ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:16

waarom zou een driejarige niet ingereden kunnen zijn......... ingereden betekend niks anders dan kunnen stappen, draven en galloperen onder de man in combinatie met een rem en een stuur............

DUH, HEFTUG!! :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:18

Wat was je vraag ook alweer?

Belasten en overbelasten dat is een groot verschil.
Bij belasting krijgt een mens of dier niets.
Bij overbelasting wel.
Wat ik eerder flauw opmerkte.
Kleuter gym afschaffen, dat is belasten.
Gym en sport ook afschaffen, dat is ook belasten.
Maar jij begrijpt ook wel dat er niets ergs aan is, omdat het geen overbelasten is.

En ja ik lees met gezond verstand en heb totaal geen moeite met een 3 jarige rustig rijden.
Omdat ik teveel paarden ken die gewoon nu als oud paard nog gezond zijn.
En daarom vind ik het ook een hype.
20 jaar terug kende niemand het en toch leven er nog een heleboel paarden van toen en stonden ze ook niet steeds met een blesure.

Paardrijden een hype?
Dat deden de Romeinen al, dat is dan geen hype te noemen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:18

Maar dit gaat niet over natural horsemenship, dit gaat over het inrijden van een driejarig paard. Dat is volgens mij niet hezelfde.
Toen ik tot een jaar of 15 geleden nog fanatiek reed, wist ik niet wat ik nu wel weet. Ik zou het nu allemaal heel anders doen. Toen wist ik niets over de groei van een jong paard en ben ik wel aan het rijden gegaan met een driejarige, dat zou ik nu dus niet meer doen.
Dat heeft te maken met de kennis die er anno nu is. Ik denk dat veel mensen nu veel bewuster met de sport/hun paard bezig zijn dan zeg maar 15 jaar geleden. Er is veel veranderd. Heeft dat te maken met boekjes, met een hype? Ik denk het niet. Mensen staan anders in het leven dan toen, maar gaan ook anders met hun dieren om (niet iedereen, maar sommige mensen). We weten door onderzoek e.d. gewoon veel meer, informatie is eenvoudiger te verspreiden. Het is tegenwoordig gemakkelijker om meer over iets te weten. Daar moeten we toch ons voordeel uit halen (voordelig voor het paard).

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:22

20 jaar geleden wist ik ook dat een paard nog groeide met de 3.
Niet door internet, maar doordat je het op kon meten. :)
En toen werden paarden met de 3 ingereden en dat gaf geen schade.
En dan nu ineens wel?
Dat jij je mening hebt veranderd dat mag, maar duw die dan niet door aan een ander.
En 20 jaar terug waren sportstallen ook bezig met gezondheid.
Werden paarden ook al op de foto gezet voor een verkoop kering.
Dus was er ook genoeg bekend over de gezondheid.
Je praat of 20 jaar terug de middelweeuwen was. :D

Ik heb gewoon geen nare ervaring met rustig aan beginnen op de 3.
In al die jaren niet.
Ik heb wel een hekel aan voervragen, maar die hekel heb ik ook bij een 10 jarige.
Ik heb wel een hekel aan mensen die niet lessen en zo hun paard de soep in kachelen.
Maar ook dat is niet leeftijd gebonden.
Laatst bijgewerkt door vorame op 09-08-09 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:23

KiWiKo schreef:
waarom zou een driejarige niet ingereden kunnen zijn......... ingereden betekend niks anders dan kunnen stappen, draven en galloperen onder de man in combinatie met een rem en een stuur............

ja erug heftig.
En als dat paard dan ook nog eens vanzelf nageeflijk loopt dan trek je hem in de krul hoor. :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:24

