Het "echte" dressuurrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:55

Je helemaal mee eens :) Soms krijg ik het idee dat fouten maken idd taboe is en slecht voor je paard is. Natuurlijk zal het paard negatief bewerkt worden door een fout, maar laten we realistisch blijven en kijken on hoeverre we een fout echt een fout kunnen noemen of pure mishandeling.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:04

Citaat:
Ik begrijp sommige dingen ook wel. Ik kijk ook wel eens met met kromme tenen naar andere collega-wedstrijdruiters. Maar ik realiseer mij ook dat ik niet roomser ben dan de paus, en helaas ook wel eens door schade en schande wijzer (want ik maak nog steeds fouten) ben geworden. Dus wie ben ik om die mensen daarop te veroordelen? Je moet mensen ook de kans geven fouten te maken. Paardrijden is TE gecompliceerd om het allemaal meteen maar goed en verantwoord te doen. En helaas zullen sommige het nooit leren. En dat geld niet alleen voor dressuursportliefhebbers, maar in het algemeen.
Oh dus je snapt het wél!
waarom dan zo denigrerend als iemand die een andere tak van paardensport beoefend dan precies hetzelfde zegt? Dit klinkt toch een heel stuk vriendelijker dan je eerder posts.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:29

cissy schreef:
Oh dus je snapt het wél!
waarom dan zo denigrerend als iemand die een andere tak van paardensport beoefend dan precies hetzelfde zegt? Dit klinkt toch een heel stuk vriendelijker dan je eerder posts.

Sorry, maar verbeterpunten in de sport erkennen is wat anders dan ongefundeerd iedereen die aan dressuursport doet stelselmatig veroordelen en de sport alleen maar afkammen (zonder daarbij zelf ook maar enige noemenswaardige ervaring te hebben in de dressuursport en die kennelijk zelf wel denken dat zij altijd roomser dan de paus zijn geweest)

De sport ontwikkelt zich tenminste nog steeds. Via sportorganisaties kan wel invloed worden uitgeoefend op ruiters. Dat is wat anders met ruiters waarvan je tenen krom gaan staan, maar die alleen maar lessen bij beunhazen met een feel-good verhaal en die nooit aan wedstrijden deelnemen en niet bij een federatie zijn aangesloten... Die zijn veel moeilijker te bereiken... En onder niet-wedstrijdruiters zijn minstens zoveel klunzen als onder wel-wedstrijdruiters.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:39

heb je mij ongefundeerd iedereen die aan dressuursport doet stelselmatig horen veroordelen? nee toch zeker, maar jij maakt oa wel tegenover mij vreselijk denigrerende opmerkingen en dat is niet helemaal netjes.
Je weet niet wie ik ben en hoeveel ervaring ik heb (of je moet ook mijn profiel en site hebben gelezen, waar niks op staat over wedstrijden die ik overigens wel gereden heb) en jij hebt dus over mij ook niet te oordelen.
En Parelli een opper penny noemen terwijl je niet eens weet wat hij allemaal doet is ook ongefundeerd iedereen die aan NH doet stelselmatig veroordelen en de stroming maar afkammen...
Dus wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat dan ook een ander niet!
Ik hoop dat we nu weer normaal kunnen converseren zonder al dat gehakketak.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:13

cissy schreef:
Ik hoop dat we nu weer normaal kunnen converseren zonder al dat gehakketak.

En dát wilde ik nu precies bereiken met m'n vorige post. :j
Jasmijn78 is deze discussie misschien begónnen op de foute toon (en ik kan begrijpen dat dat komt doordat ze gefrusteerd is door álweer het zoveelste topic wat dressuurruiters veroordeeld), maar discussieerd nu wél op een hele fijne manier. Daarbij draagt ze goede punten aan. (Jasmijn78, petje af.) +:)+

Ik vind het dan ook jammer dat jij dan nu weer een post plaatst, die niet bijdraagt aan de discussie, maar enkel als doel heeft jouw ongerief over een antwoord van Jasmijn te tonen.
Ik snap dat je je onheus bejegend voelde :(:) en ik snap dat je dat wil laten weten aan Jasmijn78, maar misschien had dat ook in de vorm van een nette PB gekunt?

Nu plaats ikzelf ook een post die geheel níet bijdraagt aan deze discussie.
De reden hiervoor is om dit topic wat "slecht" begon, maar daarna een hele fijne wending nam en een héél fijn discussietopic werd te behoeden voor een terugval naar opnieuw een gehakketak naar mekaar toe. ;)

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:25

Ik studeer geschiedenis en wat wij leren is dat het enorm veel geld koste om een paard en strijder te onderhouden. Boeren gemeenschappen moesten in de middeleeuwen vaak één ruiter en één paard leveren. In een maatschappij waarin mensen op een bestaansminimum leefde was dit een enorme opgave.

