als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:45

Danielledm schreef:
Wat grappig..toevallig had ik van het weekend een wedstrijd en me paard wilde niet lopen zoals ik wil. Ik word boos en geef eigelijk een beetje me paard ze schuld (wat fout is) Zeg me vader die totaal geen verstand heeft van paarden maar wel iets zei waar die gelijk in heeft.

Een paard is ook maar een dom dier wat doet wat jij vraagt en doe jij het niet goed dan weet hij het ook niet.
(hij zei het niet helemaal zo maar komt er wel op neer en van dom dier niet gelijk boos worden ;) )

In het kader van dit topic had je vader dus beter kunnen zeggen dat niet het paard, maar JIJ degene bent die dom is! :D

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:50

Ik ben het er niet mee eens. Ik deel wel de mening dat de meeste problemen vootkomen uit een fout van de ruiter of eerder misschien wel onwetendheid. Maar soms klikt het gewoon niet met de combinatie, is er geen vertrouwen, of is het paard elders verknipt. Dit kost heel veel geduld en tijd, maar dan is het toch niemands fout?? Ik rij voornamelijk beesten die door anderen niet te rijden zijn, en heel vaak komen ze bij echt wel goede ruiters/amazones vandaan. (voornamelijk jonge of groene paarden) Ik vind de stelling persoonlijk te zwart/wit.

Anoniem

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:56

Ik kan eigenlijk niets anders dan het helemaal eens zijn met de beginpost. Het is helaas wel makkelijk om af en toe je paard de schuld te geven :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:59

Dat is het makkelijkste wat er is.
Ik kan mijn honden ook de schuld geven als ze niet luisteren, ik heb er nu een waar ik goed de handen aan vol heb. Toch is het wel zo dat als ik duidelijk ben waar de grenzen liggen, en geduld met ze heb, het wel goed komt met ze :)
't Is heel makkelijk om de schuld ergens anders neer te leggen, maar je maakt jezelf er machteloos mee, je kunt dan niets veranderen :)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:38

99% bij de ruiter, dat 1%tje is dan gewoon de geflipte paarden die je af en toe eens tegenkomt, maar daarvan is dan weer 99% geflipt gemaakt door mensen in het verleden :P . en het ene %tje daar nog van, tja, die hebben gewoon ne slag van de molen gekregen. Heb er al een paar zo gezien, zonder zwaar verleden, maar gewoon DOOOOOOL!! maar die hadden dan weer andere kwaliteiten bv. goede fokmerries, maar totaal niet te berijden wegens een hersenkronkel :D . och ja, zo zijn er ook genoeg mensen in onze maatschappij....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:07

Ik heb "anders" gestemd.

Weet je.. soms heb je het niet door dat je paard bv vast zit in de rug oid.
Door schade en schande leer je maar als je paard goed is dan leer je samen.. dan kan het paard het nog niet snappen maar dat hoeft dan niet perse een ruiterfout te zijn.

Het wordt een ruiterfout als je niet naar je paard luistert en gewoon doorgaat (of doormept omdat dat kreng het weer niet doet)....

Maar vaak is het ontwetendheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:26

meliciana schreef:
99% bij de ruiter, dat 1%tje is dan gewoon de geflipte paarden die je af en toe eens tegenkomt, maar daarvan is dan weer 99% geflipt gemaakt door mensen in het verleden :P . en het ene %tje daar nog van, tja, die hebben gewoon ne slag van de molen gekregen. Heb er al een paar zo gezien, zonder zwaar verleden, maar gewoon DOOOOOOL!! maar die hadden dan weer andere kwaliteiten bv. goede fokmerries, maar totaal niet te berijden wegens een hersenkronkel :D . och ja, zo zijn er ook genoeg mensen in onze maatschappij....