Weet je wat het ook is, je kunt een paard wel inrijden als het drie is en dan zeggen dat je niet gaat overbelasten. Maar waar ligt de grens tussen belasten en overbelasten? Wie bepaalt dat en hoe bepaal je dat?
Plus dat je waarschijnlijk niet veel ruiters hebt die hier gevoel voor hebben. Dus heb er niet veel vertrouwen in dat dat altijd goed gaat met betrekking tot het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:25

nee hoor, heeft niks met kennis te maken......... maar wel met kunde :D :D

je kennis kan nog zo groot zijn, als je het niet kan ben je nog nergens :) :)

Ik persoonlijk heb liever mensen die het kennen/kunnen zonder de kennis dan mensen met de kennis die het niet kunnen/kennen...... want die laatste groep rijd namelijk met al hun kennis een paard kapot :) gewoonweg omdat ze het niet kunnen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:27

vorame schreef:
KiWiKo schreef:

ja erug heftig.
En als dat paard dan ook nog eens vanzelf nageeflijk loopt dan trek je hem in de krul hoor. :)

precies :) als je op een jonkie net minuten onder het zadel gewoon correct rijd....... is zo een dier gewoon nageeflijk :) ..... zwabbert alle kanten uit en is niet constant......... maar echt zelfs een paard die echt voor het eerst een ruiter op zn rug heeft kan gewoon nageeflijk lopen MITS de ruiter zn kunsten verstaat :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:27

vorame schreef:
20 jaar geleden wist ik ook dat een paard nog groeide met de 3.
Niet door internet, maar doordat je het op kon meten. :)
En toen werden paarden met de 3 ingereden en dat gaf geen schade.
En dan nu ineens wel?
Dat jij je mening hebt verander dat mag, maar duw die dan niet door aan een ander.

Ik heb, op een na, nooit jonge pony's gehad, dus kon het niet meten. (en hoefde het ook niet te weten)
Ik heb mijn mening niet veranderd, ik heb iets geleerd. Dat dring ik volgens mij niet op (iedereen is zelf baas), maar dat breng ik (en anderen met mij) hier naar voren. Daar kan een ieder mee doen wat hij of zij wil. Dat doet iedereen toch in een discussie?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:28

Ben het met je eens KiwiKo dat het hebben van gevoel (talent) een grote rol speelt.Zonder gevoel te hebben voor het paard c.q. wat je moet doen, red je het niet.

En wat doe je na het inrijden? Voer je dan de frequentie en de belasting langzaam op?
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 09-08-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:28

Alet74 schreef:
Weet je wat het ook is, je kunt een paard wel inrijden als het drie is en dan zeggen dat je niet gaat overbelasten. Maar waar ligt de grens tussen belasten en overbelasten? Wie bepaalt dat en hoe bepaal je dat?
Plus dat je waarschijnlijk niet veel ruiters hebt die hier gevoel voor hebben. Dus heb er niet veel vertrouwen in dat dat altijd goed gaat met betrekking tot het paard.

daar heb je en erg belangrijk punt.
Maar die ruiter rijd een 6 jarige net zo stuk.

Die grens die voel je.
Is niet uit te leggen.
Het paard geeft kleine signalen met rijden, daar leer je naar luisteren.
Daar ga je niet door drukken, maar je leert luisteren wat een paard aangeeft.
Dat doe je bij die 3 arige, bij die 6 jarige bij die 16 jarige.
Doe je dat niet staat hij met een blessure.

En dat leer je niet met boekjes.
dat leer je door te doen, met iemand die al kan luisteren.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:30

KiWiKo schreef:
nee hoor, heeft niks met kennis te maken......... maar wel met kunde :D :D

je kennis kan nog zo groot zijn, als je het niet kan ben je nog nergens :) :)

Ik persoonlijk heb liever mensen die het kennen/kunnen zonder de kennis dan mensen met de kennis die het niet kunnen/kennen...... want die laatste groep rijd namelijk met al hun kennis een paard kapot :) gewoonweg omdat ze het niet kunnen :)

:D leuk omschreven, maar wel helemaal maar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:31

in deze discussie staan zoals gewoonlijk de boekengeleerden en de praktijkgeleerden behoorlijk tegenover elkaar :)

en dat is met alles zo........ elke tak van het leven heeft boekenwijsheid en praktijkwijsheid.......

ik ga liever uit van de praktijk want dat is meetbaar......... theorie klinkt altijd als een klokje :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:31

Maar met behulp van de boekjes kun je wel bijleren. Je moet toch altijd bij willen leren?

