Paarden verwent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:57

sanne83 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Maar owee als we op buitenrit koeien tegen komen, dan zijn ze opeens eng. Ja dan zeg ik amahoela, hoeft hij niet als een gek voor te gaan dribbelen, snuiven, staart omhoog etc. Dat is gewoon aanstellerij.
Die is echt niet doodsbang. :n

Ik lees alleen wat jij schrijft.
Dus als hij niet doodsbang is, is hij niet bang? Ik ben wel benieuwd wanneer je hem dan wel serieus neemt? Als hij bokkend en stijgerend ervandoor sprint? Wat is dan je grens, waarbij je zegt: nu is hij echt doodsbang, hier ga ik wat mee doen?

Neehoor, hij vind het gewoon wat vreemd. Op z'n oude stal zag hij nooit zoveel koeien. Is een kwestie van wennen, durf te wedden dat hij er over een poosje niet meer naar omkijkt.
Als hij echt bang is, dan stopt hij z'n staart eerder tussen z'n benen, en spant hij al zijn spieren aan, klaar om zich uit de voeten te maken. Maar daar is absoluut geen sprake van.
Maar als hij dat zou doen, dan zou ik wsl afstappen, of een betrouwbaar paard tussen hem en het "onheil" in zetten. Meneer speelt nl graag de baas in de wei, maar zijn nek uitsteken en zijn kudde beschermen is er mooi niet bij. Dan mag het pispaaltje van de groep fijn voorop. :Y)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:59

Toch snap ik het niet of wil ik het niet snappen. Mijn "sport" is paardrijden, maar ik heb een recreatiepaard? Ik ga bv naar fitnes, sport ik daar of heet het dan ook recreatie?
En laten we het dan aan het paard vragen want:When in doubt ask a horse!
Die voelt zich gewoon paard, groot of klein, oud of jong,shet of shire, whatever. Net zoals een teckel zich hond voelt, niet minder dan een deense dog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:07

Dani62 schreef:
Wat maakt een 'sportpaard' anders dan andere paarden, vraag ik me altijd af...

ze zijn anders gefokt, de vacht van een ijslander is veel dikker dan die van een KWPN'er ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:17

daarom staan ijslanders zich kapot te zweten in het "winterweer" in nederland en voelen kwpn-ers zich er prima comfi :D . We hebben hier een gematigd klimaat, geen winters van -30 :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:19

Voila. Daarom dat KWPN'ers vaak, zelfs met wintervacht, er een dekentje bij krijgen. Onze verwende nesten zijn dat niet gewend en zijn daar niet meer opgebouwd. Mijn merrie heeft nooit een deken op maar met die -20 van vorige winter had ik medelijden met haar, ze stond op stal met haar haren overeind... :(:) Had echt zin om er een deken op te leggen. Die maakt nl weinig tot geen wintervacht aan en altijd pas in november.... En eind februari gooit ze hem alweer af. :) Dus ja, ik ben er ernstig over aan het denken om een licht deken voor haar te kopen voor volgende winter..

Die twee welshjes hadden er overigens niks last van.... Daar hing nog eens 50kg extra vacht aan... Die hadden niet koud. :) Ik heb echt heel duidelijk dat verschil tussen rassen gezien...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-07-09 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:19

pharagirlke schreef:
Dani62 schreef:

ze zijn anders gefokt, de vacht van een ijslander is veel dikker dan die van een KWPN'er ;)

Ze zijn niet anders gefokt, ze komen uit een ander klimaat. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:20

Maar ijslanders hier gefokt hebben toch ook een dikkere vacht?
Maar dat zijn misschien gewoon nog genetische raskenmerken.... *denkt*
Beetje stom uitgedrukt van dat fokken :')

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:21

pharagirlke schreef:
Dani62 schreef:

Tsja, ieder ras is anders natuurlijk. Maar dat bedoelde ik niet echt. Het maakt ze niet minder paard, ze hebben geen andere behoeften. Dat etiket 'sportpaard' krijgen ze ook maar opgeplakt.

Hmhm, maar sportpaarden zijn dus alleen maar KWPN'ers?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:21

pharagirlke schreef:
Maar ijslanders hier gefokt hebben toch ook een dikkere vacht?

Ja maar dat komt omdat ze van oorsprong uit een koud klimaat komen.
raar voorbeeld; 2 getinte mensen bij elkaar geeft een donker kind. Heeft dat kind in de zon gezeten? Nee, dat is aangeboren! ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:22

Tamor07 schreef:
Noem het dan anders. Ik rij inderdaad wedstrijden voor de lol, maar wil dat zeggen dat ik er niet serieus mee bezig ben? Ik gebruikt mijn paarden toch voor de sport. Noem het dan geen sportpaarden.