Daarom geloof ik niet zomaar dat (de meeste) paarden in de oudheid en middeleeuwen enorm goed getraind en ingereden werden. Een paard onderhouden tot zijn 14de en daarna pas inzeten, zou betekenen dat veel van de gemeenschappen meerdere paarden zouden moeten kunnen onderhouden. Dit was logisch beredeneerd zo goed als onmogelijk.

In de latere middeleeuwen waren er zogenaamde banale heren (adel) die met geweld het 'hun' gebied onder de duim hielden. De paarden werden gebruikt om langs de dorpen en boerderijen te gaan en de betalingen te innen. Natuurlijk werden deze ook extra getraind voor het slagveld maar vooral gebruikt voor het vervoer van de heren.

Maar ik heb erg geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan of gelezen dus kan het niet zomaar verwerpen. Het lijkt mij alleen niet logisch en het is in tegenstelling tot wat in mijn handboeken staat vermeld.
Wel een leuk onderzoeksonderwerp! Als er hier nog mensen zijn die er artikelen over hebben/kennen, dan hoor ik het graag!

Zie mijzelf overigens niet als een 'dressuurruiter', heb een ijslander, rij boomloos en ben op zoek naar de beste bitloze methode. Mijn doel is natuurlijk wel het beschreven doel in het artikel en ik ben mij er erg van bewust dat ik nog niet op het punt ben en dat ik nog heel veel moet leren en het waarschijnlijk nooit zal bereiken..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:29

ik zeg al niks meer........... het is blijkbaar nog steeds niet goed

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:35

hestejente schreef:
Kijk, ik vind het ook leuk om proefjes te rijden, ik snap dat jij dat ook vindt. Op het moment breng ik mijn paard nog niet uit maar dat zal dit jaar wel gebeuren, en dan zal mijn doel zijn om aan de jury te laten zien wat ik onder die omstandigheden (stress van paard z'n eerste proefje ooit) en op dat moment met 'm kan neerzetten :=

Maar wat is dan het verschil tussen jouw doel en het mijne? :?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:58

Ik vind het oorspronkelijke artikel eigenlijk te dom en te stemmingmakend om er nog serieus op in te gaan. Ik bewonder de energie van Jasmijn om dat wel te doen. Het idee dat sport willen bedrijven meteen inhoudt dat je dan alleen maar uit bent op korte termijn winstbejag en er je paard voor in de prak rijdt is de allergrootste onzin. Zo'n paard kan nl ook niet presteren... }:0

Schokkender vind ik eigenlijk dat het beeld van de hedendaagse dressuurSPORT dus blijkbaar zo is dat er voedingsbodem is voor dit soort stemmingmakerij.

Al weet ik als ik om me heenkijk ook wel waar dat vandaag komt. Vind het een beetje jammer dat onze Olympische toppers daar de schuld van krijgen, want dat zijn stuk voor stuk vakmensen met hart voor paarden.

Goede instructie, waar ook in dit topic weer eens op ingegaan werd, dat is echt wel te vinden. Maar je zult er wel wat voor moeten betalen (en mensen gaan toch graag voor 2 tientjes minder naar de beun op de hoek die maar amper ervaring heeft - zie talrijke topics op bokt!) en je zult soms moeten accepteren dat je niet meteen allerlei leuke trucs mag rijden.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:01

Voor een gedeelte eens.
Het eerste stuk absoluut helemaal 100% mee eens. is gewoon geschiedenis.

Het feit dat dressuur nu gebruikt wordt enkel en alleen voor de korte termijn gezondheid en hoge punten. Daar ben ik het niet mee eens. ik vind dat nogal een statement. Zeker om zo iedereen over één kam te scheren.. Hierin vind ik Bartels al een goed ander voorbeeld wat zeker wel om het gezond houden van je paard gaat.
Sowieso is de dressuur erop gericht de basis gangen te verbeteren.
En je paard dus losser,gezonder,sterker, en beter in zijn vel zit.

Het gaat het bij de dressuur niet om het rijden van de oefening om de oefening.
Dan hebben de schrijver/sters van dit artikel de dressuur niet begrepen. of het anders geïnterpreteerd.

Er zijn zeker een aantal ruiters en amazones die alleen aan scoren denken, maar die komen zichzelf tegen naarmate ze hoger komen.
Daar red je het namelijk niet mee.

Wel een vaag artikel en vraag mij af waar de veronderstellingen op gebaseerd zijn?
Feiten? Onderzoeken?

