Gaat de paardensport wachten tot de dierenbescherming of de man in de straat (via wetgeving) voor hen ingrijpt in dat beeld of de stemmingmakerij?
Bandida schreef:Gaat de paardensport wachten tot de dierenbescherming of de man in de straat (via wetgeving) voor hen ingrijpt in dat beeld of de stemmingmakerij?
Wie zegt dat dat niet al gebeurd? In Paard en sport, hoefslag en in de strengen staan al heel regelmatig artikelen over welzijn. Er wordt echt veel aandacht aan besteed. Gebruik van doping wordt gecontroleerd en afgestraft. Nogmaals: zie de tuchtuitspraken in de paard en sport. En verder: op welke slakken leggen de stemmingmakers zout? Op die onervaren ruiter die wat hangt in een paard zijn mond omdat hij nog niet goed kan zitten? (dan kun je iedereen wel gaan verbieden uberhaupt paard te leren rijden) of de echte excessen (slaan, schoppen, verlies van zelfbeheersing etc)
En nogmaals: waarom alleen die focus op wat er op een concoursterrein gebeurd? Makkelijk scoren; je vindt er altijd wel 1 die discutabel bezig is... Ik zou zeggen: begin eens met die zogenaamde 'paardvriendelijke' beunhazen aan te pakken met hun feel-good verhaal...
Norway_girl schreef:dus ik denk dat we allemaal wen het doel voor ogen hebben om een goed gegymnastiseerd paard te laten zien in de ring, als je goed bezig bent imo. Je hebt altijd uitzonderingen.
Precies. Zelfs als je sport met paarden helemaal af zou schaffen zou je niet kunnen voorkomen dat er erge dingen gebeuren. En dan wordt het NOG moeilijker mensen hier op aan te spreken (straffen via de tuchtcommissie kan bijvoorbeeld alleen als je lid bent an de KNHS. Laatst is iemand zelfs geroyeerd als lid omdat diegene echt wat ergs had gedaan. Die kan dus NERGENS meer aan de start komen op wedstrijden in Nederland)
Bandida schreef:Desondanks, en ook bij combinaties die daar hoge punten voor krijgen, roept het beeld daarvan bij een hoop mensen weerstand op.
Je kunt je ook afvragen wat die mensen WILLEN zien? Door welke bril zij kijken? En hoeveel kennis en ervaring zij hebben... Er is ook een hoop onkunde onder de toeschouwers. Wil niet zeggen dat zij het altijd bij het juiste eind hebben. En heel vaak gaat een oordeel ook gepaard met afgunst en jaloezie.
Bandida schreef:Ook binnen de paardenwereld, zie de 'natural' hype, die i.m.o. gedreven wordt door een afkeer van een steeds grotere groep mensen van het traditionele 'moeten' in alle aspecten (voor paard en ruiter) en de wens een zachtere africhtingsmethode (en leermethode voor de ruiter) te hanteren
Dat vraag ik mij af... Ik denk dat ook een hoop mensen de wedstrijdsport de rug toekeren omdat ze niet om kunnen gaan met de spanning en/of een B-proef al een te grote opgave is voor hun. Ze gewoonweg niet in staat zijn een klein succesje te behalen, en dat demotiveert. Wat is dan mooier je dan ergens op te storten waarvan kennis en kunde/niveau en ervaring veel moeilijker te definieren is? Met mensen om je heen die het zelf eigenlijk ook allemaal niet zo goed weten en er dus ook weinig kritiek is? En dan te gaan roepen: ja, maar ik heb nu echt het licht gezien en zoals ik het nu doe is het veel beter.
Bandida schreef:Het lijkt wel of mensen nu pas ontdekken dat ze ook iets leuk niet-competitief met een paard kunnen doen.
Prima dat je je voldoening haalt uit iets niet-competatiefs met je paard. Maar daarom is competitie niet meteen slecht. (BTW: competitie is wel heel leerzaam voor mensen)
Bandida schreef:Het is een fijn lijntje.. het gaat over perceptie, en voor een deel van een groep mensen die zelf helemaal niets hebben met paarden. Die kijken naar een paard als naar een kat of een hond. Sommigen misschien zelfs als een boom of een hert, landschapsdecoratie of -verstoring.