wat is het nut van een slof en elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rijd jij met slof of elastiek

Poll eindigt op

1. Jaah met slof
15 (16%)
2. Jaah met elastiek
2 (2%)
3. Geen van beide
66 (71%)
4. Ik vind het zielig
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 92

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:50

Een echte puller gaat tot in den treure hangen aan een martingaal, Pharagirlke waarbij de teugels als het ware in een driehoek worden getrokken. Signaleert een niet kundige ruiter dit niet dan heb je binnen drie maanden een paard met een werkelijk prachtige onderhals.
Een op de juiste manier aangebrachte thiedeman werkt alleen wanneer ie moet werken, loopt het paard correct dan hangt ie er voor spek en bonen bij.
Ik heb ooit een paard mogen corrigeren die volledig naar de kloten was geholpen met een martingaal en kan je wel zeggen dat ik er vier maanden mee bezig ben geweest.
Verder, voor de slof-haters, mits je met slof een paard tevens goed van achteren naar voren rijdt en je paard niet met de kin op de borst trekt, is dáár niks mis mee, alleen weten hele volksstammen nog niet hoe je met zo'n ding moet omgaan en dan dien je er ook gewoon af te blijven, omdat je anders een paard kweekt wat gewoon de grond inloopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:51

Jij niet, maar Lyonesse wel en op haar was mijn bericht ook bedoelt maar jij reageerde er op dus ik ging er van uit dat jij het met haar eens was :')

Sul: ja dat had ik door, maar mijn punt is dus dat je dat evengoed, misschien zelfs nog beter met een thiedeman kan. Dus ik snap niet waarom Lyonesse het onderscheid maakt tussen die twee teugels. Mijn merrie zou een goeie zijn voor dat soort ruiters :j Die maakt daar heel snel kom af mee.... Slof vind ik eigenlijk een fijne teugel... Heb er bij Pretty een hoop mee kunnen bereiken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:52

ik heb geen hekel aan de slof,helemaal niet,maar hij word zo vaak misbruikt door die 'volksstammen'

ok duidelijk,miscommunicatie!(@pharagirlke)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:52

Kan gebeuren snoevie :D Forums... Het blijft moeilijk :D Maar gezien de bokkers nog geen rel begonnen zijn IRL vindk dat we het goed doen over het algemeen :j

Snoevie

Re: wat is het nut van een slof en elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:53

jup :D
ach als het maar gezellig blijft toch(anders hangen we elkaar gewoon een slofje om)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:55

pharagirlke schreef:
een martingaal verkeerd gebruiken, dan moet je wel een erg grote dombo zijn... Dat is nl heel moeilijk. (ik kan me zelfs niet indekken hoe... Behalve dat je hem te kort kan zetten en dan kan je hem echt niet naar beneden trekken (of ik heb een andere hulpteugel in mijn hoofd).... Het geeft nl geen rechtstreekse verbinding naar het bit zoals een slof wel doet...

thiedeman vind ik dan weer een minder fijne, daar kan je wel dingen fout mee doen.

Maar je mag mij wel eens vertellen wat je met een martingaal fout kan doen... Heb liever dat ze naar een martingaal grijpen dan naar een slof iig.

Geak: waarom reageer je zo vinnig als er in dit topic gewoon een normale, fijne en leerzame discussie aan de gang is?

Een martingaal is bedoeld om te voorkomen dat een paard je met zijn hoofd tijdens het springen van zijn rug mept. Niets meer en niets minder. Bijna iedereen gebruikt hem als noodrem, en dat is al fout, want dan heb je hem al te strak ;) Wat je er verder mee fout kunt doen? Zet hem een beetje te koort en je hebt een hele fijne hefboomwerking waarmee je nog veel harder kunt sjorren dan met een slof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:56

Duidelijke omschrijving, Lyonesse.... plus dat een echte puller die dit ding omkrijgt als dwangmiddel er alleen nog maar sterker van zal worden in de hals.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:56

En met een thiedeman kan dat niet? :) (want dat is mijn vraag dus)
Thiedeman heeft nl exact hetzelfde doel en als je hem lekker kort zet, hoef je zelfs niet meer te sjorren. :) wat moet de luie onkundige ruiter nog meer hebben?

