Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:36

HannahFrouk schreef:
Fransje: ja, dat klopt hij komt elke keer weer op 4 hoefslagen terecht, er zitten maar een paar pasjes 3 sporen bij. Idd hij komt dan eerder zijwaarts te lopen dan echt sbw, ik voel dat wel en probeer dat telkens te corrigeren, maar het blijft lastig. Zijwaarts hobbelen is natuurlijk heel lekker als je dat goed kunt, dus dat sluipt er snel in. Dan corrigeer ik hem en loopt hij weer op de hoefslag natuurlijk. Ik probeer maar elke goede pas te belonen, zodat hij snapt dat DAT de bedoeling is.

Misschien is het idd beter om meer korte stukjes te doen.

Zet hem na een paar goede passen meteen weer even recht vooruit, als het kan voor dat hij weer uit gaat zwaaien. Dat is een fijne beloning voor hem :)

Dat het lastig is weet ik ook. Mijn paard is helemaal een type die graag uitzwaait met de achterhand..en makkelijk zijwaarts loopt

HannahFrouk schreef:
Mijn houding zal ik ook op blijven letten, daar valt ook nog wel wat aan te verbeteren. De reden dat mijn rechterhand naar de linkerheup gaat op de rechterhand is dat hij daar veel meer op me toehangt waardoor ik hem veel meer terug moet zetten op de hoefslag. Ik ga proberen die hand bij het hoofd wat dichter bij het hoofd te houden.

Is het niet een kip of het ei-verhaal zo? Hij hangt naar je toe en door jou hand naar je heup te doen breng je hem nog veel meer naar je toe, of eigenlijk om je heen. Als hij veel naar je toekomt kan je misschien beter de buitenteugel er wat bij pakken?

Maikeltje: Ik werk niet heel lang los voor de SBW. Natuurlijk stappen we even warm, en ze komt uit het weiland dus loopt toch altijd wel wat. Daarna doen we voorzichtig wat rekoefeningen van de hals, even kijken hoeveel ze wil buigen. Dan even wat voltes in stelling in stap en vervolgens de de sbw.

Als hij terukomt in tempo maakt hij de oefening voor zichzelf moeilijker tenminste als hij wel blijft stappen. Mijn paard wil op haar moeilijke kant altijd te snel gaan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 09:19

fransje23 schreef:
Is het niet een kip of het ei-verhaal zo? Hij hangt naar je toe en door jou hand naar je heup te doen breng je hem nog veel meer naar je toe, of eigenlijk om je heen. Als hij veel naar je toekomt kan je misschien beter de buitenteugel er wat bij pakken?

Mmmm, weet ik niet? Ik denk dat dat ook vanzelf beter moet worden als hij soepeler in die schouder wordt, toch? Want dat probleem had ik eerst op de cirkel ook, en nu bijna niet meer. Maar de juiste buiging vragen vind ik op de cirkel toch makkelijker als op de hoefslag.

Als ik de buitenteugel erbij pak, dan krijg ik denk ik wel sneller een zijwaarts paard, althans zo voelt het wel aan. maar dat zou ik moeten proberen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:50

Begin je de sbw op de lange zijde vanuit een volte? Dat wil namelijk vaak wel helpen dan heb je al de juiste buiging. :)

Ik begin pas met een schouderbinnenwaarts als Cookie lekker afgebogen en juist gesteld naast mij loopt.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:39

Hallo, ik lees vanaf het begin af aan al een beetje mee en zal in een volgende post als ik wat meer tijd heb even het verhaal van mij en mijn paard doen. Ik heb nu 2 lessen in het rechtrichten gehad 1e les aan de hand en de 2e aan de hand en onder het zadel. de volgende les staat gepland voor 26augustus. Ik hoop hier in dit topic ook het nodige te kunnen opsteken. Nogmaals in een volgende post vertel ik wat uitgebreider over ons :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:41

Ja dit doe ik weleens, maar ook dan gaat het niet meer dan een paar passen echt goed. Maar misschien is meer op dit moment te veel gevraagd, dat kan ik niet zo goed inschatten.