Ik vind het dan weer niet zo slim om met een geestelijk gestoord paard te fokken eigenlijk :+

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:32

Ik rij een op een geestelijk gestoord paard, heeft een paar maanden geduurd, maar meneer heeft het voor elkaar gekregen dat ik hem enigsinds begrijp. Alles wat niet goed ging lach aan mij hoor, als je er maar voor open staat. toch is ie grappig :+
Het verhaal dat er paarden zijn waaraan het ligt... tsja, ik heb het 1x meegemaakt dat een gestoord paard naar de slager ging en er bleek een tumor in de hersenen zitten, maar hoe veel mensen maken dat daadwerkelijk mee?
Op een wedstrijdterrein lijken 90% van de paarden wel een tumor te hebben ;(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:04

Yamcha schreef:
meliciana schreef:

Ik vind het dan weer niet zo slim om met een geestelijk gestoord paard te fokken eigenlijk :+

Dat vind ik ook, maar ik ken ook iemand die met zo'n merrie fokt (KWPNer). :\

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:05

Mando schreef:
Ik heb "anders" gestemd.

Weet je.. soms heb je het niet door dat je paard bv vast zit in de rug oid.
Door schade en schande leer je maar als je paard goed is dan leer je samen.. dan kan het paard het nog niet snappen maar dat hoeft dan niet perse een ruiterfout te zijn.

Het wordt een ruiterfout als je niet naar je paard luistert en gewoon doorgaat (of doormept omdat dat kreng het weer niet doet)....

Maar vaak is het ontwetendheid...

Onwetendheid is ook een ruiterfout. Vind ik. :j

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:23

Ik ben het hier niet helemaal mee eens, je hebt nou eenmaal ook paarden die niet zo'n meewerkend karakter hebben en het hun ruiter behoorlijk moeilijk kunnen maken, dat is dan niet hun fout maar wel hun verantwoordelijkheid om er verbetering in te brengen. Je maakt pas een fout als je doorrijd terwijl het rijden verslechterd of totaal niet verbeterd.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:44

Twiggy2008 schreef:
Yamcha schreef:
[Ik vind het dan weer niet zo slim om met een geestelijk gestoord paard te fokken eigenlijk :+

Dat vind ik ook, maar ik ken ook iemand die met zo'n merrie fokt (KWPNer). :\

Tja, het rare was eigenlijk, dat al haar veulens fantastisch gemakkelijke paarden waren :P . en zij was een heel goede moeder, eigenlijk een beetje te goed: ze liet niet in haar stal komen als ze een veulen had, en moest gevoederd worden langs bovenaf :D . die man was heel tevreden van haar, en kon er wel mee om, dus waarom niet. en als haar "gekheid" niet over ging op de veulens, ben ik blij eigenlijk voor haar dat ze toch nog iemand gevonden heeft die wel kwaliteiten in haar zag. Zo zie je maar: soms is er enkel de perfect match voor nodig ...

ollyLOVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:21

tja ik vindt wel dat het een ruiterfout is alleen niet dat als je gewoon niet bij het paard past vindt ik het geen ruiterfout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:33

Dan vind ik het ook een ruiterfout, dat moet je als ruiter kunnen inschatten :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:20

Als ruiter biedt je een opening waardoor het paard kan 'klieren' (bewust tussen " gezet!), maar de mate waarin het paard er gebruik van maakt verschilt nogal. Soms kunnen paarden er zo drastisch op reageren dat ik denk: Eej, dat hoeft nu ook weer niet op die manier he!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 16:22

hihihi DAT herken ik :D :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:39

Urielle schreef:
Als ruiter biedt je een opening waardoor het paard kan 'klieren' (bewust tussen " gezet!), maar de mate waarin het paard er gebruik van maakt verschilt nogal. Soms kunnen paarden er zo drastisch op reageren dat ik denk: Eej, dat hoeft nu ook weer niet op die manier he!

Herkenbaar inderdaad :P

Maar weet je wat ik zo grappig vind, ik rijd altijd met de deur wagenwijd open. Dus hij heeft alle kans om wat uit te vreten als hij zou willen, maar hij doet het niet. Natuurlijk heeft ie wel een off day en gaan we met blinde vaart door de bak heen, maar die keren kan ik op 1 hand tellen....

