Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:48

Hanmar schreef:
Ziezo_X schreef:
Als je gewoon op de middelbare school zit is het absoluut geen moeite om je paard elke dag te rijden (ookal is het een uur fietsen!)

Nou, ik ga nu naar de vijfde van de middelbare school en ik wil niet vervelend zijn, maar dit argument vind ik echt klinkklare onzin - als ik iedere dag (of 6 dagen per week eventueel) naar een paard zou gaan, zou dat zéker in de knel komen met mijn schoolwerk. En dat is niet omdat ik het telkens met de hakken over de sloot red of eigenlijk een niveau te hoog zit ofzo, maar gewoon omdat er nu eenmaal veel van je gevraagd wordt.

Maar jij hebt andere hobbies erbij en hebt er zelf voor gekozen om geen eigen paard te hebben wat in jou geval erg verstandig is! :)
Het gaat mij om de meiden die hoog en laag springen omdat ze een eigen paard willen, eindelijk hebben ze er één en dan is er ineens te weinig tijd. Als je het echt wil kan je gewoon tijd maken,,, als je nog andere hobbies hebt en je weet dat het niet past dan is het verstandig om een verzorgpaard te nemen. :))

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:52

ik vind: als paardeneigenaar ben ik er verantwoordelijk voor dat mijn paard goede verzorging krijgt.
Wie dat doet, maakt niet uit, ik hoef dat echt niet allemaal zelf te doen. Als het maar goed gebeurt en ik het regel.
En zo geschiedde, ik heb een geweldige bijrijdster! Hij is ook echt gek op haar!

wat is dan het probleem? Het paardje krijgt veel aandacht en wordt in de watten gelegd!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:58

Ik vind ook dat die man helemaal geen gelijk heeft, ben het dus niet eens met de stelling :)

Ik heb ook even een bijrijder gehad (ermee gestopt omdat het niet helemaal goed ging), maar ik ging wel gewoon elke dag naar mijn paard. Ik huur een weide waar ik alles zelf moet doen (voeren, weide elke dag uitmesten, water aandragen,...) Ik ben graag bezig met klusjes, verzorgen, knuffelen, allemaal dingetjes rond het paard, rijden is ook leuk, maar hoeft echt niet elke dag.

Ik had dus een bijrijder om mijn paard een beetje extra aandacht en beweging te geven, maar ik kwam ook gewoon nog elke dag zelf om hem te verzorgen en aandacht te geven. De bijrijder moest ook niets betalen of klusjes doen, enkel mijn paard amuseren. Ik heb dus eerder een bijrijder voor mijn paard dan voor mezelf :P Het is dus geen kwestie van tijd te kort, maar gewoon niet de ambitie van elke dag te willen rijden.

Een beetje dus zoals in jouw situatie chipieke, ik ga nu niet meer actief op zoek naar een bijrijder, maar moest er nu toevallig een geschikt persoon langskomen, dan zou ik niet lang twijfelen om het toch nog eens te proberen :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:00

Ergens snap ik hem wel maar om er nou gelijk geen respect voor te hebben?!

Persoonlijk vind ik als je voor een paard kiest moet je der ook voor zorgen ook. Jij wil het paard dus maak
je er ook maar tijd voor..wel of geen zin! Op mijn stal ben ik ook de eenige zonder bijrijdster en als ze horen
dat ik 40 uur per week werk, eigen huisje, hond en dan ook nog is dat paard heb kijken ze me met grote ogen aan...zo dat je dat allemaal trek. Tja zeg ik dan ben gezond en jong ;) hahah terwijl hun dan nog jonger zijn!!