Tuurlijk vind ik natuurlijke mogelijk heden best belangrijk. Mijn paarden komen elke dag buiten weer of geen weer. En ja dan soms wel met een deken om.

Ik probeer alleen te zeggen, dat bij paarden alles zo natuurlijk mogelijk moet, maar als je om je heen kijkt zie je heel veel dat al lang niet meer natuurlijk te noemen is. Of ze dan minder gelukkig zijn? Ik denk dat het gewoon is hoe ze van jongs af aan worden opgevoed. En zo is het met mensen en andere dieren ook..

Maar als het goed is horen jonge paarden juist buiten :)* . Of ze nou later sportpaard worden of niet. ;)
Feit is dat het gewoon beter is voor o.a. hun weerstand, voor hun groei en voor hun sociale ontwikkeling. Veulens en jonge paarden die veel binnen staan, tja, het is gewoon niet gezond. Lijkt me dat veel mensen met paarden het daar toch wel over eens zijn. Of niet?

Ik noem jouw paarden dan liever recreatieve sportpaarden. Ik bedoel, je hoeft er niet van te leven, toch? Misschien ben ik er gewoon wat nuchterder in, hoor, dat kan ook best. ;)

Verder denk ik dat konijnen echt niet gelukkig zijn in een te klein hokje zonder soortgenootje. Of ze dat nou van jongsaf aan hebben of niet. En datzelfde geldt voor paarden, denk ik.
Ik bedoel, wij hebben ook recreatieve 'sportpaarden' staan bij ons. Elke avond zie ik weer dat ze echt 'gevangen' moeten worden, als ze weer op stal moeten. :D
Ze rennen gewoon weg of je moet de trukendoos weer open trekken. :+
Echt waar, ik verzin dit niet, hoor. En het is elke dag weer zo mooi om te zien hoe ze rennen en spelen op het land. Ze vinden het heerlijk!!! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:23

heb het nog even aangepast Hannah :') Was beetje aan't spelen met het idee :') Snapte idd net pas hoe je hem bedoelde :D Je hebt helemaal gelijk!

Dani62 ik gebruikte een voorbeeld. Waar zeg ik dat enkel KWPN'ers sportpaarden zijn?

Captain

Re: Paarden verwent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:23

Oke haha! :P

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:25

pharagirlke schreef:
heb het nog even aangepast Hannah :') Was beetje aan't spelen met het idee :') Snapte idd net pas hoe je hem bedoelde :D Je hebt helemaal gelijk!

Dani62 ik gebruikte een voorbeeld. Waar zeg ik dat enkel KWPN'ers sportpaarden zijn?

Nou nee nergens hoor, maar het kon zijn dat je dat bedoelde, vandaar de navraag ;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:26

nee. Met sportpaarden bedoel ik oa KWPN'ers. (het was misschien ook wel onduidelijk) Maar er zijn nog stamboeken. Maar ondanks dat ik niks tegen fjorden in de sport heb, kan ik een fjord (sorry) geen sportpaard noemen.. :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:27

Dani62 schreef:
Tsja, ieder ras is anders natuurlijk. Maar dat bedoelde ik niet echt. Het maakt ze niet minder paard, ze hebben geen andere behoeften. Dat etiket 'sportpaard' krijgen ze ook maar opgeplakt.

Hmhm, maar sportpaarden zijn dus alleen maar KWPN'ers?

Hmmm, hebben wij geen draver het hele jaar door buiten staan, Dani? :D
Die is ook gefokt voor de sport, toch? En ik heb toch (even goed nadenken) 3 vriendinnen met KWPNers, die buiten staan, hoor. Ze trekken het prima. Ik denk toch echt dat het meer is dat als je je KWPNer scheert en er fanatiek mee rijdt (of het nou sport is of alleen recreatief) dat het dan lastiger is om je paard buiten te houden. Maar dat ze het op zich best trekken buiten. De gezonde dieren dan, he, ik praat niet over dieren met minder weerstand om de een of andere reden. Maar dat geldt dan voor alle rassen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:29

pharagirlke schreef:
nee. Met sportpaarden bedoel ik oa KWPN'ers. (het was misschien ook wel onduidelijk) Maar er zijn nog stamboeken. Maar ondanks dat ik niks tegen fjorden in de sport heb, kan ik een fjord (sorry) geen sportpaard noemen.. :o

Dat ben ik dan weer met je oneens. Wat als iemand fanatiek sport met een Fjord? Dat kan toch? En dan is het ineens geen (recreatief) sportpaard? Dat vind ik echt onzin.