Zet je aan het nadenken....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 16:42

bij sommige is de deur hermetisch afgesloten, bij andere inderdaad wagenwijd open :) :)

ligt maar net aan het paard, en diens gedachten over acceptabel stout :) :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:48

KiWiKo schreef:
bij sommige is de deur hermetisch afgesloten, bij andere inderdaad wagenwijd open :) :)

Dat laatste niet alleen, als je als ruiter duidelijk je grenzen stelt kan die deur ook open. Daarbij denk ik graag, als het paard de kans heeft om te vluchten, hij dit niet zo snel zal doen, je voelt als ruiter dan makkelijker wanneer het paard gespannen wordt. Nu vind ik niet dat je bij de eerste keer gelijk die deur maar moet openzwaaien, maar het is wel iets waar je naartoe moet werken. Al zullen er altijd dieren die er grandioos misbruik van zullen maken, bij zulke paarden werk je naar een kiertje ipv wagenwijdlos.

En van die paarden houd ik niet, dus stap ook niet op :P Lekker makkelijk :+

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:51

Ik ben het volledig met de beginpost eens.

Inderdaad als het niet klikt, is het ook een ruiterfout, zoals Yamcha zegt, dat moet je kunnen aanvoelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 16:53

WinBinChes schreef:
KiWiKo schreef:

Dat laatste niet alleen, als je als ruiter duidelijk je grenzen stelt kan die deur ook open. Daarbij denk ik graag, als het paard de kans heeft om te vluchten, hij dit niet zo snel zal doen, je voelt als ruiter dan makkelijker wanneer het paard gespannen wordt. Nu vind ik niet dat je bij de eerste keer gelijk die deur maar moet openzwaaien, maar het is wel iets waar je naartoe moet werken. Al zullen er altijd dieren die er grandioos misbruik van zullen maken, bij zulke paarden werk je naar een kiertje ipv wagenwijdlos.

En van die paarden houd ik niet, dus stap ook niet op :P Lekker makkelijk :+

hihi absoluut hoor :D :D altijd werken naar een opendeur policy :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:01

Ten eerste: ik heb niet alles gelezen, alleen de eerste en de laatste bladzijde, dus als het al gezegd is, excuus.
ik vind je beginreactie een beetje krom.. Je zegt dat alles aan de ruiter ligt, want voor ieder paard is wel een geschikte ruiter te vinden. Maar voor iedere ruiter zal ook een geschikt paard te vinden zijn (en dus ligt het dan aan het paard? %) ) Ik snap je redenatie niet helemaal...

Verder weet ik niet of het altijd aan de ruiter ligt, vind het een moeilijke en een beetje vreemde stelling. Als jij als ruiter een nieuw paard krijgt, wat niet wil lopen, bijvoorbeeld doordat het mishandelt is of afgestompt, dan ligt het wel aan de ruiter, maar in jullie combinatie ligt het dan aan het paard. Dus dan is het maar hoe je het ziet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 20:34

ja het ligt aan de ruiter om WEL met dit afgestompte paard om te gaan

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:41

hessel schreef:
Ik ben het volledig met de beginpost eens.

Inderdaad als het niet klikt, is het ook een ruiterfout, zoals Yamcha zegt, dat moet je kunnen aanvoelen

dat zou wel moeten,maar veel mensen hebben dit gevoel niet of komen er te laat achter.
niemand doet alles meteen goed,of misschien willen ze niet meteen opgeven.

de stelling dat een paard gebruik maakt van de mogelijkheden die je biedt vind ik wel mooi,maar ieder paard en ruiter zijn zo anders.........dat als een ruiter op het ene paard gaat zitten en die dezelfde 'mogelijkheden' geeft als een ander paard,het toch heel anders kan uitpakken.
de ruiter maakt denk ik ook wel gebruik van de mogelijkheden die het paard biedt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 20:47

precies snoevie......... precies!