Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:23

LiSSy schreef:
ik heb gert echt nog nooit een slof zien gebruiken, hij gebruikt zelfs zelden een hoofdstel als hij er voor de 1e keer op gaat

Meen je niet?

Liselot

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:23

ja meen ik wel :j

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:24

Nog even over een paard dat bedenkt dat hij wel wil gaan liggen.....een goede ruiter (waar we het in dit topic ovr hebben) voelt al aan het paard dat deze dat wil gaan doen. Op dat moment kan een ervaren ruiter het paard van dat idee brengen doordat deze ruiter nog voor "het" begint, het paard de mogelijkheden om het toch te doen ontneemt. Paardrijden is in mijn ogen een kwestie van "timing" Mensen die veel ervaring hebben in het rijden van verschillende paarden ontwikkelen in mijn ogen sneller een betere timing.

Ik denk dus zeker dat een 'goede' ruiter dit zonder problemen zou moeten kunnen oplossen. Let wel goed staat tussen hangende puntjes dat betekent dus niet dat mensen die dit niet kunnen oplossen, geen goede ruiter zouden kunnen zijn. (dit even om misverstanden te voorkomen)

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:24

Ook bij die rodeo gevallen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:28

juist bij de rodeo gevallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:30

Klopt, halster en een touw is alles wat ze aan het hoofd krijgen.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:31

Al die mensen die grootspraak hebben over "mijn paard is niet te rijden door een ander" neem ik met een korreltje (nee, ZAK) zout :D

Negen van de tien keer is het stoerdoenerij en een teken van "kijk mij eens" want zoveel "wilde" paarden zijn er niet op deze wereld ;) Tuurlijk zijn er rotzakken tussen maar kom op, we zijn niet allemaal de beste van de beste ruiters anders stonden we allemaal aan de top.
Ik durf te beweren dat iedereen met mijn paard weg zou kunnen rijden. Of ik het toelaat is een tweede want ik heb er geen zin in dat iemand anders er op gaat :D Heb wel degelijk de arrogantie om te zeggen dat er mij teveel prutsers rondlopen, meer dan me lief is, en dat ik daarom liever zelf mijn jonkie rijd, zonder bek-hangen of hak-prikken ;)
Fitness doe ik wel in de sportschool en niet met de teugels als jullie begrijpen wat ik bedoel :D

Maar er op wegrijden? Jawel, beetje handige ruiter die manieren heeft kan er wel mee rondsturen. En anders kom je er vanzel wel achter, zeg ik altijd maar :) Wat je geeft zul je ontvangen. Zo is het met alles in het leven.

Maar binnenkort dus een Sul en Kiwiko "op gevaarlijk paard" meeting? trekken jullie een harnas aan, dames? _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:33

En ik wil de foto's zien van het betreffende gevaarlijke paard! :j

Mogen jullie daarna bij mij langs komen om een rustig ritje op mijn dame te maken. Kan ik alleen maar van leren :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:36

rechtvaardig streng zijn of een klap geven is niks mis mee als het maar op het juiste moment is.

Ze willen niet voor niks dat je hun paard rijd toch? Zou me er niet zo druk om maken :D

Ik rijd ook met zweep. Zweep is niet alleen handig om mee te slaan :D Ik kriebel er ook weleens mee voor net even wat extra van achter :D Of mag dat ook niet :Y)

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:36

Chiva schreef:
Al die mensen die grootspraak hebben over "mijn paard is niet te rijden door een ander" neem ik met een korreltje (nee, ZAK) zout :D

Negen van de tien keer is het stoerdoenerij en een teken van "kijk mij eens" want zoveel "wilde" paarden zijn er niet op deze wereld ;) Tuurlijk zijn er rotzakken tussen maar kom op, we zijn niet allemaal de beste van de beste ruiters anders stonden we allemaal aan de top.
Ik durf te beweren dat iedereen met mijn paard weg zou kunnen rijden. Of ik het toelaat is een tweede want ik heb er geen zin in dat iemand anders er op gaat :D Heb wel degelijk de arrogantie om te zeggen dat er mij teveel prutsers rondlopen, meer dan me lief is, en dat ik daarom liever zelf mijn jonkie rijd, zonder bek-hangen of hak-prikken ;)
Fitness doe ik wel in de sportschool en niet met de teugels als jullie begrijpen wat ik bedoel :D

Maar er op wegrijden? Jawel, beetje handige ruiter die manieren heeft kan er wel mee rondsturen. En anders kom je er vanzel wel achter, zeg ik altijd maar :) Wat je geeft zul je ontvangen. Zo is het met alles in het leven.

