heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:38

Cinnepin schreef:
Ik rijd iig niet met sporen en ben dat ook niet van plan! Ik vind t niks om mn paard te moeten prikken!
Ik vind t niet vriendelijk.

Maar het valt mij idd ook op dat steeds mee rmensen t doen! Ik zie zovaak mensne die zelfs geen goede been ligging hebben en het gebruiken. ( met de tenen naar buiten ) en dan zeggen nee ik prik mn paard niet :+ en ze geloven t ook nog!

ik zou t ook nie lekker vinden hoor zo'n punt tussen mn ribben :P

Als ik een spoor tussen mn ribben geprikt krijg, zou ik me toch een bok geven hihi..............
Nee maar effe serieus als je een spoor goed gebruikt zxou die voor het paard als kietelen moeten aanvoelen, als je hem echt erin moet duwen is dat naar mijn idee meer dierenmishandeling.....dat is ook de reden waarom niet meer naar dressuur wedstr ga daar stikt het vd dierenmishandeling, in mijn ogen dan.
Je kunt de ruiters die subtiel met de spoor omgaan op 1 hand tellen van de ...tig combinaties die er rondlopen op zo'n dag...dat er op dit punt niet meer aandacht is tijdens de lessen en traingen die gegeven worden door zogenaamd kundige en ervaringen instructeurs(trices) is mij een raadsel.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:49

Ik rij zonder gaat best zo

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:20

ik heb een jong paard net onder het zadel en rij zonder. ze moet ook gewoon netjes op mijn been reageren, heb dan ook geen sporen nodig bij haar. heb er wel een kort zweepje bij. ben overigens niet tegen sporen, gebruik ze bij andere paarden wel eens.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:31

ik reed op mn pony ook met sporen. dit op advies van mn instructeur. ze bleek met heel scherpe sporen bereden te zijn door haar vorige eigenaar. ik zat op een gegeven ogenblik met paardenspoor 3cm knop én een wieletje. abnormaal voor een grote d-pony. persoonlijk vind ik dat je dan te ver gaat.

diam0nd

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:39

Ik heb wel sporen maar ik gebruik ze op dit moment niet. Dit ga ik misschien in de toekomst wel doen als ik alles rijtechnisch gezien helemaal op orde heb met m'n paardje.

En sowieso doe ik dit pas als ik echt het idee heb dat ik een paard prima zonder zweep of sporen kan rijden, en dat het dan alleen nog maar nodig is om de hulp te verfijnen. En dat op een diervriendelijke manier dan, zomaar met sporen rijden zal ik echt nooit doen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:41

Ik rijd ook zonder sporen.. soms (1x per half jaar zo'n beetje) pak ik eens de spoortjes (10mm knopjes, de kleinste die te vinden waren) van mijn broertje om mijn paard eens goed de hoeken in te duwen.. hij valt veel naar binnen, een goed oefen puntje.. maar eigenlijk rijd ik alleen met zweep. zie het nut niet van spoortjes verder bij mijn paard.
Mijn broertje rijd dus wel met spoortjes, knopjes van 10mm omdat die pony gewoon niet vooruit is te branden (was hij toen we hem net hadden in ieder geval).. en hij is bang voor d zweep, nou ja, je krijgt een ware rodeo met bokken, springen en stijgeren als je hem er een tikje mee geeft op z'n achterste, dus dat werkt ook niet echt. Maar vaak gebruiken mensen spoortjes ook omdat ze dan met hele kleine hulpenkunnen gaan werken en dat er netter uit ziet dan rondvliegende benen en voeten die steeds schoppen.. maar als je paard goed reageerd op een kuitaandruk, vind ik sporen helemaal overbodig!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:51

Ik ken ook genoeg meisjes (vooral rond de 9/12 jaar) die gewoon niet met hun sporen om kunnen gaan. Volgens mij voelen ze zich heel stoer met die dingen om. En als ze dan rijden draaien de hakken ook naar buiten, zodat de spoor in de buik prikt.

Maarja, als je er een goede reden voor hebt, en je ze goed gebruikt, zie ik er geen kwaad in hoor. ;)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:08

Ik zelf rijdt niet met sporen, mijn humpie is net 7 maand onder het zadel dus is niet nodig!
Het lijkt wel een modegril af en toe. Maar mits goed gebruikt en voor het juiste doel vind ik het niet erg.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:22

Ik heb heel even met sporen gereden, zodat ik meer te vertellen had, die gebruikte ik alleen in de lessen. Buiten de lessen reed ik er liever niet mee. Ik heb dit wel eerst goed en veel overlegd met de instructriece.
Maar omdat het weinig effect had, ben ik er mee gestopt en ik vond het niet fijn om er mee te rijden.

En ik ga ze ook niet gebruiken, zeker niet als het niet nodig is.

