HannahFrouk schreef:Fransje: ja, dat klopt hij komt elke keer weer op 4 hoefslagen terecht, er zitten maar een paar pasjes 3 sporen bij. Idd hij komt dan eerder zijwaarts te lopen dan echt sbw, ik voel dat wel en probeer dat telkens te corrigeren, maar het blijft lastig. Zijwaarts hobbelen is natuurlijk heel lekker als je dat goed kunt, dus dat sluipt er snel in. Dan corrigeer ik hem en loopt hij weer op de hoefslag natuurlijk. Ik probeer maar elke goede pas te belonen, zodat hij snapt dat DAT de bedoeling is.
Misschien is het idd beter om meer korte stukjes te doen.
Zet hem na een paar goede passen meteen weer even recht vooruit, als het kan voor dat hij weer uit gaat zwaaien. Dat is een fijne beloning voor hem

Dat het lastig is weet ik ook. Mijn paard is helemaal een type die graag uitzwaait met de achterhand..en makkelijk zijwaarts loopt
HannahFrouk schreef:Mijn houding zal ik ook op blijven letten, daar valt ook nog wel wat aan te verbeteren. De reden dat mijn rechterhand naar de linkerheup gaat op de rechterhand is dat hij daar veel meer op me toehangt waardoor ik hem veel meer terug moet zetten op de hoefslag. Ik ga proberen die hand bij het hoofd wat dichter bij het hoofd te houden.
Is het niet een kip of het ei-verhaal zo? Hij hangt naar je toe en door jou hand naar je heup te doen breng je hem nog veel meer naar je toe, of eigenlijk om je heen. Als hij veel naar je toekomt kan je misschien beter de buitenteugel er wat bij pakken?
Maikeltje: Ik werk niet heel lang los voor de SBW. Natuurlijk stappen we even warm, en ze komt uit het weiland dus loopt toch altijd wel wat. Daarna doen we voorzichtig wat rekoefeningen van de hals, even kijken hoeveel ze wil buigen. Dan even wat voltes in stelling in stap en vervolgens de de sbw.
Als hij terukomt in tempo maakt hij de oefening voor zichzelf moeilijker tenminste als hij wel blijft stappen. Mijn paard wil op haar moeilijke kant altijd te snel gaan.