Wat ik het meeste doe is dat ik op de lange zijde de buiging en stelling vraag en als hij dat ontspannen geeft dan vraag ik hem iets van de hoefslag af en begin met sbw. Dat wissel ik dan af met stukjes waarin ik alleen stelling en buiging vraag.

Welkom Claudia ... en wij hopen dat je tijdens die lessen een fotomaker in de buurt hebt ;-).
KUnnen we ook eens iemand anders bespreken dan ikke.

Maar als er niet meer echt goede foto's komen die we kunnen bespreken dan maak ik wel een paar foto's van RR met mijn andere paard, is een heel ander type namelijk :+

Tallout

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:46

Ik ga vanavond waarschijnlijk even rijden. Als mams meewilt zal ik foto's laten maken en anders vraag ik het wel even aan de eigenaresse als ze tijd heeft :).

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:24

kim1207 schreef:
Afbeelding

Afbeelding

van het voorjaar:
ik weet dat paard nog niet voldoende naar beneden loopt, maar is wel recht en loopt op eigen benen
Afbeelding

mijn eerste aan de hand werk clinic
Afbeelding

laatste clinic aan de hand werken
Afbeelding

mooie foto!!
Afbeelding

sorry zijn er meer dan twee geworden! er zijn er nog veel meer hoor!!

Beide zeker mooie foto's je paard en jij allebei mooi en geconcentreerd. Ik heb alleen een klein vraagje over je teugelvoering. Hoe kan je op deze manier correct je zweepje gebruiken? en door wie werd de clinic gegeven?

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:43

HannahFrouk schreef:
pol schreef:
Ten eerste erg leuk topic!! @Hannahfrouk zitten al mooie stukken bij. Misschien kun je proberen op het moment dat je paard niet alleen schouderbinnen doet maar ook kontje buiten oftewel te weinig lengtebuiging aanneemt. Proberen een volte intezetten wanneer hij dan de juiste beenzetting heeft (en dus lengtebuiging heeft) gebruik je jouw lichaamshouding om op het moment dat hij de zo eerder correct uitgevoerde volte hem mee te nemen. Zijn voorhand en dus schouder zijn dan van de hoefslag jij blijft dichter bij je paard. Laat een aantal goeie passen maken en dan bv lekker halsstrekken en lekker doorstappen. Want het moet natuurlijk geen verkapte moordaanslag worden :)

Sorry was deze vergeten. Allereerst welkom!

Bedoel je dat als je voelt dat hij "kontje buiten" doet (ahw zijwaarts) je hem van daaruit op een cirkel zet? Ik doe het wel vaak andersom, dus eerst op een volte en van daaruit verder op de hoefslag, maar heb dat nog niet gecombineerd met sbw.

NB ik kreeg ook meerdere malen de tip dat dit met lange lijnen ook prettig zou werken. Dat is ook iets wat ik in een later stadium misschien eens uit ga proberen.

Je kan het zeker ook andersom gebruiken. De ahw zijwaarts doet je paard omdat hij de buitenkant op dat moment niet lang wil maken. Op dat moment check je of je zelf niet (iets) te veel contact hebt op de buitenteugel. Als dat het geval is buitenhand meer ontspannen. Let op het is zeker niet de bedoeling om op de binnenhand je paard een schouderbinnenwaarts uit te laten voeren. Maar dat waarschijnlijk ten overvloede :D Jouw paard lijkt me inderdaad erg soepel in de hals en daaruit komt ook een kleine moeilijkheid. Doordat hij zich dan heel makelijk buigt in de hals verbuigt hij zich in feite en verzuimd te buigen in zijn middenhand. En mist dan lentebuiging en komt op 4 sporen. Op 4 sporen mag in de klassieke rijkunst zeker een schouderbinnenwaarts gereden worden. Deze 4 sporen worden verkregen door de schouder extra naar binnen te plaatsen en niet kontje buiten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 20:43

Pol, wat je opmerking over Torop betreft: ja, dat ben ik met je eens. Hij doet 4 sporen omdat hij dan minder in de lengte hoeft te rekken. En hij is idd erg soepeltjes in z'n hals dus daar verkijk je je weleens op, dan denk je: oh wat buigt hij mooi maarin de schouder gebeurt dan niets. Vraag je daar dan doorheen, dan wil hij ook nog weleens behoorlijk nijdig worden.

