Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:43

sarabande schreef:
Arabesk schreef:
19 deelnemers lijkt me niet echt een goede statistische steekproef }:0 }:0 }:0

Dat is niet de fout van de organisatie.

Dat was dus wel de fout van de organisatie.. Wanneer ze meerdere wedstrijden organiseren met meer deelnemers in diverse niveaus, dan kunnen ze het pas ergens op baseren.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:43

Citaat:
vindt nl dat een paard vanaf de 1e minuut zijn optoming moet accepteren , anders gaat ie nooit volledig als blij paard door de baan

Pfffff, wat een onzin....
Hij kan het ook leren accepteren. Net als een kind wat niet naar school wil, die moet ook gewoon naar school en uiteindelijk vinden ze dat vaak leuk.

Ik heb de filmpjes gezien van de bitloze wedstrijd (waarom zijn ze vertraagd afgespeeld?) en ik vind het niveau dramatisch! Het uitstrekken van het vrouwtje met de schimmel is bijna lachwekkend. Zij stuitert per pas verder omhoog :)) .

Uitspraken van mensen als Johan Hamminga neem ik in het algemeen bijzonder serieus, omdat ik weet dat zo'n man weet waar hij over praat. Zo iemand staat bij mij hoger dan een stel amateurs die rond de 50% in de laagste klasses rijden......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:45

e_horse schreef:
sarabande schreef:

Dat is niet de fout van de organisatie.

Dat was dus wel de fout van de organisatie.. Wanneer ze meerdere wedstrijden organiseren met meer deelnemers in diverse niveaus, dan kunnen ze het pas ergens op baseren.

hou toch op............. het was al een grote moeite om deze 19 bij elkaar te schrapen :D :D

de animo is er blijkbaar niet.............

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:45

Billy schreef:
Snoevie schreef:
maar bij dressuur is toch altijd verbinding,met bit of bitloos?

Ja, maar de meeste bitloze optomingen zijn bedoeld om korte signalen te geven, niet om constante aanleuning te hebben, en dat maakt ze mi ongeschikt om dressuur mee te rijden

Een paar m2 in de mond (bot met slijmvlies) is dat ook niet..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:46

KiWiKo schreef:
hou toch op............. het was al een grote moeite om deze 19 bij elkaar te schrapen :D :D

Jawel hoor, ik wil best in de B meedoen als ze hier in de buurt organiseren. En zo zijn er vast nog wel meer.

KiWiKo

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:47

joh............ waarom ging jij niet naar Ermelo dan?

als je een statement had willen maken had je daar moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:49

@KiWiKo: Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat niet iedereen uit Noord Groningen, Zuid Limburg en West Zeeland (bij wijze van spreken) naar Ermelo wil komen, maar wel start als het ergens binnen een uur/anderhalf uur rijden is :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:50

Wel als je een statement wil maken........... al moet je naar Tokyo........ als jij het wil laten zien dan laat je het zien.......

of je het belangrijk genoeg vind om af te reizen is aan jou :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:52

KiWiKo schreef:
joh............ waarom ging jij niet naar Ermelo dan?

als je een statement had willen maken had je daar moeten zijn.

Ik geloof niet dat jou dat wat aan gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:52

@KiWiKo: Dat snap ik, maar dat betekend dat er wel degelijk animo is voor bitloze wedstrijden (en dus meer animo dan 19 ruiters) alleen dat niet iedereen de behoefte heeft om een statement te maken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:56

Het grappige vind ik altijd weer met dit soort evenementen, dat er een hoop mensen met een grote mond niet over de brug komen als ze de kans krijgen en de mensen die het niet eens de moeite waard hebben gevonden om zelf te gaan kijken en een gefundeerd oordeel te vormen, de grootste mond hebben.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:59

Ik denk dat er steeds meer animo voor komt als het eenmaal toegestaan is :j En inderdaad, er is nu wel meer animo voor, maar niet iedereen kan of wilt een paar uur reizen afleggen voor een proefwedstrijd, hoe jammer dat ook is. Maar daar gaat het hier toch ook niet om? Er hadden toch niet meer dan 20 deelnemers mogen starten.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:06

e_horse schreef:
KiWiKo schreef:

Jawel hoor, ik wil best in de B meedoen als ze hier in de buurt organiseren. En zo zijn er vast nog wel meer.

