Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:48

Hannah_Menno schreef:
Waarom denk jij dan dat hij 't doet? dat Edward 'm zo hard op z'n flikken heeft geslagen dat hij z'n benen zo hoog optild? lijkt me een beetje onwaarschijnlijk maargoed.. :=

dat Edward 'm zo hard op z'n Belgische agenten heeft geslagen dat hij z'n benen zo hoog optild?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:51

_San87_ schreef:
Even simpel gezegt: hyperflexie --> verkorte halsspieren --> Oprichting zorgt voor voorbeenliften.

Daar is dus geen op z'n flikker slaan voor nodig.

Het is veel simpeler, hier het "geheim van de smid" ;)
Citaat:
Bij het tuigen gaat het om een explosieve draf en fiere houding met veel front, een hooggrijpend voorbeen en een sterk ondertredend achterbeen. Om dit iets meer te accentueren en om de paarden te stimuleren, gebruikt men in de tuigsport enkele hulpmiddelen.
Om het front te verbeteren traint men met de zogenaamde Spaanse-ruiter, hiermee kan men de bijzetteugels zeer hoog opbouwen zodat het paard in zijn beweging meer front laat zien.
Daarnaast heeft men de “ringen” die men onder de kogel van de benen aanbrengt om het voorbeen hoger te laten “grijpen”.
Hiervoor gebruikt men ook de zogenaamde “schoenen”, die aan de hoeven zelf worden bevestigd. Doormiddel van een lijntje kan men een lichte druk op de voeten van het paard uitoefenen, die ook het hooggrijpen bevordert.
Het is echter een uiterst delicaat werkje dan men thuis zelf niet uitprobeert, maar best overlaat aan echte vakmensen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:53

@ Lia: Zo kan het inderdaad ook... ik doelde met mijn 'uitleg' op de spieren van het hoofd naar de hals die verkorten door het lopen met de kin op de borst. Na verloop van tijd gaat het been steeds hoger als het paard in de oprichting komt :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:59

Ik wil me niet in de discussie mengen of Totilas nou wel of niet goed gereden word.
Wel heb ik hem anderhalf jaar terug? 2 jaar terug? zien lopen op de hengsten show, en toen had hij écht zn achterhand er goed onder.

Daarnaast, als je kijkt naar het moment van de foto's, dan zijn deze genomen op het moment dat het naar voren brengen van de benen nog bezig is. Zowel het voor als het achterbeen zijn nog in die voorwaardse beweging. Dus natuurlijk is het achterbeen nog niet helemaal onder de massa. Als je op dezelfde lijn een tel later een foto maakt, denk ik dat je al een heel ander beeld te zien krijgt.

Ik vind het wel onbegrijpelijk dat er hier toch door sommige mensen word verwezen naar trainingsmethodes met elastieken aan de benen of andere vage en pijnlijke manieren om een paard een manier van lopen aan te leren. áls je dan vind dat Totilas onder Edward Gal niet goed loopt, oke, dat is je goed recht, en kritisch zijn is altijd goed. Maar ik vind het triest dat er meteen theorien worden bedacht over wat hij zijn paard allemaal wel niet aan zou kunnen doen om te zorgen dat Totilas deze gangen laat zien tijdens een proef. Dit soort speculaties vind ik zeer kwalijk, en tonen een erg laag respect voor de mede mens.

(dat laatste staat compleet los van het wel of niet vinden dat totilas onder edward gal beweegt, maar is echt puur omdat ik vind dat je over dat soort dingen niet zomaar in het wild dingen mag gaan roepen. Wat mij betreft valt dat onder laster.)

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:04

ja heel bokt weet het beter, en een grand prix ruiter is fout.
ja idd heel logisch

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:07

Airborn schreef:
Daarnaast, als je kijkt naar het moment van de foto's, dan zijn deze genomen op het moment dat het naar voren brengen van de benen nog bezig is. Zowel het voor als het achterbeen zijn nog in die voorwaardse beweging. Dus natuurlijk is het achterbeen nog niet helemaal onder de massa. Als je op dezelfde lijn een tel later een foto maakt, denk ik dat je al een heel ander beeld te zien krijgt.)