Het valt mij ook op, dat mensen zonder enige reden naar de spoortjes grijpen. Blijkbaar zegt dat wat over je en dan ben je 'stoer'.

shananr10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:04

ik rijd niet met sporen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:07

binnekort rijd iedereen met stang en trans :P ook als mode plaatje :D

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:25

Ik rijd zonder sporen. Ik ben overigens niet tegen het gebruik van sporen, als het paard ook goed aan de hulpen is zonder sporen. Sporen zijn een hulp-middel, geen middel om je paard beter aan het lopen te krijgen.

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:33

Alleen bij de paarden die ik M train (of hoger) heb ik spoortjes om (dit omdat het verplicht is in de M en Z), maar bij de rest doe ik het zonder.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:41

Ik rij ook niet met sporen. Mijn paard moet reageren op mijn been en niet op de sporen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:32

Lydiaaa schreef:
Ik rijd zonder sporen. Ik ben overigens niet tegen het gebruik van sporen, als het paard ook goed aan de hulpen is zonder sporen. Sporen zijn een hulp-middel, geen middel om je paard beter aan het lopen te krijgen.

mijn gedachte precies

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:54

ik reed een x met sporen op een heeele slome pony,
maar dat vond ik juist erg moeilijk, want soms moet je bij een slome pony wat steviger been geven maar met die sporen durfde ik het alleen zachtjes te doen en daar reageerde mevrouw niet op.. en om nou met die dingen te gaan prikken om het effect te krijgen wil ik ook niet, dus dan moet je maar elke x naar de zweep grijpen ... ik snap dat een pony te rijden moet zijn op kuitdruk maar ze was helaas erg afgestompt... dus ik had de sporen maar afgedaan en gewoon wat duidelijker been gegeven (niet schoppen natuurlijk)

xEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:55

Waarom ik met sporen rijdt, nouja simpel het is verplicht. Ik rijd Z1 en ik heb geen zin dat ze tijdens m'n proef ertegenin komt. Ik heb wel lange sporen maar dat komt omdat ze vrij klein is en ik er toch een stukje onderuit kom en ik een zwanenhals lelijk vind. En als ik haar been geef voor de oefeningen ik haar dan nog even kan opprikken als het nodig is:P

Ik vind het soms wel onzin dat kinderen van 9/10/11 die geeneens wedstrijden rijden sporen dragen. Een zweep kan je gewoon in je hand houden en dan kan je hem niet gebruiken zonder dat je het weet. Ik heb 2 wedstrijden M1 zonder sporen gereden maar ik kreeg opmerkingen van de jury dus daarom heb ik besloten met sporen te rijden.. :+
x

Miichella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:59

Ik rijd ook zonder sporen omdat mijn paard goed genoeg reageert, vind het ook overdreven hoe kleine kinderen die nauwelijks kunnen rijden soms met sporen rijden .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:26

Eva, wat is in vredesnaam 'opprikken' ??

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:53

ik vind het ook onnodig dat je met sporen rijd als je ze niet nodig hebt idd

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:52

Zelf heb ik sporen, die 4 keer per jaar uit het stof worden gehaald.

Veel mensen denken dat sporen zijn voor een slome pony/paard, en dat mensen sporen gebruiken om hun paard vooruit te schoppen. Daarentegen zijn sporen bedoeld om je hulpen te verfijnen, dus voor de hogere dressuur oefeningen, en je prikt niet, maar je raakt aan. Jammer genoeg worden sporen vaak verkeerd gebruikt, en geven ze een verkeerd beeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 02:10

*opprikken* voor de oefening? >;)
Je zou toch zweren dat, als je het enkel doet omdat het verplicht is je net kleine knopsporen zou aan doen ipv lange zodat je er zeker aan kan? :)

Rijd enkel op wedstrijd met sporen, kleine ponyknopspoortjes (net 1.5 cm. Want dat was de verplichtte "lengte" toen.) Heb ze niet nodig. Mijn merrie is genoeg voor het been zonder die dingen en dat was de pony in der tijd ook. Ik snap niet dat het verplicht word vanaf een gegeven moment... Je zou toch denken dat dressuur er net om draait om met zo min mogelijk hulpmiddelen goede oefeningen neer te zetten?

Als je met sporen rijd veranderd "been geven" niet ineens in prikken met je spoor. Ik kan iig perfect beenhulpen geven zonder mijn spoor te gebruiken en heel veel ruiters met me.... :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:28

pharagirlke, ik ben het helemaal eens met je. Hoe verder je komt in je rijden, hoe minder je nodig zou moeten hebben.

cemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:32

ik heb een tijdje op de manege met sporen gereden omdat mijn lerares zei dat het beter zou zijn voor mn beenligging.. omdat ik ze nogal bewoog en met sporen word je daar bewuster van.. het heeft opzich wel geholpen en mn benen liggen nu wel goed..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:11

Ik rij alleen met les met sporen.
Omdat we dan veel zijgangen oefenen, en ze dan voor geen meter reargeert.
Springen, buitenrijden heb ik ze niet om, dat is gewoon ontspanning.