Ongeluk met slof --Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:56

En die bakmuur of dat hek kom je helemaal nooit tegen met slof om?[/quote]
jazeker wel............. maar net effe wat minder snel zegmaar :)[/quote]

duidelijk nog nooit op een schieterd gezeten haha

_Bitje_

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:58

ik kom geregeld de bakmuur tegen,
ik geef hem een hand en rijd weer verder,
zonder slof ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:59

_Bitje_ schreef:
weet je uberhaupt wel waar ik op rijd en
wat voor niveau en zo rijd jij dan? ZZ-ZWAAR?
dan gaan we even vergelijken als je dat wil ;)

nee hoor ik reed slechts jonkies voor ZZ _ ZWAAR (!!) ruiters die er niet meer op wilde :D

en kom maar op, ik weet dat ik al paarden corrigeerde toen jij nog IN je vader woonde

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:00

waar slaat dat nou weer op???

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:02

wat ben je grappig, ik woon in mijn vader, je corrigeert paarden met een slof..
Jaja..
Nou ik wil niet mijn levensverhaal hier vertellen maar
ik rijd een jonge haflinger onervaren, rijd geregeld andere paarden
in en reed ondertussen moet ik geregeld
andere paarden bijrijden...
en daar kan geen slof tegenop ;)
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 29-09-09 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:02

ze mag wel een dagje bij ons komen?
wij corrigeeren hier heel wat paarden die verprutst zijn,en maken dagenlijks zadelmak,ik heb er wel 1 staan die je zonder slofje mag rijden op jou manier,en het paard bokt niet hoor en is ook niet bang verder is hij helemaal gezond

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:03

wie ik? :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:05

ach iedereen moet maar rijden zoals ze willen,
het maakt me geen bal meer uit, het zijn mijn paarden ook niet.
Rijd ze verder, ik ga naar mijn knusse nestje ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:05

met je ponie nog wel.............. schat, ik ben de ponies al 22 jaar uitgegroei........... je hebt het hier tegen een 40 jarige die vanaf haar 16de al werkt met paarden.

en hoe oud ben jij?......... juist dus jij leefde nog IN je vader toen ik al werkte met sportpaarden

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:07

mijn vader.?
ik ga, heb mijn mening al verteld en ik ga hier niet meer op in,
ben er klaar mee!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:07

ja bitje dan kun je ervaren dat een slof bij sommige paarden mischien op dat moment wel de juiste oplossing is,iedereen moet voor zichzelf weten of je wel of niet met slof wilt rijden,maar om nou te zeggen dat een slof een middel is waardoor je paarden alleen maar verpest en.... als je een slof gebruikt,maak je het probleem alleen maar erger, vind ik een beetje een uitspraak van iemand die weinig ervaring heeft met verschillende paarden en verschillende karakters,tuurlijk kun je een boel oplossen zonder slof..maar om maar van die uitspraken te doen die jij maakt.......
Laatst bijgewerkt door knooopje op 29-09-09 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:08

je gedraagt je anders niet als een 40 jarige met zulke stomme uitspraken

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:09

ik rij mijn paard heel af en toe met slof. Maar ze steigert ook heel gauw als een oefening moeilijk is en dan heb ik er liever geen slof aan.
Maar de vraag was of je met een slof kan springen:
Ik vind van wel, mits goed op lengte en altijd het gespje los. Mocht ie er met z'n benen inkomen, dan kan ie er nooit in blijven hangen. Ik ben zelf ook geen goede slofrijder, geef ik rustig toe, dus ik gebruik hem ook maar zelden. Ik longeer wel regelmatig met slof.

Maar bij een paard wat zo snel steigert zou ik hem lekker af laten. Succes verder

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:09

Miranda06 schreef:
je gedraagt je anders niet als een 40 jarige met zulke stomme antwoorden

ben jong van geest, en pas me makkelijk aan :)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:12

Amadeo schreef:
Is het niet de bedoeling dat het jonge paard eerst zijn balans weet te bewaren in alle gangen met een ruiter op zijn rug en dan de takt weet te bewaren en dan door middel van oefeningen aanleuning krijgt met als gevolg de hoofd-hals houding die wij ook wel kennen als 'aan de teugel'? Dus in welk opzicht is een slof, ook al hangt deze los, bij een 4 jarige nodig of gewenst of noodzaak?!?!? :?

kijk nog maar een keer :)[/quote]

Ik kijk nog een keer............ En dan zie ik ................??????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:14

dan zie je wat je wil zien, niet wat je kan en moet zien............

