De "Hollandse School"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 20:39

pharagirlke schreef:
Ik stel voor dat je dat aan de jury zelf vraagt. :)
Je reageert haast alsof ik ze die 9ns en 10en heb gegeven :')z

Vind het :Z hoor Pharagirlke
Eerst was de jury zo "geweldig" en nu opeens weer niet.

Als ik ooit eens in de gelegenheid ben, zal ik het een GP-jury zelf eens vragen.

Maar de clou begin ik steeds beter te "begrijpen" :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:54

modie schreef:
pharagirlke schreef:
Ik stel voor dat je dat aan de jury zelf vraagt. :)
Je reageert haast alsof ik ze die 9ns en 10en heb gegeven :')z

Vind het :Z hoor Pharagirlke
Eerst was de jury zo "geweldig" en nu opeens weer niet.

Als ik ooit eens in de gelegenheid ben, zal ik het een GP-jury zelf eens vragen.

Maar de clou begin ik steeds beter te "begrijpen" :+

Heb ik dat gezegd? Da denk ik nie! ;) Beter lezen en je geheugen wat meer trainen. :') Ik kan er nl nog altijd niet van over dat de jury Totilas 90% gaf.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:58

modie schreef:
Waar waren dan al die negens en tienen voor, Pharagirlke??
Die vlogen om de oren van Totilas en Parzival.

En we waren het toch eens dat dit een redelijk, tot goede piaffe is/was, met verbeterpunten??

Dan is een negen of tien niet echt op zijn plaats, toch?
Of ik heb een verkeerd beeld van de "waarde" van een negen of een tien.

Wat denk jij dat de jury zo "geweldig" vond aan deze piaffe, Pharagirlke? Dat ze "smeten" met negens en tienen

De jury beoordeelde geen foto's, maar levende bewegende paarden gelukkig..... :)*
Probeer het ook eens, desnoods eerst alleen de filmpjes.
Wat denk jij dat er beoordeelt werd door de jury Modie? Wil je even omschrijven waar ze op moeten letten bij een goede piaffe?
En wil je dan even punten geven aan de piaffe van Monica Theodorescu's paard en Totilas en aangeven welke volgens jou beter is en waarom?
Lijkt me héél interessant hoe jij daar tegenaan kijkt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 21:15

horseyfries schreef:
modie schreef:
Waar waren dan al die negens en tienen voor, Pharagirlke??
Die vlogen om de oren van Totilas en Parzival.

En we waren het toch eens dat dit een redelijk, tot goede piaffe is/was, met verbeterpunten??

Dan is een negen of tien niet echt op zijn plaats, toch?
Of ik heb een verkeerd beeld van de "waarde" van een negen of een tien.

Wat denk jij dat de jury zo "geweldig" vond aan deze piaffe, Pharagirlke? Dat ze "smeten" met negens en tienen

De jury beoordeelde geen foto's, maar levende bewegende paarden gelukkig..... :)*
Probeer het ook eens, desnoods eerst alleen de filmpjes.
Wat denk jij dat er beoordeelt werd door de jury Modie? Wil je even omschrijven waar ze op moeten letten bij een goede piaffe?
En wil je dan even punten geven aan de piaffe van Monica Theodorescu's paard en Totilas en aangeven welke volgens jou beter is en waarom?
Lijkt me héél interessant hoe jij daar tegenaan kijkt.

Even teruglezen, Horseyfries ;)

En nee, Whisper's piaffe heb ik nog niet beoordeeld op i-net.
Althans niet van de EK.
Heb wel op tv de kürren gezien (raar woord kürren :D )
En je hoeft het niet interessant te vinden, hoor, hoe ik er tegenaan kijk :+
Ik geef alleen mijn eigen mening en die heb je al genoeg kunnen lezen.

FaberSmid

Re: De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:37

Als de jury te hoog gaat beoordelen, blijft er geen ruimte over eerlijk te beoordelen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:46

Maar ik vind het wél interessant Modie, het was echt geen grapje.
Hoe zou jij als jury de piaffe van Whisper beoordelen en die van Totilas? Als je daar zat en punten moest geven? En op basis van welke argumenten kwam dat cijfer tot stand?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 22:04

horseyfries schreef:
Maar ik vind het wél interessant Modie, het was echt geen grapje.
Hoe zou jij als jury de piaffe van Whisper beoordelen en die van Totilas? Als je daar zat en punten moest geven? En op basis van welke argumenten kwam dat cijfer tot stand?