En dan sorry nog even dit: vat het niet persoonlijk op maar dit is een verzameltopic en je mag echt geen foto's quoten. Lees de beginpost nog even door. Daar staat ook in hoe het de bedoeling is dat de foto's geplaatst worden, voor het geval je zelf foto's zou willen plaatsen (wat erg leuk zou zijn). Dat mogen er maximaal 2 per post zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 01:12

Hier wat foto's van mijn les van vandaag (inmiddels gisteren..) Toelichting volgt later maar brand eerst maar los :D :D

De oefening die we aan het doen zijn is lang en laag laten lopen in de juiste stelling. Dit omdat ze aan het begin was stijf was bij de lendenen en ze zo de rugspieren oprekt.

Hier loopt ze te diep..
Afbeelding

Haar weer recht zetten omdat ze teveel buigt

http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... C_0650.jpg

concentratie
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... C_0656.jpg

Afbeelding

en de andere kant
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... C_0646.jpg

Vraag aan de lezers: Wat is haar moeilijke kant? Wat doet mijn paard om onder de, moeilijke, oefening uit te komen? Hoe moet ik dat oplossen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:06

Niemand vragen, opmerkingen of suggesties? :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:43

Jawel hoor! Maar had ff wat tijd nodig om´t even goed te lezen en te bekijken.

Ik neem even aan dat je op het plaatje gewoon op de cirkel aan het werk bent.

Plaatje 1: hihi wat jij te diep noemt, vind ik dus nog niet diep genoeg. Althans, hangt er vanaf wat je doel op dat moment is natuurlijk. En hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoe de instructeur/trice het paard ziet: is het paard helemaal ontspannen en geconcentreerd of niet. Het lijkt alsof het paard het achterbeen wat naar buiten gericht neerzet en dat het been niet helemaal goed in het spoor volgt. Is er een reden dat je met de teugel over de hals werkt? Om te voorkomen dat de schouder teveel uitzwaait misschien? Het lijkt me op deze manier moeilijker om de achterhand er ook goed bij te krijgen.

Op het tweede plaatje (link, zelfde hand) zou ik ook zeggen dat dat achterbeen er nog niet genoeg onder geplaatst wordt, dat mag nog wat meer. Maar verder lijkt me die best netjes.

Derde (link), hier lijkt het alsof de schouder van je weggaat, maar het kan zijn dat je hier net wat aan het corrigeren bent omdat ze juist naar binnen viel.

Vierde plaatje, nog steeds dezelfde hand. Ook hier vind ik dat dat been er best nog wat meer bij mag, ik denk dat dat de reden ook is dat ze voor het oog wat naar voren kukelt.

En dan de laatste, andere hand. Hier valt ze echt naar voren en zie je dat het achterbeen er niet onder komt. Je ziet ook dat de binnenheup heel hoog blijft, waardoor het lijkt alsof het paard scheef staat. Maar wel lastig te beoordelen omdat je niet goed kunt zien of ze hier net het achterbeen neer zet of dat ze het al wat ´doorgehaald` heeft. Heb je ook filmpjes kunnen maken?

Zelf vind ik het erg moeilijk om te beoordelen of links of rechtsom nou de moeilijkste kant is. Ik zou haast zeggen linksom gaat moeilijk, maar dat zou ik dan baseren op die ene laatste foto en dat is denk ik te weinig info. En rechtsom vind ik dus wel dat ze dat buitenachterbeen dus wat teveel naar buiten brengt, dat ze de achterhand wat naar buiten zet en het binnenbeen dus niet goed inbuigt en eronder plaatst.

