Handige ruiters/amazone's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 22:07

Urielle schreef:
aerdenhout1 schreef:
Wat betreft het betalen...tot het paard zo ver is dat er zonder problemen op kan worden gereden vraag ik er natuurlijk geen geld voor!

Maar waarom zouden de ruiters die makkelijk met paarden wegrijden gaan betalen, als ze overal gratis paarden aangeboden krijgen en vaak nog betaald worden voor hun diensten ook? Niet rottig bedoeld, maar wat zou je zelf doen, dan pak je toch ook eerder een ander paard aan?
Als je al betaalt, dan zal het toch voor een goed leerpaard zijn, of eventueel misschien nog voor een jong talent waarmee je je in the picture kunt rijden?

Maar dat is dus juist mijn vraag...waar zijn die talentjes dan? Kunnen ze helpen een paard verder te rijden dan zal ik ook denk ik geen kosten vragen....maar de eerste moet nog binnenkomen.
Ja ik heb ze wel...maar die hebben hier op stal al een eigen paard staan ( meestal eerst een paard van mij in 1/2 pension gehad) of rijden al een paard van mij in de wedstrijden.
En nogmaals...klikt het met een paard dan zijn de optie's voor meer ook mogenlijk.En 110 euro voor een paard dat je bijna als een eigen kan beschouwen, lijkt mij toch niet zo heel duur? Een lease paard is b.v vele malen duurder?
Hier in onze regio vragen de meest manege's vele..VELE malen meer voor een 1/2 pension paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:10

[quote="aerdenhout1Je hebt duidelijk niet het hele topic doorgelezen anders had je geweten dat er niets word betaald voor er normaal op kan worden gereden! Dus het longeren ( wat de meeste ook nog geleerd moet worden) kost natuurlijk niets en ook de daar op volgende eerste rijlessen niet! En je zegt zelf dat ook jij in het begin de helft zelfs! van de stallingkosten hebt betaald. Troy is trouwens geen 18 maar 8 jaar! De haf is ouder, maar geen 18 denk nu zo'n 11.
Wat betreft de vrijheid van de bijrijders ( ik weet dat er een paar zijn die een rijke fantasie hebben zullen we maar zeggen en anders beweren) is groot...MITS ik zeker weet dat het goed gaat! En nogmaals, mijn paarden staan nr 1 niet mijn bijrijders.[/quote]

En daar heb je groot gelijk in. En daar heb je vaak de grens waar het verkeerd gaat. Ik rijd paarden voor derden, soms breng ik ze uit soms niet. Morgen worden ze verkocht andere heb je voor een tijd. Daar moet je als 'ruiter' nuchter in zijn. Mijn paarden daar beslis ik over, maar iemands anders zijn paarden zullen met evenveel aandacht en correctheid behandelt worden, maar daar heb ik niet het laatste woord.

Een meisje op die stal begon veel te eisen, zelf streken en grote bek te krijgen. Als een bepaalde concours niet door kon gaan, begon ze heel haar trukkendoos boven te halen. Ze had haar manier en niemand mocht er iets van zeggen, duhh het waren niet haar paarden.

Nee uit die ervaring en mijn ervaringen is het gewoon moeilijk vinden, om iemand die het hele pakket voor zich neemt. Dat begint en eindigt in de stal. Helaas is het vinden van ruiters ansich niet moeilijk, wel iemand vinden met verantwoordelijkheidsgevoel, waar je op kan rekenen en die gewoon het zelfde doel nastreven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:16

ik heb eigen paarden aan huis en rijd ook wel paarden van anderen, maar ik betaal dus niet meer voor het rijden, omdat ik genoeg kosten heb aan mijn eigen dieren.

Hier is het ook lastig om een goede handige ruiter te vinden, die niet gelijk ook naast zijn of haar schoenen loopt en te eigenwijs is om rekening te houden met wat je belangrijk vind.
De tiener meiden die mijn pony hebben verzorgd haakten bijna allemaal ook vrij snel af. Vriendjes, andere sporten, vakanties, kermis, slecht weer, alles is een reden om af te zeggen en over te slaan... Dan kan iemand talentvol lijken, maar als de inzet en wil om te leren er niet meer is... Dan houdt het op.
Nu een meisje die het rijden niet het belangrijkste vind, die weer opstapt als ze er af valt, alleen heeft ze van dressuur rijden geen kaas gegeten en ook niet de inzet/wens/wil om het echt te leren. Dus het is alleen recreatief wat rondjes rijden in de bak en proberen de pony te sturen waar zij heen wil in plaats van waar de pony heen wil. Aan de ene kan zonde, want hij is netjes doorgereden, kan fijn nagevelijk lopen en de oefeningen t/m L2 niveau, maar aan de andere kant is hij 18 en grotendeels met pensioen.
Maar zij helpt dus wel hard mee hier bij de paarden en komt ook met slecht weer om te helpen de paarden te verzorgen. Dat is meer inzet dan ik de laatste jaren mee heb gemaakt...