NIV

Re: Het "echte" dressuurrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:28

Het leuke van geschiedenis is dat het een discussie zonder einde is! Haha blijkt nu al weer..:)
Maar goed deze discussie gaat natuurlijk over de dressuurruiters en daar ga ik geen oordeel over vellen. (excuses voor eventuele spelfouten)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:28

Cissy, rustig :(:) Ik begrijp hoe je je voelt maar Jasmijn is nu ineens een veel prettiger discussiepartner, vind je ook niet? En Jasmijn, sorry als je je aangevallen voelde :(:) Gelukkig hebben we blauwhelm insun nog :D

En ook een historicus, interessant! Als je dit echt als onderzoeksonderwerp wil kiezen zou ik je onderzoek graag willen lezen NIV :j

En nu weer on topic:

jasmijn78 schreef:
hestejente schreef:
Als de proef het doel is verwacht ik dat dat een afspiegeling is van de training thuis.

Ik zou zeggen; neem de proef op de som.

Mocht je besluiten toch eentje te bezoeken: dan biedt deze nieuwbakken subtopamazone zich aan. Mijn training mag je best eens komen bekijken. In april volg ik weer wekelijks clinics bij Sander Marijnissen. Sla je twee vliegen in 1 klap; kun je EN een training zien van een subtop amazone en de visie van een instructeur die zelf actief is in het A-kader.

Wel 1 ding: perfectie zul je niet zien bij mij. Ik kom zo nu en dan boven de 60% uit dus 40% van mijn rijden is nog duidelijk voor verbetering vatbaar. Dus je vind echt genoeg slakken om zout op te leggen. Het is dus maar met welke instelling/met welke bril jij naar iemand wil/en kunt kijken of jij iemand beoordeeld met 'positief' of 'negatief'. Wil je perfectie zien? Of wil je iemand bezig zien die zichzelf en haar paard aan het verbeteren is?

Als jij vooral heel hard bezig bent om met respect voor je paard aan jou en je paard te werken als combinatie ben je voor mij perfecter dan iemand die met een rooie kop en een vreselijk gefrustreerd paard hoge scores haalt in een Grand Prixproef :j Als je het echt meent zou ik heel graag eens naar jouw training willen komen kijken, waar woon je? :P

De rest van je post ga ik niet quoten Jasmijn, over het algemeen ben ik het met je eens. Alleen één dingetje: de KNHS zou volgens jou niet discrimineren op ras. Maar denk je echt dat ik met mijn euhhh... ouderwets gebouwde (vetblok met stabiele wegligging) IJslander ook maar een schijn van kans maak in de dressuurring? :?

insun schreef:
hestejente schreef:
Kijk, ik vind het ook leuk om proefjes te rijden, ik snap dat jij dat ook vindt. Op het moment breng ik mijn paard nog niet uit maar dat zal dit jaar wel gebeuren, en dan zal mijn doel zijn om aan de jury te laten zien wat ik onder die omstandigheden (stress van paard z'n eerste proefje ooit) en op dat moment met 'm kan neerzetten :=

Maar wat is dan het verschil tussen jouw doel en het mijne? :?

Kijk insun, jij en ik gebruiken allebei dressuuroefeningen om onze paarden prettig aan de hulpen te houden en ze fijn door hun lichaam te laten lopen enz. Maar bij jou zijn die oefeningen het doel, dat is immers wat je wil laten zien in een proefje. Mijn doel is om een goed gegymnastiseerd paard aan de jury te laten zien in vier goede, goed gescheiden gangen. Op de baan rijd ik geen creatieve figuurtjes, dat is alleen maar de voorbereiding. Ik heb verzameling en een goed achterbeen nódig om een fatsoenlijke tölt neer te kunnen zetten, ik moet voldoende met mijn paard kunnen "schuiven" om hem te kunnen laten draven (ook al is draf zijn voorkeursgang) en zonder galoptraining ben ik nergens, terwijl ik, net als jij, ook gewoon werk aan tempocontrole in stap en draf, werk met sv en werk op de volte in de dagelijkse training :) Mijn uitdaging ligt dus ergens anders, ik wil (de gangen van) mijn paard correct kunnen presenteren, dat is namelijk het leuke, en de uitdaging aan, het rijden op een gangenpaard. Om Jasmijn's nobele gebaar te volgen: als je wil mag je best een stukje komen afleggen op mijn paard :j

Equimotion: daar heb je gelijk in, het zijn de wannabe-anky's die het voor de andere dressuurruiters verpesten (even heel generaliserend dan he, ik wil niemand voor het hoofd stoten ;) )
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-03-09 08:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:29

Equimotion schreef:
Schokkender vind ik eigenlijk dat het beeld van de hedendaagse dressuurSPORT dus blijkbaar zo is dat er voedingsbodem is voor dit soort stemmingmakerij.
Al weet ik als ik om me heenkijk ook wel waar dat vandaag komt.

