Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:28

Tuurlijk, maar we hebben het hier over Friezen. en niet over kwpeners :)

Ik zal nooit beweren dat een Kwpener vanzelf loopt. maar er word toch ook gezegd dat een Fries vanzelf aan de teugel loopt?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:30

als er eens een paard was dat uit zich zelf liep... goh, wat was de sport dat saaaaai geweest. Geen van beide loopt vanzelf. Overal is op aan te timmeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:32

_Lott schreef:

Ik zal nooit beweren dat een Kwpener vanzelf loopt. maar er word toch ook gezegd dat een Fries vanzelf aan de teugel loopt?

Echt? Dat vind ik nl niet. :+
Dit topic gaat idd over friezen maar is net als alle andere topics gewoon een klaagtopic over WPN-eigenaren geworden... En da's jammer. Ik zit hier nl altijd "na Pret komt er echt een barok type... Hetzij een fries, het zij een Anda, hetzij een Lusitano" ben er nog niet helemaal uit :') Het wat nuchterder zijn van die rassen (waarmee ik niet zeg dat ze lui oid zijn maar ze springen over het algemeen niet op van een hoopje zand dat mis ligt. Die van mij sprong daar twee weken geleden een meter hoog voor :') trekt me ontzettend aan. Bovendien hebben ze over het algemeen een fijne achterhand mits correct gereden. Wel heb ik het idee dat barokke paarden in het algemeen graag wat "opkroppen"... Maar dat is minstens zo moeilijk er uit te krijgen als een sterrenkijker. (heb eentje die sterrenkeek toen ze kwam en heb eentje staan die graag ontzettend op bolt ondanks dat je er geen druk op zet. Persoonlijk vind ik die laatste moeilijker dan de eerste.)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:33

pharagirlke schreef:
_Lott schreef:
waar wil je heen pharagirlke? ik leg toch uit wat ik ermee bedoel.

of wil je beweren dat mensen met paarden zeggen dat kwpeners lompe goedzakken zijn? come on.. je weet wel beter hoop ik

Hoe bedoel je dit dan? :')

Mensen zijn ook naief wat betreft KWPN'ers, het topic staat er vol mee "ik heb het moeilijker want ik heb een fries en ja da's natuurlijk geen KWPN'er".... Mensen gaan er echt van uit dat enkel omdat het een wpn'er is, ie vanzelf loopt :') En nee dat zei jij niet, maar om alleen maar een voorbeeld te geven van hoe naief mensen zijn naar wpn'ers. ;) Dat heb je met elk ras/stamboek.

dat is inderdaad zo. Maar dat meer ontwetendheid van mensen, dus ik trek me er vrij weinig van aan.

soieso vind ik dit een nodeloze discussie, want de 1 vind van wel de ander vind van niet. Nu proberen jij en lot elkaar er van te overtuigen wat wel of niet zo is, jij zal nooit begrijpen wat lot vind en andersom ook niet. Dus waarom maken jullie er zo'n stomme discussie van....................... :(:) gezelliger word het er niet op....

maargoed, dat wilde ik nog even kwijt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:35

Ik heb er eentje die graag vals knikt (ipv echt nageeft op mijn hand)
maar heb ook eentje die liever sterren aan het kijken is
beide Fries.

Zo heb je dat ook met kwpeners :j

maar dat verschilt dus wel enorm.. heb eentje in het M2 lopen die echt van het minste of geringste zwaar overstuur is. en gerust recht overeind gaat mocht ze iets horen wat haar niet bevalt.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:36

pharagirlke schreef:
_Lott schreef:

Dit topic gaat idd over friezen maar is net als alle andere topics gewoon een klaagtopic over WPN-eigenaren geworden... En da's jammer. Ik zit hier nl altijd "na Pret komt er echt een barok type... Hetzij een fries, het zij een Anda, hetzij een Lusitano" ben er nog niet helemaal uit :') Het wat nuchterder zijn van die rassen (waarmee ik niet zeg dat ze lui oid zijn maar ze springen over het algemeen niet op van een hoopje zand dat mis ligt. Die van mij sprong daar twee weken geleden een meter hoog voor :') trekt me ontzettend aan. Bovendien hebben ze over het algemeen een fijne achterhand mits correct gereden. Wel heb ik het idee dat barokke paarden in het algemeen graag wat "opkroppen"... Maar dat is minstens zo moeilijk er uit te krijgen als een sterrenkijker. (heb eentje die sterrenkeek toen ze kwam en heb eentje staan die graag ontzettend op bolt ondanks dat je er geen druk op zet. Persoonlijk vind ik die laatste moeilijker dan de eerste.)

