LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:19

Mij is geleerd, dat longeren met een halster, geen longeren is.
Met Kaptoom kun je met enkele en dubbele longe werken.
Het voordeel van longeren is:
Dat je jonge paarden leert te gehoorzamen.
Ouder paarden kunt gymnastieseren.
Paarden b.v. die door huisziekte of wat dan die even geen zadel meer kunnen hebben, heerlijk verder kunt werken.
Longeren is een facet in de opleiding van het paard.
Het voordeel van de dubbelelonge is, dat het paard beter te longeren is, je kunt net zo als bij het rijden, de hulpen geven, je kunt hem van achteren naar voren werken laten.
Wat minder is met een enkele longe, omdat je daar vaak met hulpmiddelen moet werken.
Dat heb je met een dubbelelonge niet.
Je kunt de tempi beter aangeven.
Je kunt de Takt regelen.
Je kun de paarden verzamelen.
Je kunt ze lekker hals laten strekken.
Je kunt ze in stelling longeren.
Je kunt heel veel.
Bijna alles wat je vanuit het zadel kunt berijken kun je met de dubbelelonge ook.
Het nadeel van een halste is:
Geen stelling kunnen geven.
Geen temi reguleren.
Geen gehoorzaamheid, geen opvoedende werking.
Te onveilig bij jonge paarden.
Helemaal geen controle voorhanden.
Doordat ik geheel geen inwerking heb, als alleen mijn stem.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:32

En om dàt nu allemaal voor elkaar te krijgen, alleen op stemhulpen, geeft nog meer voldoening ;)

Want daar draait het bij mij om, ze toch leren op stemhulpen, dit geeft nog meer voordelen bij het zadelmak maken.

Alleen bv al de nuance tussen: langzaam en rustig.

En daarom ook het verschil tussen longeren en de lange lijnen (geen dubbele longe).
Ook wel lange teugel-werk genoemd.
Dit gebruik ik dan weer voor stelling.

Aan het halster werk ik ook met het übertreten, schenkelen en wijken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 06:23

modie schreef:
Citaat:
En om dàt nu allemaal voor elkaar te krijgen, alleen op stemhulpen, geeft nog meer voldoening ;)

Maar geen nut. Paard moet toch op de hulpen leren reageren?

Citaat:
Want daar draait het bij mij om, ze toch leren op stemhulpen, dit geeft nog meer voordelen bij het zadelmak maken.

Gehoorzaam maken, maar wanneer men dat met kaptoom met dubbelelonge doet, dan is het logischer voor de paarden ze leren gelijktijdig de ophoudingen en met de stem ondersteuning te reageren,

Citaat:

Dat is leuk, maar niet effektief.

Citaat:

Übertreten en schenkelen is het zelfde als wijken voor de kuit.
Maar deze oefeningen kunt u niet aan een halster doen, omdat u dan alleen het paard zijwaarts laat stappen, dat is grondwerk, en voorbereiding tot, heeft met het werkelijke wijken niets te doen, dat kan men met de dubbele longe wel, en natuurlijk aan de lange teugel,

Denk dat u de stem hulpen te belangrijk vind, stemhulpen zijn ondersteunende hulpen, waarmee ik stap draf en galop mee aangeef, in de begin africhting van het paard, later heeft men die bijna niet meer nodig met het werk aan de longe. (dubbele longe)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:46

Om een paard onder het zadel de hulpen aan te leren gaat dan veel beter.
Of ik moet gewoon heel slimme paarden hebben ;) dan kan natuurlijk ook.

Het verschil tussen langzaam en rustig, is heel groot voor paarden.
Rustig bij een gespannen paard doet wonderen.
Langzaam bij een te gehaast paard heeft ook weer nut.

Ik dacht dat übertreten een begin is van wending om de achterhand??
Maar ik kan het ook verkeerd hebben.

Stemhulpen vind ik inderdaad belangrijk, maar niet allesoverheersend.
Het heeft gewoon veel nut in alles.

Maar het topic is eigenlijk met als onderwerp LDR, Hyperflexie en Rollkur.
Dit zijn ook methoden die met longeren veelvuldig (mis)bruikt worden.
Men hoeft maar te denken aan het touwtje, de bijzet en noem maar op. Deze kunnen ook met longeren "toegepast" worden dus.

Dus eigenlijk past het longeren dus toch ook in dit topic.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:33

FaberSmid schreef:
Professor schreef:
Mij doet het heel veel pijn, dat een amazone die Anky was, voor dat ze met Sjefke in verbinding was, en dat was met Bonfire, nu zo rijdt.
Ze hadt een mooie zit, het zag er altijd moeiteloos uit, het paard ging van achter naar voren.
En nu, het is een verschrikkelijk beeld, ze hangt naar achteren ze trekt aan de teugels, ze haalt het paard uit takt.
Voor die tijd kon ze zich meten met Klimke en andere grote ruiters, qua zit en inwerking, nu is het nog geen aftreksel meer van wat zij was.

Dat is het beeld wat mij ook bij staat en wat ik mis. Zo een goede ruiter die alles ten gronde laat gaan, door hyperflexi voor wat? Toen was ze een dame te paard, nu een mevrouw op een paard.

ehm met Bonfire werd mevr van Grunsven ook al getraind door dhr Janssen, met dezelfde methode. haar huidige partner is als sinds 1991 haar trainer :D :(:)
:evaw: theorie

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:39

modie schreef:

En daarom ook het verschil tussen longeren en de lange lijnen (geen dubbele longe).
Ook wel lange teugel-werk genoemd.
Dit gebruik ik dan weer voor stelling.

Dat het paard mede leert naar de stem te luisteren is goed, maar longeren en lange teugel is er ook voor de hulpen die onder het zadel zijn. Lange lijnen en lange teugel is toch niet hetzelfde? Lange lijnen is voor het aangespannen, de lange lijnen zijn de leidsels van aangespannen? En lange teugel is de dressuur oefeningen onder geleiding dus niet met een ruiter te paard maar er "schuin" achter. Begrijp nu ook waarom de meesters die benaming zo genadeloos afstrafte.

Alane schreef:
ehm met Bonfire werd mevr van Grunsven ook al getraind door dhr Janssen, met dezelfde methode. haar huidige partner is als sinds 1991 haar trainer :D :(:)
:evaw: theorie

Ik heb geen tijd geschreven, gelukkig heeft mevrouw van Grunsven ook zonder Sjefke Janssen gereden en zijn zogenaamde nieuw uitgevonden martel methodes. Onder de begeleiding van haar vader, of schrijf ik nu iets te oud uit het verleden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:55

Iets te oud uit het verleden. Dat was met Prisco meen ik. Ze heeft tot haar 15e les gehad van haar vader, daarna verschillende trainers tot 1991, toen kwam Sjef in het vizier ;) Gek genoeg is ze toen pas écht beginnen winnen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:37

Volgens de geleerden werd Bonfire al langer LDR getraind.
Anky kreeg Bonfire als 2.5 jarige zij was 17 in 1985
1994 wereldkampioenschap... werd toen al 3 jaar getraind door haar echtgenoot...

Faber S professor schrijft met Bonfire en jij beaamt dat, ik heb de 2 quotes samengepakt.... vandaar nu even de tijdlijn erbij

FaberSmid

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:43

Tot haar vijftiende kreeg Anky altijd les van haar vader. Vanaf toen ging ze één keer in de week trainen bij Jo Willems. Andere instructeurs waren Piet Oothout, Henk van Bergen en Jean Bemelmans. In 1991 werd Sjef Janssen haar vaste trainer.

Ik heb geschreven dat beeld staat mij ook bij, dat ze een paardvriendelijke ruiter was in de tijd van haar vader en voor Sjefke Janssen. U moet niet mijn woorden verdraaien of door elkaar halen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:07

FaberSmid schreef:
Professor schreef:
Mij doet het heel veel pijn, dat een amazone die Anky was, voor dat ze met Sjefke in verbinding was, en dat was met Bonfire, nu zo rijdt.
Ze hadt een mooie zit, het zag er altijd moeiteloos uit, het paard ging van achter naar voren.
En nu, het is een verschrikkelijk beeld, ze hangt naar achteren ze trekt aan de teugels, ze haalt het paard uit takt.
Voor die tijd kon ze zich meten met Klimke en andere grote ruiters, qua zit en inwerking, nu is het nog geen aftreksel meer van wat zij was.

Dat is het beeld wat mij ook bij staat en wat ik mis. Zo een goede ruiter die alles ten gronde laat gaan, door hyperflexi voor wat? Toen was ze een dame te paard, nu een mevrouw op een paard.

het beeld dat professor schetst is met Bonfire... en de successen kwamen pas nadat haar man haar geen trainen... Bonfire was toen 8 jaar oud, dus nog een jonkie toen....
de rest van de wereld dacht er anders over... over die trainingsmethode, haar manier van rijden... en vergeet niet, Anky is een vrouw, en die kunnen veranderen als ze ouder worden, kinderen hebben gekregen, qua houding en postuur, waardoor het beeld gelijk anders wordt
http://www.anky.nl/index.asp?page=erelijst

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:26

Alane schreef:
Citaat:
het beeld dat professor schetst is met Bonfire... en de successen kwamen pas nadat haar man haar geen trainen... Bonfire was toen 8 jaar oud, dus nog een jonkie toen....

Ging trainen, met Sjef Jansen, tja kan je zo en zo denken.
Maar met Bonfire waren ze er niet zo extreem mee.

Citaat:
de rest van de wereld dacht er anders over... over die trainingsmethode, haar manier van rijden... en vergeet niet, Anky is een vrouw, en die kunnen veranderen als ze ouder worden, kinderen hebben gekregen, qua houding en postuur, waardoor het beeld gelijk anders wordt

Dat veranderen als ze ouder worden???? en kinderen hebben gehad????
Nee een goede zit hou je als je er aan werkt. Die training´s methode die mannier van rijden, daar zit het punt, kijk hoe ze naar achtere hangt, is geen ongedwongen zit meer, niet meer onafhankelijk van de hand, niets meer van over. Men kan wel allemaal verhalen er over vertellen, maar het is een feit. Dat is niet meer rechtop zitten dat is hangen. Er is niets meer over van dat mooie en elegante zitten, en met Bonfire kon ze nog erenronde rijden, die reed ze lang niet zo extreem, en met de laatste paarden word het steeds erger. Dat is jammer heel jammer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:29

Dat is niet waar. Een vrouw die kinderen krijgt veranderd van lichaam en dus veranderd ook de houding. Bovendien vertel je onzin, Als iemand netjes zit is het Anky, dat achteroverhangen enz doet ze niet. :\ Ik zou wel eens foto's willen zien van de mensen die hier zo praten, kijken hoe het met die houding en dat fantastische rijden gesteld is. Want ik ga er van uit dat als je op deze manier zo overtuigd bent van je gelijk, dat je minstens even goed, zelfs beter bent?

Je kan je mening hebben over iets, maar om 1 persoon nu op deze manier af te breken... Dan moet je al iets aardig achter de hand hebben. Wat ik me dan ook af vraag, heb jij ooit op Salinero gereden?

http://www.dressagedirect.com/uploads/i ... linero.jpg
Ja, ik moet zeggen dat Anky echt verschrikkelijk achterover hangt........ Ze zit zelfs zo verschrikkelijk dat men haar gebruikt als voorbeeld van hoe het moet:
http://www.actiontype.nl/webplaatjes/AnkyonSalinero.gif

Kom op zeg, is dit wat men noemt "je vast houden aan de laatste stro halm?"
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-09-09 19:40, in het totaal 3 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:32

Afwachten hoe mevrouw Werth dan gaat rijden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:43

pharagirlke schreef:
Dat is niet waar. Een vrouw die kinderen krijgt veranderd van lichaam en dus veranderd ook de houding. Bovendien vertel je onzin, Als iemand netjes zit is het Anky, dat achteroverhangen enz doet ze niet. :\ Ik zou wel eens foto's willen zien van de mensen die hier zo praten, kijken hoe het met die houding en dat fantastische rijden gesteld is. Want ik ga er van uit dat als je op deze manier zo overtuigd bent van je gelijk, dat je minstens even goed, zelfs beter bent?

Je kan je mening hebben over iets, maar om 1 persoon nu op deze manier af te breken... Dan moet je al iets aardig achter de hand hebben. Wat ik me dan ook af vraag, heb jij ooit op Salinero gereden?

Het gaat helemaal niet om haar af te breken, het gaat erom dat het systeem waarin zij rijdt, de ruiters dwing zo te zitten.
Kijk naar de onrustige kuit?
Het klemmen met het bovenbeen.
Een paard wat b.v. een apuyement moet uitvoeren, buigt om het binnenbeen, kijkt u eens naar van de Gal, als we toch een andere ruiter moeten nemen, waar zijn de kuiten????
Meestal geheel niet in verbinding met het paard, maar wijd weg.
Vergelijkt u nu eens de zit van dhr. Reiner Klimke met die van van Gal.
En die van Anky nu op de EK, met die van haarzelf, toen ze Bonfire nog reed.
Legt u die beelden maar eens naast elkaar.