Had al gezegd, dat ik nog steeds meer in de lekencategorie val dan in de expertcategorie maar dit is (voorzichtig) wat ik er van vind.

Ik zou zeggen, kijk ook vooral naar achteren naar wat die achterbenen doen en of ze wel goed in het spoor volgen en eronder treden, daarom zou ik ook liever met een zweepje werken om dat wat te stimuleren en de voorkant liever dan nog even met 1 hand doen zonder dat de teugel over de schoft ligt. Want je krijgt de voorkant ook niet goed als de achterkant achterblijft. Maar dit zijn foto´s van je lessen, toch? Dus ja, dan zou ik het gewoon doen zoals je instructeur dat wil natuurlijk ghehe ;-).

Ik zou graag wat meer info lezen over je paard, wat voor type het is, wat de problemen zijn en zo. Maar dat komt dan denk ik nog?

M´n eigen post doe ik even apart.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:01

Je ziet het niet zo heel verkeerd hoor. Haar moeilijke kant is linksom, op die kant wil ze nauwelijks buigen en haar linkerachterbeen er goed onderzetten is ook lastig voor haar.
Ze heeft snel de neiging om uit de zwaaien met de achterhand en met de shcouder naar binnen te vallen, dat proberen we dus te voorkomen. De schouder probeer ik naar buiten te houden en eigenlijk is daarvoor al voldoende.

Met een zweepje werken gaat niet bij mijn paard. Zij is al heel erg gevoelig maar heeft ook een angst voor zwepen.

Het zijn inderdaad foto's van mijn les. Cookie was stijf in haar lendenen, dat viel mijn lesgeefmens meteen op. Mogelijk komt dat door haar hengstigheid maar het kan ook van het rijden komen. Gisteren heb ik haar toch een aantal keer goed terug gereden in tempo en dat vind ze erg moeilijk. We begonnen dus met losmaakoefeningen, lang en laag en daarmee de rugspieren goed oprekkend. Daarna een beetje stelling en al die tijd voorkomen dat ze niet uitzwaait met haar achterhand. De foto's zijn gemaakt in die fase, filmpjes heb ik helaas niet. Misschien over 2 weken.

Na een minuut of 10 deze oefeningen doen werd Koek gelukkig al weer een stuk losser en dat kon ik ook duidelijk zien en voelen.

Na het lang en laag op de volte zijn we dat lang de lange zijde gaan doen. Opvallend is dat de rechtsom zich graag oprolt en achter de teugel gaat lopen en linksom heeft ze dat niet. Linksom valt ze dan weer eerder naar binnen.

Punten waar we goed op moeten letten zijn:
- goed in de gaten houden dat ze niet uit gaat zwaaien met haar achterhand
- zorgen dat ze ook werkelijk buigt in haar lichaam i.p.v dat ze alleen in de hals buigt
- opletten dat ze haar hoofd niet kantelt
- voorkomen dat ze achter de teugel gaat lopen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:03

Ik had mij al voorgesteld maar zal het even herhalen ;)

fransje23 schreef:
Ik heb al wat gepost maar ik zal mij even netjes voorstellen :D

Naam paard : Cookie, een draver

Leeftijd: 17 jaar inmiddels

Hoe lang bezig met RR en wat voor oefeningen: aantal maanden bezig, inmiddels heb ik een aantal lessen gehad van Sandra Strating. Zij volgt de methode van Brenderup aangevuld met nog wat zaken. Oefeningen aan de hand tot nu toe schouderbinnenwaarts en travers aan de hand.