Nu nog iemand vinden met zowel die inzet met de verzorging als het talent en de handigheid voor het rijden...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:29

Ja, ik betaalde de helft van de stallingskosten. Zoveel meer dan 110 euro was dat niet, en daarvoor had ik de eerste 9 maanden een paard volledig tot mijn beschikking. Met goede faciliteiten zoals een binnenbak en ik zat zo in het bos. En het paard was dermate fijn te rijden dat ik binnen 3 maanden kon starten en 7 maanden later M1 met winst was. Later toen de eigenaresse bevallen was reed ze zelf ook zo'n 1-2 keer per week.
De enige paarden op jouw site waar ik op zou passen (ik ben 1,80) zijn Troy, en Image (die volgens de site toch echt 18 is). Natuurlijk kun je vanaf een foto niet zien hoe een paard onder het zadel is maar ik denk niet dat Troy een hele makkelijke bouw heeft qua halsaanzet enzo. Nogmaals niks mis mee, maar niet iets waar een talentvolle ruiter snel voor zal kiezen als hij/zij ook nog moet betalen zodra ze volledig kan rijden en ze kan kiezen. Waarschijnlijk zou ik destijds ook niet eens goed genoeg zijn geweest, want een wat lastiger paard kreeg ik toen echt niet 1-2-3 netjes nagefelijk. Met longeren heb ik ook amper ervaring, mijn paard 'longeer' ik alleen ter afwisseling in de winter als het rotweer is en dan springt hij los over wat cavaletti's of loopt hij balkjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:43

aerdenhout1 schreef:
En nogmaals...klikt het met een paard dan zijn de optie's voor meer ook mogenlijk.En 110 euro voor een paard dat je bijna als een eigen kan beschouwen, lijkt mij toch niet zo heel duur? Een lease paard is b.v vele malen duurder?
Hier in onze regio vragen de meest manege's vele..VELE malen meer voor een 1/2 pension paard.

Persoonlijk reageerde ik, toen ik op zoek was, niet eens op advertenties waar kosten gevraagd worden dus ik denk dat het ook een afschrikeffect heeft, eigenlijk informeer ik dan niet eens meer verder of gratis ook goed is. :o

Er zijn stallen te over van hobbyfokkers ed waar ze maar al te blij zijn dat je de jonge aanfok rijdt, kun je ook mee doen en laten wat je wilt (springen, buitenrijden, wedstrijden, lessen...), dus ik denk niet dat je voor het kaliber ruiters wat je zoekt, moet vergelijken met de tarieven van maneges en leaseconstructies, want daar zitten de ruiters die jij zoekt niet. Die hebben vermoedelijk al in geen jaren een manege meer van binnen gezien (behalve op wedstrijd oid :+ )

T3mptati0n

Re: Handige ruiters/amazone's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:55

Ik ken ook nog niet veel, maar weet wel hoe je een paard eerlijk moet behandelen. Wil graag leren en wou dat er zoiets hier in de buurt was

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:02

Ik krijg ook steeds meer de indruk dat je je eisen bij moet gaan stellen. Want idd, jouw paarden zijn dusdanige paarden waar je flink ervaring voor moet hebben, je moet dus echt kunnen trainen en niet alleen maar meehobbelen, maar tegelijkertijd ben je als je paarden echt kan trainen meer echt doorrijder/trainster dan bijrijder. En voor de categorie doorrijder/trainster vind ik dat je betaald voor mag worden, ipv te betalen. De bijrijders zijn dan zegmaar degenen waarvan ik het nog wel kan begrijpen dat ze jou betalen, maar die zijn weer niet goed genoeg voor je paarden. Volg je me nog?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:16

Ik zou nooit betalen om op een paard te rijden, of het moet zo'n ongelovelijk goed leerpaard zijn.
110€ vind ik een hoop geld, zeker als er beperkingen zijn. Troy van je website vindt ik wel een leuke pony.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:03

Een bijrijder hoeft voor mij niet te betalen.
Ik wil graag iemand hebben, dus het zou mij eerder geld moeten kosten dan andersom.