Dat is zo. Het beeld van een paard in de wedstrijdring (= het eindresultaat) wordt door veel mensen (wel en niet ruiters) als onvriendelijk ervaren. Dat gaat niet meer weggaan, integendeel, dat zal 'erger' worden. Waarom doen ze er dan zelf niets aan?
Gaat de paardensport wachten tot de dierenbescherming of de man in de straat (via wetgeving) voor hen ingrijpt in dat beeld of de stemmingmakerij?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:34

Maar wacht heel even, als je het wedstrijd regelement leest staat daarin dat je een goed losgewerkt paard moet laten zien in de ring. Alles draaid om de basis, zonder basis ook geen goede oefeningen, dus ik denk dat we allemaal wen het doel voor ogen hebben om een goed gegymnastiseerd paard te laten zien in de ring, als je goed bezig bent imo. Je hebt altijd uitzonderingen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:48

Norway_girl schreef:
Maar wacht heel even, als je het wedstrijd regelement leest staat daarin dat je een goed losgewerkt paard moet laten zien in de ring.

Desondanks, en ook bij combinaties die daar hoge punten voor krijgen, roept het beeld daarvan bij een hoop mensen weerstand op. DAT is het probleem, er is een groot verschil tussen wat een dressuur (of andere sport) ruiter denk te zien en als een perfecte proef ervaart, en wat een deel van de toeschouwers denken te zien.

Om het cru te stellen, wat voor een dresuurruiter (jumpingruiter..is gelijk) een ideale proef is, grenst voor veel mensen nog steeds aan dierenmishandeling, los of niet, vriendelijk bedoelt voor het paard of niet. Het is het -subjectieve- beeld van dwang (sorry, 't is niet anders) dat paardensport oproept wat hoe langer hoe meer weerstand veroorzaakt.

Ook binnen de paardenwereld, zie de 'natural' hype, die i.m.o. gedreven wordt door een afkeer van een steeds grotere groep mensen van het traditionele 'moeten' in alle aspecten (voor paard en ruiter) en de wens een zachtere africhtingsmethode (en leermethode voor de ruiter) te hanteren, en aan de traditionele aanpak niet meer mee te hoeven doen. Het lijkt wel of mensen nu pas ontdekken dat ze ook iets leuk niet-competitief met een paard kunnen doen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:53

Maar hoe dan ook dwang vind je toch, vanaf het moment dat je met je paard in aanraking komt, naar mijn idee?

Ik snap niet waarom mensen gelijk als mishandelaar afgeschilderd moeten worden. Hoe zit het dan met de groep die thuis lekker voor de recteatie dressur beoefend? Zijn die ook mishandelaars?
Ik snap je punt btw ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:19

Norway_girl schreef:
Ik snap niet waarom mensen gelijk als mishandelaar afgeschilderd moeten worden. Hoe zit het dan met de groep die thuis lekker voor de recteatie dressur beoefend? Zijn die ook mishandelaars?
Ik snap je punt btw ;)

Het is een fijn lijntje.. het gaat over perceptie, en voor een deel van een groep mensen die zelf helemaal niets hebben met paarden. Die kijken naar een paard als naar een kat of een hond. Sommigen misschien zelfs als een boom of een hert, landschapsdecoratie of -verstoring.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:30

Oh op die fiets :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:28

Equimotion schreef:

Het komt voornamelijk bij de wannabe's vandaan is mijn mening. Maar die heb je in alle stromingen. Zoals ik al eerder zei: paardrijden is te moeilijk om het meteen in 1 keer goed en verantwoord te doen. Zeker als je van huis uit niet met paarden bent opgegroeid, zoals heel veel paardenliefhebbers van nu. De pest is met (dressuur) wedstrijden dat je er vaak ineens een aantal bij elkaar ziet. Ik zie die mensen niet meteen als mishandelaars. Nogmaals; ik ben ook door schade en schande wijzer geworden. 15 jaar geleden deed ik ook domme dingen (en nu soms nog :o ). Het voordeel van wedstrijden is dat er wel vaak iets van toezicht is, en echt ruw gedrag ook bestraft wordt (zie tuchtuitspraken in de paard en sport). Maar mensen moeten ook de kans krijgen fouten te maken. Teveel hangen aan het bit van je paard omdat je niet kunt is vervelend voor je paard, maar sommige mensen hebben nu eenmaal veel moeite goed te leren zitten. Of ze dat nu thuis of op een wedstrijd doen... Als ze er op een wedstrijd iedere keer commentaar/slechte punten op krijgen zijn ze misschien wel weer even extra gemotiveerd om er thuis even harder aan te werken. En voor die mensen is het soms ook heel fijn en motiverend te horen wat ze juist WEL goed doen.

De mensen die er echt niets aan kunnen en willen doen haken vanzelf wel af hoor. Elke keer met hele slechte punten thuiskomen is geen lol aan.

