Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben in de ogen van mijn paard

Poll eindigt op

het baasje
93 (20%)
de leider (van de kudde)
130 (28%)
een kameraad
138 (29%)
een amusant wezen
26 (5%)
trainer
40 (8%)
de meest wijze van ons
35 (7%)

Totaal aantal stemmen: 462

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:21

Met het gevaar dat dit gelijk weer verkeerd wordt geinterpreteerd (begrijp me niet verkeerd, dit onderwerp vind ik zeker zinnig en interessant): In een ander topic werd gezegd maar dat wij mensen uiteindelijk ook gedomesticeerd zijn waarbij we ook dingen moeten doen die we liever niet willen doen...en als we het iet doen krijgen we straf. Als ik tegen mijn baas zeg dat ik vandaag geen zin heb, haalt ie zijn schouders op en ik mag lekker ploeteren. Emiel Voest (zoals eerder aangegeven verdiep ik me ook in dit soort onderwerpen, alleen in een andere mate omdat ik - zoals Pienb het hierboven zo mooi verwoord - helaas dingen moet doen die ik liever niet wil doen....werken) kan dit zo mooi verwoorden, hij begint zijn clinics hiermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:24

Ok, dat ben ik met je eens dan.

daijano: Als mijn paard geen zin heeft en hij moet lopen (bijv les/show of wat dan ook) dan maakt ie maar zin hoor. Hij heeft ongeveer 23 uur per dag om te doen waar ie zin in heeft. Dat ene uurtje heeft ie maar te luisteren.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:25

Een paard moet voor je wíllen werken zeggen ze altijd.. Maar.. paarden zijn helemaal niet 'gemaakt' om dit soort werk te doen wat wij van ze vragen..
Dus das eigenlijk weer een andere discussie..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:26

Die is in het topic over voeding en gedrag al gevoerd...... ;)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:28

Ojee.. :')
Naja, Paardentango, ben toch wel benieuwd naar jouw bevindingen. Daarmee sluit ik het even af.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:29

daijano schreef:
Wij mensen hebben onze huisdieren in de loop der jaren van ons afhankelijk gemaakt,dus wij hebben zelf bepaald dat we niet meer gelijk staan! Kunnen dieren ook weinig aan doen, maar dat wil niet zeggen dat ik altijd bepaal wanneer er wat gebeurd, lekker makkelijk zo denken. ik wil dat je loopt dus je zal lopen in jou geval ben jij dan alleen de "dictator"
Wat een onzin zeg , mag je paard ook nog paard zijn? of werkt het bij jou alleen volgens jou regels?
Als jij geen tijd hebt om eens wat langer naar je paard te kijken of hem te observeren dan zou ik een andere hobby kiezen!!

Pienb schreef:
voor mij is hier veel eromheen gedraai.
veel bla bla maar niemand die nou eens echt concreet verteld wat ie doet.

een paar punten die ik even wil uitlichten:
- in mijn ogen is een paard niet gelijk aan de mens. een hond ook niet, een vis ook niet, een konijn ook niet. een dier is een dier.
- IMO train je idd vanuit een standpunt 'op deze manier snapt het paard het ook' dus bv een goed gesprek met hem aangaan over waarom er geen spook in zijn stal zit schiet niet op, hij verstaat je immers niet
- IMO hebben we helemaal geen tijd om uren stallen te vegen en te observeren wanneer het paard misschien zin heeft in aandacht.... daarbij, zie punt 1. Ik bepaal wanneer er gewerkt wordt, niet het paard.

ik zie mij eerder als de trainer van het paard. ik ben de persoon (icm andere trainers) die hem alles leert. een trainer kan soms een vriend zijn, soms een dictator en soms een motivator, afhankelijk van wat op dat moment nodig is. zo ook met een paard.

nu niks gaan verdraaien he?
er is een verschil tussen 'even de tijd nemen om' en 'de hele dag observeren'.
als ik ervoor kies mijn paard een dagje vrij te geven omdat ik merk dat het die dag niet werkt luister ik naar mn paard maar IK maak nog altijd de keuze. het zal bij mij niet gebeuren dat het paard stopt en ik dan zeg 'ok dan stoppen we nu'. nee dan gaat ie eerst nog 1/2 rondjes door en dan kunnen we stoppen.
waarom? omdat het een dier is en geen mens en een dier niet dezelfde denkcapaciteiten heeft als een mens.
dit wil niet zeggen dat mn paard alleen maar moet werken en iedere dag 6 uur moet lopen en geen eten rkijgt enz enz.
wil wel zeggen dat ik mijn paard heb met een reden. en zoals we zeggen 'ik heb een paard en niet 'een paard heeft mij'.
als iemand echt denkt dat de relatie mens-paard gelijk is moet je even langs een dokter ben ik bang...
dat staat los van de liefde en gevoelens die je hebt voor het dier.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:36

