africhting.(blz 39)
Hoe denken jullie hierover? Kan dat tegenwoordig wel (betere paarden?)

Volgens mij verandert het aantal jaar dat een paard er voor nodig heeft om GP-klaar te worden echt niet zoveel, en gaat het nu niet sneller dan dat het in de tijd van van Loon ging. Ik heb het boek hier helaas niet liggen om te herlezen (en jammergenoeg op dit moment geen tijd om bij de boekenclub aan te haken, misschien bij een vervolg nog eens) maar vind dit wel een interessante discussie.

Wellicht is het een tendens dat paarden op jongere leeftijd GP gestart worden, maar dan nog maken ze een hele ontwikkeling door en als we kijken naar de wereldkampioenen van de laatste jaren dan werden Rembrandt, Gigolo, Bonfire en Salinero allemaal rond hun 3e jaar zadelmak gemaakt en debuteerden ze als 8-jarige op GP niveau (en Rembrandt is van '77 dus zijn GP-debuut is inmiddels ook dik 20 jr geleden!!) maar hadden vervolgens nog een aantal groei-jaren voor zich en hadden hun toptijd qua prestaties rond 12-15 jaar. Bonfire zagen we tot in zijn allerlaatste proeven als 17-jarige nog op kleine puntjes verbeteren. Vervolgens gaan ze op hun 17e/18e jaar met pensioen en staan nog jaren met een pak haar in het weiland van hun pensioen te genieten voor ze een keer omvallen. Dus hoezo snelle dressuur? Waar baseer je dat op?

Ik heb o.a. Lovely op dit forum nog wel eens horen verkondigen dat de "moderne" van aanpak (van oa. Anky en Sjef) een systeem van "grote stappen snel thuis" is. Ik heb echter nog nooit een onderbouwing gelezen waarom je dat vindt, zou je dat eens willen toelichten? (of wellicht heb ik er over heen gelezen, in dat geval kan je misschien een oude post eens quoten?)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 13:52

Hier sta ik dan, en kan niet anders: Equimotion U slaat de spijker op de kop.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:01

Equimotion, ik vind nog steeds dat die moderne methode een is van grote stappen snel thuis. Niet zozeer voor de gevestigde orde aan de top, maar meer voor ruiters in de basis.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:12

Als we gaan ontkennen dat de gemiddelde ruiter in deze tijd vrijwel uitsluitend gebruik maakt van hulpteugels en andere middelen dan zijn we snel uitgesproken vrees ik.

Stap eens een pensionstal of manege in op een zaterdagmiddag en nuttig een kop koffie, en nog een. Ben ik de enige die ruiters ziet die een uur lang vechten met het paard ?

Mij is ooit geleerd dat ik het paard niet vooruit mocht schoppen maar dat het aanleggen van mijn been voldoende moest zijn om een verzoek te zijn voor het paard. Sporen moest ik verdienen, nu rijdt iedere startende ruiter al na een paar lessen met sporen. (Anders lopen de beessies niet).

Ik herinner me ook, maar da's een wegebbende herinnering die ik nauwelijks hier durf op te schrijven dat mij is geleerd een hanoveraanse neusriem te gebruiken bij een jong paard. Die zijn nauwelijks nog te krijgen, wel de bonfire aansnoerband met hefboomwerking om de kaakjes dicht te trekken en de befaamde sperriem. Die oorspronkelijk geen functie had, maar als ik zo om me heen kijk een functie heeft gerkegen. Verfrommelde paardenmondjes in actie, spoortje, slofje, zweapje en gaan .

Vermoedelijk zie ik het gewoon 'verkeerd'.
;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:43

Het probleem is eigenlijk dat je tegenwoordig iedere week wel een paar keer kan starten. Waardoor je te snel kunt doorstromen naar een volgende klasse. Twintig jaar of langer terug was het al veel wanneer je 10 wedstrijden op jaarbasis kon rijden. Hierdoor kreeg je paard eigenlijk meer tijd zich te ontwikkelen en had je nog echte paardenmensen op de clubs zitten die er wel voor zorgde dat je normaal met je paard omging. Ik kan me nog een instructeur herinneren op mijn ponyclub die steevast riep wanneer iemand zijn paard te hard sloeg met de zweep: ongeveer een meter hoger slaan! oftewel jezelf met de zweep slaan omdat hij van mening was dat de ruiter degene was die het fout deed, niet het paard. Dit moet je tegenwoordig echt niet meer zeggen, dan heb je zowel het kind als de ouders achter je aan. Rijden met de slof op de club is tegenwoordig ook heel nogmaal ook onder ponyruiters.
Ik zie het op mijn pensionstalling, paarden worden met slof, zweep en sporen bewerkt en zeg je er iets van dan wordt je uitgescholden door de instructeur en zijn leerling. Respectvol omgaan met mens en dier is ver te zoeken. Het is dezelfde mentaliteit als die van oeps de buurman heeft een nieuwe en groter auto, dus hoewel we het niet kunnen betalen kopen we een nog grotere.