Maar wat gebeurd er thuis? Daar is geen zicht op. Dan denk ik aan mensen die zonder kennis van zaken gaan klooien met lange lijnen, eindeloos aan het traversen/sb-en zijn, want dat is rechtrichten (of denken ze). Mensen die thuis met scherpe bitten/kaptomen aan de slag gaan (western, klassieke stromingen), of met een doe het zelf cursus in de hoeven van hun paarden gaan snijden.

Equimotion schreef:
Goede instructie, waar ook in dit topic weer eens op ingegaan werd, dat is echt wel te vinden. Maar je zult er wel wat voor moeten betalen (en mensen gaan toch graag voor 2 tientjes minder naar de beun op de hoek die maar amper ervaring heeft - zie talrijke topics op bokt!) en je zult soms moeten accepteren dat je niet meteen allerlei leuke trucs mag rijden.

Tsja, sommige kopen dan liever mooie spulletjes... Je wil niet weten wat ik af en toe voor les betaal... Ook denk ik dat veel mensen zich ook graag door een feel-good verhaal laten leiden. Als ik de filmpjes van de auteur van dit topic zie dan denk ik echt: OMG dat er mensen zijn die daar les van willen??? Dat snap ik echt niet. Maar ja, de website pretendeert vooral dat haar methode heel erg paardvriendelijk en natuurlijk is. Dat verhaal geeft mensen dan zo'n goed gevoel dat ze verder niet meer kritisch kijken naar wat de instructeur er zelf van bakt. Die wordt op basis van dat verhaal hopeloos op een torenhoog voetstuk gezet.

Odieta schreef:
Hierin vind ik Bartels al een goed ander voorbeeld wat zeker wel om het gezond houden van je paard gaat.

Kijk dan naar Edward Gal die met Totilas niet naar Indoor Brabant gaat omdat hij het paard vanwege zijn leeftijd heel beperkt in wil zetten (heel verleidelijk om het wel te doen als het zo goed gaat!) Of Anky die Salinero een half jaar thuis heeft gehouden omdat hij rust nodig had na de spelen (en hierdoor haar deelname met Salinero in Las Vegas nu verkeken is)

hestejente schreef:
Als je het echt meent zou ik heel graag eens naar jouw training willen komen kijken, waar woon je?

Niet echt naast de deur; in de kop van Noord Holland :D

hestejente schreef:
Alleen één dingetje: de KNHS zou volgens jou niet discrimineren op ras. Maar denk je echt dat ik met mijn euhhh... ouderwets gebouwde (vetblok met stabiele wegligging) IJslander ook maar een schijn van kans maak in de dressuurring?

Dat kun je zelf het beste beoordelen; kun je het gevraagde tonen met je paard? Verder gaat het in een proef niet enkel om de oefeningen an-sich. Je wordt juist beoordeeld of je de basisvoorwaarden (takt, ontspanning, aanleuning, stelling en buiging, impuls etc) in de oefeningen kunt behouden. Ik ken jouw paard niet. Maar ik weet wel dat bepaalde paarden met een bepaalde bouw/aanleg moeite zullen hebben met zaken. Ik weet niet zoveel van tolt/andere gangen. Maar bijvoorbeeld in een proef wil men een zuivere 4-takt in de stap zien (telgang is bijvoorbeeld niet goed). Dus misschien is dressuur (perfectioneren volgens het boekje) voor een gangenpaard wat tegenstrijdig? Met een gangenpaard wil je juist misschien telgang? Wil niet zeggen dat dressuur dan verder slecht is voor je paard, juist niet. Het is dus maar net wat voor doel je met je paard hebt.

Bandida schreef:
Dat is zo. Het beeld van een paard in de wedstrijdring (= het eindresultaat) wordt door veel mensen (wel en niet ruiters) als onvriendelijk ervaren. Dat gaat niet meer weggaan, integendeel, dat zal 'erger' worden. Waarom doen ze er dan zelf niets aan?

Wie is 'ZE'?

Bandida schreef:
Gaat de paardensport wachten tot de dierenbescherming of de man in de straat (via wetgeving) voor hen ingrijpt in dat beeld of de stemmingmakerij?

Bandida schreef:

Wie zegt dat dat niet al gebeurd? In Paard en sport, hoefslag en in de strengen staan al heel regelmatig artikelen over welzijn. Er wordt echt veel aandacht aan besteed. Gebruik van doping wordt gecontroleerd en afgestraft. Nogmaals: zie de tuchtuitspraken in de paard en sport. En verder: op welke slakken leggen de stemmingmakers zout? Op die onervaren ruiter die wat hangt in een paard zijn mond omdat hij nog niet goed kan zitten? (dan kun je iedereen wel gaan verbieden uberhaupt paard te leren rijden) of de echte excessen (slaan, schoppen, verlies van zelfbeheersing etc)

En nogmaals: waarom alleen die focus op wat er op een concoursterrein gebeurd? Makkelijk scoren; je vindt er altijd wel 1 die discutabel bezig is... Ik zou zeggen: begin eens met die zogenaamde 'paardvriendelijke' beunhazen aan te pakken met hun feel-good verhaal...