Aanleiding RR: Na dat Cookie afgelopen najaar in galop op een rollende tak is gaan staan en haar kroonrand had opengetrapt werd ze in de loop van de tijd schever en uiteindelijk onregelmatig. Het bleek vanuit het rechterachterbeen te komen, haar knie was gevoelig. Foto's etc leverde behalve het feit dat ze piekfijn beenwerk heeft niets op. In overleg met de DA er een osteopaat bij gehaald. Hij heeft haar bekken, lendenen, schoft, schouders en eerste halswervel losgemaakt. Daarna moest ik 8 weken niet rijden maar schouderbinnenwaarts aan de hand en longeren. Omdat ik weinig kennis had van de schouderbinnenwaarts aan de hand maar ik het wel goed aan wilde pakken ben ik klassieke dressuurles gaan nemen.
Mijn paard is overigens van een linksgebogen paard na de blessure veranderd in een rechtsgebogen paard.

Je eigen sterke en zwakke of moeilijke punten: Mijn eigen rug zit vast maar daar wordt ik nu voor behandeld :D Sterke punt is dat ik rustig en kalm blijf en de humor van de acties van mijn paard in kan zien. Verder kan ik inmiddels lezen en schrijven met mijn Merrie, die een echt houttype is (voor degen die dat wat zegt ;) ) T

Wat al bereikt: Mijn paard bleek in de eerste les niet eens zo heel scheef te zijn! Ze pakt het werk goed op en is erg geconcentreerd. Inmiddels doen we naast de schouderbinnenwaarts ook de travers aan de hand.

Doelen: Ik heb als doel mijn paard gewoon recht en soepel te krijgen en meer vanuit de achterhand te krijgen. Als draver heeft ze een sterke voorkeur en aanleg voor een stuwende draf. Ik hoop dat ik haar meer dragend kan krijgen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 23:50

Oh wat suf Fransje, ik had wel teruggelezen of je info geschreven had, maar blijkbaar toch niet goed genoeg gekeken, sorry. Maar was dan wel weer leuk om de foto´s te beoordelen terwijl ik die info nog niet in m´n hoofd had :D

Dat uitzwaaien van de achterhand is denk ik ongeveer hetzelfde wat ik bedoel als ik zeg dat ze haar buitenachterbeen naar buiten plaatst. En ze lijkt me idd heel stijf in haar lendenen ja. By the way, dit zie ik ongeveer ook bij mijn paard, zo´n type achterhand. Stijf en weinig buiging.

Lastig dat ze zo´n zweepjesangst heeft. Zou het niet helpen om daar apart wat oefeningen voor te doen? Dat doe ik met mijn paard ook, want hoewel hij niet echt een zweepangst heeft, raakt hij wel mega geirriteerd als ik ermee tegen z´n benen of buik tik, ook al doe ik het heel zachtjes. Dus dat oefen ik gewoon apart. Misschien een tip, ja niet dat je precies dezelfde oefening zou moeten doen, maar soms helpt het als je problemen in stukjes opbreekt en ze dan pas later bij elkaar brengt?

Ik heb zelf nog een vraagje nav het oefenen van ons van van de week. Het lijkt wel alsof Torop op dit moment op zijn `moeilijke` kant (rechterhand) juist meer vasthoudt dan eerder. Eerder kreeg ik altijd wel een moment dat hij echt losliet en dan liet ik (natuurlijK) ook los. Maar het lijkt wel alsof die momenten er helemaal niet geweest zijn afgelopen week. Nou heb ik ook best veel geoefend hoor (qua tijd, wel dezelfde oefeningen), het kan zijn dat het gewoon spierpijn is. Het rare was dat het OHZ wel goed ging maar ADH veel minder. Ik vroeg me af of jullie dat weleens gehad hebben.

Hij heeft nu sowieso twee dagen rust en vandaag hebben we maar eens GEEN oefeningen gedaan, maar gewoon lekker een bosrit!

Waarbij het goede nieuws dan weer was dat hij daar nu eens een keer GEEN last van had natijds, geen spoortje gevoeligheid op z´n rug, terwijl hij net als anders toch best fors aan het lopen was met vrij veel spanning (ex renpaard he, erg moeilijk om daar een rustig bosritje mee te maken) en dat mag echt in de krant!!!!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 00:00

HannahFrouk schreef:
Lastig dat ze zo´n zweepjesangst heeft. Zou het niet helpen om daar apart wat oefeningen voor te doen? Dat doe ik met mijn paard ook, want hoewel hij niet echt een zweepangst heeft, raakt hij wel mega geirriteerd als ik ermee tegen z´n benen of buik tik, ook al doe ik het heel zachtjes. Dus dat oefen ik gewoon apart. Misschien een tip, ja niet dat je precies dezelfde oefening zou moeten doen, maar soms helpt het als je problemen in stukjes opbreekt en ze dan pas later bij elkaar brengt?