Heb je al paarden en komen er medische klachten of kinderen vind ik het een ander verhaal dat je er hulp bij
zoekt. De paarden waren er tenslotte al en omdat je of ziek word of gezelligheid thuis wilt :P ja dan word het een
ander verhaal.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:07

Ik heb een tijdje een betalende bijrijdster gehad, en ik vind zelf dat dat prima kan, maar dan mocht zij die dagen het paard ook als haar eigen beschouwen. Wedstrijden, buitenritten, lessen, allemaal prima. En natuurlijk is het handig als ze even doorgeeft wat ze wanneer doet, maar ik had er vertrouwen in dat ze wist waar ze mee bezig was, anders moet je er sowieso niet aan beginnen toch?
Was het andersom geweest, had ik gezegd 'je moet die dag rijden, dan longeren, dan loslaten', dan vind ik niet dat je daar een bijdrage voor kan vragen, dan is die persoon eerder bij jou in dienst :D

S5brosens

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:29

ik heb geen bijrijder, maar wel een meisje dat 1x per week les rijd op mijn paardje

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:38

Ik ben bijrijder, rijd het paard puur omdat het baasje geen zin heeft. Elke dag.
Ik denk niet dat het paard er onder lijdt hoor. Het paard denkt dat ik haar baas ben. Ik vraag me alleen wel eens af waarom de eigenaar een paard heeft :) maar als zij het zo wil, en het paard heeft elke dag voer, aandacht, en beweging? Ik zie het probleem niet.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:14

het is wel een beetje vreemd.
want als het een keuze zou zijn
1. paard verkopen
2. een leuke bijrijder zoeken.
zou voor mij de keuze (als ik een eigen paard zou hebben) snel gemaakt zijn ;)

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:43

Als je een paard hebt maar geen zin hebt om te rijden o.i.d. en daarvoor een bijrijder neemt, dan vind ik dat wel "stom".
Ik vind niet dat je een paard moet nemen als je er geen tijd voor hebt of het niet eens leuk vind.
Maar als er iets is waardoor je (tijdelijk) minder tijd hebt voor je paard, zoals ziekte, dan vind ik het niet erg.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:45

ik heb ook een bijrijd paard
De eigenaar van dat paardje rijd zelf ook nog wel op haar ander paard, maar omdat ze ooit van mijn bijrijpaardje is gevallen heeft ze nu een schrik te pakken gekregen en zeker omdat hij zo groot is ( 1.75 m ) en zij zelf is niet zo groot, ze verzorgt heb héél goed als ik zie dat hij ergens een wondje heeft neemt ze direct haar ontsmettigsmiddel er al bij :)
Voor het paard wat ze zelf rijd heeft ze ook een bijrijder, omdat ze zelf niet zoveel tijd ervoor heeft, en omdat haar paard heel goed kan springen maar zij houd het liever bij dressuur.
Dus dan vind ik dat een bijrijder een heel goede oplossing is, ze kan mijn paardje ook gewoon op stal zetten maar daar heeft hij helemaal niets aan.
ik vind dat het perfect kan voor mensen die schrik te pakken hebben maar toch van hun beestje houden, mensen met medische problemen zeker of gewoon tijdsgebrek.
Dus ik begrijp die man zijn standpunt helemaal niet.

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:47

Vindt er niks ergs aan, je paard wordt gewoon meer in de watten gelegd, alleen maar beter toch ?
Heb zelf geen verzorgers omdat ik er alle tijd voor heb, maar ik ga bijv. straks op vakantie dus dan zou het niet erg zijn. ;)

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:49

onzin uitspraak,vaak geven mensen deze uit ontwetendheid.
ikzelf kan/mag mijn ruin ook niet elke dag rijden vanwege medische mankementen.
ben van mening dat je een dier aanschaft voor zijn/haar verdere leven.
(of er moeten omstandigheden zijn zoals financieel die veranderd zijn ect.)
dus ga hem dan ook niet weg doen hierom!!
ik rijd hem 2x + 1x longeren in de week en zijn bijrijdster ook 3x ,1 dag heeft hij rust.
daarbij doe ik het niet vanwege luiigheid of om het geld ik doe het omdat ik niet anders kan...

Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:50

Geen respect? Ik voel me niet aangesproken hoor. Ik heb een bijrijdster omdat ik zelf fulltime werk en veel uren maak om de kosten voor mijn paard te kunnen betalen. Ik ben 5 dagen in de week bij mijn paard (dressuur, bosrit, longeren, springen, clickertraining, om het zo afwisselend mogelijk te houden voor hem) en de andere 2 dagen krijgt hij alle aandacht van mijn bijrijdster. Is dit nou zo verkeerd?