Het zou anders zijn naar mijn idee als ze staan te springen om te komen rijden omdat je een gweldig leerpaard in de aanbieding hebt.

Eefje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:16

Lastig allemaal.

Ik rijd paarden voor anderen. Heb 2 jaar in de paarden gewerkt, nu niet meer. Nu is het een bijbaan. Rijd paarden voor andere in de avonduren en de weekenden. Heb het druk, en over een week word het paard verkocht die ik nu het meeste rijd. Dus dan heb ik weer een gaatje over. En moet zeggen dat ik al wel weer opzoek ben naar een ander paard om te rijden, maar dat ik ook niet makkelijk. Ik doe het omdat ik het leuk vind en voor een extra centje. Het is niet veel, maar er zijn ook niet veel mensen die er geld voor uitgeven!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 20:05

vorame schreef:
Ik wil graag iemand hebben, dus het zou mij eerder geld moeten kosten dan andersom.

Het zou anders zijn naar mijn idee als ze staan te springen om te komen rijden omdat je een gweldig leerpaard in de aanbieding hebt.

Maar jij laat, dus willekeurig wie dan ook,op je paard om te rijden?
Sorrie, maar ik stel mijn eisen! Als ik elke keer weer moet gaan kijken of mijn paard niet wordt verkracht ( sorrie maar soms is dat echt zo!) dan staan ze maar lekker stil op het land en geven ze elkaar maar beweging. Worden ze ook niet slechter van.
Ik denk inderdaad dat ik veels te veel verwacht van een goede ruiter en het vw nw rijden moet vergeten???

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:38

Ik heb vroeger wel betaald voor een pony, nou ja mijn ouders dan. Ik kon de pony dan ook als mijn eigen beschouwen en mocht er verder alles mee doen. De pony werdt wel eens gebruikt in de lessen voor een ponyclub, maar dat was nooit meer dan 1 uur in de week. Dat was voor ons toen ideaal, maar ik zou het nu niet weer willen. Te meer omdat ik zelf 1 heb, en omdat ik genoeg keus heb mocht ik wel voor anderen willen rijden. En dan kost het me helemaal niks.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:43

aerdenhout1 schreef:
vorame schreef:

Maar jij laat, dus willekeurig wie dan ook,op je paard om te rijden?
Sorrie, maar ik stel mijn eisen! Als ik elke keer weer moet gaan kijken of mijn paard niet wordt verkracht ( sorrie maar soms is dat echt zo!) dan staan ze maar lekker stil op het land en geven ze elkaar maar beweging. Worden ze ook niet slechter van.
Ik denk inderdaad dat ik veels te veel verwacht van een goede ruiter en het vw nw rijden moet vergeten???

Ik begrijp even niet wat elk willekeurig iemand op je paard te maken heeft met laten betalen?
Gaan ze ineens beter rijden als ze betalen?

Als iemand fijn rijd dan ben ik super blij.
Waarom zou ik daar geld voor moeten krijgen?

Als iemand slecht rijd dan mag die gewoon niet rijden.
Ook niet al betalen ze 1000 euro :)

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:54

@ Aerdenhout.. heb je topic een beetje door gelezen en snap je probleem.. In eerste instantie zeg ik jammer dat je zover weg woont.. Ten tweede zou ik zeggen wil je met alle liefde helpen maar financieel kan ik het niet ophoesten.. Dus ook ik zou dan dus ook niet op zo'n advertentie reageren omdat het financieel niet haalbaar is. Denk dat ook veel mensen tegenwoordig zo zitten. Heb een dochtertje van nu 11 en heb van een aantal mensen gehoord dat ze met de juiste begeleiding het ver kan schoppen.. maar ook voor haar zit het er niet in omdat het financieel niet haalbaar is om te batalen om een pony van een ander te rijden.. Wel eens op die manier na gedacht?

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:06

Ik denk dat dit best te vinden is.

Ik heb een tijd op een africhtingsstal gewerkt en train er nu ook een aantal voor klanten.
Het grootste punt is mn leeftijd, maar als ik ze mag trainen word ik eigenlijk altijd door hen aanbevolen door hen naar anderen. Maar veel mensen geven mij geen kans vanwege mijn leeftijd.

