Ik zal nooit beweren dat een Kwpener vanzelf loopt. maar er word toch ook gezegd dat een Fries vanzelf aan de teugel loopt?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Lott schreef:Tuurlijk, maar we hebben het hier over Friezen. en niet over kwpeners![]()
Ik zal nooit beweren dat een Kwpener vanzelf loopt. maar er word toch ook gezegd dat een Fries vanzelf aan de teugel loopt?

Het wat nuchterder zijn van die rassen (waarmee ik niet zeg dat ze lui oid zijn maar ze springen over het algemeen niet op van een hoopje zand dat mis ligt. Die van mij sprong daar twee weken geleden een meter hoog voor
trekt me ontzettend aan. Bovendien hebben ze over het algemeen een fijne achterhand mits correct gereden. Wel heb ik het idee dat barokke paarden in het algemeen graag wat "opkroppen"... Maar dat is minstens zo moeilijk er uit te krijgen als een sterrenkijker. (heb eentje die sterrenkeek toen ze kwam en heb eentje staan die graag ontzettend op bolt ondanks dat je er geen druk op zet. Persoonlijk vind ik die laatste moeilijker dan de eerste.) pharagirlke schreef:_Lott schreef:waar wil je heen pharagirlke? ik leg toch uit wat ik ermee bedoel.
of wil je beweren dat mensen met paarden zeggen dat kwpeners lompe goedzakken zijn? come on.. je weet wel beter hoop ik
Hoe bedoel je dit dan?
Mensen zijn ook naief wat betreft KWPN'ers, het topic staat er vol mee "ik heb het moeilijker want ik heb een fries en ja da's natuurlijk geen KWPN'er".... Mensen gaan er echt van uit dat enkel omdat het een wpn'er is, ie vanzelf looptEn nee dat zei jij niet, maar om alleen maar een voorbeeld te geven van hoe naief mensen zijn naar wpn'ers.
Dat heb je met elk ras/stamboek.
gezelliger word het er niet op....
pharagirlke schreef:_Lott schreef:Tuurlijk, maar we hebben het hier over Friezen. en niet over kwpeners![]()
Echt? Dat vind ik nl niet.
Dit topic gaat idd over friezen maar is net als alle andere topics gewoon een klaagtopic over WPN-eigenaren geworden... En da's jammer. Ik zit hier nl altijd "na Pret komt er echt een barok type... Hetzij een fries, het zij een Anda, hetzij een Lusitano" ben er nog niet helemaal uitHet wat nuchterder zijn van die rassen (waarmee ik niet zeg dat ze lui oid zijn maar ze springen over het algemeen niet op van een hoopje zand dat mis ligt. Die van mij sprong daar twee weken geleden een meter hoog voor
trekt me ontzettend aan. Bovendien hebben ze over het algemeen een fijne achterhand mits correct gereden. Wel heb ik het idee dat barokke paarden in het algemeen graag wat "opkroppen"... Maar dat is minstens zo moeilijk er uit te krijgen als een sterrenkijker. (heb eentje die sterrenkeek toen ze kwam en heb eentje staan die graag ontzettend op bolt ondanks dat je er geen druk op zet. Persoonlijk vind ik die laatste moeilijker dan de eerste.)
pharagirlke schreef:Wel heb ik het idee dat barokke paarden in het algemeen graag wat "opkroppen"... Maar dat is minstens zo moeilijk er uit te krijgen als een sterrenkijker.
pharagirlke schreef:_Lott schreef:Tuurlijk, maar we hebben het hier over Friezen. en niet over kwpeners![]()
Echt? Dat vind ik nl niet.