Morgenavond heb ik meer tijd en zal de filmpjes eens op mijn gemak gaan bekijken :D
Dan zal ik per onderdeel ook mijn motivatie geven.

Ben wel "vereerd" dat je mijn mening interessant vind, Horseyfries :o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:07

Ben wel benieuwd hoe de jury van bokt het beoordelen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 22:14

FaberSmid schreef:
Ben wel benieuwd hoe de jury van bokt het beoordelen?

De mijne kunt u één dezer dagen, gemotiveerd lezen :D

Zou wel een goed idee kunnen zijn, dat meerdere forummers hieraan meedoen???

Maar misschien meer iets voor een nieuw topic??

Want Whisper wordt niet getraind in de "Hollandse" School.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:25

Er zijn vast meer bokkers die hier aan deel willen nemen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:01

Kijk, dat vind ik nu leuk! En dan niet vantevoren bedenken met welk systeem het paard getraind wordt maar net als de jury doet (of zou moeten doen, hahaha) objectief kijken naar de kwaliteit van de oefening en daarop punten en motiveren.
FaberSmid, Professor, Pharagirlke, misschien willen jullie dat ook eens doen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:51

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:58

Laatst bijgewerkt door horseyfries op 17-09-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:00

horseyfries schreef:
Kijk, dat vind ik nu leuk! En dan niet vantevoren bedenken met welk systeem het paard getraind wordt maar net als de jury doet (of zou moeten doen, hahaha) objectief kijken naar de kwaliteit van de oefening en daarop punten en motiveren.

Pharagirlke niet. ;) Pharagirlke kent de tegepartij stil aan en weet bijgevolg dat, wat ik ook maar zal zeggen, het gaat sowieso fout zijn, ook al is de hele rest van de wereld het met me eens. :') Na de foto van Totilas zijn "uitgestrekte draf" houd ik er mee op. Men draait en keert om eigen idolen niet te hoeven af kraken, wat bij persoon a 'van de hand' is, is bij persoon B protest, wat bij persoon A geen enkel probleem is, getuigt bij persoon B van slecht achterhand-gebruik.... Echt, het is geheel zinloos.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-09-09 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:01

Ze hoeven het toch niet met je eens te zijn? Dat mag je toch niet ervan weerhouden JOUW MENING te geven? ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:24

ach voor de leut Phara ;-)

Totilas duidelijk nummer 1, adelinde 2 en Monica 3.
Begin
Halthouden lukt de eerste 2 mooi vierkant en duidelijk stil. monica heeft haar paard dan toch vooruit geprikt gekregen, maar kan nu dus ff niet halthouden, wat het resultaat is van haar actie.
Dan passage zie je bij 1 en 2 duidelijk ruimte, activiteit, verzameling en veer dat daar uit voortvloeid met een voorwaartse drang. Monica is iets aan het knutselen wat in de buurt komt. we zien iets passage achtig, maar niet bevestigd, het mist activiteit en continuiteit alsmede takt,.

Piaffe bijna dezelfde opmerking, wel komt totilas soms heel eng in de hals, kaak, maar blijft aan de loodlijn. Maar wederom wat een kracht straalt daar vanaf. Monica is haar bekken aan het trainen en gaat van links naar rechts, dus gebrek aan voorwaartse drang, wat nu resulteerd in swalpen.

Dan het stappen vind ik monica wel goed, enkel nog meer die neus eruit bij het verruimen en dat geld eveneens voor ed en ad.

Al bij al als je overall kijkt zie je bij de eerste 2 een hogere graad van afwerking en controle hebben en is monica niet slecht maar correct is anders, het zit er allemaal wel op, maar een geheel krijg je niet. En laat dat wel het opzet zijn bij een freestyle

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:03

Dank je Bulck! Who's next?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:29

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:07

piaffe: Totilas 1, Goldstern 2, Parzival 3 en Whisper 4 (Klimke en die van 1960 niet meegenomen).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:36

Waarom deze volgorde? Wat zijn je criteria?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:38

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:21

Voor jou dezelfde vraag: waarom? Wat zijn de punten waar je op gelet hebt wat het voor jou mooi maakt?

http://www.youtube.com/watch?v=bURYhVMK ... re=related

Nog een leuke (zijn ook héél slechte filmpjes van te vinden maar dit is wel één van zijn beste momenten denk ik)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:24

horseyfries schreef:

Jureren kan ik niet, maar wil best mijn mening geven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:28

Brand los !