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:51

is alleen maar beter, dat is mijn mening! :)

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:37

Pallatin schreef:
als je meebetaalt, vind ik ook dat je zeggenschap moet hebben over wat er met het paard gebeurt..

Ja maar dat heb ik ook. Ik betaal een kwart van het stalgeld elke maand, en de andere kosten betaalt zij allemaal. Verder heb ik mede zeggenschap over wat er met het paard gedaan wordt en voor dat geld mag ik ook ontzettend veel met hem. Ik vind het zo een goede regeling.
Natuurlijk heeft zij het laatste woord over wat er met hem gebeurd, maar ze vind mijn mening ook belangrijk.

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:42

Heb je al eens aan je collega gevraagd waarom hij dat vind? Misschien heeft hij slechte ervaringen met bijrijders of kent hij mensen die om de genoemde redenen een bijrijder hadden. Vaak steekt er meer achter zo'n heftige reactie dan men denkt.

Ik ben zelf bijrijder geweest en heb dat altijd erg prettig gevonden. Nu ik mijn eigen paard heb kijk ik wel iets anders naar bijrijders: ik zou er zelf best 1 willen in de toekomst (heb nu voldoende tijd), maar zou wel heel kritisch een goed combinatie uitzoeken.

Maar goed, ondanks dat ik de reactie van jouw collega iets wat kort door de nocht vind, kan het natuurlijk zijn dat er inderdaad mensen zijn die om deze reden een bijrijder hebben. ik zou je collega gewoon zeggen dat je je geraakt voelde door die opmerking en dat hij/zij niet iedereen over dezelfde kam moet scheren. Desnoods nodig je hem/haar een keer uit om lang te komen als de bijrijders er zijn, zodat hij/zij het met eigen ogen kan zien.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:28

Ik vind er niets verkeerd aan. Zeker als je paard een groot deel van de dag op stal staat, moet ie toch zijn beweging krijgen. Beter een enthousiaste bijrijder die wíl dan een afgepeigerde eigenaar die móet, toch? Opmerking van je collega vind ik echt belachelijk kort door de bocht.
Vind wel dat je een verantwoordelijkheid hebt naar het paard dat het iemand is waar jullie een klik mee hebben en die op een goede en gezonde manier met het dier omgaat, maar volgens mij zijn de meeste "bijrijder-gebruikende-eigenaren" (sorry voor de term) daar goed mee bezig.
Ik heb zelf het eerste half jaar van mijn eerste paard ook een bijrijdster gehad: ik woonde in de Randstad en heb haar in de wei aan de bosrand gestald - 60 km verderop :o . Dat deed ik voor het welzijn van mijn paard, wilde haar niet in een donkere omgebouwde lage schuur of manege bij mij in de buurt zetten. Eén dag in de week reed een vriendin van de staleigenaar haar toen bij en twee dagen was ze vrij (stond 24/7 op de wei in kudde). Tot volle tevredenheid van iedereen: paard, eigenaar en bijrijdster!
Iedereen is anders, mensen die het wel allemaal kunnen combineren met werk/studie/gezin etc: respect.
Maar mensen die dat niet kunnen opbrengen vanwege gezondheid of teveel druk mogen dan gelijk de geneugten van een paard niet meer? Onzin.
Helemaal eens met Sofried: als je andere mensen gaat zitten veroordelen: niet zeuren, zoek een leven ;)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:34

Ik ben zelf bijrijdster. Ik ben blij dat ik de Haf van een mede bokker mag rijden. Ik heb samen met mijn vriend een aardig groot gezin, dus geld voor een eigen paard is er nu nog niet.
Ik rij Djanna 3 keer in de week (normaal gesproken: nu met de zomervakantie zijn alle kids hier en is het megadruk en heb dus ook weinig tijd). Als "tegenprestatie" voor het rijden hoef ik alleen de stallen maar uit te mesten.
Ik moet zeggen dat dit wel het derde paardje is in een half jaar tijd dat ik "verslijt". De eerste verhuisde naar een zorgboerderij en er mocht daar niet gereden worden. De tweede werd na 2 à 3 maanden alweer verkocht. Nu ben ik dus met de derde bezig :D.
Ik heb één keer in de twee weken les en de rest doe ik gewoon zelf. Nu is die maffe Haf niet helemaal verkeersmak, dus ik rij alleen in de bak.
Het voordeel is wel dat het paardje nu meer beweging krijgt dan voordat ik er was. Dit omdat de eigenares een fulltime baan heeft en chronisch ziek is. Dus als ze de stallen had uitgemest, was ze vaak al te moe om te rijden. Nu doen we het samen en heeft ze ook meer energie om zelf te rijden.
Het is dus een win/win situatie, zoals in de meeste gevallen met een bijrijder/ster.