En dat te kort zetten en trekken... Tja, bij het juiste paard komt zelfs de echte puller er niet mee weg.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:58

pharagirlke schreef:
Jij niet, maar Lyonesse wel en op haar was mijn bericht ook bedoelt maar jij reageerde er op dus ik ging er van uit dat jij het met haar eens was :')

Sul: ja dat had ik door, maar mijn punt is dus dat je dat evengoed, misschien zelfs nog beter met een thiedeman kan. Dus ik snap niet waarom Lyonesse het onderscheid maakt tussen die twee teugels. Mijn merrie zou een goeie zijn voor dat soort ruiters :j Die maakt daar heel snel kom af mee.... Slof vind ik eigenlijk een fijne teugel... Heb er bij Pretty een hoop mee kunnen bereiken.
'
Dat soort ruiters? Ik hoop niet dat je mij daarmee bedoeld? >;) Het onderscheid heb ik allang aangegeven. Heb je het gemist? Het staat op de vorige pagina.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:58

Wie het schoentje past trekke het aan :? Ik heb nergens jou naam genoemd maar als je je aangesproken voelt... :=

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:59

pharagirlke schreef:
En met een thiedeman kan dat niet? :) (want dat is mijn vraag dus)
Thiedeman heeft nl exact hetzelfde doel en als je hem lekker kort zet, hoef je zelfs niet meer te sjorren. :) wat moet de luie onkundige ruiter nog meer hebben?

En dat te kort zetten en trekken... Tja, bij het juiste paard komt zelfs de echte puller er niet mee weg.

Enig idee wat een thiedeman doet als je hem alleen strak zet en verder niet sjort? Helemaal niks, want dan gaat het stukje teugel tussen bevestiging en bit bollen. ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:00

pharagirlke schreef:
Wie het schoentje past trekke het aan :? Ik heb nergens jou naam genoemd maar als je je aangesproken voelt... :=

Dus ik snap niet waarom Lyonesse het onderscheid maakt tussen die twee teugels. Mijn merrie zou een goeie zijn voor dat soort ruiters
Dat maakte ik op uit dat stukje, maar als dat niet zo bedoeld was: Geen probleem dan ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:01

je hoeft niet te sjorren om de thiedeman aan te nemen,je pakt dan je teugels gewoon op maat.
als je de teugels loslaat gaat het pas bollen,toch?

*ik heb geen ervaring met de thiedeman trouwens

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:01

Dus als je wel sjort, kan je net hetzelfde als met een martingaal?

(ik heb nog nooit met een thiedeman gereden vandaar de vragen. Het enige wat ik tot nog toe op bokt gezien heb op foto's en filmpjes, is dat ze over de grote lijnen dezelfde werking (alsin hetzelfde effect) hebben.)

En nee, ik verduidelijkte alleen even dat jij het onderscheid maakte en ik dat niet snapte. Het tweede stukje was een reactie op Sul haar stukje over "de echte pullers" :D Staat er ook niet zo heel duidelijk. Mijn merrie is nl nogal correct op dat gebied, als jij het goed doet, dan zij ook, maar ben je niet fair, dan ga je hoe dan ook..
Op dit stukje:
Citaat:
Een echte puller gaat tot in den treure hangen aan een martingaal, Pharagirlke waarbij de teugels als het ware in een driehoek worden getrokken. Signaleert een niet kundige ruiter dit niet dan heb je binnen drie maanden een paard met een werkelijk prachtige onderhals.

was dat van de merrie bedoelt. Jou naam gebruikte ik voor de uitleg over de thiedeman.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:05

Citaat:
Dus als je wel sjort, kan je net hetzelfde als met een martingaal?