Niels schreef:
Ok, dat ben ik met je eens dan.

daijano: Als mijn paard geen zin heeft en hij moet lopen (bijv les/show of wat dan ook) dan maakt ie maar zin hoor. Hij heeft ongeveer 23 uur per dag om te doen waar ie zin in heeft. Dat ene uurtje heeft ie maar te luisteren.

Als dat jou mening is is het goed het is jou paard dus jou beslissing, ben het er niet mee eens maar dat is mijn mening.
En dus luister ik gewoon naar mijn paard en zal mijn beslissing afhankelijk maken van zijn gemoeds/gezondheids toestand.

quarterH

Re: Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:38

dan mag je me toch eens uitleggen hoe je paard je dat dan verteld....

en gezondheidstoestand is heeeeeeel iets anders dan gemoedstoestand!!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:44

Daijano, ik heb ook je andere topic gelezen. Vreselijk knap paard heb je. Maar het is een buffel omdat jij niet voldoende naar hem 'luistert'...hij geeft antwoord op jouw teveel aan handen. En ja, ik sta nu als beste stuurlui aan wal, maar ik herken de valkuil..trap er ook wel eens in. En dat kan ik me niet veroorloven want ik heb qua bouw ook een buffel met een behoorlijk nek.....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 04-08-09 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:44

Pienb schreef:
voor mij is hier veel eromheen gedraai.
veel bla bla maar niemand die nou eens echt concreet verteld wat ie doet.

een paar punten die ik even wil uitlichten:
- in mijn ogen is een paard niet gelijk aan de mens. een hond ook niet, een vis ook niet, een konijn ook niet. een dier is een dier.
- IMO train je idd vanuit een standpunt 'op deze manier snapt het paard het ook' dus bv een goed gesprek met hem aangaan over waarom er geen spook in zijn stal zit schiet niet op, hij verstaat je immers niet
- IMO hebben we helemaal geen tijd om uren stallen te vegen en te observeren wanneer het paard misschien zin heeft in aandacht.... daarbij, zie punt 1. [size=18]Ik bepaal wanneer er gewerkt wordt, niet het paard. [/size]ik zie mij eerder als de trainer van het paard. ik ben de persoon (icm andere trainers) die hem alles leert. een trainer kan soms een vriend zijn, soms een dictator en soms een motivator, afhankelijk van wat op dat moment nodig is. zo ook met een paard.
[/quote]

nu niks gaan verdraaien he?
er is een verschil tussen 'even de tijd nemen om' en 'de hele dag observeren'.
als ik ervoor kies mijn paard een dagje vrij te geven omdat ik merk dat het die dag niet werkt luister ik naar mn paard maar IK maak nog altijd de keuze. het zal bij mij niet gebeuren dat het paard stopt en ik dan zeg 'ok dan stoppen we nu'. nee dan gaat ie eerst nog 1/2 rondjes door en dan kunnen we stoppen.
waarom? omdat het een dier is en geen mens en een dier niet dezelfde denkcapaciteiten heeft als een mens.
dit wil niet zeggen dat mn paard alleen maar moet werken en iedere dag 6 uur moet lopen en geen eten rkijgt enz enz.
wil wel zeggen dat ik mijn paard heb met een reden. en zoals we zeggen 'ik heb een paard en niet 'een paard heeft mij'.
als iemand echt denkt dat de relatie mens-paard gelijk is moet je even langs een dokter ben ik bang...
dat staat los van de liefde en gevoelens die je hebt voor het dier.[/quote]

Zo komt het over bij mij ,zie even hierboven hoe je het schrijft aub ... , ik heb ook niet gezegd dat jij je paarden 6 uur laat werken en geen eten geeft. dus jij ook niks verdraaien aub.
Ik heb met mijn paard indd een gelijke band, ik heb nog geen situatie meegemaakt in de laatste 13 jaar waarbij ik 1 keer overduidelijk heb moeten maken dat ik de baas leider of dergelijk ben, misschien geef ik het aan weet ik niet , er nooit een grensovertreding geweest schiet me lek , maar het gaat gewoon goed zoals het gaat!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:45

Pienb schreef:
dan mag je me toch eens uitleggen hoe je paard je dat dan verteld....

en gezondheidstoestand is heeeeeeel iets anders dan gemoedstoestand!!

