Zonder zadel, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:33

Kuggur schreef:
Als je slechte balans hebt moet je dat oefenen op een medicin bal, niet op een paardenrug.

Ben ik met je eens, hoor.
Een boomloos zadel wil trouwens ook wel helpen. Ben je heel snel van je slechte balans af. :D

Ik vraag me trouwens af hoe jij het dan vindt dat beginners op paarden gezet worden. Denk jij nou echt dat die hun balans op een bal zo kunnen oefenen, dat ze zo wegrijden? ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:02

Kyr_ schreef:
Waratje schreef:
En waar baseer je die "volgens mij" dan op?

nou, zonder zadel rijden is toch goed voor je houding en zit. of ben ik nou achterlijk

Je laatste opmerking doe ik geen uitspraken over 8-)
Zonder zadel rijden is niet goed voor je houding en zit, het kan je helpen met een stuk balans en een stuk bewustzijn van de beweging van het paard, maar je zit zonder zadel is behoorlijk anders dan met zadel Tot hier het stuk voor de ruiter.
Voor het paard is het niet goed als er zonder (goed passend, uiteraard) zadel wordt gereden, puur vanwege de zeer plaatselijke druk op huid en spieren. Dat veel paarden er geen last van (lijken te) hebben, maakt het nog niet "goed" voor het paard.

Karlijn_xx

Re: Zonder zadel, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:28

Mijn eerste paard is een hele tijd zonder zadel gereden. Mijn zadel lag niet goed, en mijn bijrijdster wou haar blijven rijden, dus heb ik dat toegelaten. Ze heeft er toen zelfs mee gesprongen zonder zadel. Zij heeft echter een relatief slechte balans, en ook al bedoelde ze het niet als oefening, hierdoor dacht zij haar balansprobleem op te losen. Wat ze echter niet in zag was dat ze haar balans niet vond, ze greep zich vast aan het paard. In draf bonkte ze op en neer, waardoor de rug van mijn paard er serieus aan is gegaan. Ze had al een zwakke rug die nog zwakker was geworden door een slecht liggend zadel, maar uiteindelijk is dat flink de mist in gegaan.

Mijn huidige paard wordt slechts gereden met een goed passend zadel, zodra hij ook maar het kleinste pijntje laat merken haal laat ik hem een dag staan en als mijn zadel gerepareerd moet worden krijgt hij een tijdje rust of zorg ik voor een vervangend, goed passend zadel ;)

Nee, zonder zadel is niet voor mij.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:31

Er werd altijd gezegd dat zonder zadel rijden beter was voor je eigen zit en voor het paard. Dan heb je een beter contact met het paard, het paard voelt jou aan.
Geen idee of alles waar is, maar zal best een kern van waarheid inzitten.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:21

Volgensmij is het niet zo slecht.
alleen als je totaal niet goed er op kan blijven zitten en als een gek heen en weer hobbelt, dat lijkt me niet zo fijn voor het paard. :+

Tietie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:33

Ik snap niet helemaal waarom het slecht is?
Mijn verzorgpony vind het juist altijd leuk zonder zadel.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:34

Tietie schreef:

Maar heeft jou verzorgpony een goede rug? Op een sportpaard raad ik het namelijk ten zeerste af omdat als je geen balans hebt, het ritme niet kan vinden en gaat bonken, je dan echt in de problemen komt.

LoVeHoRsEs8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:58

zonder zadel is volgens mij niet slecht hoor, je moet wel goed meebewegen en niet een beetje zitten hobbelen :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:53

Karlijn_xx schreef:
Tietie schreef:

Maar heeft jou verzorgpony een goede rug? Op een sportpaard raad ik het namelijk ten zeerste af omdat als je geen balans hebt, het ritme niet kan vinden en gaat bonken, je dan echt in de problemen komt.

Wat zou er aan de rug van een sportpaard anders moeten zijn dan aan die van een verzorgpony?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:23

Minder spek en meer spieren? Zitbeenknobbels in de tweede lijn is niet goed voor het paard, bij een goedgereden sportpaard is de tweede lijn juist goed ontwikkelt en zit daar geen spek op om nog wat op te vangen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:29

Waratje schreef:
Minder spek en meer spieren? Zitbeenknobbels in de tweede lijn is niet goed voor het paard, bij een goedgereden sportpaard is de tweede lijn juist goed ontwikkelt en zit daar geen spek op om nog wat op te vangen.

Wie zegt dat een pony niet in een dergelijke sportconditie zou kunnen zijn. Dat was eigelijk waar ik op doelde. Overigens heb ik de pony niet gezien en vergelijk ik dus ook niet met de desbetreffende, het gaat om de essentie.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:31

Ik heb nooit gezegd dat haar verzorgpony geen sportpaard kon zijn. Het enige wat ik vroeg is of haar verzorgpony een goede rug had, en vervolgens zei ik iets algemeens over sportpaarden ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:13

Karlijn_xx schreef:
Ik heb nooit gezegd dat haar verzorgpony geen sportpaard kon zijn. Het enige wat ik vroeg is of haar verzorgpony een goede rug had, en vervolgens zei ik iets algemeens over sportpaarden ;)

Het zal dan wel komen door het gebrek aan context aangaande die opmerking over sportpaarden dat ik je niet begreep. ;)

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:47

Bovendien denk ik niet dat je een Z paard (waar ik over praat als je sportpaard zegt, niveau M/Z) niet kan vergelijken met een verzorgpony >> de mensen die op dat niveau rijden hebben namelijk vrij uitzonderlijk bijrijdsters en doen graag alles zelf.