Veel endurance paarden staan ook gewoon buiten. Reken maar dat die een fysieke arbeid verrichten, hoor. ;)

Wie weet ga ik dat nog wel eens doen met die van mij. Ga ik ook roepen dat ik een sportpaard heb. _O- :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:31

alsnog is de fjord niet het type rillerige sportpaard zoals bv een KWPN'er of BWP'er ;) Met sportpaard denk ik dat veel mensen toch eerder richting die rassen denken. In principe is elk paard dat sport doet een sportpaard, maar kennelijk denk jij daar ook niet zo over want eerder in dit topic sprak je al iemand aan op het feit dat ze als 15jarige zei dat ze sportpaarden op stal had. ;) Dus wat is jouw definitie van sportpaard als ik vragen mag Twiggy?
Want voor mij is het onduidelijk nu je jezelf compleet hebt tegen gesproken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:43

pharagirlke schreef:
alsnog is de fjord niet het type rillerige sportpaard zoals bv een KWPN'er of BWP'er ;) Met sportpaard denk ik dat veel mensen toch eerder richting die rassen denken. In principe is elk paard dat sport doet een sportpaard, maar kennelijk denk jij daar ook niet zo over want eerder in dit topic sprak je al iemand aan op het feit dat ze als 15jarige zei dat ze sportpaarden op stal had. ;) Dus wat is jouw definitie van sportpaard als ik vragen mag Twiggy?
Want voor mij is het onduidelijk nu je jezelf compleet hebt tegen gesproken...

Bij een sportpaard denk ik zelf aan een paard wat minstens een paar keer maand officiele concoursen loopt en dat kan in diverse disciplines zijn. Dus niet alleen dressuurmatig, er zijn meerdere paardensporten in de wereld ;) . Ik zie in het dagelijks leven wel wat verschil in iemand met een paard, die 1x in de 2 a 3 maanden een wedstrijdje hier of daar doet en verder lekker thuis traint of recreatief rijdt, dan iemand die echt gericht bezig is met de paardensport. Wij hebben beiden vormen op onze stalling staan, naast de recreatievelingen, die soms evengoed bepaalde resultaten willen van hun paard, maar dat niet in wedstrijdverband doen.

Een Fjord is over het algemeen geen 'rillerig' (sport)paard, nee, maar moet een sportpaard dan 'rillerig' zijn? Ik snap verder ook wel dat als je bepaalde takken van sport wilt gaan doen dat je dan niet snel voor een Fjord kiest misschien, maar ach, er zijn toch ruiters die best leuk scoren met een Fjord, dus ik sluit het niet uit. Dat moet iedereen toch lekker zelf weten?

Verder geloof ik absoluut niet dat de natuurlijke behoeften van een (al dan niet) sportpaard zo anders liggen, hoor. ;)
Ik vind het prima dat je naar een paard blijft kijken, heeft 'ie het koud, doe je er een dekentje op, maakt mij niet uit, maar voor de rest vind ik zo'n paard echt niet zoveel anders dan een ander paard, eerlijk gezegd. ;)
Ze worden over het algemeen wel anders gehouden, dat wel, maar dat ligt toch meer aan de mens en zijn doelen dan aan het paard an sich, volgens mij.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:00

Dekens: Mijn paard heeft (bijna)nooit een deken om en is heel goed in staat haar vacht aan te passen aan haar huisvesting.
Ik heb haar gezien als teddybeer vol haar en bijna zonder wintervacht, al naar gelang het klimaat van de stal.
Alleen bij -10 doe ik haar een lichte deken om in de nacht. En ze staat te rillen als een sportpaard ;) als ik het eraf haal, wil nog maar een ding:rollen in het zand! Want ze geeft echt wel aan dat het jeukt, kan geen genoeg krijgen van poetsen, terwijl ze er meestal niet zo dol op is.
Ze lijkt hetzelfde gevoel te hebben als ik, wanneer ik een wollen muts opgehad heb!
Oh ja, het is een kwpn'er!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:09

hmmm sportpaard... wij hebben dus twee dravers, die voorheen op stal stonden met een pak dekens.
Een van de dravers hebben we nu twee jaar en die heeft nooit meer een deken gezien. De andere hebben we sinds april en het is de bedoeling dat ook dit paard 24/7 buiten kan lopen, zonder deken, maar wel met schuilstal
En eerlijk gezegd verwacht ik geen problemen, want de natuur past zich aan en ook een sportpaard ontwikkeld weer gewoon een wintervacht als het daartoe de kans krijgt

Zoals twiggy al zegt, staat er bij haar ook een draver zonder deken 24/7 buiten

En reken maar dat die paarden in hun jonge jaren veel op stal staan met dekenpakket.

rillerige KWPNers en zo? neej... niet als ze gewoon de kans krijgen om te wennen, een vacht op te bouwen en onbeperkt ruwvoer ter beschikking hebben. Dan zijn ze echt niet rillerig
(bij mijn vorige huis stond achter de tuin een kudde van 14 warmbloedpaarden 24/7 buiten zonder deken... nooit ziek, nooit blessures...)