Ik dus ook. Maar helaas, hoe graag ik ook wilde, zonder trailer kan je moeilijk zo lang gaan reizen voor een wedstrijd. En ook al zou ik een trailer kunnen lenen/huren, dan nog heb ik niet het goede rijbewijs ervoor.

Mensen kunnen altijd zó makkelijk oordelen over andere mensen: als je een statement wil maken had je gegaan. Ik wil best laten zien dat het wel kan, heel graag zelfs, maar niet iedereen is gezegend met de middelen om 'maar even' te gaan. Dus mensen: Niet zo oordelen over andere mensen.

En met mij en e-horse zijn er zeker nog een hele boel mensen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:51

Billy schreef:
Dus hij mag zn mening niet geven, tenzij hij jubelend over bitloos spreekt?

Ach... 9 van de 10 mensen die jubelend over bitloos en dressuur spreken rijden zelf dressuurmatig gezien amper een deuk in een pakje boter. En niet alleen de proefwedstrijd was daar een bewijs van. Bekijk de profielen van veel pro-bitlozen en je ziet dressuurmatig (LEES: dressuurmatig... als het een andere naam heeft is het prima, maar dressuur mag het meestal niet heten) niet veel soeps. Met alle respect verder hoor, als zij plezier zo hebben dat is dat goed. Maar met alle discussies over bitloos hier op bokt heb ik nog geen EEN filmpje voorbij zien komen van een bitloze combinatie die eens even een flink staaltje dressuur liet zien op enig niveau.

Maar ik begrijp ook wel dat sommige bitlozen zich hier met hand en tand verdedigen. Bij elke foto die zijn plaatsen van zichzelf op een paard met een bitloze optoming begint heel bitloos bokt te soppen, en zijn de oh's en ah's van mensen waarvan elk spoor van echte rijtechnische dressuurmatige kennis lijkt te ontbreken niet van de lucht en wordt elke rijtechnisch kritische noot (van mensen die hun dressuurmatige kennis wel lijken te kunnen onderbouwen) resoluut van tafel geveegd Want: bitloos, dus goed. Tsja, zo wordt een niet reeel beeld van de eigen rijtechnische kwaliteiten bij die pro-bitlozen wel een beetje in de hand gewerkt. En dan is het heel zuur als je dan op zo'n proefwedstrijd met nog geen eens 60% de ring uit komt.... En kunnen meningen van mensen die WEL wat betekenen in de dressuurwereld (op basis van hun kennis en prestaties en ervaring) nogal rauw op je dak vallen. Want bitloos bokt vindt je tenslotte f*cking fantastisch.

Vudress schreef:
Uitspraken van mensen als Johan Hamminga neem ik in het algemeen bijzonder serieus, omdat ik weet dat zo'n man weet waar hij over praat. Zo iemand staat bij mij hoger dan een stel amateurs die rond de 50% in de laagste klasses rijden......

Precies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:55

Ik vind het 'hoofdbericht' wel een beetje de harde waarheid. Jammer dat er zulke lage scores zijn behaald. Terwijl er toch zat zijn die hun paard wel goed kunnen trainen zodat het paard er ook gezond Bespierd er uit ziet. Hopelijk volgende keer beter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:57

ik ben ook tegen t bit, maar ik ga echt niet met een bitloze wedstrijd mee doen om een statement te maken, ik heb nooit officiele wedstrijden gereden en ben dat ook niet van plan, ook niet zonder bit, maar dat betekent dus niet dat ik geen animo heb om bitloos te rijden

Ik zelf wil geen wedstrijden voor omdat ik mijn paard niet als competitie middel zie maar als mijn geliefde dier waarvoor ik door t vuur ga en haar het zo plezierig mogelijk wil maken ( al is ze wel een beetje verwend :+)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:07