Inderdaad.. Het ligt eraan of het aan de gezondheid ligt of aan de 'bui' van het paard.. Ook al betwijfel ik of ze dit hebben.. Maar okee..
Daijano: Maar het ligt eraan hoe jíj dat ziet. Wat anderen zien als onopgevoed of 'geen leider', zie jij als 'normaal'..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:48

Het is in dit kader wel even handig om mee te nemen dat paarden een andere manier van willen hebben dan wij. Ik denk dat als je een paard op de man af zou vragen of hij liever op stal blijft staan of mee gaat de bak in, dat dat paard er geen antwoord op heeft.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:49

Ik schrijf 'UREN' wat jij vertaalde in 'eens wat langer' . is niet hetzelfde hoor! of definieer 'wat langer'.

als ik naar de foto's kijk in je profiel en je onderschrift kan ik nu niet bepaald zeggen dat ik zo'n geweldige samenwerking zie... ik zie toch echt sporen en flink gesjor in zn mond..... is dan toch ook niet nodig of wel?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:50

Idd.. Ze denken anders dan wij.. Hun willen alleen maar overleven.. Meer niet..

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:51

OKHannes schreef:
Daijano, ik heb ook je andere topic gelezen. Vreselijk knap paard heb je. Maar het is een buffel omdat jij niet voldoende naar hem 'luistert'...hij geeft antwoord op jouw teveel aan handen. En ja, ik sta nu als beste stuurlui aan wal, maar ik herken de valkuil..trap er ook wel eens in. En dat kan ik me niet veroorloven want ik heb qua bouw ook een buffel met een behoorlijk nek.....

Klopt, ben ik me ook erg bewust van :o ( je zou bijna denken dat ik zou gaan zeggen "nee hoor schatje hang maar lekker in me handen,.. :P" )

Voor de duidelijkheid ik wil me niet opstellen als topruiter, fpaardenpsycholoog... of wat dan ook ik geef mijn mening en geef aan hoe ik het aanpak, ieder moet dat doen wat ie correct vind, maar ik hoef het daarmee ook niet eens te zijn. het is mijn zichtwijze en hoeft niet die van iedereen te zijn.
We houden van onze paarden en doen allemaal ons best, ieder op zijn manier, maar een discussie over hoe iedereen het aanpakt is toch niet raar? En eerlijk is eerlijk ik heb hier ook stiekem wat gelezen waar ik dacht ok ja die heeft ergens wel een beetje gelijk... :o

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:54

Lovely schreef:
Het is in dit kader wel even handig om mee te nemen dat paarden een andere manier van willen hebben dan wij. Ik denk dat als je een paard op de man af zou vragen of hij liever op stal blijft staan of mee gaat de bak in, dat dat paard er geen antwoord op heeft.

O ja, hoor. Mijn geeft aan alles te kennen dat hij graag wil werken of een rit wil maken. Hapt bit uit mijn handen voordat ik uberhaupt het hoofdstel aan het aandoen ben....geen dolletje. Ook als hij na werken liever naar stal wil, terwijl ik naar buiten wil voor een rustig uitstapritje. Helaas krijgt hij hier niet zin zin in, anders is het hek van de dam....
Er is mij ooit verteld dat een paard de grijze hersenmassa heeft van een 6 jarig kind. En een 6 jarig kind weet bets wel wat ie wel en niet wil....

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:55

Klopt, iedereen heeft zijn eigen ding. Alleen er worden een beetje vage verhalen gegeven zonder uiteindelijke conclusie. Niemand zegt écht wat hij/zij vind.. Iedereen is een beetje voorzichtig, want stel je voor je gaat een 'heftige' discussie aan..
Ik lees ook soms verhalen waarvan IK denk, ja, doe maar wat minder zweverig.. Maar dat ben IK, daar hoeft iemand anders het nog niet mee eens te zijn ;)
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 04-08-09 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:55

daijano schreef:
OKHannes schreef:

Klopt, ben ik me ook erg bewust van :o ( je zou bijna denken dat ik zou gaan zeggen "nee hoor schatje hang maar lekker in me handen,.. :P" )

