Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:35

Ik gebruik hem als mn paard niet direct reageert op mn hulpen.
Bijvoorbeeld als ze niet op been reageerd, of door mn been heen loopt.
Ook om haar soms bij de les te houden, want ze wil nog wel eens afgeleid zijn :P

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:12

Ik gebruikt mijn zweep om de achterhand erbij te zetten, zo als met wijken en travers, gewoon even een beetje extra bijsturen. Als ze voorwaarst moet meestal niet. Wel als ze bijvoorbeeld ergens niet langs wil dan krijgt ze wel even een tik op der kont, ja. :P

S5brosens

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:33

niet, kan het beter aan de kant laten liggen

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:34

Als het al nodig is voor mij om een zweepje erbij te pakken,
is dat meestal om te corrigeren.
[denk aan: zichzelf sterk maken om een hoek af te snijden om mij uit te proberen, met een ruk naar de AC lijn afwenden]

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:13

ik gebruik hem alleen als ze niet goed oplet of niet reageert, ik hoef haar echt alleen aan te raken op dr kont en dat is al genoeg
ik heb haar nooit hoeven slaan ofzo, en dat wil ik ook niet

magicsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:15

ik gebruik mijn zweep als mijn paard niet voorwaarts wil voor de kuit. En verder om de dazen onder haar buik vandaan te halen tijdens buitenrit haha mischien niet waar hij voor gemaakt is maar wel heeeeel handig

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:17

Als hij iets doet wat écht niet kan (zomaar omdraaien bijv, maar dan sla ik nog niet echt hard) of om hem eventjes bij te tikken, als hij niet helemaal goed op mijn been reageert.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:05

Ik gebruik mijn zweep, om mijn paardje te activeren vanaf de achterkant en om hem te straffen als hij bokt of vervelend is.
Ik rijd op een manege ;)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:23

Ik gebruik m'n zweep voor de Spaanse Pas :D
Verder bij werken aan de hand als verlengde van m'n arm. En bij vrijheidsdressuur als aanwijsstokje.
Met rijden gebruik ik geen zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:30

ik gebruik mijn zweep als mijn paard niet reageert op mijn been. dan is het touwtje van de zweep op de kont leggen al genoeg om hem weer bij de les te houden. en als hij door bij binnenbeen valt of over de buitenschouder wegloopt. en met wijken achter bijtikken.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:09

Lees niet zo veel mensen die een zweep gebruiken om straf bijv. als het paard ergens niet langs wil. Dan vraag ik me af hoe los je het dan op? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:59

been en stem

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:45

ja, maar als been niet werkt? bij veel paarden kan je schoppen tot dat je een ons weegt, maar ze gaan niet vooruit. dan gebruik ik de zweep ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:13

dan krijgt hij een tikje ja. maar ik ga dan niet slaan.

itsjessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:51

Ik gebruik hem eigenlijk nooit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:51

Voor de muggen vooral :+
Soms als ze loopt te klieren een tikje.

@ Tamor07: Ligt er eigenlijk aan in welke situatie precies, heb op dit moment een paard onder mijn kont die wil me wel eens uittesten met buitenritjes enzovoorts. Staat er plots iets engs in de tuin waar ze al tig keer langs is gekomen. Meestal werkt mijn stem dan wel, maar als ze echt niet wil dan geef ik wel eens een tikje. Maar ik ga niet slaan. :n

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:54

A_lette schreef:
Voor de muggen vooral :+
Soms als ze loopt te klieren een tikje.

@ Tamor07: Ligt er eigenlijk aan in welke situatie precies, heb op dit moment een paard onder mijn kont die wil me wel eens uittesten met buitenritjes enzovoorts. Staat er plots iets engs in de tuin waar ze al tig keer langs is gekomen. Meestal werkt mijn stem dan wel, maar als ze echt niet wil dan geef ik wel eens een tikje. Maar ik ga niet slaan. :n

Nee dat doe ik ook niet. Ik mep er niet op los, maar als ze zich aanstelt mag ze best weten dat ze voorwaarts moet vind ik.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:01

Tuurlijk een paard moet je ook wel doorpakken als ze niet wil, maar ik denk niet dat een zweep daar altijd een goede oplossing voor is. Ja een tikje een keer ok, maar ze hoort ook te luisteren door middel van jouw been, stem en zit. Tinka krijg ik opzich overal ook wel langs zonder dat ik een tikje van een zweep nodig heb terwijl ze aan het klieren is :)

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:09

A_lette schreef:
Tuurlijk een paard moet je ook wel doorpakken als ze niet wil, maar ik denk niet dat een zweep daar altijd een goede oplossing voor is. Ja een tikje een keer ok, maar ze hoort ook te luisteren door middel van jouw been, stem en zit. Tinka krijg ik opzich overal ook wel langs zonder dat ik een tikje van een zweep nodig heb terwijl ze aan het klieren is :)

Natuurlijk doe ik ook eerst been. En nu is mijne totaal niet bang aangelegd dus als iets 'eng' is, wat niet vaak voorkomd, doe ik altijd eerst been. Maar als mevrouw dan mooi blijft staan, dan geef ik haar been en een tikje. ;)

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:23

als je een buitenrit maakt en hij wil niet van de blaadjes afblijven
(dan eet ie alsof ie nooit te eten krijgt :+ )
dan is het wel handig om hem van de blaadjes af te houden.
maar om hem sneller te laten lopen hoeft het absoluut niet.
hij gaat al snel genoeg :o
Laatst bijgewerkt door sannnnee op 15-07-09 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:26

de achterhand er beter onder te krijgen en soms om te coriegeren (weet nie hoe je dat schrijft). probeer altijd eerst alleen met been en dan echt als laast de zweep

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:30

Als ze niet direct reageert op mijn beenhulpen hoef ik alleen maar dr kont aan te raken en dan is het klaar.
Of als ze niet oplet met gevolg dat ze stuikelt, dat kan ze ook een klein tikje verwachten. :j

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:31

sannnnee schreef:

'Sla' je dat met je zweepje op dr hoofd ofzo? :') , je kan dan toch ook met je handen duidelijk maken dan ze dr koppie naar beneden moet houden?

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:49

ik heb hem er tegenwoordig alleen maar voor erbij omdat ik ook sporen heb, maar meneer wil niet altijd luisteren naar mijn been en dan krijgt hij wel eens even een tikje.
en alleen als het hoognodig is geef ik hem weleens een harde tik, hij vloog vroeger altijd de baan uit dan dan kreeg hij wel een tik op zn hals/ schouder. maar verder niet eigenlijk, helaas weet hij dat als ik geen zweep heb hij zn schouder eruit kan drukken of het kan vastpakken.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:01

Sidney schreef:
sannnnee schreef:

'Sla' je dat met je zweepje op dr hoofd ofzo? :') , je kan dan toch ook met je handen duidelijk maken dan ze dr koppie naar beneden moet houden?

ja dat kan maar dat heb ik al zovaak geprobeert en telkens maar weer opnieuw die grapjas.
en als je aan het draven bent en hij denkt van dat ziet er lekker uit dan stopt hij en jij gaat door.
dus dan lig je op de grond. :o
en nee niet op z'n hoofd. gewoon op z'n kont.