Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
daijano schreef:Wij mensen hebben onze huisdieren in de loop der jaren van ons afhankelijk gemaakt,dus wij hebben zelf bepaald dat we niet meer gelijk staan! Kunnen dieren ook weinig aan doen, maar dat wil niet zeggen dat ik altijd bepaal wanneer er wat gebeurd, lekker makkelijk zo denken. ik wil dat je loopt dus je zal lopen in jou geval ben jij dan alleen de "dictator"
Wat een onzin zeg , mag je paard ook nog paard zijn? of werkt het bij jou alleen volgens jou regels?
Als jij geen tijd hebt om eens wat langer naar je paard te kijken of hem te observeren dan zou ik een andere hobby kiezen!!Pienb schreef:voor mij is hier veel eromheen gedraai.
veel bla bla maar niemand die nou eens echt concreet verteld wat ie doet.
een paar punten die ik even wil uitlichten:
- in mijn ogen is een paard niet gelijk aan de mens. een hond ook niet, een vis ook niet, een konijn ook niet. een dier is een dier.
- IMO train je idd vanuit een standpunt 'op deze manier snapt het paard het ook' dus bv een goed gesprek met hem aangaan over waarom er geen spook in zijn stal zit schiet niet op, hij verstaat je immers niet
- IMO hebben we helemaal geen tijd om uren stallen te vegen en te observeren wanneer het paard misschien zin heeft in aandacht.... daarbij, zie punt 1. Ik bepaal wanneer er gewerkt wordt, niet het paard.
ik zie mij eerder als de trainer van het paard. ik ben de persoon (icm andere trainers) die hem alles leert. een trainer kan soms een vriend zijn, soms een dictator en soms een motivator, afhankelijk van wat op dat moment nodig is. zo ook met een paard.
Niels schreef:Ok, dat ben ik met je eens dan.
daijano: Als mijn paard geen zin heeft en hij moet lopen (bijv les/show of wat dan ook) dan maakt ie maar zin hoor. Hij heeft ongeveer 23 uur per dag om te doen waar ie zin in heeft. Dat ene uurtje heeft ie maar te luisteren.
Pienb schreef:[/quote]voor mij is hier veel eromheen gedraai.
veel bla bla maar niemand die nou eens echt concreet verteld wat ie doet.
een paar punten die ik even wil uitlichten:
- in mijn ogen is een paard niet gelijk aan de mens. een hond ook niet, een vis ook niet, een konijn ook niet. een dier is een dier.
- IMO train je idd vanuit een standpunt 'op deze manier snapt het paard het ook' dus bv een goed gesprek met hem aangaan over waarom er geen spook in zijn stal zit schiet niet op, hij verstaat je immers niet
- IMO hebben we helemaal geen tijd om uren stallen te vegen en te observeren wanneer het paard misschien zin heeft in aandacht.... daarbij, zie punt 1. [size=18]Ik bepaal wanneer er gewerkt wordt, niet het paard. [/size]ik zie mij eerder als de trainer van het paard. ik ben de persoon (icm andere trainers) die hem alles leert. een trainer kan soms een vriend zijn, soms een dictator en soms een motivator, afhankelijk van wat op dat moment nodig is. zo ook met een paard.
Pienb schreef:dan mag je me toch eens uitleggen hoe je paard je dat dan verteld....
en gezondheidstoestand is heeeeeeel iets anders dan gemoedstoestand!!
OKHannes schreef:Daijano, ik heb ook je andere topic gelezen. Vreselijk knap paard heb je. Maar het is een buffel omdat jij niet voldoende naar hem 'luistert'...hij geeft antwoord op jouw teveel aan handen. En ja, ik sta nu als beste stuurlui aan wal, maar ik herken de valkuil..trap er ook wel eens in. En dat kan ik me niet veroorloven want ik heb qua bouw ook een buffel met een behoorlijk nek.....