Voor de duidelijkheid ik wil me niet opstellen als topruiter, fpaardenpsycholoog... of wat dan ook ik geef mijn mening en geef aan hoe ik het aanpak, ieder moet dat doen wat ie correct vind, maar ik hoef het daarmee ook niet eens te zijn. het is mijn zichtwijze en hoeft niet die van iedereen te zijn.
We houden van onze paarden en doen allemaal ons best, ieder op zijn manier, maar een discussie over hoe iedereen het aanpakt is toch niet raar? En eerlijk is eerlijk ik heb hier ook stiekem wat gelezen waar ik dacht ok ja die heeft ergens wel een beetje gelijk... :o

Eens.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:02

Tsjah, paarden die graag de box uit willen. Of een bit aanpakken.
Kan zijn dat je een vertekend beeld krijgt en ziet wat je wil zien, je paard is eindelijk blij om even uit dat hok te zijn. Wil om zich heen kijken en snuffelen.
Wij mensen denken, kijk hij wil...

'Spreken' met paarden is niet moeilijk, maar het lukt je alleen als je jezelf open stelt voor de dingen vanuit het perspectief van het paard. Wat velen vaag noemen is zo gemakkelijk uit te leggen dat het te simpel is om geloofd te worden.

Ik zie heel veel stromigen waarbij paarden zinloos en klakkeloos rondgesjeesd worden door een zandbakje.
Het doel? Ja schiet mij maar lek, dat vraag ik me al jaren af sinds ik de eerste lui dat zag doen.

Doel kan zijn om flink te doen en te denken dat je heel wat bent, en alles uit te leggen in menselijke termen zoals een leider degene is naar wie iedereen moet luisteren. De kuddeleider.
Helaas, zo werkt het niet bij dieren en bij paarden ook niet. Deze hierarchische manier komt alleen voor in de westerse cultuur en bij mensen.
Niet in de dierenwereld.

Dan is het paard ergens ineens heel bang voor is en er iets gebeurt wat je niet verwachtte. Hij was toch blijkbaar niet zo goed geprogrammeerd.

Welkom in de dierenwereld, dieren programmeer je niet.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:04

Pienb schreef:
Ik schrijf 'UREN' wat jij vertaalde in 'eens wat langer' . is niet hetzelfde hoor! of definieer 'wat langer'.

als ik naar de foto's kijk in je profiel en je onderschrift kan ik nu niet bepaald zeggen dat ik zo'n geweldige samenwerking zie... ik zie toch echt sporen en flink gesjor in zn mond..... is dan toch ook niet nodig of wel?

Goed gekeken, ik ben soms streng in mijn hand, mijn sporen maak ik ook gebruik van dat zie je goed.
zal er niet om liegen ik ben een ruiter en ik heb mijn gebreken.Maar ik weet dat ik mijn uiterste best doe om in het zadel steeds te blijven leren hoe ik het beter kan doen!
De samenwerking kan jij niet vanaf een foto zien lijkt mij ik ben eerlijk dat ik niet de beste ruiter ben, maar 1 ding is zeker ik en mijn paard zijn al heel lang een top team!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:07

Maar Paardentango, dat is hoe jíj er naar kijkt. Jij komt nu ook op mij over wat je zelf beschrijft..: 'Doel kan zijn om flink te doen en te denken dat je heel wat bent..', maar dan zónder de menselijke termen.
Sommige mensen moeten het makkelijk gemaakt worden om te begrijpen.. Er zijn de laatste tijd namelijk veel mensen met paarden, maar weinig paardenmensen. Maakt niet uit, maar soms heb je makkelijke taal nódig om iemand uit te leggen wat hij/zij bedoeld :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:11

Dat kan zeker zo zijn, alleen is het vaak niet wat er wordt beoogd.

Vervelend als ik op je overkom als flink doen, maar ik heb denk ik wel wat jaartjes voorsprong hier en daar. Niet uit boekjes maar wel uit de praktijk.
Het duurt meestal even voor mensen inzien, hé, dit is niet wat ik dacht dat ik zocht. De uitspraak die je aanhaalt is van Machteld van Dierendonck, aardige vrouw maar is zef ook geen paardenmens.
Ik zoek het zelf in gevoel, parden zijn gevoelig is me altijd geleerd.
Dat bleek war te zijn, per ras verschillend, maar in grote lijnen gevoelige dieren. Ten kwam de vraag, wat kan ik daarmee.