Norway_girl schreef:
dus ik denk dat we allemaal wen het doel voor ogen hebben om een goed gegymnastiseerd paard te laten zien in de ring, als je goed bezig bent imo. Je hebt altijd uitzonderingen.

Precies. Zelfs als je sport met paarden helemaal af zou schaffen zou je niet kunnen voorkomen dat er erge dingen gebeuren. En dan wordt het NOG moeilijker mensen hier op aan te spreken (straffen via de tuchtcommissie kan bijvoorbeeld alleen als je lid bent an de KNHS. Laatst is iemand zelfs geroyeerd als lid omdat diegene echt wat ergs had gedaan. Die kan dus NERGENS meer aan de start komen op wedstrijden in Nederland)

Bandida schreef:
Desondanks, en ook bij combinaties die daar hoge punten voor krijgen, roept het beeld daarvan bij een hoop mensen weerstand op.

Je kunt je ook afvragen wat die mensen WILLEN zien? Door welke bril zij kijken? En hoeveel kennis en ervaring zij hebben... Er is ook een hoop onkunde onder de toeschouwers. Wil niet zeggen dat zij het altijd bij het juiste eind hebben. En heel vaak gaat een oordeel ook gepaard met afgunst en jaloezie.

Bandida schreef:
Ook binnen de paardenwereld, zie de 'natural' hype, die i.m.o. gedreven wordt door een afkeer van een steeds grotere groep mensen van het traditionele 'moeten' in alle aspecten (voor paard en ruiter) en de wens een zachtere africhtingsmethode (en leermethode voor de ruiter) te hanteren

Dat vraag ik mij af... Ik denk dat ook een hoop mensen de wedstrijdsport de rug toekeren omdat ze niet om kunnen gaan met de spanning en/of een B-proef al een te grote opgave is voor hun. Ze gewoonweg niet in staat zijn een klein succesje te behalen, en dat demotiveert. Wat is dan mooier je dan ergens op te storten waarvan kennis en kunde/niveau en ervaring veel moeilijker te definieren is? Met mensen om je heen die het zelf eigenlijk ook allemaal niet zo goed weten en er dus ook weinig kritiek is? En dan te gaan roepen: ja, maar ik heb nu echt het licht gezien en zoals ik het nu doe is het veel beter.

Bandida schreef:
Het lijkt wel of mensen nu pas ontdekken dat ze ook iets leuk niet-competitief met een paard kunnen doen.

Prima dat je je voldoening haalt uit iets niet-competatiefs met je paard. Maar daarom is competitie niet meteen slecht. (BTW: competitie is wel heel leerzaam voor mensen)

Bandida schreef:
Het is een fijn lijntje.. het gaat over perceptie, en voor een deel van een groep mensen die zelf helemaal niets hebben met paarden. Die kijken naar een paard als naar een kat of een hond. Sommigen misschien zelfs als een boom of een hert, landschapsdecoratie of -verstoring.

Perceptie, inderdaad. Moet de hele paardensport dan maar in de bres springen voor elke toeschouwer die iets sielugh vindt en totaal geen kennis van (paarden)zaken heeft de boel omgooien?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:55

Jasmijn , je hebt gelijk. Over de wannabes. Dat hangt denk ik samen met het perceptieverhaal, jonge meisjes zien Anky (of om het even welke topper) rijden, willen dat ook en willen dat hun paard er met hangen en wurgen ook zo bij loopt (en dit is alweer een generalisatie) Daarvan zie ik er te veel rondrijden, en het zou zomaar kunnen dat dit ook nog eens dames zijn die niet de juiste instructeur hebben gekozen of die een paardenachtergrond missen. Er is een bokker die een onderschrift heeft hierover, iets van "als je een kopie van een ander wil zijn zul je altijd fletser zijn dan ene origineel". Het komt er in ieder geval op neer dat je niet alleen moet kijken naar hoe het er bij een ander uitziet maar dat je je eigen doelen stelt en daar naartoe werkt. Aangezien je alleen zo je training kunt aanpassen aan jouw eigen specifieke paard.

Het is trouwens jammer dat deze wannabes ons (dat van de niet-dressuurprikkers) beeld op de dressuurwereld kennelijk zo beïnvloeden. Ik twijfel er niet aan dat een Anky of een Edward Gal anders denken over de training van hun paard en hoe ze hun dier inzetten. Zal vast ook wel een stukje noodzaak bij komen kijken (paard helpt om succes en inkomen te bepalen) en de beroepsruiters stellen andere prioriteiten dan de al dan niet proefjerijdende doorsnee basisruiter, dat lijkt me alleen maar logisch.