Daarbij komt dat ik de opmerking hiervoor als een belediging zie?

Xbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:14

ja, zonder zadel is slechter, vooral als je een hole rug hebt helemaal dan stekken er bij je kont bottjes uit die bij zijn vervel zit. wat ik je zeker aanraad (is beter voor je paard en zit lekkerder voor jou+meer grip) zijn deze: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/equi ... yID=428845

Nicole9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:17

zonder zadel is toch niet verkeerd, vroeger reden de indianen ook altijd zonder zadel.
Dit is later pas geintroduceerd.

Voor de ruiter beter voor de houding.
Je wordt als het ware 1.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:02

Nicole9 schreef:
zonder zadel is toch niet verkeerd, vroeger reden de indianen ook altijd zonder zadel.
Indianen rijden pas relatief kort paard. Paarden werden pas na Columbus ingevoerd in Amerika, en daarna duurde het nog een tijd voordat op de prairies de bekende 'ruiterindianen' ontstonden.
In (centraal) Azië en Europa werd al enkele millennia langer gereden, en daar was het zadel ook al zeer lang in gebruik, om de ruiter meer houvast te geven, maar ook om de paarden langer gezond (=bruikbaar) te houden.

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:41

het is voor de zit van de ruiter wel beter maar voor de rug van het paard dat betwijfel ik :S

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:11

als je niet teveel bonkt kan het niet echt kwaad denk ik...
Ik rijd buiten altijd graag zonder zadel, en mijn paard (in het verleden wel rugproblemen gehad) ondervind geen last daarvan, maar een stabiele zit en goed in balans zijn natuurlijk wel belangrijk ;)

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:33

Ik heb een vraagje... Zou zo'n barebackpad eigenlijk wel verschil uitmaken? (= soort dekje met singel)
Het is maar een heel dun laagje en ik denk dat je in principe nog steeds geen goede drukverdeling hebt en je dus nog steeds met je zitbeenknobbels op zijn rugspieren zit te prikken. Net als een boomloos zadel, dat voegt dan eigenlijk toch ook niet veel toe?
Volgens mij is een boomzadel gewoon het beste, als je hem niet teveel op de schouder gooit (wat veel mensen doen) heeft het paard genoeg bewegingsvrijheid en wordt de druk veel beter verdeeld dan met een barebackpad / met boomloos zadel / zonder zadel.
Heb ik gelijk?

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:11

Nicole9 schreef:

Voor de ruiter beter voor de houding.
Je wordt als het ware 1.

Hahahahahah :') Maar zijn onze paarden te vergelijken met die van de indianen? nee.
En wie zegt dat de ruggen van de paarden van de indianen niet allemaal hartstikke slecht waren? Of ben jij het type dat geloofd dat Spirit echt is en dat er echt een paard bestaat die over een kloof kan springen??

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:12

Merel_93 schreef:
Ik heb een vraagje... Zou zo'n barebackpad eigenlijk wel verschil uitmaken? (= soort dekje met singel)
Het is maar een heel dun laagje en ik denk dat je in principe nog steeds geen goede drukverdeling hebt en je dus nog steeds met je zitbeenknobbels op zijn rugspieren zit te prikken. Net als een boomloos zadel, dat voegt dan eigenlijk toch ook niet veel toe?
Volgens mij is een boomzadel gewoon het beste, als je hem niet teveel op de schouder gooit (wat veel mensen doen) heeft het paard genoeg bewegingsvrijheid en wordt de druk veel beter verdeeld dan met een barebackpad / met boomloos zadel / zonder zadel.
Heb ik gelijk?

:j
Ik heb er geen problemen mee als mensen met een barebackpad of boomloos zadel rijden, echt niet, maar imo is een gewoon zadel met een boom (goed passend uiteraard) nog altijd beter dan wat dan ook.

suusje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:41

zonder zadel is niet erg goed voor de rug van je paard als je het een enkele keer doet dan ksan het geen kwaat maar zonder zadel verdeel je je gewicht niet goed

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:43

Ik rijd op mijn tinkie ook vaak zonder zadel, als ik bv een lang, vermoeiende rit gemaakt heb, krijgt ie meestal de volgende dag rust(ig), ff zonder zadel stappen en paar rondjes draven. (zodat de spieren niet verstijven) ik merk dan (ook als het geen rust dag is) dat hij meer rekening met me houd. Hij draaft rustiger als ik verschuif, dan neemt ie gas terug.

zonder zadel lijkt mij niks kwaad doen, eerder een ontspannende, rustige, plezierige ervaring. Voor jezelf is het ook ged voor je houding + wat afwisseling

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:47

suusje_ schreef:
zonder zadel is niet erg goed voor de rug van je paard als je het een enkele keer doet dan ksan het geen kwaat maar zonder zadel verdeel je je gewicht niet goed

Dat is zeker NIET met iedereen zo! :) Ik rijd nu een dikke 2 jaar voorn. zonder zadel en het is van bar slecht naar écht goed gegaan! En naast een goed evenwicht komt er nog veel meer bij kijken, denk bijvoorbeeld aan het meeveren, het 'niet-tegenwerken' en niet klemmen. Beginnende mensen zullen hier zeker moeite mee hebben maar ervaren personen kunnen prima lekker rijden zonder zadel,
een zadel is niet perse een must maar wel vaak een handig middel om de 'bonken' op te vangen.

Het is gewoon een kwestie van goed oefenen en (veel) vallen :+