Er zijn genoeg filmpjes online om te zien dat het beeld een tel later niet zoveel veranderd.
Verder gaat het mij vooral om dat extreme, ik persoonlijk vind het verschrikkelijk om te zien.

Dat dit soort ruiters met Spaanse-Ruiters trainen geloof ik ook niet zo in, heb het zelf in ieder geval nooit gezien. Daar zijn andere methodes voor.

Powerzoe: Een topic goed lezen voordat je een reactie neerzet zal een stuk schelen. En als je dan reageert doe het dan in ieder geval met argumenten ipv losse opmerkingen. ;)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:09

Wat vreemd zeg, de beste stuurlui staan weer eens aan wal!!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:11

Ik ben het er zeker mee eens dat het er hecktisch uitziet. Maar ik ben er voormezelf nog niet uit of dat door het rijden komt, Of door een paard wat nog wat moet wennen aan zijn eigen kracht en wat meer balans moet krijgen ín die kracht.

Daarnaast, als ik het voorbeen afplak als ik de filmpjes zie, dan is dat achterbeen van totilas imo niet echt slecht te nemen...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:12

Citaat:
Citaat:
Kom op zeg. Er werd hier beweerd dat het dier van nature zo loopt. Nou nee, dat is niet productief en dan zal het binnen no time versleten zijn. Vervolgens kom jij met het argument dat paarden in de natuur ook niet nageeflijk lopen.

http://www.easpstamboek.nl/images/Wolfgang.JPG

Of toch wel?

Bit en geschoren staart.. niet natuurlijk! :D
Maargoed.. Blijkbaar is Edward zo vreselijk slecht voor zijn paardjes! Och Och wat hebben ze het slecht en zijn ze zielig.
Kan hier alleen maar om lachen en met een glimlach aan het niveau op bokt denken.
Want in het ene topic is Totilas geweldig en echt een sterrenpaard maar nu er een paar slechte plaatjes tussen zitten zit iedereen op de kast!
Succes! :')

:wave:

edit; weer typfout! :+

hier mijn huis tuin en keuken pony, nooit een wedstrijd gelopen, lijkt me toch wel een mooie nagevelijkheid dit? Zo los in de wei.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHVJ6XD8.jpg

Toendertijd was ik zelf nog helemaal niet bezig met het 'aan de teugel' rijden, en de pony had dat ook nog nooit meegmaakt!, dit is een foto van flink wat jaren terug.

Zo heb ik best nog wel wat andere voorbeelden van onze andere paarden, moet alleen dan wel even goed zoeken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:13

BKS schreef:

Gelukkig wel :+ het is nl niet al goud wat blinkt ;(

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:13

BKS schreef:

Wat vreemd zeg, weer een onliner zonder argumenten. :+

Je kunt het ook anders bekijken. Als genoeg mensen die voorbeengezwaai niet meer mooi vinden komen ze ook niet meer naar dressuurwedstrijden. Komt er geen publiek meer naar dressuurwedstrijden dan is het voor sponsoren niet echt interessant meer om een ruiter te sponseren en voor de organistaties niet meer interessant om dressuurwedstrijden te organiseren en dan zitten de dressuurruiters zonder inkomsten.

Die stuurlui zijn dus best wel een beetje belangrijk voor degene die de sport willen beoefenen. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:41

Wat ik vond in de proeven in het EK was dat hij naarmate de wedstrijd langer duurder, hij meer fouten maakte. Ik had het idee dat hij gewoon wat vermoeid werd. Ook wil hij heel graag en hij reageerde zo sterk op de hulpen dat hij daardoor in mijn ogen veel onnodige tactfouten kreeg.
Parcival liep misschien minder spectaculair en wat minder swingend van de grond af, maar gaf een veel constanter en meer ontspannen beeld. En hij maakte minder foutjes. Ik vond dat Totilas best wel wat strenger afgestraft had kunnen worden op de tactfouten. In basiswedstrijden wordt het wel heel streng aangerekend, dus dan snap je niet dat hij toch nog zo hoog kan scoren...

Ik denk dat als Edward er iets meer rust in kan brengen en hem iets minder extreem voor zou stellen het beeld al een stuk rustiger zou zijn en het voorbeen zwaaien veel minder extreem.