Kop van Noord-Holland... ga er even over nadenken ;)

Off topic: mijn paard laat zich ook goed als drieganger rijden, heeft een puike stap en een solide draf. Moet nog wel wat aan gesleuteld worden ivm weinig conditie en balans, en een paar jaar lang minder intensief gereden te zijn geweest. Telgang heeft hij niet, het is een vierganger. Dressuur gebruik ik als basis, net als bij ieder ander paard. En toch zie ik me hem niet in een KNHS-proefje uitbrengen, ook al rijden er misschien de nodige haflingers en fjorden mee. Gewoon omdat hij geschikter is voor wat anders :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:15

jasmijn78 schreef:
Perceptie, inderdaad. Moet de hele paardensport dan maar in de bres springen voor elke toeschouwer die iets sielugh vindt en totaal geen kennis van (paarden)zaken heeft de boel omgooien?

Tot op zekere hoogte ja. Zoals al eerder gezegd, ik denk dat er toch wel wat druk begint te komen om het een en ander eens kritisch en objectief te bekijken, en dat in de eerste plaats op vlak van paardenwelzijn. (al mag aan het ruiterwelzijn ook wel wat gewerkt worden, maar dat vind ik persoonlijk van de tweede orde).
Die toeschouwer die rustig tv zit te kijken met een 'zielig' idee gaat bijvoorbeeld bij de verkiezingen voor strengere welzijnswetten stemmen. Voorbeeldje van een proces wat helemaal langs de paardenwereld door gaat.. en van een discussie die dan van buiten af opgelegd zal worden. Daar kan dan toch beter door de betrokkenen, uiteindelijk de kenners op vlak van paarden, zelf aan tegemoet gekomen worden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:24

hestejente schreef:
En toch zie ik me hem niet in een KNHS-proefje uitbrengen, ook al rijden er misschien de nodige haflingers en fjorden mee. Gewoon omdat hij geschikter is voor wat anders

Heel verstandig ;) Niet dat ik het echt stom vind om met een ijslander dressuur(wedstrijden) te rijden, maar omdat ik vind dat je een paard in moet zetten in iets waar hij goed in is. Mijn Storm kan gewoon echt niet springen, en ik vond springen altijd heel leuk. Hij gaat braaf overal op af, stopt nooit, maar hij maait gewoon het hele pacours omver. Dus springen hoeft hij niet van mij.

Overigens zie ik niet zo heel veel ruiters in de basissport die rondrijden met echt de kin op de borst gesjord ala LDR? Een heel enkele keer zie ik iemand in de hogere klassen extreem LDR rijden waar ik de kriebels van krijg. Maar verder vind ik de invloed van Anky en LDR op basisruiters wel meevallen... (overigens ben ik niet anti-LDR mits goed toegepast) Ik zie meer uit-elkaar-sloffende beesten met liftende ruiters (met name in de lagere klassen). Maar niets is moeilijker dan je paard lekker bij elkaar rijden, goede aanleuning en voldoende impuls.

Waar ik mij wel eens aan stoor (groot woord eigenlijk, ik stoor mij niet zo gauw) is dat ik dan bepaalde paarden/rassen zie waarvan ik denk: doe je zo'n paard nou een plezier met dressuurwedstrijden? Bijvoorbeeld hele zwaargebouwde Tinkers, dravers etc. Al heb je natuurlijk van dat soort rassen altijd uitzonderingen die de regel bevestigen... Of paarden die exterieurmatig gewoon in elkaar zitten en van nature lopen als een natte krant... (doorgezakte rug, verkeerde beenstand etc) Ik begrijp dat voor die mensen hun paard de mooiste en de beste op de wereld is, maar een klein beetje een realistische kijk op de mogelijkheden van het paard zou niet weg zijn.... Voor dresuurwedstrijden hoef je echt geen topsportpaard te kopen, maar hij moet er wel een klein beetje aanleg voor hebben vind ik.

Of ruiters die met zwaar overgewicht met een rood hoofd hijgend over het terrein gaan... Daar heb ik ook niet zoveel mee... Ik vind dat als je je paard gezond, sterk en happy wil houden je dat ook t.o.v. je paard aan jezelf verplicht bent.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:35

Bandida, ik begrijp op zich wel wat je bedoeld; de paardensector heeft inderdaad wat te lang gewacht met de handen ineen te slaan om vanuit de sector te werken aan paardenwelzijn. Maar er is nu zeker aandacht voor. (zo is bijvoorbeeld het brandmerken en het couperen al afgeschaft, is er nu veel aandacht voor landschapsbeheer omdat veel niet-paardenmensen zich ergeren aan al die verrommeling etc.)