En omdat niet iedereen dat gevoel heeft voor het paard, zal het vaak de mist ingaan ten koste van het paard. Denk je niet?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:33

KiWiKo schreef:
in deze discussie staan zoals gewoonlijk de boekengeleerden en de praktijkgeleerden behoorlijk tegenover elkaar :)

en dat is met alles zo........ elke tak van het leven heeft boekenwijsheid en praktijkwijsheid.......

ik ga liever uit van de praktijk want dat is meetbaar......... theorie klinkt altijd als een klokje :)

Op zich leer je alles het beste in de praktijk. Ook na x jaar studie leer je bijvoorbeeld een beroep het beste op de werkvloer. Dat is ook zo met dieren. Klopt als een bus.
Maar de theorie- en praktijkmensen kunnen wel van elkaar leren; theorie moet wat meer op de praktijkmensen vertrouwen, en de praktijkmensen kunnen vast en zeker ook wel iets met de theorie. :+

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:34

Het grootste probleem omtrent die leeftijd is dat de mensen met het talent en de kunde het paard gaan belasten. Zonder schade aan te richten. De mensen zonder kunde/talent echter gaan dat toekijken hun 3jarige overbelasten, want die ene ruiter die paarden inrijdt doet dat ook zo.. En leg dan eens uit dat ze niet goed bezig zijn :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:35

Alet74 schreef:
Ben het met je eens KiwiKo dat het hebben van gevoel (talent) een grote rol speelt.Zonder gevoel te hebben voor het paard c.q. wat je moet doen, red je het niet.

En wat doe je na het inrijden? Voer je dan de frequentie en de belasting langzaam op?

Dat is verschillend.
Ik kan hem vakantie geven.
Ik kan een hele poos geen belasting verhogen, maar lekker wat naar het bos gaan of andere nieuwe dingen laten zien. (mentale belasting misschien wel)
Ik kan iets verhogen, maar ik zal nooit meer als 3 keer in de week 20 min rijden in het bos een half uurtje.
Een 4 jarige nooit meer dan 4 keer en 30 min.
Maar zo rij ik een 7 jarige ook.
Ik kijk wat die bied.
Die geef ik ook vakantie.
Ik ben eigenlijk van mening dat elk paard dat nodig heeft.
Je kunt niet blijven vragen,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:35

Alet74 schreef:

tot een jaar of 5 3 keer per week een half uur onder het zadel en 1 keer per week longeren 15 minuten........ veel rechte lijnen onder het zadel, hier en daar een volte, wat wijken en als het paard goed is een keer een wissel of een appuyement, sb, travers.... maar dat spelenderwijs, als het moment daar goed voor is.......

als het dier 5 geworden is (ligt ook aan lichaamsbouw en geestelijke gesteldheid) dan ga je indien mogelijk de "druk" wat opvoeren, ga je meer vragen en dan ga ja wat langer rijden zeg 3 keer in de week 45 minuten...... met wat meer schakelen, wat meer TJAKKA er hier en daar in........ maar die twee rustdagen die moeten er altijd in blijven zitten, een paard moet kunnen nadenken :)

en sommige paarden lopen met dit schema gewoon in het Z als 4 jarige :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 09-08-09 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:37

Alet74 schreef:
KiWiKo schreef:

Op zich leer je alles het beste in de praktijk. Ook na x jaar studie leer je bijvoorbeeld een beroep het beste op de werkvloer. Dat is ook zo met dieren. Klopt als een bus.
Maar de theorie- en praktijkmensen kunnen wel van elkaar leren; theorie moet wat meer op de praktijkmensen vertrouwen, en de praktijkmensen kunnen vast en zeker ook wel iets met de theorie. :+

heel, heel goed punt!!!

absoluut.........