dat is ook wel voor een deel waar vind ik. Sommige friezen kroppen zich zelf snel op, maar het is indd wat jij zegt, t kunnen ook wpners zijn die sterrekijkers zijn. Ahg, ik vind dat jij erg redelijk blijft en prima je standpunt beargumenteerd! Ik heb er dan totaal geen moeite mee dat jij anders denkt, je weet waar je t over hebt. Je bent niet iemand die zomaar met de rest mee praat en met argumenten komt zoals " hij hoort voor de kar omdat dat vroeger was" ;)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:36

pharagirlke schreef:
Wel heb ik het idee dat barokke paarden in het algemeen graag wat "opkroppen"... Maar dat is minstens zo moeilijk er uit te krijgen als een sterrenkijker.

En toch zie ik ook genoeg KWPN types die ook goed kunnen "opkroppen". Denk ook niet dat het alleen aan ras ligt, maar ook hoe ruiter er mee omgaat.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:37

Ik vind een kwpener trouwens sneller mooi dan een Fries.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:39

pharagirlke schreef:
_Lott schreef:

Dan ken je mijn Friesje nog niet :D Die heeft ook regelmatig last van 'stuiterbuien' :D
Laatst bijgewerkt door xJustMe6 op 03-10-09 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:41

Ik probeer lot van niets te overtuigen, ik probeer haar realistisch te maken. Elk ras heeft idiote vooroordelen. Punt.... :+ Dat zij die van friezen erger vind is logisch, dat is immers het ras dat ze houd en bijgevolg trekt ze zich dat meer aan. Da's logisch. Maar zeggen dat elk ander ras daar minder last van heeft is dan weer niet logisch. Kijk, ik trek me er weinig van aan wat mensen van fjorden zeggen. Ik voel me niet zo "verbonden" met het ras. Dingen over barokke paarden of WPN'ers trek ik me dan weer wel aan omdat ik dat leuke rassen vind... Maar dat maakt niet dat fjordenruiters minder te verduren krijgen dan barokke-paarden ruiters of wpn-ruiters. En ik denk dat Lot en ik het over de grote lijnen echt wel met elkaar eens zijn hoor :D We drukken ons gewoon anders uit.

Wat vind jij eigenlijk het "makkelijkst" om er uit te rijden Lott? (puur interesse hoor :D) Ik persoonlijk heb nl vaak moeite met degene die graag "vals knikt" correct in de aanleuning te krijgen... Ze geven je vaak zo'n vals gevoel van lichtheid >;)

FukyMistiC: Zeker :) Heb ook al WPN'ers gezien die dat erg deden (Totilas vind ik daar een mooi voorbeeld van, in al zijn jeugdig enthousiasme heeft die de neiging om zich op te kroppen) Natuurlijk, als een dier op kropt en jij rijd het er niet uit word het alleen maar erger... Het is niet zo dat omdat ze die "aanleg" hebben dat ze verloren zijn, een groot deel van hoe ze uiteindelijk lopen word zeker bepaalt door de ruiter, maar die aanleg bepaalt wel hoe je een dier zal rijden... Hoe een dier "vraagt" dat je hem rijd... Ik zal een opkropper anders rijden dan een sterrenkijker bv.

tessa: jij geeft me goede hoop :') Ik wil nl écht gewoon een nuchter paard waar ik mee aan het werk kan na deze, die mag eigenzinnig zijn maar niet meer dat idiote gegil en die paniek als er een bladje niet ligt zoals het rondje er voor :')

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:43

Ik hou er juist wel van als ze een keer 'stuiteren'. Maar zo heeft iedereen zn eigen voorkeur;)
Laatst bijgewerkt door xJustMe6 op 03-10-09 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:44

Het makkelijkste om eruit te rijden?