Dat was een zoektocht die mij wat opleverde. Daar hoop ik een boekje over te kunnen presenteren... als dat eindelijk eens af komt.
In die zoektocht vertrek ik straks naar Hempfling, met twee jongens. Weer verder op zoek en even terug naar de basis.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 04-08-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:13

Okee, fijn dat jíj je ding hebt gevonden. Maar daarom is niet iedereen gelijk 'slecht' en slingerd iedereen zijn paard door de bak zonder doel.. ;)
Als je lessen gaat geven aan OKHannes, kom ik ook wel mee.. Kan ik gelijk met je mee rijden Claire! :+ Vind het nou wel interessant worden..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:14

Paardentango schreef:
Tsjah, paarden die graag de box uit willen. Of een bit aanpakken.
Kan zijn dat je een vertekend beeld krijgt en ziet wat je wil zien, je paard is eindelijk blij om even uit dat hok te zijn. Wil om zich heen kijken en snuffelen.
Wij mensen denken, kijk hij wil...

'Spreken' met paarden is niet moeilijk, maar het lukt je alleen als je jezelf open stelt voor de dingen vanuit het perspectief van het paard. Wat velen vaag noemen is zo gemakkelijk uit te leggen dat het te simpel is om geloofd te worden.

Ik zie heel veel stromigen waarbij paarden zinloos en klakkeloos rondgesjeesd worden door een zandbakje.
Het doel? Ja schiet mij maar lek, dat vraag ik me al jaren af sinds ik de eerste lui dat zag doen.

Doel kan zijn om flink te doen en te denken dat je heel wat bent, en alles uit te leggen in menselijke termen zoals een leider degene is naar wie iedereen moet luisteren. De kuddeleider.
Helaas, zo werkt het niet bij dieren en bij paarden ook niet. Deze hierarchische manier komt alleen voor in de westerse cultuur en bij mensen.
Niet in de dierenwereld.

Dan is het paard ergens ineens heel bang voor is en er iets gebeurt wat je niet verwachtte. Hij was toch blijkbaar niet zo goed geprogrammeerd.

Welkom in de dierenwereld, dieren programmeer je niet.

Mensen programmeer je ook niet maar het wordt wel verwacht dat je het een en ander doet.....
Wist wel dat deze reactie over graag uit stal willen zou komen. Maar zie niet waar jouw antwoord van mijn reactie afwijkt...jij wilt t alleen verder in....
Beetje kort door de bocht om gelijk dan maar te redeneren dat wij niet weten hoe we naar en paard moeten luisteren. Heb de nodige clinics hierin gevolgd (Hempfling en Voest) en doe veel grondwerk. Die van mij denkt trouwens ook veel aan eten...is inherent aan een haflinger wordt mij vaker verteld. Als ik daar gehoor aan moet geven.....

Aangezien je geen invulling wilt geven aan de vraag die oa ik en later ook nog werd gesteld, ben ik naar je profiel gaan kijken. Als ik het goed begrijp doe je veel met klassieke dressuur. Ik heb in portugal ook een week klassieke dressuurles gehad en vind hier geen verschil in zitten met een goede instructeur hierzo. en deze man had een hoge opleiding genoten op de nationale rijschool in portugal. De basis blijft het zelfde.

Helaas ben ik heel erg afgeknapt op hempfling toen hij met snoepjes aan kwam om het paard om te kopen en bij de oefeningen aangaf dat we het vooral thuis niet na moesten doen :? . Dit was een in zichzelf gekeerde welshcob hengst van een vriendin, die er alles aan heeft gedaan om het paard te laten vertellen wat hij voelde. Uiteindelijk is zij hier op haar manier achter gekomen, en dat was grenzen opzoeken.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 04-08-09 14:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:17

Zeg ik slecht?

Dat hoop ik niet, want in wezen ben ik ervan overtuigd dat iedereen met hele goede bedoelingen bezig is. Alleen zeg ik wel wees kritisch !
Denk goed na over wat je doet en waarom je het doet.

Maar die vraag stellen alleen diegenen die verder willen kijken en denken. Paarden zijn ook prima als rijdpaard, het is niet aan mij om te oordelen.
Alleen wat vele stromingen pretenderen is helaas vaak niet volgense de wetten der natuur.
Het wordt echter wel zo gepresenteard.

Daar heb ik kritiek over. Daarvoor draai ik te lang mee in paarenland.