Ik heb hier theoretisch heel veel geleerd........... en nog steeds elke dag weer :)

en daar ben ik enorm blij om :)

tis alleen jammer dat je niet kan leren paardrijden op bokt :) :) de theorie kan je hier uitstekend leren :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:38

Alet74 schreef:
Maar met behulp van de boekjes kun je wel bijleren. Je moet toch altijd bij willen leren?

En omdat niet iedereen dat gevoel heeft voor het paard, zal het vaak de mist ingaan ten koste van het paard. Denk je niet?

Boekjes zeggen mij eigenlijk niets.
Ervaring van andere mensen wel.
Zonder hen kan ik niet en wil ik niet.

En heb je dat gevoel niet geeft dat niets.
Maar leer dan bij ervaren mensen met gevoel.
Die behoeden je wel voor het mis gaat.
Boekjes behoeden je niet.
En dan heb je zelf niet in de gaten of je buiten het boekje gaat of niet.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:41

Hier op bokt, of in heel NL? Is het precies de norm om pas met 4 te beginnen... Om alles 'perfect volgens het boekje' te doen?

Wij beginnen rond 2,5j met zadelmak maken. Dan een paar maanden de weide op en dan stilletjes inrijden.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:54

Alet74 schreef:

dat bepaal je zelf, door de kennis die je hebt.
Elk paard is verschillend, dat betekend dat ze allemaal een andere grens hebben.
Het is aan jou waar je de grens wilt leggen, dit heeft dan ook weer te maken voor welk doeleinde je je paard wilt gebruiken.
al de paarden die ik tot nu toe onder het zadel heb gehad, gaven hun grenzen heel goed aan.
Ik ben van mening dat je de grenzen wel moet opzoeken, anders kom je niet verder.
Nieuwe dingen zijn altijd moeilijk, en door ervaring lijkt het me dat je er achterkomt wat het verschil is tussen vragen of overvragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:56

lianne__ schreef:
Alet74 schreef:

dat bepaal je zelf, door de kennis die je hebt.
Elk paard is verschillend, dat betekend dat ze allemaal een andere grens hebben.
Het is aan jou waar je de grens wilt leggen, dit heeft dan ook weer te maken voor welk doeleinde je je paard wilt gebruiken.
al de paarden die ik tot nu toe onder het zadel heb gehad, gaven hun grenzen heel goed aan.
Ik ben van mening dat je de grenzen wel moet opzoeken, anders kom je niet verder.
Nieuwe dingen zijn altijd moeilijk, en door ervaring lijkt het me dat je er achterkomt wat het verschil is tussen vragen of overvragen.

vetgedrukte............... neeeeee het is niet aan jou of mij waar de de grens wil leggen................ het paard bepaald waar de grens ligt.......... wij niet........... :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:00

Waar ik me nu vooral zorgen om maak, is om de paarden met eigenaren die dus geen kennis en ervaring hebben, en die dan ook nalaten iemand te zoeken die kan helpen. Daar gaat het mis! (mensen die dus hun paard niet aanvoelen)
En ok, dan gaat het ook mis als het paard 7 is of 12. Maar om het paard dan nog een beetje te helpen, zou je als nieuwe 'regel' (tussen grote haken) kunnen stellen dat je paarden pas bij 4, of 5 zelfs, moet gaan inrijden. En dan nog even wegzetten of met mate bijhouden. Dan is zo'n dier in ieder geval nog een paar jaartjes 'gered', of is dat flauwekul?

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:01

je hebt er zelf ook een aandeel in.
wat ik daarmee bedoel is dat de ene ruiter veel milder is dan de andere ruiter. wat ook weer met het paard te maken heeft.