Dat vind ik zo lastig om te zeggen..

bij onze ruin gaat alles makkelijk. hoewel hij met zijn grote lijf moeite heeft met de galop. maar daar krijg je zo een goede schouderbinnenwaards uit. traver hoef je hem een keer uit te leggen en hij begrijpt het. net zoals dat wijken hem zo geleerd was

bij mijn M2 merrie.. die kan momenten geweldig goed draven, echt zo van de grond afzetten. maar die kan ook gigantisch drammerig blijven rennen. Zij galoppeerd de laatste tijd erg makkelijk. traver enzo kun je er dan zo uitrijden. net zoals de contra galop.

en beide kunnen ze een goede middendraf

en dan heb ik nog een merrie. die loopt van haarzelf heel makkelijk. wijken deed ze ook zo. alleen die was bijv moeilijk aan de teugel te krijgen

dus wat ik het makkelijkst vind.. moeilijk te zeggen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:46

missRosanne schreef:
de oudere types die nog een stuk breder,kleiner en lomper waren horen inderdaad niet thuis in de dressuur,
Maar als je kijkt hoe de fries inmiddels is geworden, hij staat veel hoger op zijn benen en is veel ranker.
De moderne fries vind ik zeker dressuur waardig en sta er zelf meestal zo :~ bij als een zwarte kanjer de ring in komt.

ben het hier wel mee eens, het barokke type is meer koets/rijpaard het luxere type is toch meer rijpaard als koetspaard ;) let wel, met een barokke fries kun je ook dressuren hoor :) alleen kwa bouw horen ze dan meer tussen de beginners en iig apart gezicht als ze opeens z2 rijden :)

luxe fries is veel slanker en moderner gebouwt...

mja buiten uiterlijk vind ik EIGENLIJK dat een paard die het KAN en LEUK VIND! vooral dresuur moet rijden en kan hij het goed nja dan op hoog niveau :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:48

toch een fries staat bekent om zn goedmoedige karakter zowel naast als op het paard maar ze kunnen best vuurig zijn hoor (heb op stoeterij geholpen) denk dat het ook onder de friezen gewoon enorm per paard verschilt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:50

Een keer stuiteren vind ik niet erg... Maar soms zou ik wel eens een rustiger paard willen waar ik gewoon fijn mee aan het werk kan zonder me af te vragen wat ze vandaag weer in haar kop zou hebben... Die mag best een keer gek doen hoor... Maar niet zoals Pret is zeg maar... Ik heb dat dier doodgraag, ben knetter gek van haar, maar soms heb ik wel eens zo iets van "kan je nou niet gewoon heeeeel even normaal doen?". :') Snap je?

Vandaar dat ik hoopte dat het waar was dat barokke rassen over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) wat nuchterder en betrouwbaarder waren :') Sowieso moet je per paard kijken als je eentje wil aanschaffen...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:54

ja klopt, hoewel ik dat met mijn fries ook heb

zonder cap stap ik niet op.. we zijn al een paar keer samen omgeklapt omdat mevrouw haar evenwicht niet hielt omdat ze als een gek op hol ging. en constant moeten spoken met een bokkenserie erbij. je moet altijd opletten.. voor je het weet sta je om.

maar er zijn inderdaad paarden die wat koeler zijn, maar dat is ook zo met kwpeners :)

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:07

Ik vind het opzich niet raar om friezen te zien in de sport. Zelf heb ik ook een fries gereden naar de L2, maar helaas heb ik met haar moeten stoppen omdat ik pas in april M mag starten.
Ik zie veel liever kwpn'ers als ik eerlijk ben, dit vooral omdat ik niet hou van de 'simpele' friezen, maar van de echte met super beenwerk, mega manen, staart en behang, dikke nek en ga zo maar door (sorry voor de mensen die het hier niet mee eens zijn), en deze zie ik erg weinig helaas.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:51

overdrijven kan natuurlijk ook nog. Duidelijk heb jij totaal niks met friezen, maar om nu van die overdreven dingen te gaan aankaarten.....
Net of je nu zooooooveeeel friezen op wedstrijden ziet??? Nee dat valt reuze mee, en dat jij t gewoon kwpn paarden vind met te veel vetlok laat alleen maar blijken dat jij totaal niet weet wat voor paard een Fries paard is.. want een Fries IS een totaal ander paard, qua uiterlijk én karakter! Dus ahg, door dit soort mensen komen altijd die vooroordelen e.d.

maargoed, jouw mening ;) en dit is mijn mening ;) gelukkig is iedereen anders[/quote]