Ik zie alleen wel erg veel meisjes die denken het zo even te doen, en er verder niet over nadenken dat ze het paard hen ABC meegeven en dat ze het paard daar echt mee kunnen verknallen. En dat vind ik echt heel jammer.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:30

Ja Jordy_, ik snap dat jouw probleem je leeftijd is (hoewel het dat niet zou moeten zijn), ik zie dat je 16 bent. Het is voor ons 'aan de andere kant' zo moeilijk om een serieuze bijrijder te vinden, dat ik die altijd maar in 20+ uitdruk, hoewel ik zelf ook een bloedserieuze 15-jarige bijrijder was indertijd... Het is gewoon zo lastig om te vinden wat je zoekt voor je paard, verantwoordelijkheidsgevoel, ook zien om je heen wat er voor klusjes te doen zijn, behalve paard poetsen, stal doen en rijden. Jij zal het echt van mondtotmond moeten hebben, daarnaast is dat ook weer de mooiste manier (naar beide kanten meer informatie over hoe iemand is en wat die zoekt).

shannen6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:15

Hier iemand die een paard van een ander rijdt.

Ik had al een hele tijd (1 à 2 jaar) op alleen mijn eigen pony gereden, toen ik toevallig bij de mensen kwam waar ik nu ook met mijn pony sta.
Ik begon te groot voor mijn eigen pony te worden,
dus zocht eigelijk wel een paard/pony waar ik op mocht rijden zodat ik weer meer kon leren.
In het begin ging het natuurlijk niet meteen goed, het was onwijs wennen.
Maar die mensen hebben mij toch heel vrij gelaten en stonden me niet de hele tijd op de vingers te kijken.
Die 2 pony's hebben inmiddels een veulen dus ik rijd nu al een tijdje op een ander paard.
Paard is nog niet zo lang onder het zadel en ik heb ook privéles met hem en het gaat nu onwijs goed en ik denk dat ik hem ook echt wel kan 'verbeteren'.
Maar wat ik bedoel is dat ik nooit had gedurfd echt te rijden als ze me constant op de vingers keken,
want het is toch het paard van een ander en dan doe je echt extreem voorzichtig in het begin.

Dus ik denk dat je als je iemand heb gevonden, het ook een tijdje wennen is, en je diegene even de tijd moet gunnen.
Vooral bij een jong meisje (ben zelf ook pas 13).
Anders zal je idd nooit iemand vinden.
En wat betreft dat geld, ik denk dat jongere meisjes dat gewoon niet kunnen betalen.
En die idd verder zoeken naar een gratis bijrijdpaard/pony óf gewoon op de manege blijven rijden.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:21

aerdenhout1 schreef:
Maar dat is dus juist mijn vraag...waar zijn die talentjes dan? Kunnen ze helpen een paard verder te rijden dan zal ik ook denk ik geen kosten vragen....maar de eerste moet nog binnenkomen.
Ja ik heb ze wel...maar die hebben hier op stal al een eigen paard staan ( meestal eerst een paard van mij in 1/2 pension gehad) of rijden al een paard van mij in de wedstrijden.

Ik denk dat de talentjes of een eigen paard hebben of de zoektocht naar een bijrijdpaard (o.i.d.) hebben opgegeven. Ik ben zelf ook erg lang opzoek geweest naar een bijrijdpaard. Soms moet je er gewoon teveel voor betalen (vb: 100 euro in de maand voor 2x in de week rijden + dan nog de lessen) dat is voor de jongere talentjes niet te betalen.

Ik geef je gelijk, 110 euro voor een haast eigen (lease)paard is inderdaad niet veel! Jammer dat je dit topic niet een half jaartje eerder heb geopend ;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:23

shannen6 schreef:
Hier iemand die een paard van een ander rijdt.

Ik had al een hele tijd (1 à 2 jaar) op alleen mijn eigen pony gereden, toen ik toevallig bij de mensen kwam waar ik nu ook met mijn pony sta.
Ik begon te groot voor mijn eigen pony te worden,
dus zocht eigelijk wel een paard/pony waar ik op mocht rijden zodat ik weer meer kon leren.
In het begin ging het natuurlijk niet meteen goed, het was onwijs wennen.
Maar die mensen hebben mij toch heel vrij gelaten en stonden me niet de hele tijd op de vingers te kijken.
Die 2 pony's hebben inmiddels een veulen dus ik rijd nu al een tijdje op een ander paard.
Paard is nog niet zo lang onder het zadel en ik heb ook privéles met hem en het gaat nu onwijs goed en ik denk dat ik hem ook echt wel kan 'verbeteren'.
Maar wat ik bedoel is dat ik nooit had gedurfd echt te rijden als ze me constant op de vingers keken,
want het is toch het paard van een ander en dan doe je echt extreem voorzichtig in het begin.