Toch blijft het wel een droom om ooit zelf een eigen paardje te hebben, maar tot die tijd neem ik genoegen met het bijrijden. Klinkt misschien negatief of ontevreden, maar dan lees je het verkeerd.

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:47

Voor mijn pony heb ik ook meerdere bijrijders gehad (soms wel 3 a 4 tegelijk). Niet iedereen vond dat ik er goed aan deed, maar ik deed het om het welzijn van mijn pony. Je kunt je paardje wanneer je het (tijdelijk) druk hebt of zelf even moeilijk zit, natuurlijk door verkopen en zien hoe ie terecht komt, maar je kunt ook een leuke bijrijder zoeken zodat je zelf erop toe kunt zien dat ie alles krijgt wat ie nodig heeft. Soms is het lastig om echt een goede stalling in de buurt te vinden en dan pleit het juist dat iemand niet kiest voor het eigen gemak, maar voor het welzijn van het paard en er een bijrijdster bij neemt (en 'm dus verder weg zet op de betere stalling) ;) Ik vind dat je verantwoordelijk bent voor het welzijn van je paard, maar of je dit nouh zelf regelt of indirect via iemand anders...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:10

Ik kan het de desbetreffende collega niet meer vragen. Die heeft namelijk ondertussen zijn ontslag gegeven en heeft gisteren zijn laatste dag gedraaid :')

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:21

rainbow8 schreef:
Ik ben zelf bijrijdster. Ik ben blij dat ik de Haf van een mede bokker mag rijden. Ik heb samen met mijn vriend een aardig groot gezin, dus geld voor een eigen paard is er nu nog niet.
Ik rij Djanna 3 keer in de week (normaal gesproken: nu met de zomervakantie zijn alle kids hier en is het megadruk en heb dus ook weinig tijd). Als "tegenprestatie" voor het rijden hoef ik alleen de stallen maar uit te mesten.
Ik moet zeggen dat dit wel het derde paardje is in een half jaar tijd dat ik "verslijt". De eerste verhuisde naar een zorgboerderij en er mocht daar niet gereden worden. De tweede werd na 2 à 3 maanden alweer verkocht. Nu ben ik dus met de derde bezig :D.
Ik heb één keer in de twee weken les en de rest doe ik gewoon zelf. Nu is die maffe Haf niet helemaal verkeersmak, dus ik rij alleen in de bak.
Het voordeel is wel dat het paardje nu meer beweging krijgt dan voordat ik er was. Dit omdat de eigenares een fulltime baan heeft en chronisch ziek is. Dus als ze de stallen had uitgemest, was ze vaak al te moe om te rijden. Nu doen we het samen en heeft ze ook meer energie om zelf te rijden.
Het is dus een win/win situatie, zoals in de meeste gevallen met een bijrijder/ster.

Toch blijft het wel een droom om ooit zelf een eigen paardje te hebben, maar tot die tijd neem ik genoegen met het bijrijden. Klinkt misschien negatief of ontevreden, maar dan lees je het verkeerd.

Rainbow is mijn bijrijster voor m'n haffie, ik ben erg blij met dr en djanna krijgt op deze manier extra beweging en aandacht dus dat is voor iedereen prettig natuurlijk.