De heer van Loon voorzag dit al in dit boek: hij was bang dat door de explosieve groei van de paardensport het paard gedegradeerd zou worden tot een sportapparaat die je na gebruik als een natte regenjas aan de kapstok kunt hangen om op de drogen voor de volgende bui. Hij heeft helaas gelijk gekregen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:49

Geachte Paardentango,

Nee dat ziet U niet verkeerd. Maar sporen en hulpteugels zag ik vroeger ook. En ik ook ben een grootvoorstander van de hannoveraanse neusriem. Maar de dubbele neusriem is opgekomen omdat de Hann.neusriem een de grote druk zette op het kraakbeen van de neus van het moderne paard, omdat OOK TOEN dat vermaledijde ding te hard werd aangetrokken. En dat was juist niet de bedoelde toepassing.
Ik de kern van uw zorg, ben ik het geheel met U eens en (ofschoon ik niet voor andere kan en mag spreken) denk ik dat de hier aanwezigen zoals Equimotion, die zorg delen. Het verschil ligt mijns inziens daarin, dat er altijd al mensen waren die, driftig waren, geen geduld wilde hebben, snel 'thuis' wilde zijn. En dat via elke methode trachte te bereiken. Ook de meer conventionele aanpak (waarmee ik nu eerder doel op de houding van het paard) werd misbruikt door dat type ruiters. Niet de spoor, de hulpteugel en de zweep zijn schuld, NOCH DE MODERNE TIJD, maar de mens door de eeuwen heen die het misbruikt. Ik heb twintig jaar geleden Harvey Smith een paard zien afranselen met zijn cap. Ik denk crapuul, crapuul blijft, dat alleen de basisruiter te redden is. En zo vat ik de opmerking van Lovely ook op. Maar niet door systemen of hulpmiddelen te verbieden, wel door deze ruiters bij te brengen hoe er verantwoord en effectief mee om te gaan. Voorlichting is beter dan verbieden, dat blijkt in talloze ascepten van de maatschappij. Ik zie niet in waarom dat bij paardrijden anders zou zijn.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:10

Paardentango en anderen er is nog hoop.

Op "mijn" manege/pensionstalling kun je rustig koffie komen drinken. Op zaterdagmiddag of welke andere middag dan ook zul je dergelijke taferelen niet aantreffen. Slofteugel zie ik er nooit. Ook worden er geen neusriemen aangesnoerd.
Er zal vast wel eens iets minder goed gaan dan zou kunnen, meestal uit onkunde of onwetendheid, maar van systematische wreedheid om het eigen doel te bereiken is geen sprake. De sfeer is er dan ook prima, dat zal wel geen toeval zijn.

De Hannoveraanse neusriem schijnt aan een comeback bezig te zijn. Hierover is al een aantal malen geschreven op bokt.

Eerlijk gezegd vond ik de hele houding ten opzichte van paarden/pony's 20 jaar geleden vele malen erger dan wat ik nu om me heen zie, ik ga nu puur af op eigen ervaringen. Als er toen een pony schandalig werd afgeranseld durfde helemaal niemand iets te zeggen (ik ook niet geef ik toe), dat is tegenwoordig wel anders.

@Schangah
Je hebt vast gelijk met de vele wedstrijden, maar om even het Peter Principle los te laten op paardrijden: "Everybody rises to the level of his incompetence". Dat niveau heb je dan gewoon iets sneller bereikt dan vroeger. ;)

@Kadankovitch
Harvey Smith was naast ruiter ook nog "Pro Wrestler". Dat zijn van die showworstelaars van het betere gooi- en smijtwerk. Misschien had hij daardoor ook een wat vertroebelde blik op de realiteit. :+

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:59

Ik kan het bericht over de stal waar Hermelientje verblijft, alleen maar bevestigen.
Maar dat neemt niet weg dat er wel misstanden zijn; En dat waakzaamheid geboden is.
Met betrekking tot de opmerking het Peter Principle deel ik de zorg toch wel van Schangah. De oplossing zou volgens mij daarin moeten liggen dat de instructie er meer op hamert dat er thuis zolang aan moet worden gewerkt totdat het paard ruimschoots klaar is om te promoveren.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:11

Lovely schreef:
Equimotion, ik vind nog steeds dat die moderne methode een is van grote stappen snel thuis. Niet zozeer voor de gevestigde orde aan de top, maar meer voor ruiters in de basis.

Nou zeg je het weer, maar je zegt nog steeds niet waarom. Leg eens uit?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:18

Kadankovitch schreef:
De oplossing zou volgens mij daarin moeten liggen dat de instructie er meer op hamert dat er thuis zolang aan moet worden gewerkt totdat het paard ruimschoots klaar is om te promoveren.

Daarin ligt dan misschien wel een duidelijk verschil met vroeger. Mensen nemen veel minder snel het woord van iemand anders aan dan vroeger denk ik. Dat kan iemand die les geeft in een lastige positie plaatsen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 02:55

Hermelientje schreef:
Daarin ligt dan misschien wel een duidelijk verschil met vroeger. Mensen nemen veel minder snel het woord van iemand anders aan dan vroeger denk ik. Dat kan iemand die les geeft in een lastige positie plaatsen.

Daar hebt U ongetwijfeld gelijk in. En als instructeur kun je wel erg strikt zijn, maar ze gaan dan naar een ander, die wel 'gouden bergen' belooft.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 06:01

Ik wilde dit onderwerp weer wat leven in blazen, want ik was wat aan het lezen in het "aan de teugel" onderwerp.

Wie van jullie dit boek hebben gelezen naar aanleiding van dit onderwerp heeft geexperimenteerd met de corrigerende weerstandbiedende hand?
Wat zijn jullie ervaringen? Is er nog onduidelijkheid wat betreft de uitvoering?

Hartelijk dank.