Blijkbaar rijd jij geen wedstrijden in Friesland.
Ben hier al paar keer de enige met een kwpn geweest op een gewone dressuur wedstrijd.

en ik kan het friese paard niet? hahahahaha ben er zelfs op begonnen, mijn eerste lessen waren op friese paarden van de praktijk school, en echt dat zijn goed gefokte paarden met goede bewegingen, maar is gewoon niet het type paard wat ik onder het zadel wil hebben, ik heb ze zelf liever voor de kar. En idd ik vind die zogenaamde moderne friezen gewoon niet mooi meer, als je een sport paard wilt fokken fok dan een kwpn of nrps, en houdt de fries gewoon mooi barok.

maar goed ieder idd zijn mening en smaak, vooral dat laatste anders wouden we allemaal het zelfde paard.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:56

O en nog even iets,

waarom aparte raswedstrijden ?
ja ik snap best dat je wilt weten hoe die fries, haflinger fjord tinker etc. het doet tegen een ander paard van het zelfde ras.

Maar waarom moeten die punten dan wel meetellen bij het knhs?

houdt officiele wedstrijden en rasgebonden wedstrijden gewoon gescheiden van mekaar. en als je echt een jury tegenkomt die zo op andere rassen tegen is, dien een klacht in onderbouwt met een video van je proef. en als er genoeg klachten over zo'n jury komt dan wordt er wel voor gezorgd dat die niet meer jureren mag. heb zelf ook wel gehoord van wat doe je met een springgefokt paard in de dressuur, ik trek me er niks van aan en ga lekker rijden en probeer er gewoon elke keer van te leren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:58

Ik krijg op gewone wedstrijden vaak hogere punten dan op een friezenwedstrijd.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:09

ik vind friezen wel mooi,...

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:40

Sorry maar die "rasgebonden" wedstrijden zijn gewoon gejureerd door KNHS juryleden, die gaan echt geen winstpunten weggeven aan combinaties die het niet verdienen. Dat vind ik zo'n rare opmerking.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:48

Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Ik vind lang niet alle friezen mooi maar ook lang niet alle KWPN'ers zijn mooi!

De friezen kunnen prima meekomen in de wedstrijdsport, dat is inmiddels wel duidelijk dacht ik zo. Ik hou zelf meer van luxe friezen, dus wat langer in het lijf, slank gebouwd, lang voorbeen en meer een strek dan kniehef beweging. Dit type doet echt niks onder qua KWPN'ers en ik heb beiden gestart t/ m de Z dus kan vergelijken :P

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:51

wolf359 schreef:
O en nog even iets,

waarom aparte raswedstrijden ?
ja ik snap best dat je wilt weten hoe die fries, haflinger fjord tinker etc. het doet tegen een ander paard van het zelfde ras.

Raswedstrijden zijn gewoon ontzettend gezellig om te rijden! En het is inderdaad leuk om tegen andere combinaties met (in dit geval) friese paarden te rijden. Daarnaast is het vaak ook een goede promotie van het friese ras. Denk bijvoorbeeld aan de dressuurkampioenschappen voor het friese paard.

Onze rijvereniging organiseert ook elk jaar een friezenwedstrijd. Ik kan je zeggen dat er op deze wedstrijd zeker niet meer punten gegeven worden dan op een 'normale' wedstrijd. Wordt ook gewoon beoordeeld door dezelfde jury's.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:12

FunkyMistiC schreef:
Sorry maar die "rasgebonden" wedstrijden zijn gewoon gejureerd door KNHS juryleden, die gaan echt geen winstpunten weggeven aan combinaties die het niet verdienen. Dat vind ik zo'n rare opmerking.

Had je dat tegen mij. Want dan heb je niet goed gelezen. Ik had geschreven dat ik op gewone wedstrijden meestal hogere punten kreeg dan op de friezenwedstrijden. En ik weet ook wel dat het de normale juryleden zijn die daar jureren. Maar wat ik dan niet vind kloppen is dat er mensen zijn die in de reguliere wedstrijden geen punten scoren met een gelijkwaardige proef op een friezenwedstrijd wel de punten krijgen. Dat klopt niet. Daarom zul je mij ook niet meer zien op de selectiewedstrijden voor het NK Friese Paarden.. Net zoals je mij niet op de eurobotlecup zult zien. Is meestal doorgestoken kaart wie er gaat winnen. En dat is mijn mening en van meerdere om mij heen.