Ayasha
Blogger

Re: Paarden verwent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:14

liljebo mijn merrie komt van 24/7 op weide staan ;) Dus je gaat me niet vertellen dat ze het niet gewend is. ;)

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 19:21

Sportpaarden vind ik paarden die je gebruikt voor de wedstrijdsport of je nu internationaal rijdt of niet.

@ Twiggy
Ik weet niet hoe je in 1x bij jonge paarden komt maar daar heb ik het niet over hoor. En ja, mijn 2 jarige hengst staat in de hengsten wei, dus buiten in de kudde. En ja, winters gaat hij wel weer op stal. En ja, het is de bedoeling dat hij voor de sport gebruikt wordt.

En trouwens, mijn paard wil soms maar al te graag naar binnen. Als het sh*t weer is of ze helemaal onder de horzels zit, moet jij eens zien hoe snel zijn weer bij het hek staat. Het is wat ze gewent zijn..

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:36

Tsja, wanneer verwen je een paard.. Iedereen ziet een vewenning anders.

Ik heb hier wat gelezen over solariums, warm water, dekens..
Nee, ík zie dit niet onder een verwenning. Ik zie dit als een goede
verzorging die ik mijn paard móet kunnen bieden, in mijn toestand.

Dit, omdat ík de gene ben die bepaald of ik me paard wel of niet scheer.
En hij word altijd geschoren, het paard kan daar niet aan mee beslissen,
dus krijgt een deken op, om hem niet zijn warmte te ontnemen. In de zomer
krijgen ze overigens (als het weer het toelaat) geen deken op. :n

Het paard wordt intensief getraind, en gaat dan zweten. Ik wil hem daarna
lekker kunnen wassen, en moet hem dus 's winsters een deken op doen,
dit omdat hij anders kou leid. Het gebruik van een deken vind ik dus geen
verwenning, maar gewoon iets wat ik moet hebben. Dit omdat ik eigenlijk
in dat opzicht egoistisch ben, ik kies ervoor om hem te scheren. Kiest hij
zelf niet voor.

Qua rijden, het paard dient naar mij te luisteren. Als ik een oefening wil
rijden, gebeurd dit ook gewoon. Die tijd dat ik op hem zit, heeft hij naar
mij te luisteren. Ik ben de baas over hem. Mocht een oefening niet lukken
(ja, dat is een heel verschil met het niet willen doen!) dan moet ik de
verstandige zijn, want als een oefening niet lúkt, (denk aan de moeilijkere
oefeningen, wijken, SB enzo) dan ligt het 9 van de 10 keer aan mij.. en
dan moet ik de gene zijn die daar verstandig op reageerd op dat moment.

In de omgang vind ik het ook belangrijk dat een paard zijn grenzen kent..

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:40

pharagirlke schreef:

Ik heb zelf helemaal niks met fjorden, vind er zelf niks aan.. maar hoezo
kan een Fjord geen sportpaard zijn? Een Fjord wat in de Z loopt, mag
je toch wel een sportpaard noemen.. Natuurlijk zijn er altijd wat ruiters
met Fjorden bij waarvan je denkt van, nou.. wat komen die hier doen
in de sport.. maar die heb je net zo goed met een ander ras! :j
En zolang de ruiter en paard er plezier in hebben.. das het allerbelangrijkste!!

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 19:43

Melanie_B schreef:
pharagirlke schreef:

Ik heb zelf helemaal niks met fjorden, vind er zelf niks aan.. maar hoezo
kan een Fjord geen sportpaard zijn? Een Fjord wat in de Z loopt, mag
je toch wel een sportpaard noemen.. Natuurlijk zijn er altijd wat ruiters
met Fjorden bij waarvan je denkt van, nou.. wat komen die hier doen
in de sport.. maar die heb je net zo goed met een ander ras! :j
En zolang de ruiter en paard er plezier in hebben.. das het allerbelangrijkste!!

Mee eens.