Maar binnenkort dus een Sul en Kiwiko "op gevaarlijk paard" meeting? trekken jullie een harnas aan, dames? _O-

Ja is groot doen van mij.
Nee dat is het zeker niet.
Maar hij haar gewoon liggen en doet dan tenslotte helemaal niks meer, nou ik weet dus niet of er zoveel mensen mee wegrijden dan.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:37

pharagirlke schreef:
En ik wil de foto's zien van het betreffende gevaarlijke paard! :j

Mogen jullie daarna bij mij langs komen om een rustig ritje op mijn dame te maken. Kan ik alleen maar van leren :j

Heb je het tegen mij...? :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:38

Niet iedereen zal er mee weg rijden nee. Maar er zullen er genoeg zijn die dat wel doen. Misschien zelfs nog iets makkelijker als jij zelf gedaan hebt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:40

Als de betreffende dames er op zitten bedoel ik dan. :) Omdat ik zeker weet dat beide dames zo weg rijden op het dier. Daarmee wil ik jouw paard niet onderschatten. Maar al evenmin de beide dames ;)

Nathalie: ik kriebel ook wel eens graag :j Doet niet pijn, is gewoon zo van "huppa kleine! Vort!"

Vaak kan je best blanco op een paard stappen. Je niet laten vertellen wat het paard allemaal doet van kuren, gewoon opstappen en wegrijden. Veel mensen die weten wat het paard gaat doen, gaan zich daar helemaal mentaal op voorbereiden, en dan mag je er dus zeker van zijn dat het paard je alle hoeken van de piste laat zien.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-03-09 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:40

Ach Chiva, fok de boel niet zo op zeg, het dier is al lang en breed zadelmak en zelfs geklasseerd, moet alleen even weer worden opgepakt.... ;) (het leven is al zwaar genoeg :D :D :D )

Alice, het paard gaat liggen omdat jij niet alert genoeg bent om het aan te zien komen en hem voordat ie ook maar zich door één been kan laten zakken een best pak op de donder geeft. Sorry dat ik kort door de bocht overkom maar het is gewoon je eigen fout. Je bent niet in staat om ook in dit geval het paard een slag voor te zijn. Je moet namelijk ingrijpen zodra je merkt dat hij begint te ouwehoeren. En dat lukt je niet want hij gaat toch weer liggen.
Ik zou zeggen zet er eens iemand op die wel snel en adekwaat kan reageren, met andere woorden, een handige ruiter ;)

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:41

__Nathalie__ schreef:
Niet iedereen zal er mee weg rijden nee. Maar er zullen er genoeg zijn die dat wel doen. Misschien zelfs nog iets makkelijker als jij zelf gedaan hebt?

Oh dat geloof ik best!
Toen ik er voor de eerste keren op reed waren we bijden nog jong. :j
Dat zou het ook allemaal wel extra moeilijk hebben gemaakt.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:42

suleilitha schreef:
Ach Chiva, fok de boel niet zo op zeg, het dier is al lang en breed zadelmak en zelfs geklasseerd, moet alleen even weer worden opgepakt.... ;) (het leven is al zwaar genoeg :D :D :D )

Alice, het paard gaat liggen omdat jij niet alert genoeg bent om het aan te zien komen en hem voordat ie ook maar zich door één been kan laten zakken een best pak op de donder geeft. Sorry dat ik kort door de bocht overkom maar het is gewoon je eigen fout. Je bent niet in staat om ook in dit geval het paard een slag voor te zijn. Je moet namelijk ingrijpen zodra je merkt dat hij begint te ouwehoeren. En dat lukt je niet want hij gaat toch weer liggen.
Ik zou zeggen zet er eens iemand op die wel snel en adekwaat kan reageren, met andere woorden, een handige ruiter ;)

Dat advies had ik voor een paar jaar geleden beter kunnen gebruiken. :P
Hij doet het nu nog wel eens maar al wel heel veel minder gelukkig.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:44

suleilitha schreef:
Ach Chiva, fok de boel niet zo op zeg, het dier is al lang en breed zadelmak en zelfs geklasseerd, moet alleen even weer worden opgepakt.... (het leven is al zwaar genoeg )

Gun een ander nu gewoon een lol zeg :D

OK, geen harnas dan.... *bummer*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:44

Veel mensen zijn te voorzichtig en te zacht met paarden. Ze zijn bang om een fikse tik uit te delen. Liever tien kleintjes en dan een grote want ja, die grote zou wel eens pijn kunnen doen en die tien kleintjes brengen de boodschap ook wel over toch?