Voorheen raakte ze echt in paniek als ik met een zweepje liep nu wordt ze nog wel onrustig maar gaat niet meer rondjes om me heen tollen.

Ik ben overigens bang dat als ik met een zweepje haar achterhand aan ga raken ze die helemaal naar buiten gaat gooien. Nu zet ik de achterhand bij de schouderbinnenwaarts al naar buiten door alleen al mijn hand wat naar die richting te brengen.

Mijn paard is overigens bijzonder gevoelig... voor alle hulpen.

Goed idee om je paard even een paar dagen rust te geven. De oefeningen aan de hand zien er vrij simpel uit maar toch zijn ze best zwaar en spierpijn zou best kunnen. Overigens is spierpijn niet slecht en een teken dat de spieren werkelijk wat gedaan hebben.

Gewoon lang en laag met wat stelling zou de spieren weer wat op moeten rekken en je paard losser moeten maken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 00:42

[quote="pol
Beide zeker mooie foto's je paard en jij allebei mooi en geconcentreerd. Ik heb alleen een klein vraagje over je teugelvoering. Hoe kan je op deze manier correct je zweepje gebruiken? en door wie werd de clinic gegeven?[/quote]

Teugelvoering aan de hand is idd lastig met zowel kaptoom teugel als met bitteugel. Kan op verschillende manieren. Deze clinic was bij angela remie (ridder in de ar) zie www.avalonsruiterbegeleiding.nl Met rijden heb ik ze anders vast. Ik kom idd voor mijn gevoel vaak een arm te kort; 1 vvoor de binnenkant, 1 voor de buiten kant/schouder te begrenzen en dan nog 1 voor de zweep voor acherbeen / buikspier te stimuleren!!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 00:52

(dat van dat zweepje van Fransje stond er al hoor).

Wat die teugelvoering betreft, dat doe ik sinds een paar dagen anders, trouwens ook n.a.v. dit topic en de tips. lastig uit te leggen, maar zal proberen:

Ik leg de teugel meer rond de schoft ipv op de nek
Ik hou de teugel dichtbij het hoofd vast (dat was ook een nuttige tip)
Dan gebruik ik de volledige lengte van het touw (touw moet dus wel op maat zijn), alsof het touw een hoepel is waarbinnen het paard staat, ik haak dan 1 of 2 vingers over het `schofttouw` en hou met die hand tegelijkertijd het zweepje vast. Ik kan dan met de hand bij het hoofd daar bij het hoofd begrenzen en door m´n handen verder uit elkaar te brengen kan ik tegelijkertijd de achterhand stimuleren en wat meer druk op de `boog´ zetten zodat de buitenschouder begrensd wordt. En ik heb het zweepje altijd op de goede plek.

Dat werkt eigenlijk heel handig voor mij, dus misschien heeft iemand daar nog wat aan. Het ging voor mij toen gelijk een stuk beter en het was de eerste keer dat ik het idee had dat ik er een goede schouderbinnenwaarts uit haalde.