Het paard wordt zo aan fel de hulpen en zo opgespannen voorgesteld dat die energie er toch op 1 of andere manier uit komt. Voorwaarts kan niet, dus komt het er opwaarts uit, o.a. met een hoog opzwaaiend voorbeen.
Of is dat zo raar gedacht?

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:53

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:58

dorieeen schreef:
Toch vind ik het er op deze foto niet bepaald gespannen of gemeen er uit zien?

http://www.zwolleinternational.nl/uploa ... tilas2.jpg

Klopt deze foto is niets mis mee, maar als je de filmpjes bekijkt zul je zien dat de andere momentopnames wat vaker voorkomen.
Wie het woord "gemeen" in dit topic gehaald heeft weet ik niet maar daar gaat het niet eens over?
Waar dit topic over gaat is dat meerdere mensen het extreme gewoon niet mooi vinden.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:58

ik vind de foto van dorieeen een fijn beeld geven.
paard heeft lengte in de hals, loopt keurig op de loodlijn.
rug lijkt alleen iets weg gedrukt. maar in iedergeval niet dat rare hackney loopje van nu.

sammy jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:39

hier mijn huis tuin en keuken pony, nooit een wedstrijd gelopen, lijkt me toch wel een mooie nagevelijkheid dit? Zo los in de wei.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHVJ6XD8.jpg

Toendertijd was ik zelf nog helemaal niet bezig met het 'aan de teugel' rijden, en de pony had dat ook nog nooit meegmaakt!, dit is een foto van flink wat jaren terug.

Zo heb ik best nog wel wat andere voorbeelden van onze andere paarden, moet alleen dan wel even goed zoeken.[/quote]

als ik mijn paard in de sneeuw/regen laat rennen loopt hij ook zo ..
wat totilias betreft ik kreeg wel kippenvel toen ik zijn proef zag maar na het lezen van dit form ben ik er een beetje op terug gekomen

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:42

powerzoe schreef:
ja idd heel logisch

Volledig mee eens :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:44

NHevaVD schreef:
powerzoe schreef:
ja idd heel logisch

Volledig mee eens :)

Jammer dat er voor de rest weinig onderbouwde argumenten komen van de pro kant :(:)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:45

Wat is er positief en onderbouwd en inhoudelijk te schrijven?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:46

pharagirlke: gaat het nu even niet om ;) Volgens mij menen veel mensen dat ze het allemaal fantastisch weten maar in de
praktijk brengen ho maar :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:48

NHevaVD schreef:
pharagirlke: gaat het nu even niet om ;) Volgens mij menen veel mensen dat ze het allemaal fantastisch weten maar in de

Niet? Ik vind anders dat het daar heel erg om gaat. Want er komt voor de rest niets van onderbouwing behalve "ze zullen het wel weten" ;)
Bovendien zie ik hier mensen reageren die hun sporen echt al wel verdiend hebben.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:50

FaberSmid schreef:
Hannah_Menno schreef:
Waarom denk jij dan dat hij 't doet? dat Edward 'm zo hard op z'n flikken heeft geslagen dat hij z'n benen zo hoog optild? lijkt me een beetje onwaarschijnlijk maargoed.. :=

dat Edward 'm zo hard op z'n Belgische agenten heeft geslagen dat hij z'n benen zo hoog optild?

Dit is pure laster.

Die 2e foto is ook weer lekker uit gezocht. De beste die er te vinden was? Ik durf het te betwijfelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:51

Heb je de vorige pagina gelezen? Er zijn zat dergelijke foto's te vinden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:52

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:52

NHevaVD schreef:

Ik herhaal mijzelf nog maar even, daarna mag jij mij uitleggen wat het zelf in praktijk brengen ermee te maken heeft?
Mag ik ook bepaalde muziek niet mooi vinden omdat ik zelf niet in staat ben die muziek te maken??

Je kunt het ook anders bekijken. Als genoeg mensen die voorbeengezwaai niet meer mooi vinden komen ze ook niet meer naar dressuurwedstrijden. Komt er geen publiek meer naar dressuurwedstrijden dan is het voor sponsoren niet echt interessant meer om een ruiter te sponseren en voor de organistaties niet meer interessant om dressuurwedstrijden te organiseren en dan zitten de dressuurruiters zonder inkomsten.

Die stuurlui zijn dus best wel een beetje belangrijk voor degene die de sport willen beoefenen.