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:01

Citaat:
Probleme der Versammlung

In Frankreich erregte im 19. Jahrhundert ein Reitmeister Aufmerksamkeit, der sich rühmte, nahezu jedes Pferd ausbilden zu können. Francois Baucher (1796 - 1873), der eigene private Reitschulen betrieb, trat längere Zeit auch im Zirkus auf und bildete Kavallerieoffiziere aus. Im Jahre 1843 veröffentlichte er seine Reitlehre "Methode der Reitkunst nach neuen Grundsätzen", die auch ins Deutsche übersetzt wurde. Seine Lehrmeinung war umstritten, fand in Deutschland zeitweilig einige Anhänger, stieß aber überwiegend auf Ablehnung. Seine theoretischen Ausführungen enthalten mitunter bewährte und kenntnisreiche Hinweise, die auf die Versammlungsfähigkeit vollblütiger und warmblütiger Pferdetypen zielen, deren Körperbau - im Gegensatz zu Barockpferden - für ausgeprägte Hankenbeuge weniger geeignet ist und des halb größere Schwierigkeiten bereitet.

Citaat:
Francois Baucher strebte die Ver-
sammlung des Pferdes ohne gesenkte Hinterhand an, um vollblütige und warmblütige Pferdetypen nicht zu überfordern.

Bijde citaten komen uit het boek van Francois Baucher.
Dit zegt alles, geen Hankenbiegung, dus geen verzameling, de benen doen het werk, niet het heupgewricht, zitbeen, kniegewricht, spronggewricht.
Dus geen verzameling in de zin van de F.E.I..

U kunt uren Hyperflexie en LDR of Rollkur goed praten, maar er wordt steeds weer ontweken op de vraag van de verzameling.
Een natuurlijke Passage en Piaffe, waarbij de grotegewrichten gebogen worden, waarbij de achterbenen, zoveel als mogelijk onder de massa komen.
Dit alles zie je niet met systeem Baucher.
Men ziet een paard dat in een absolute oprichting loopt, met een ruiter die geen lichte aanleuning heeft, waarbij de buikspier niet ontwikkeld is, en dito de achterhandbespiering niet in gelijkheid staat tot de voorhand.
Dit is Biomechanisch makkelijk te verklaren, de paarden kunnen niet werkelijk dragen, omdat de buikspier te wienig ontwikkeld is, door dit systeem.
Het strekken van de achterbenen naar achteren heeft het gevolg dat deze spieren te weinig getraind worden.
Het beeld van deze paarden is een enorm front, en vanaf de schoft kopt het een en ander niet meer.
Daardoor ziet men steeds dat de diogonale beenzetting in de uitgestrekte draf b.v., niet meer in orde is.
Normaal is dat na gelijk neerzetten van 1 diogonaal de zweefphase komt en daarna de andere diogonaal weer neerkomt.
Bij deze paarden is meestal het achterbeen te laat.
En wijst niet zoals het voorbeen naar voren met de toon van de hoef.

Juryleden, kunnen dit zien, en moeten de volgende punten beoordelen volgens de nationale en internationale regelementen.

Citaat:
Overige fouten in de africhting van het paard:
Punt 1. Het paard staat bij het halthouden niet stil, niet vierkant of niet recht.
Punt 2. Het is een "ogenblik" te veel of te weinig op de hand.
Punt 3. Bij het rijden van de verschillende figuren is de spoort de achterhand naast het spoor van de voorhand. (de voorhand is niet gericht op de achterhand)
Punt 4. Het toont onregelmatigheden in de mond, plotseling optredende "tijdelijke" ongehoorzaamheden of verzet, geprikkelheid.(slaan met de staart, enz...)
Laatst bijgewerkt door Professor op 17-09-09 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt