DUH, HEFTUG!!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

KiWiKo schreef:waarom zou een driejarige niet ingereden kunnen zijn......... ingereden betekend niks anders dan kunnen stappen, draven en galloperen onder de man in combinatie met een rem en een stuur............
DUH, HEFTUG!!
gewoonweg omdat ze het niet kunnen
vorame schreef:KiWiKo schreef:waarom zou een driejarige niet ingereden kunnen zijn......... ingereden betekend niks anders dan kunnen stappen, draven en galloperen onder de man in combinatie met een rem en een stuur............
DUH, HEFTUG!!
ja erug heftig.
En als dat paard dan ook nog eens vanzelf nageeflijk loopt dan trek je hem in de krul hoor.
als je op een jonkie net minuten onder het zadel gewoon correct rijd....... is zo een dier gewoon nageeflijk
..... zwabbert alle kanten uit en is niet constant......... maar echt zelfs een paard die echt voor het eerst een ruiter op zn rug heeft kan gewoon nageeflijk lopen MITS de ruiter zn kunsten verstaat
vorame schreef:20 jaar geleden wist ik ook dat een paard nog groeide met de 3.
Niet door internet, maar doordat je het op kon meten.
En toen werden paarden met de 3 ingereden en dat gaf geen schade.
En dan nu ineens wel?
Dat jij je mening hebt verander dat mag, maar duw die dan niet door aan een ander.
Alet74 schreef:Weet je wat het ook is, je kunt een paard wel inrijden als het drie is en dan zeggen dat je niet gaat overbelasten. Maar waar ligt de grens tussen belasten en overbelasten? Wie bepaalt dat en hoe bepaal je dat?
Plus dat je waarschijnlijk niet veel ruiters hebt die hier gevoel voor hebben. Dus heb er niet veel vertrouwen in dat dat altijd goed gaat met betrekking tot het paard.
KiWiKo schreef:nee hoor, heeft niks met kennis te maken......... maar wel met kunde![]()
![]()
je kennis kan nog zo groot zijn, als je het niet kan ben je nog nergens![]()
![]()
Ik persoonlijk heb liever mensen die het kennen/kunnen zonder de kennis dan mensen met de kennis die het niet kunnen/kennen...... want die laatste groep rijd namelijk met al hun kennis een paard kapotgewoonweg omdat ze het niet kunnen
leuk omschreven, maar wel helemaal maar. 
KiWiKo schreef:in deze discussie staan zoals gewoonlijk de boekengeleerden en de praktijkgeleerden behoorlijk tegenover elkaar
en dat is met alles zo........ elke tak van het leven heeft boekenwijsheid en praktijkwijsheid.......
ik ga liever uit van de praktijk want dat is meetbaar......... theorie klinkt altijd als een klokje
Alet74 schreef:Ben het met je eens KiwiKo dat het hebben van gevoel (talent) een grote rol speelt.Zonder gevoel te hebben voor het paard c.q. wat je moet doen, red je het niet.
En wat doe je na het inrijden? Voer je dan de frequentie en de belasting langzaam op?
Alet74 schreef:Ben het met je eens KiwiKo dat het hebben van gevoel (talent) een grote rol speelt.Zonder gevoel te hebben voor het paard c.q. wat je moet doen, red je het niet.
En wat doe je na het inrijden? Voer je dan de frequentie en de belasting langzaam op?

Alet74 schreef:KiWiKo schreef:in deze discussie staan zoals gewoonlijk de boekengeleerden en de praktijkgeleerden behoorlijk tegenover elkaar
en dat is met alles zo........ elke tak van het leven heeft boekenwijsheid en praktijkwijsheid.......
ik ga liever uit van de praktijk want dat is meetbaar......... theorie klinkt altijd als een klokje
Op zich leer je alles het beste in de praktijk. Ook na x jaar studie leer je bijvoorbeeld een beroep het beste op de werkvloer. Dat is ook zo met dieren. Klopt als een bus.
Maar de theorie- en praktijkmensen kunnen wel van elkaar leren; theorie moet wat meer op de praktijkmensen vertrouwen, en de praktijkmensen kunnen vast en zeker ook wel iets met de theorie.

de theorie kan je hier uitstekend leren
Alet74 schreef:Maar met behulp van de boekjes kun je wel bijleren. Je moet toch altijd bij willen leren?
En omdat niet iedereen dat gevoel heeft voor het paard, zal het vaak de mist ingaan ten koste van het paard. Denk je niet?
Alet74 schreef:Weet je wat het ook is, je kunt een paard wel inrijden als het drie is en dan zeggen dat je niet gaat overbelasten. Maar waar ligt de grens tussen belasten en overbelasten? Wie bepaalt dat en hoe bepaal je dat?
Plus dat je waarschijnlijk niet veel ruiters hebt die hier gevoel voor hebben. Dus heb er niet veel vertrouwen in dat dat altijd goed gaat met betrekking tot het paard.
lianne__ schreef:Alet74 schreef:Weet je wat het ook is, je kunt een paard wel inrijden als het drie is en dan zeggen dat je niet gaat overbelasten. Maar waar ligt de grens tussen belasten en overbelasten? Wie bepaalt dat en hoe bepaal je dat?
dat bepaal je zelf, door de kennis die je hebt.
Elk paard is verschillend, dat betekend dat ze allemaal een andere grens hebben.
Het is aan jou waar je de grens wilt leggen, dit heeft dan ook weer te maken voor welk doeleinde je je paard wilt gebruiken.
al de paarden die ik tot nu toe onder het zadel heb gehad, gaven hun grenzen heel goed aan.
Ik ben van mening dat je de grenzen wel moet opzoeken, anders kom je niet verder.
Nieuwe dingen zijn altijd moeilijk, en door ervaring lijkt het me dat je er achterkomt wat het verschil is tussen vragen of overvragen.