Nee, dat kan niet. Je kunt niet meer aan de thiedeman trekken als het stukje thiedeman dat na het bit komt gelijk staat met de teugels. Als je dan doortrekt, heb je hetzelfde effect als wanneer je alleen een teugel in je handen hebt. :)
Edit: bij een martingaal kun je juist wel verder doortrekken en nog gemakkelijker ook, omdat je dan een hefboomwerking krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:07

Aha, ik snap. :) Dankje voor de uitleg. Ik heb altijd een martingaal gebruikt voor mijn driftkoppen dus :') Heb er overigens nooit problemen mee gehad en zie hem ook niet zo vaak fout gebruikt worden... Misschien daarom dat ik wat verwonderd was van het bericht :D De elastiek daarentegen... :\ Ik begin die teugel echt ontzettend te haten... Hoe meer ik op mijn club rond loop.. Hoe feller ik die teugel haat. "halsverlenger"... Juistem..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:08

je moet de teugel niet haten,maar de mensen die hem verkeerd gebruiken.

ik gebruik hem soms,maar heel los afgesteld en dat is net even het hulpje wat ik nodig heb,onder begeleiding trouwens!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:11

Alles wat elastisch is, vind ik in principe geen goede hulpteugel. Veel paarden gaan er door hangen, en veel verlengen doet het inderdaad niet. Maar een voordeel is wel dat je je paard er alleen mee vast kunt zetten als je hem zó strak doet dat hij niet meer meegeeft, en als je dat wilt, is het nog makkelijker om een touw te pakken :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:12

Hm... Vind het een gevaarlijke teugel. Je stelt hem heel snel te kort af... Ik weet dat mijn lesgeefster het een keer rond Pret gehangen heeft en die dacht er klaarblijkelijk het zelfde over als mij... De teugel is nl gesneuveld := (Pret wilde effe bewijzen dat die stiek haar niet ging weerhouden van idioot doen :') ) En die zat echt niet zo vast want ik was er al tegen dus wilde hem er alleen maar heel los rond. Ik wilde het niet omdat mijn pony er inderdaad ontzettend op ging hangen...

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:18

Zicky schreef:
Het enige nut van rijden met een elastiek/slof is het verkl*ten van je paard....

helemaal mee eens! een goed ruiterschap eindigt, waar een hulpteugel begint

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:20

nouja dat geloof ik best,pharagirlke,en mijn instructrice let er ook goed op,en ik ook,dat ze er niet in gaat hangen.
hij hangt ook vooral los,en dan een enkele keer spant hij zich,waarop hij daarna direct weer ontspant omdat ze haar hoofd weer wat lager brengt(niet in de krul getrokken,voor de duidelijkheid)

en je paard verkloten kan je ook heel goed zonder hulpteugels,en het is dankzij de ruiter als ze verkeerd afgesteld staan
mits correct afgesteld verkloot je niks,als je er automatisch vanuit gaat dat een hulpteugel je paard naar de klote helpt,dan heb je zelf ook weinig verstand
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 29-04-09 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:20

Onzin Brendalover, met correct gebruik van hulpteugels verniel je je paard niet. Het is alleen de pest dat er veel mensen zonder enig nivo naar grijpen en dan krijg je de grootste problemen.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:18

Mijn pony loopt af en toe ook met elastiek(2x p.w of ik longeer met pessoa 2x pw). Dit is simpelweg voor zijn spiergebruik. Door zijn leeftijd heeft hij een ingezakte rug waar je eng van word, dus het is belangrijk dat die spieren gewoon spieren blijven zodat zn rug niet nog meer verslechterd! Als ik gewoon ga rijden blijft hij met zn koppie in de lucht lopen, dus dit is af en toe noodzakelijk!

Je verkloot je paard er echt niet mee, t word anders als je niet meer zonder kán! Ik gebruik hem trouwens ook op terugweg van buitenrit, letterlijk voor de veiligheid :)

CEDESENUNITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:35

HET IS HELEMAAL NIET VERKLOTEN VAN JE PAARD!!
WANT IK RIJ DER 1X IN DE WEEEK MEE !!

HET HELP JUIST JE PAARD OP DE GOEDE LIJN TE HOUDEN ALS HIJ NEIT GOED AAN DE TEUGEL LOOP !!

EN DAT HIJ NIET GAAT HANGEN DUS :( :( :( :( :( :( :( :( :(

CEDESENUNITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:38

minouesmee schreef:
Bij mijn huis om de hoek staat een stal echt allen voor DUURE PAARDEN EN DUURE TROEP. Ze rijden daar allemaal met slof of elastiek. Wat is daar het nut van eigelijk? Ik vind het maar zielig voor die paardjes. Ik vind het verkl*ten van je paard maar dat is mijn mening ;)

Groetjes Esmee

HET IS ECHT NIET VERKLOTEN VAN EJ PAARD ESMEE.