Zal proberen om daar ook een foto van te krijgen.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:46

@kim1207 Teugelvoering is lastig maar zeker erg belangrijk. Mijn inziens verlies je met deze teugelvoering de soepelheid in je armen. De hand die het dichts bij het hoofd is heb je een platte hand en de duim is aan de kant van de achterhand. Als ik je mag verwijzen naar de foto's van fransje dan zie je wat ik bedoel. De andere hand moet als je een zweepje gebruikt ook nog een zweepje vasthouden. Zoals Hannanfrouk het beschrijft is een manier waarop je efficient het zweepje kan gebruiken als "aanwijsstokje". Dus buitenteugel ook duim boven. Zweepje "bovenop" middelvinger wijzend naar de achterhand en wijsvinger wijst mee met de richting waarin het zweepje wijst en duim bovenop.
Om de lendenen soepel te maken of te houden is achterwaarts een mooie oefening.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:17

ja oke, maar hoe doe je dan de teugel van de kaptoom en van het bit, ik wil nl onafhankelijke van elkaar die teugels kunnen blijven bedienen, soms heb ik een ophouding aan teugel van het bit nodig om kaak te ontspannen en soms alleen de kaptoom om de schedel te plaatsen, meer te buigen, hoger lager of wat dan ook! kan iemand duidelijke foto's (laten) maken van zijn handen en teugelvoering met kaptoom en bit!!???

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:26

kim1207 schreef:
kan iemand duidelijke foto's (laten) maken van zijn handen en teugelvoering met kaptoom en bit!!???

Ik gebruik alleen een kaptoom en geen bit.

Ik moet de teugels van lesgeefmens alleen tussen duim en wijsvinger vasthouden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:34

Ik denk als je de teugel tussen duim en wijsvinger vasthoudt, dat je dan veel meer gevoel hebt. Daar is natuurlijk wat voor te zeggen, dan is de stap die je maakt van grondwerk naar OHZ ook kleiner denk ik? In feite is het toch "dressuur aan de hand".

Zelf houd ik de teugel bij het hoofd met de volle hand vast, omdat ik dan op die momenten dat ik wil corrigeren eigenlijk alleen maar m'n hand samen hoef te knijpen, waardoor je direct een moment van druk hebt. En ook weer heel direct kunt loslaten en de teugel door je hand kunt laten glijden.

Ik zal proberen van mijn teugelvoering een foto te maken (waarbij ik niet wil zeggen natuurlijk dat dat 100% juist is).

Het zal ook per paard verschillend zijn; heb met Neel (belgisch trekpaard) ook RR gedaan, nou toen had ik in het begin 2 handen nodig om even een punt te maken, die liep er in het begin gewoon dwars doorheen. Terwijl je Torop letterlijk om je pinkje kunt winden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:48

HannahFrouk schreef:
Ik denk als je de teugel tussen duim en wijsvinger vasthoudt, dat je dan veel meer gevoel hebt.

Je hebt inderdaad veel gevoel op die manier en kan ook goed kleine hulpjes geven. Nu gebruiken wij natuurlijk en academische kaptoom en die kan best scherp inwerken. Als ik moet corrigeren beweeg ik gewoon duim en wijsvinger bijvoorbeeld als ophouden bij het stelling vragen. Als het iets krachtiger moet heb ik geleerd een kort snel rukje te geven en daarna weer los.

Ik denk dat er zeker een verschil is tussen de paarden. Mijn lesgeefmens heeft zelf Friezen en die reageren toch wat minder hypergevoelig dan mijn paard. ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:57

Ik wou dat ik m'n kaptoom al had, maar het kreng wordt pas eind augustus geleverd :(

Wat teugelvoering betreft, zal ook per lesgeefmens verschillen wat je te horen krijgt.
Ik denk dat ik zelf na een tijdje ga proberen over te schakelen naar een "dressuurteugelvoering", maar heb nu nog teveel correctie nodig en dat lukt dan minder goed.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:16

Wanneer betreft teugelvoering bit in combinatie met kaptoom kun je voor fillis teugelvoering kiezen. De ene teugel van boven naar beneden de hand in en de ander andersom. Het lijkt dan feitelijk met een beetje fantasie een teugel die rond loopt. Dan is echter wel noodzakelijk om de handhouding zo te houden dat de duimen boven zijn. Anders zoals eerder beschreven stijfheid en met deze teugelvoering niet mogelijk om de kaptoom teugel en bit teugel los van elkaar te "bedienen" middels kantelen hand pols.