En steeds maar zeggen dat een vrouw die kinderen gekregen heeft een andere zit krijgt???
Legt u mij dat anatomisch eens uit??
Ze heeft mooie lange en slanke benen behouden.
Haar bovenlichaam is perfekt voor het rijden, en dat is ook gebleven.
De verandering van vrouwen is meestal dat ze ronder geworden zijn na de zwangerschap.
En dat is bij Anky zeker niet zichtbaar, geen dikke bovenbenen enz...
Vandaar ook mijn compliment voor haar figuur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:51

Ja maar u beweerd ook dat Edward gal zijn appuyement een uitgestrekte draf is... Hoe weet jij of ze klemt, zíe je dat? Ik denk dat menig dokter zou willen dat ie door kleding heen kon zien of spieren gespannen staan of niet :') Ik vind anky niet slechter zitten dan op Bonfire. Dr rainer klimke zit beter? Dus dit is wat we vanaf nu willen zien ind e dressuur sport:
http://www.kasparow.com/monte-castello/ ... iotop2.JPG
?
Trouwens, over beweeglijke onderbenen gesproken:
http://www.sportgate.de/typo3temp/pics/ ... 03f0fd.jpg

Vrouwen veranderen oa mentaal, en ik denk persoonlijk dat een groot deel van "ik wil geen prijsuitreiking meer doen" zit in "ik wil niet met twee kinderen en een gebroken been thuis zitten". Het figuur telt niet alleen, bedenk je eens wat die buikspieren moeten doen als de buik uitzet om dat kind plek te geven?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:00

pharagirlke schreef:
Ja maar u beweerd ook dat Edward gal zijn appuyement een uitgestrekte draf is... Hoe weet jij of ze klemt, zíe je dat? Ik denk dat menig dokter zou willen dat ie door kleding heen kon zien of spieren gespannen staan of niet :') Ik vind anky niet slechter zitten dan op Bonfire. Dr rainer klimke zit beter? Dus dit is wat we vanaf nu willen zien ind e dressuur sport:
http://www.kasparow.com/monte-castello/ ... iotop2.JPG
?
Trouwens, over beweeglijke onderbenen gesproken:
http://www.sportgate.de/typo3temp/pics/ ... 03f0fd.jpg

Vrouwen veranderen oa mentaal, en ik denk persoonlijk dat een groot deel van "ik wil geen prijsuitreiking meer doen" zit in "ik wil niet met twee kinderen en een gebroken been thuis zitten". Het figuur telt niet alleen, bedenk je eens wat die buikspieren moeten doen als de buik uitzet om dat kind plek te geven?

Weet u, wanneer u iets niet wil zien, dan ziet u het niet, maar Klimke, had zijn paard Biotoop wel weg van de hand op deze foto.
En dat kan men niet zeggen van de LDR ruiters.
Anky heeft een doorgetraind lichaam, er zijn vele sportdames geweest, die meerdere kinderen gekregen hebben, hoogspringsters en hardloopsters, die daarna weer aan hun prestaties aanknoopten.
Daar zijn oefeningen voor.
En dat met de prijsuitreiking, dat wat u nu naar voren brengt, dat is juist het kernpunt, Hypperflexie gereden paarden zijn geen gehoorzamen paarden maar poedeldressuur afgerichte paarden, dat wist Baucher zelf ook al.
Ze zijn alleen in de baan te "rijden" en niet daarbuiten.
Dat is nu juist het doel van de dressuur, vertrouwen tussen ruiter en paard en omgekeerd, gehoorzaamheid.
Dus ontbreekt gewoon de Basis. Daarom ook geen fatsoenlijk vierkant halthouden, daarom ook geen Schaukel meer in de GP.
Een prijsuitreiking hoort nu eenmaal bij de sport, en die doe je met je paard, een ruiter is geen ruiter zonder paard, maar een paard blijft paard ook zonder ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:03

Het is geen gebrek aan vertrouwen, het is de extra verantwoording die zwaar weegt. Maar dat is iets dat sommige mannen nooit zullen begrijpen.... Maar nog steeds ken ik je mening niet over die prachtige houding met dezelfde zwengelbenen als huidige dressuurruiters niet. Want dat is nu toch echt dé dr Rainer Klimke waar u het hele topic zo enthousiast over bent..... Anky's paarden zijn ook van de hand af, haar teugels hangen zelfs in een boogje op sommige foto's... Het enige verschil is dat Salinero fijn blijft en dat Ranier Klimke zijn paard op spant en zich er uit drukt en de verbinding tussen voor en achter verloren gaat. Iets wat ik ook al op een filmpje van hem meende te zien. Dan vraag ik me af wie aan poedeldressuur doet....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:06

