Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Die maakt daar heel snel kom af mee.... Slof vind ik eigenlijk een fijne teugel... Heb er bij Pretty een hoop mee kunnen bereiken. 
pharagirlke schreef:een martingaal verkeerd gebruiken, dan moet je wel een erg grote dombo zijn... Dat is nl heel moeilijk. (ik kan me zelfs niet indekken hoe... Behalve dat je hem te kort kan zetten en dan kan je hem echt niet naar beneden trekken (of ik heb een andere hulpteugel in mijn hoofd).... Het geeft nl geen rechtstreekse verbinding naar het bit zoals een slof wel doet...
thiedeman vind ik dan weer een minder fijne, daar kan je wel dingen fout mee doen.
Maar je mag mij wel eens vertellen wat je met een martingaal fout kan doen... Heb liever dat ze naar een martingaal grijpen dan naar een slof iig.
Geak: waarom reageer je zo vinnig als er in dit topic gewoon een normale, fijne en leerzame discussie aan de gang is?
Wat je er verder mee fout kunt doen? Zet hem een beetje te koort en je hebt een hele fijne hefboomwerking waarmee je nog veel harder kunt sjorren dan met een slof.
(want dat is mijn vraag dus)
wat moet de luie onkundige ruiter nog meer hebben?pharagirlke schreef:'Jij niet, maar Lyonesse wel en op haar was mijn bericht ook bedoelt maar jij reageerde er op dus ik ging er van uit dat jij het met haar eens was
Sul: ja dat had ik door, maar mijn punt is dus dat je dat evengoed, misschien zelfs nog beter met een thiedeman kan. Dus ik snap niet waarom Lyonesse het onderscheid maakt tussen die twee teugels. Mijn merrie zou een goeie zijn voor dat soort ruitersDie maakt daar heel snel kom af mee.... Slof vind ik eigenlijk een fijne teugel... Heb er bij Pretty een hoop mee kunnen bereiken.
Het onderscheid heb ik allang aangegeven. Heb je het gemist? Het staat op de vorige pagina.
Ik heb nergens jou naam genoemd maar als je je aangesproken voelt...
pharagirlke schreef:En met een thiedeman kan dat niet?(want dat is mijn vraag dus)
Thiedeman heeft nl exact hetzelfde doel en als je hem lekker kort zet, hoef je zelfs niet meer te sjorren.wat moet de luie onkundige ruiter nog meer hebben?
En dat te kort zetten en trekken... Tja, bij het juiste paard komt zelfs de echte puller er niet mee weg.
pharagirlke schreef:Wie het schoentje past trekke het aanIk heb nergens jou naam genoemd maar als je je aangesproken voelt...
Staat er ook niet zo heel duidelijk. Mijn merrie is nl nogal correct op dat gebied, als jij het goed doet, dan zij ook, maar ben je niet fair, dan ga je hoe dan ook..Citaat:Een echte puller gaat tot in den treure hangen aan een martingaal, Pharagirlke waarbij de teugels als het ware in een driehoek worden getrokken. Signaleert een niet kundige ruiter dit niet dan heb je binnen drie maanden een paard met een werkelijk prachtige onderhals.
Citaat:Dus als je wel sjort, kan je net hetzelfde als met een martingaal?

Dankje voor de uitleg. Ik heb altijd een martingaal gebruikt voor mijn driftkoppen dus
Heb er overigens nooit problemen mee gehad en zie hem ook niet zo vaak fout gebruikt worden... Misschien daarom dat ik wat verwonderd was van het bericht
De elastiek daarentegen...
Ik begin die teugel echt ontzettend te haten... Hoe meer ik op mijn club rond loop.. Hoe feller ik die teugel haat. "halsverlenger"... Juistem..
(Pret wilde effe bewijzen dat die stiek haar niet ging weerhouden van idioot doen
) En die zat echt niet zo vast want ik was er al tegen dus wilde hem er alleen maar heel los rond. Ik wilde het niet omdat mijn pony er inderdaad ontzettend op ging hangen...
minouesmee schreef:Bij mijn huis om de hoek staat een stal echt allen voor DUURE PAARDEN EN DUURE TROEP. Ze rijden daar allemaal met slof of elastiek. Wat is daar het nut van eigelijk? Ik vind het maar zielig voor die paardjes. Ik vind het verkl*ten van je paard maar dat is mijn mening
Groetjes Esmee