( je zou bijna denken dat ik zou gaan zeggen "nee hoor schatje hang maar lekker in me handen,..
" )
Lovely schreef:Het is in dit kader wel even handig om mee te nemen dat paarden een andere manier van willen hebben dan wij. Ik denk dat als je een paard op de man af zou vragen of hij liever op stal blijft staan of mee gaat de bak in, dat dat paard er geen antwoord op heeft.
daijano schreef:OKHannes schreef:Daijano, ik heb ook je andere topic gelezen. Vreselijk knap paard heb je. Maar het is een buffel omdat jij niet voldoende naar hem 'luistert'...hij geeft antwoord op jouw teveel aan handen. En ja, ik sta nu als beste stuurlui aan wal, maar ik herken de valkuil..trap er ook wel eens in. En dat kan ik me niet veroorloven want ik heb qua bouw ook een buffel met een behoorlijk nek.....
Klopt, ben ik me ook erg bewust van( je zou bijna denken dat ik zou gaan zeggen "nee hoor schatje hang maar lekker in me handen,..
" )
Voor de duidelijkheid ik wil me niet opstellen als topruiter, fpaardenpsycholoog... of wat dan ook ik geef mijn mening en geef aan hoe ik het aanpak, ieder moet dat doen wat ie correct vind, maar ik hoef het daarmee ook niet eens te zijn. het is mijn zichtwijze en hoeft niet die van iedereen te zijn.
We houden van onze paarden en doen allemaal ons best, ieder op zijn manier, maar een discussie over hoe iedereen het aanpakt is toch niet raar? En eerlijk is eerlijk ik heb hier ook stiekem wat gelezen waar ik dacht ok ja die heeft ergens wel een beetje gelijk...
Pienb schreef:Ik schrijf 'UREN' wat jij vertaalde in 'eens wat langer' . is niet hetzelfde hoor! of definieer 'wat langer'.
als ik naar de foto's kijk in je profiel en je onderschrift kan ik nu niet bepaald zeggen dat ik zo'n geweldige samenwerking zie... ik zie toch echt sporen en flink gesjor in zn mond..... is dan toch ook niet nodig of wel?

Vind het nou wel interessant worden.. Paardentango schreef:Tsjah, paarden die graag de box uit willen. Of een bit aanpakken.
Kan zijn dat je een vertekend beeld krijgt en ziet wat je wil zien, je paard is eindelijk blij om even uit dat hok te zijn. Wil om zich heen kijken en snuffelen.
Wij mensen denken, kijk hij wil...
'Spreken' met paarden is niet moeilijk, maar het lukt je alleen als je jezelf open stelt voor de dingen vanuit het perspectief van het paard. Wat velen vaag noemen is zo gemakkelijk uit te leggen dat het te simpel is om geloofd te worden.
Ik zie heel veel stromigen waarbij paarden zinloos en klakkeloos rondgesjeesd worden door een zandbakje.
Het doel? Ja schiet mij maar lek, dat vraag ik me al jaren af sinds ik de eerste lui dat zag doen.
Doel kan zijn om flink te doen en te denken dat je heel wat bent, en alles uit te leggen in menselijke termen zoals een leider degene is naar wie iedereen moet luisteren. De kuddeleider.
Helaas, zo werkt het niet bij dieren en bij paarden ook niet. Deze hierarchische manier komt alleen voor in de westerse cultuur en bij mensen.
Niet in de dierenwereld.
Dan is het paard ergens ineens heel bang voor is en er iets gebeurt wat je niet verwachtte. Hij was toch blijkbaar niet zo goed geprogrammeerd.
Welkom in de dierenwereld, dieren programmeer je niet.
. Dit was een in zichzelf gekeerde welshcob hengst van een vriendin, die er alles aan heeft gedaan om het paard te laten vertellen wat hij voelde. Uiteindelijk is zij hier op haar manier achter gekomen, en dat was grenzen opzoeken.