Jasmijn moet er dan gelijk op hoog niveau gereden worden om te laten zien dat je bitloos dressuurmatig kan rijden? Hoeveel mensen hebben de mogelijkheid en het talent om lichte tour of hoger te starten? Dat zijn er sowieso niet veel. Het gros haalt de Z niet, maar dan kunnen die mensen het nog wel leuk vinden om in de B te beginnen en zo ver mogelijk te komen, ook al is dat misschien geen Z of hoger (om maar wat te noemen). Dat is toch ook wat nu al jaren gebeurd met bit?!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:15

Ik denk, Daan, dat Jasmijn de discussie heeft samengevat, grof-maar-waar de deelnemers aan de proefwedstrijd een spiegel voor gehouden heeft en de rest van de mitsen en maren verwijst naar de reservebank. Ik heb hier niets aan toe te voegen.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:36

Ik rijd zelf ook bitloos op 2 van mijn paarden, maar moet eerlijk zeggen dat wanneer ik een poging tot dressuur doe ik altijd een bitje erin hang.
Waarom? ik rijd met zgn crosslinks waarmee je naar mijn idee geen constante aanleuning kan vragen omdat dat het paard pijn doet aan de neus.
Verder merk ik ook dat mijn paarden het prettiger vinden met een bitje erin, sneller aanleuning zoeken, ze een betere houding aannemen en voor mijn gevoel minder naar voren vallen dan met een bitloos hoofdstel.
All the power to de mensen die wel zo dressuur rijden en het fijn vinden, maar ik vind het niet prettig en mijn paarden ook niet.

Daarom moet ik zeggen dat ik het wel eens ben met Johan H, of niet toelaten of 2 aparte klasses ervan maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:38

nobel1 schreef:
Ik rijd zelf ook bitloos op 2 van mijn paarden, maar moet eerlijk zeggen dat wanneer ik een poging tot dressuur doe ik altijd een bitje erin hang.
Waarom? ik rijd met zgn crosslinks waarmee je naar mijn idee geen constante aanleuning kan vragen omdat dat het paard pijn doet aan de neus.

En constante aanleuning doet geen pijn aan de mond? Het oppervlak waar het bit op ligt is vele malen kleiner dan de neus van het paard.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:26

Naar mijn idee is constante aanleuning geen extreme druk op de lagen oid hoor. En dan nog, kleiner oppervlak is misschien ook wel minder pijn :+ Stel je voor, (extreme) druk op heel de neus, dan heb je toch een groter oppervlak wat pijn doet hoor...
Zo klinkt het net of iedereen met die met bit rijdt zn paard mishandeld, maar bitloos is ook niet altijd goed (gezien de slowmotion filmpjes) Wat is dan wel goed?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:46

Een lichte constante aanleuning van het bit op de tong doet inderdaad geen pijn. Je rijdt namelijk niet op de lagen, maar op de tong. Het is de dreiging van pijn die het paard laat doen wat jij wilt. Hetzelfde geldt overigens voor het bitloos rijden. Alleen is de neus veel minder gevoelig en zal de druk dus voor het zelfde resultaat hoger moeten zijn. Bovendien daar zit geen spier waarmee het paard kan terugduwen, dus krijg je door het stoppen van de doorbloeding en innervering dove plekken.
Daarom loopt een paard beter op een bit.
Daarom zag je bij iedere proef een redelijk begin en naar mate de proef vorderde verslechtering in de aanleuning, behalve bij de laatste ruiter die tijdens de proef kans zag haar hand te ontspannen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:46

Faline naar mijn idee is aanleuning ook geen druk maar een lichte verbinding, bit of bitloos.

Albert er zijn zoveel verschillende soorten bitten, die allemaal een andere inwerking hebben, het ene bit werkt meer op de tong in en het andere bit meer op de lagen.
Als jij je paard (dressuurmatig) rijdt op basis van dreiging met pijnprikkels ben je echt niet goed bezig :n De druk voor hetzelfde resultaat is echt niet groter als je bitloos rijdt, mits je GOED rijdt. Soms bereik je met minder juist meer ;)
Ik rij voornamelijk op mijn zit en been, ik kan me voorstellen dat iemand die heel veel met zijn hand doet wel moeite heeft met bitloos rijden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:14

De waarheid kan confronterend zijn voor tere zieltjes.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:43

Heb je het nu over jezelf?