Zou graag zou willen rijden zoals meneer Klimke dat kon, een ware combinatie met het paard.
Wat mij ook prachtig lijkt, is dat mevrouw van Grunsven ook zo de ere ronde kan rijden en afstand neemt van de martel methodes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:07

Ik niet.... Ook niet zoals Anky overigens, dat hoor je me niet zeggen :') Maar al zeker niet zoals Rainer Klimke... Als ik zo moest zitten zou mijn rug op een jaar helemaal stuk zijn... :=

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:10

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:14

Hij sleept nog net de bak niet met zijn achterbenen... := Ik mag hopen dat dat niet het toekomstige dressuurbeeld zal worden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:15

pharagirlke schreef:
Het is geen gebrek aan vertrouwen, het is de extra verantwoording die zwaar weegt. Maar dat is iets dat sommige mannen nooit zullen begrijpen.... Maar nog steeds ken ik je mening niet over die prachtige houding met dezelfde zwengelbenen als huidige dressuurruiters niet. Want dat is nu toch echt dé dr Rainer Klimke waar u het hele topic zo enthousiast over bent..... Anky's paarden zijn ook van de hand af, haar teugels hangen zelfs in een boogje op sommige foto's... Het enige verschil is dat Salinero fijn blijft en dat Ranier Klimke zijn paard op spant en zich er uit drukt en de verbinding tussen voor en achter verloren gaat. Iets wat ik ook al op een filmpje van hem meende te zien. Dan vraag ik me af wie aan poedeldressuur doet....

Weet u, u probeert iets te verdedigen, wat niet te verdedigen is.
En dat met dat rijden van Anky, ik zeg het nu nog één keer, die zijn niet van de hand af, die kunnen afkouwen, die kunnen alleen met hun lippen spelen en hun tong hoog trekken.
Ze hangt naar achteren, zit vaak te veel op rechts, zelfs bij de EK, in de Kur met de Traversale naar links.
En dat met van de hand weg? Met een werkelijk doorgetrokken Stang???
Die stang wordt nooit nageven, ze heeft die nooit vertikaal hangen.
En schrijft u nu aub niet, ze heeft de kinnketting losser, dat weet ik, anders kan het niet, maar denkt u dan maar een na, hoe de Stang dan werkelijk inwerkt op de lagen.
Dan komt de druk direkt daar op, omdat het paard met zijn tong de druk niet kan verminderen.
Dat heb al eerder in dit topic geschreven, en daar kwam geen kommentaar op.
En u heeft naar mijn inziens, dhr Rainer Klimke, niet in de werkelijkheid met dit paard, zien werken.
Een Trakhener hengst, die hij zover kreeg dat het weer rijdbaar was.
Jammer genoeg, heeft hij de concurentie met Isabel Werth, en Anky v. Grunsven nooit kunnen aangaan, met dit paard, omdat hij toen stierf. Het was zijn doel met dit paard dat te doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:18

Zou u wel beter willen zien rijden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:19

Weet je wat ik nu zo mooi vind aan jou professsor? Dat enkel JOUW idolen moeilijke paarden onder hun kont kunnen hebben enkel die idolen kunnen rijden.... Bovendien, of dat beest moeilijk is of niet, correct loopt hij niet. Of je trekt de lijn door en houd geen rekening met karakter zoals je ook niet doet bij Anky, of je houd bij beide rekening met. Anders meet je met twee maten. Ik denk dat het enkel goed is dat hij dat nooit heeft kunnen doen want dan zou er een hele grote droom stuk geprikt worden vrees ik.

Als dat peerd niet van de hand af was kon die niet zakken in die uitgestrekte stap, als die niet van de hand af was, zou hij er tegen in komen zo snel ze haar teugels losser liet. Dat doet hij niet :roll:

FS: Wederom: ieder op zijn beurt. Ik kan wel zeggen dat mijn merrie niet de bak sleept :') Ook niet in een appuyement. :') Bovendien; de pot verwijt de ketel.... Irritant he, als mensen zo gaan reageren? Nu weet je wat ik al het hele topic lang moet doen :')

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:20

Dan is het voor u geen probleem zo een fimpje te plaatsen?