De enige tip die ik kan geven als het om moeilijke paarden gaat is gewoon een keer goed inkomen. Niet lam slaan en niet blijven slaan, gewoon 1 keer. Mijn klein onschuldig dom gansje had het zo het snelste door :(:)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:55

Een goede én zekere ruiter kan op elk paard wegrijden.

Een goede ruiter voelt wat er gebeurt en evt. gaan gebeuren. Een bok voel je vaak aan komen, je heb wel paarden die ze er zo uitgooien maar over het algemeen voelt een goede ruiter wat er (gaat) gebeuren.
Dat is imo ook een goede ruiter, en niet een ruiter die een keer Z heeft gereden (voor ik iedereen op me dak krijg, niet te nadele van ruiters die Z rijden, dat ze geen goede ruiters zijn)

Een goede ruiter voelt alles dus aan(komen) en een zekere ruiter durft er ook op te stappen..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:59

Ik vind een goede ruiter en een ruiter die overal op 'durft' te stappen totaal niet vergelijkbaar en ook niets met elkaar te maken hebben.. Maar ik neem aan dat jij dat ook niet zo bedoelt Ladygiroc ;)

Ik wil graag heel blijven en zal van de paarden mijn beroep niet maken, dus op rotzakken (die heus wel getemd kunnen worden) stap ik bij voorkeur niet. Ik zou niet weten waarom. Gelukkig heb ik die luxe.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:16

Mss even totaal off-topic/ iets anders.... Maar er is tussen het topic door een discussie gaande over mensen die hun paard te gevaarlijk vinden om door andere te laten rijden en blijven maar zeggen dat hun paard alleen door hun gereden kan worden....

Ten eerste hoop ik eigenlijk dat deze mensen hun paard nooit hoeven te verkopen... zou je al een flink probleem hebben ;)

En ik vind het eigenlijk altijd wel fijn als mijn beestjes gewoon braaf zijn en lief doen wat ik van ze vraag. Ik probeer ze juist zo klaar te maken dat er zoveel mogelijk mensen mee weg kunnen rijden.
*ok, rij boel jonge paarden --> niet allemaal schattig of simpel, maar dat ik eigenlijk wel een beetje mijn doel*

Kan aan mijn liggen dat ik hele rare dingen zeg of denk... Maar ik vind het alleen maar fijn als ik andere mensen ook blij kan maken met mijn paarden :oo
Laatst bijgewerkt door Marij op 25-03-09 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:22

Edit: nu is de reactie weg? :?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:27

sjaantje schreef:
Ik vind een goede ruiter en een ruiter die overal op 'durft' te stappen totaal niet vergelijkbaar en ook niets met elkaar te maken hebben.. Maar ik neem aan dat jij dat ook niet zo bedoelt Ladygiroc ;)

Ik wil graag heel blijven en zal van de paarden mijn beroep niet maken, dus op rotzakken (die heus wel getemd kunnen worden) stap ik bij voorkeur niet. Ik zou niet weten waarom. Gelukkig heb ik die luxe.

Nee, vaak stappen kinders (beginners) overal op maar dat maakt ze inderdaad een goede ruiter. In die hoek bedoelde ik het idd niet.

Maar je zal het wel met me eens zijn dat je voor sommige paarden een flinke dosis lef in je donder moet hebben. 10 % van díe paarden vertrouw ik met alle liefde toe aan de échte 'vaklui'

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:28

Lady giroc helemaal mee eens!
En ik heb ook gezegt dat mijn merrie een pittige is,daarom vind ik het leuk om andere erop te zien rijden want je ziet zo wie haar wel en niet aankan.niet dat ik top ben zeker niet maarjka denk dat sommige het wel snappen :)
En zal maar meteen eerlijk zeggen dat toen ik witte handschoenen ging kopen ik 2 linker kreeg :oo maar dat is echt zo :')

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:29

Marij schreef:
@ Melanii
Waarom jij het er niet mee eens? stukje onderbouwing mist in je stukje....

Sorry zal even toelichten! :)

Ik vind van niet, omdat elk paard anders is, jij bedoelt een B-proefje kunnnen rijden, maar elk paard heeft zo zijn eigen manier van doen en manier van rijden aanpakken etc.
Een topruiter kan er wel mee wegrijden of een professionele ruiter/amazone, omdat ze al zoveel ervaring hebben
Maar ik bijvoorbeeld( 2 pony's gereden en 2 paarden doorgereden en op stage op enkele gereden denk niet dat ik zo op elk paard kan opstappen en wegrijden, ik denk ook dat je daar echt ervaren voor moet zijn wil jij het paard goed aanvoelen)

Maar dit is mijn mening! :)