Dit topic gaat idd over friezen maar is net als alle andere topics gewoon een klaagtopic over WPN-eigenaren geworden... En da's jammer. Ik zit hier nl altijd "na Pret komt er echt een barok type... Hetzij een fries, het zij een Anda, hetzij een Lusitano" ben er nog niet helemaal uitHet wat nuchterder zijn van die rassen (waarmee ik niet zeg dat ze lui oid zijn maar ze springen over het algemeen niet op van een hoopje zand dat mis ligt. Die van mij sprong daar twee weken geleden een meter hoog voor
trekt me ontzettend aan. Bovendien hebben ze over het algemeen een fijne achterhand mits correct gereden. Wel heb ik het idee dat barokke paarden in het algemeen graag wat "opkroppen"... Maar dat is minstens zo moeilijk er uit te krijgen als een sterrenkijker. (heb eentje die sterrenkeek toen ze kwam en heb eentje staan die graag ontzettend op bolt ondanks dat je er geen druk op zet. Persoonlijk vind ik die laatste moeilijker dan de eerste.)
Die heeft ook regelmatig last van 'stuiterbuien'
Dat zij die van friezen erger vind is logisch, dat is immers het ras dat ze houd en bijgevolg trekt ze zich dat meer aan. Da's logisch. Maar zeggen dat elk ander ras daar minder last van heeft is dan weer niet logisch. Kijk, ik trek me er weinig van aan wat mensen van fjorden zeggen. Ik voel me niet zo "verbonden" met het ras. Dingen over barokke paarden of WPN'ers trek ik me dan weer wel aan omdat ik dat leuke rassen vind... Maar dat maakt niet dat fjordenruiters minder te verduren krijgen dan barokke-paarden ruiters of wpn-ruiters. En ik denk dat Lot en ik het over de grote lijnen echt wel met elkaar eens zijn hoor
We drukken ons gewoon anders uit.
) Ik persoonlijk heb nl vaak moeite met degene die graag "vals knikt" correct in de aanleuning te krijgen... Ze geven je vaak zo'n vals gevoel van lichtheid 
Heb ook al WPN'ers gezien die dat erg deden (Totilas vind ik daar een mooi voorbeeld van, in al zijn jeugdig enthousiasme heeft die de neiging om zich op te kroppen) Natuurlijk, als een dier op kropt en jij rijd het er niet uit word het alleen maar erger... Het is niet zo dat omdat ze die "aanleg" hebben dat ze verloren zijn, een groot deel van hoe ze uiteindelijk lopen word zeker bepaalt door de ruiter, maar die aanleg bepaalt wel hoe je een dier zal rijden... Hoe een dier "vraagt" dat je hem rijd... Ik zal een opkropper anders rijden dan een sterrenkijker bv.
Ik wil nl écht gewoon een nuchter paard waar ik mee aan het werk kan na deze, die mag eigenzinnig zijn maar niet meer dat idiote gegil en die paniek als er een bladje niet ligt zoals het rondje er voor
missRosanne schreef:de oudere types die nog een stuk breder,kleiner en lomper waren horen inderdaad niet thuis in de dressuur,
Maar als je kijkt hoe de fries inmiddels is geworden, hij staat veel hoger op zijn benen en is veel ranker.
De moderne fries vind ik zeker dressuur waardig en sta er zelf meestal zobij als een zwarte kanjer de ring in komt.
let wel, met een barokke fries kun je ook dressuren hoor
alleen kwa bouw horen ze dan meer tussen de beginners en iig apart gezicht als ze opeens z2 rijden 
Snap je?
Sowieso moet je per paard kijken als je eentje wil aanschaffen...
en dit is mijn mening
gelukkig is iedereen anders[/quote]
wolf359 schreef:O en nog even iets,
waarom aparte raswedstrijden ?
ja ik snap best dat je wilt weten hoe die fries, haflinger fjord tinker etc. het doet tegen een ander paard van het zelfde ras.
FunkyMistiC schreef:Sorry maar die "rasgebonden" wedstrijden zijn gewoon gejureerd door KNHS juryleden, die gaan echt geen winstpunten weggeven aan combinaties die het niet verdienen. Dat vind ik zo'n rare opmerking.