Naast Djanna heb ik ook een ouder paard die met pensioen is en af en toe nog recreatief bereden wordt, het is voor mij onmogelijk om hun allebei op 1 dag te rijden mede door mijn werk en niet al te beste conditie.
Daar kun je het zijne van denken, ik ben van mening dat ik het beste met mn paarden voor heb, de Haflinger is er in eerste instantie bijgekomen als gezeldschap voor mijn oudere paardje omdat hij na de dood van mijn oude welsh behoorlijk aan het vereenzamen was, hij miste duidelijk een maatje.
Ik heb weloverwogen een pony gekocht waarvan ik wist dat ze niet treurig zou zijn als ze een dagje stilstaat en meer aan de aandacht van soortgenoten hecht dan het contact met mensen.

Als jezelf zeeenen van tijd en energie hebt om je paard iedere dag te rijden en te verzorgen (dit laatste doe ik overgens wel iedere dag) dan is dat natuurlijk super fijn en zo ging dat bij mij ook jarenlang totdat de reuma op ging spelen en mijn huidige baan van ruim 40 uur per week al amper vol te houden is, daarnaast heb ik een hypotheek en heeft mijn andere paard dure medicatie en behandelingen nodig dus ik kan niet minder gaan werken, financieel dan. (daarnaast heeft mijn moeder 5 oudere ponys die zelf gefokt heeft, zij kan door haar ziekte geen schoonmaakwerkzaamheden doen dus dat doe ik erbij)
Ik werk voor een groot deel om mijn paarden het beste te kunnen geven, ik kom iedere dag de boel schoonmaken/ verzorgen en als ik nog puf over heb rijd ik ze, meestal 3 keer per week soms 4 keer.
Ik voelde me in de periode dat ik geen bijrijdster had soms schuldig tegenover mijn haffie, ze is 9 jr en kan best vaker dan 3/4 keer per week gereden worden, daarom ben ik zo blij met onze bijrijdster.

Als mijn oudere paardje er niet meer is gaat mijn haf naar een pensionstalling, in principe heb ik dan geen bijrijdster meer nodig omdat ik hoogstens 1 stal hoef uit te mestten of misschien wel helemaal niks hoef te doen wbt schoonmaakwerkzaamheden dan heb ik iedere avond tijd/energie om te rijden, maar als Rainbow tegen die tijd graag mee wilt verhuizen naar de andere stalling is dat geen probleem, we hebben het gezellig en kunnen van elkaar leren dat zou ik eigenlijk niet willen missen, het is gewoon erg leuk om samen lekker te keuvelen bij de paarden en onze ideeen los te laten over de training zo komen we meestal tot een goed resultaat.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:30

rainbow8 schreef:
Het voordeel is wel dat het paardje nu meer beweging krijgt dan voordat ik er was.

inderdaad!
ik ben veel vooruit gegaan door Gino, maar hij ook door mij :D
niet opschepperig bedoeld, maar toen ik een tijd terug les had, kwam er iemand naar me toe en die zei dat het te lang geleden was dat ie zo had gelopen. Ongeveer elke spier in zijn lijf was toen in gebruik.
Het paard heeft een stuk betere conditie dan eerst en omdat er nu vaker met sommige dingen geoefend wordt omdat ik er nu ben en de eigenaresse ook nog, kan ie die dingen ook nog eens beter :)
toch alleen positief.
En als ik mag kiezen tussen minstens 21 dagen van de maand een paard waarmee ik kan doen wat ik leuk vindt, of voor dezelfde prijs 4x per maand op de manege rijden dan kies ik toch echt voor het eerste :P

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:37

In jouw geval heb ik er juist respect voor dat je bijrijders hebt. Je kúnt er zelf niet meer op, maar je doet er verder nog wel alles aan.

Liever een bijrijder, dan dat hij niets te doen heeft! :j

Bloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:15

Ik ben het eens met jordy_
Je zorgt er wel voor dat ze alle liefde en aandacht krijgt en dat ze niets te kort komt op de dagen dat jij niet kunt doormiddel van een bijrijdster.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:56

Ik heb respect voor mensen die het aandurven een bijrijden te ''nemen''.
Ik zou er niet zo snel aan beginnen, omdat ik 1 erg eenkennig en moeilijk paard heb en 1 die ik nu aan het inrijden ben, maar ik ben er zeker niet op tegen.