Dus ik denk dat je als je iemand heb gevonden, het ook een tijdje wennen is, en je diegene even de tijd moet gunnen.
Vooral bij een jong meisje (ben zelf ook pas 13).
Anders zal je idd nooit iemand vinden.
En wat betreft dat geld, ik denk dat jongere meisjes dat gewoon niet kunnen betalen.
En die idd verder zoeken naar een gratis bijrijdpaard/pony óf gewoon op de manege blijven rijden.

In het begin heb ik dat 'voorzichtiger rijden' ook. Je moet het paard nog leren kennen en het is nog niet allemaal eigen.

enjoy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:23

snap je helemaal er lopen te veel wanna be's rond die denken als ze een rondje leuk kunnen rijden dat ze er verstand van hebben. pfffff

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:26

Ik zit er niets mee in als ze voorzichtig rijden, wel als ze geen gevoel hebben. En daar short het em gewoon in de zoektocht.
Iemand laten rondrijden, dat is geen probleem. Maar iemand vinden die en goed kan rijden, en geen kapsones heeft en bereid is om jouw stramien als eigenaar aan te nemen is gewoon heel moeilijk te vinden.

shannen6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:36

bulck schreef:
Ik zit er niets mee in als ze voorzichtig rijden, wel als ze geen gevoel hebben. En daar short het em gewoon in de zoektocht.
Iemand laten rondrijden, dat is geen probleem. Maar iemand vinden die en goed kan rijden, en geen kapsones heeft en bereid is om jouw stramien als eigenaar aan te nemen is gewoon heel moeilijk te vinden.

Maar dat goed rijden dat komt wrs pas als je een beetje aan het paard gewend ben,
en je meer durft te rijden.
En wat ik uit de posts van de ts opmaak is dat ze iemand de kans niet geeft om aan het paard te wennen,
en even een aantal x alleen te rijden, want dán zal je denk ik pas zien wat iemand echt kan.

Al moet je iemand natuurlijk niet alleen laten als je al na 1x zie dat het totaal geen gevoel heeft,
en absoluut niet kan rijden..

maar ik kan me niet voorstellen dat dat tot nu toe bij allemaal is gebeurd ;)

*sorry als ik er naast zit, maar dit is wat ik opmaak uit de posts van de ts :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:14

Mijn ervaring is dat je toch echt gewoon bij fnrs proeven rond moet gaan kijken, en bij lessen. Schijt aan die manege eigenaren hebben, vind het nogal een flauw "smoes".
Er rijden genoeg kinderen rond die op de manege een redelijke basis mee hebben gekregen.
Steek er even wat tijd in, neem desnoods een instructeur in de arm, en dan zullen er echt wel talentjes tussen zitten.
En als je eenmaal 1 zo'n meid of jongen hebt, die echt wil, kan die nog wat andere jonge ruiters op sleeptouw nemen. ;)

Iedereen roept maar dat er tegenwoordig geen ruiters meer opgeleid worden, nou mischien omdat iedereen zich er kennelijk te goed voor voelt? Hier gelukkig niet, dus ik blijf fijn leren. Laatst lukte het weer niet zo, nou dan gaat vandaag de eigenaar even mee, ik vertel het probleem, zij banketstaaf me er weer even doorheen, en ik ben weer op pad. :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:04

Manege niveau en jonge sportpaarden niveau ligt te ver uit elkaar.
Niet omdat mensen verwaand zijn die dat denken, maar op dat het simpelweg zo is.
Deze ruiters kunnen zeker een leuk bijrijdpaard vinden dat wat ouder is of een rustig karakter heeft van zichzelf.
Maar verreden paarden of sportpaarden is dan echt nog te hoog gegrepen op dat moment.
Daar moeten nog wat tussenstapjes tussen zitten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:10

Met goede begeleiding en een beetje aanleg is er veel mogelijk hoor. En zeker als de TS perse mensen wil die op haar manier rijden, dan zou ik gaan voor iemand met wat minder ervaring en wat meer begeleiding. Dan kan je ze nog kneden ;-)

En daarnaast denk ik nog steeds dat de paarden op de site van stal aerdenhout hele leuke paarden zijn, maar geen jonge sportpaarden te noemen. Zoals ik ze zie zijn ze juist net een stapje ingewikkelder dan het gemiddelde manegepaard, en kan die stap dus mooi gemaakt worden.

Als je iemand vind die daar zoveel geld voor wil betalen, denk ik dat het een mooie mogelijkheid is voor zo'n ruiter. (en betalen moet in de omgeving van aerdenhout toch niet zo'n probleem zijn...)