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:18

KiWiKo schreef:

Ik blijf me afvragen waarom er een slof aanhangt, als het dier nog maar 4 is, zoals je zelf zegt. Ik zie dat deze los hangt ja, maar waarom hangt hij er? Maar als ik mis wat ik kan en moet zien, wil je me dan ophelderen???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:24

kan zijn omdat de eigenaar niet meer kon, wilde of durfde........... en ik wil mijn eigen veiligheidsmarge inbouwen omdat ik daarmee mijn geld verdiende........

en niet kunnen werken omdat je in het ziekenhuis ligt is geen inkomen, en dat stukje kan ik net niet aan mijn huisbaas of dochter verkopen op het moment dat ik of de huur of het eten niet aan kan brengen.
nou jij weer :)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:40

KiWiKo schreef:
kan zijn omdat de eigenaar niet meer kon, wilde of durfde........... en ik wil mijn eigen veiligheidsmarge inbouwen omdat ik daarmee mijn geld verdiende........

en niet kunnen werken omdat je in het ziekenhuis ligt is geen inkomen, en dat stukje kan ik net niet aan mijn huisbaas of dochter verkopen op het moment dat ik of de huur of het eten niet aan kan brengen.
nou jij weer :)

Volgens mij sla je dan een stap over. Volgens mij moet je dan eerst weer vertrouwen van het paard terug winnen, rust en ontspanning krijgen. En dan misschien aan de longe erop. Maar niet met slof WEGENS VEILIGHEID! Dat is m.i. fout!

Maar goed, ik denk dat we het hier nooit over eens zullen worden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:21

KiWiKo schreef:
met je ponie nog wel.............. schat, ik ben de ponies al 22 jaar uitgegroei........... je hebt het hier tegen een 40 jarige die vanaf haar 16de al werkt met paarden.

en hoe oud ben jij?......... juist dus jij leefde nog IN je vader toen ik al werkte met sportpaarden

Haha, dat jij je zo op de kast laat jagen door zo'n jong meisje! _O- Heerlijk!

Ieder heeft nou eenmaal z'n eigen manieren om een paard op te leiden en te corrigeren. En het is ook beter dat jonge ponyruiters daar zeker nog geen slofteugel bij gebruiken, dus ben blij dat deze meisjes tegen slofteugel gebruik zijn. Ik zie helaas vaak genoeg anders.

Ik ben absoluut niet tegen het gebruik van een slofteugel, als het als begrenzer gebruikt word. Zoals op de getoonde foto lijkt er niets mis mee, ook niet als het een 4-jarige is. Het kan een jong paard op een mooie manier leren welke kant hij z'n hoofd op moet bewegen. zeker als je een paard met wat onderhals hebt, die na een keer nageven direct weer omhoog schieten, kan het een goed hulpmiddel zijn. Beter af en toe moeten begrenzen met een slof, dan een jong paard dat met een holle rug en het hoofd in lucht loopt.

Een paard dat vaak stijgert, kan met een slof juist nog vaker omhoog gaan. Bij zo'n paard de slof direct afhalen en voorwaards houden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:49

KiWiKo schreef:

leg het dan uit.
Iedereen praat vanuit zijn eigen referentiekader zoals je zegt. Ik heb mijn referentiekader uitgelegd en waarom ik denk dat de slof op een bepaalde manier gebruikt hoort te worden. Jij roept alleen maar dat ik (en anderen hier) het niet zien en niet snappen.

Ik geloof direct dat jij veel meer ervaring hebt en waardevolle informatie kan toevoegen. Alleen dat doe je niet. Blijkbaar is het makkelijker je te beperken tot het neerhalen van anderen en jezelf op de borst kloppen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:13

nee hoor :) maar ik laat met die foto zien dat je een slof niet gebruikt om een paard in een krulletje te dwingen, en dat is alles wat ik daar wil laten zien. Als jij dan toch nog dat wil blijven zien dan heeft het voor mij geen zin meer om dat stukje nog een keer uit te leggen, dan zeg ik heel simpel "look again"

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:25

Idd Kiwiko, een slof hoort niet een paard in de krol te doen dwingen.
Als hulpteugel kan die helpen, hoewel ik er zelf gewoon niet graag mee rijd.
De bedoeling van de slof is dat deze aanspant wanneer het paard zich vanvoor eruit wil trekken. op dat ogenblik zou de slof moeten aanspannen en het paard terug verplichten op de loodlijn te komen. Maar alles komt weer neer op correct opleiden van een paard. Maar herscholen is niet altijd een pretje, sommige dieren worden echt verkl**t, en dan kan een hulpteugel soms even dat extra zijn, mits je blijft vasthouden aan je beoogde vorderingen. Want vaak zie je mensen naar een hulpteugel grijpen en worden ze verder volledig passief in hun rijden. En ja dan ben je verkeerd bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:35

Een slof wegens veiligheid is de vriendelijkste hulpteugel en bij sommige paarden heb je die idd nodig.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:41

russel schreef:
Een slof wegens veiligheid is de vriendelijkste hulpteugel en bij sommige paarden heb je die idd nodig.

Why??? waarom vind je dit de vriendelijkste en waarom is die nodig bij sommige paarden???