Bandida schreef:
Daar kan dan toch beter door de betrokkenen, uiteindelijk de kenners op vlak van paarden, zelf aan tegemoet gekomen worden?

Klopt, heb je helemaal gelijk in. Maar ik denk dat er toch wel mensen bijven die die DB gaan bellen als ze bijvoorbeeld een paard in de regen zien staan.... Of de DB al willen bellen omdat ze een paard met een bit in zien en daar al van over de rel raken...

Daarnaast is het gewoon een maatschappelijke tendens dat mensen steeds mondiger, ongeduldiger, respectlozer en aggressiever worden. Naar elkaar, maar dus ook helaas wel eens tegen hun paard. Daar heeft de sport ook last van: juryleden en officials die bedreigd en zelfs geslagen worden. Dit is dus niet alleen een probleem van de paardensport, maar algemeen. Mijn vriend doet aan voetbal, een vriendin aan basketbal en daar hoor je ook veel soortgelijke verhalen...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:29

Het probleem zit hem niet in dressuurrijden vs. recreatie of klassiek of whatever, het probleem is dat het bij heel veel mensen ontbreekt aan zelfkritiek en bewustwording. Waarom rij je een oefening? Welk doel heeft het en ben je wel echt zo goed bezig als je denkt? Dat zijn vragen die iedere ruiter zich zou moeten stellen maar die bij de meeste helaas nooit opkomen.

Slechte ruiters heb je dan ook in elke tak van sport. het zijn de ruiters zonder zelfkritiek die vol van hun eigen gelijk hun paard naar de mallemoer rijden. Het feit dat deze dodo's extra opvallen in de dressuurring komt volgens mij puur door het feit dat dressuur de grootste discipline is en omdat het publiek toegankelijk is. Niemand gaat kijken naar wat tante Truus op zondagochtend met haar paard in het bos uitvreet.

Ik ben zelf geen wedstrijdruiter maar recreatieruiter. Mijn paard heeft erfelijke artrose en zou volgens de veearts niet moeten kunnen lopen. Ze is nu 17 jaar en dankzij (jawel) dressuur heb ik haar tot nu toe gezond en gelukkig kunnen houden en ze loopt niet kreupel. Een goede gewichtsverdeling, rechtgericht zijn en soepel in het lijf zijn zorgen ervoor dat ik nog steeds vrolijk rond kan rijden op mijn artrose paard. En die dingen heb ik inderdaad bereikt met dressuur met complimenten van de veearts.

Hulde aan jou Jasmijn dat je ondanks alles toch weer de energie vind om te reageren in dit soort topics. Nergens anders dan in paardenland vind je zoveel mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben en ik vind het heel knap van je dat je nog steeds de moed op kan brengen om iets in hun gedachtengang te veranderen. Mij niet gezien hoor. ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:40

Saar4 schreef:
Het probleem zit hem niet in dressuurrijden vs. recreatie of klassiek of whatever, het probleem is dat het bij heel veel mensen ontbreekt aan zelfkritiek en bewustwording. Waarom rij je een oefening? Welk doel heeft het en ben je wel echt zo goed bezig als je denkt? Dat zijn vragen die iedere ruiter zich zou moeten stellen maar die bij de meeste helaas nooit opkomen.

Slechte ruiters heb je dan ook in elke tak van sport. het zijn de ruiters zonder zelfkritiek die vol van hun eigen gelijk hun paard naar de mallemoer rijden. Het feit dat deze dodo's extra opvallen in de dressuurring komt volgens mij puur door het feit dat dressuur de grootste discipline is en omdat het publiek toegankelijk is. Niemand gaat kijken naar wat tante Truus op zondagochtend met haar paard in het bos uitvreet.

Ik ben zelf geen wedstrijdruiter maar recreatieruiter. Mijn paard heeft erfelijke artrose en zou volgens de veearts niet moeten kunnen lopen. Ze is nu 17 jaar en dankzij (jawel) dressuur heb ik haar tot nu toe gezond en gelukkig kunnen houden en ze loopt niet kreupel. Een goede gewichtsverdeling, rechtgericht zijn en soepel in het lijf zijn zorgen ervoor dat ik nog steeds vrolijk rond kan rijden op mijn artrose paard. En die dingen heb ik inderdaad bereikt met dressuur met complimenten van de veearts.

Hulde aan jou Jasmijn dat je ondanks alles toch weer de energie vind om te reageren in dit soort topics. Nergens anders dan in paardenland vind je zoveel mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben en ik vind het heel knap van je dat je nog steeds de moed op kan brengen om iets in hun gedachtengang te veranderen. Mij niet gezien hoor. ;)

Aan die hulde aan Jasmijn doe ik graag mee. Echt super hoe je kunt nuanceren en mij enorm aanspreekt. Top!