Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:21

Omdat 'ie dan een bijzetje om heeft en dus weet dat 'ie z'n mond gaat stoten als 'ie het doet? :D

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:28

hij loopt altijd met martingaal longe of geen longe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:40

Werkt die martingaal niet als de pony niet aan de longe loopt?

Ik ben overigens absoluut niet tegen hulpteugels in de manege. Vooral de beginners hebben hier regelmatig veel baat bij.

Wel vind ik dat je heel zorgvuldig moet zijn in de keuzes van je paardenbestand. De ene manege is daar veel sterker in dan de andere.
De pony die altijd zo loopt dat ie loopt sterren te kijken en daardoor rugproblemen krijgt, kan je tijdelijk een stootteugeltje aan binden of een tiedemann, je merkt dat na verloop van tijd het dier zich heeft aangepast en dan gaat het zonder hulpteugel.

Het idee dat altijd alles maar zonder hulpteugels moet kunnen is een utopie. De ruiters die op een manege komen rijden, moeten over het algemeen nog veel leren en dan is het wel zo handig dat het paard in de juiste houding loopt, want dan kunnen ze veel makkelijker aan zichzelf werken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:10

heyitsme schreef:
wat doen jullie met pony's die de teugels van vooral kleine meisjes uit de handen trekken keer op keer?

Actiever laten lopen. Meestal is de pony niet voldoende aan het been.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:12

Waarmee je voorbij gaat aan mijn opmerking. Die had nl. niet zo zeer met de FNRS te maken als wel dat ik op veel bedrijven (al dan niet FNRS) juist gebruik van hulpteugels zie!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:13

kazary schreef:
Inderdaad. Dat is geen goede manege pony.
Waarom werden vroeger op maneges niets aan de paarden geknoopt en is het nu ineens wel een hype?
Vroeger kreeg je nog wel zit lessen en werd je nog eens vermanend toegesproken zo nodig.
Dat mag nu allemaal niet meer natuurlijk.
Iedereen denkt meteen vergevorderd te zijn na 10 lessen en ouder vinden dat ze veel betalen dus hup snel. Goed? Is dat nodig dan?

Ik geef alle lessen van beginnend tot gevorderd minimaal 1 keer per maand zitles. Dat kan op verschillende manieren en de kinderen vinden het ontzettend leuk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:15

Ik heb ook een grappenmaker in de les die wel eens de teugels uit de handen bij een heel kleintje wil trekken.
Is echt geen verkeerde pony (word in het Z uitgebracht voor de wagen, is L2 klaar onder het zadel), maar soms wat te slim en handig (en doet het alleen in het voorjaar zodra het gras begint te groeien en tot ze weer het land op gaat). Die krijgt bij de kleinste ook even een stoot teugeltje om tijdelijk.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:16

En ik dus niet. Alleen zo te horen de manege van Sonja.
Dingen zeggen als activer laten lopen is mooi als de ruiter gevorderd is of als de instructrice 1 op 1 les geeft en zelf de pony wat voorwaarts kan laten lopen.
Gezien dat dat meestal niet aan de orde is omdat er niet 1 op 1 les gegeven wordt, kun je stellen dat er meestal een krulletje zit. Bijvoorbeeld om de ruiter er niet af te terkken. Niet om ruiter gevoel aan te leren, want dat krijg je door een bijzet of wat ook nog steeds niet zonder goede begeleiding.

Kinderen vinden het leuk, maar ouders niet en zeker niet zoals Sonja ook al aangeeft je bij de buur manege al dit dat en dat mag doen. Ouders zien het kwalitiets verschil niet, de kinder natuurlijk ook niet. Dus dan ga je toch naar die manege waar je snel alles leert? (dat het verkeerd is, dat weten ze dan nog niet)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:20

Tja, Kazary, wij zijn het chronisch niet met elkaar eens. Ik kan alleen maar straks naar mijn werk gaan, constateren dat de lessen druk bezocht worden, ik zie hoe het bijzetje bij onze pony zit en jij niet, ouders die waarderen dat je zitles geeft, want het is ook leuk om vanuit de kantine naar te kijken, bovendien vallen de kinderen minder snel van hun pony door een betere zit. Gek is dat er vanuit buurmaneges juist kinderen naar ons toe komen.
Tja, dan middelen wij inderdaad tussen snel en goed. Middelen tussen het ideaalbeeld en de commercie. Ik heb het idee dat we het zo slecht nog niet doen en aan de reacties van onze klanten te merken wordt dat bevestigd. Misschien wil je een keer komen kijken?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:24

Op mijn vorige manege hadden bijna alle pony's een martingaal om, maar deze stond goed afgesteld en daar hadden de paarden dan ook echt geen last van. ik vond het overigens ook niks toevoegen, behalve in de zeldzame gevallen dat de pony's echt sterren gingen kijken. Maar ik zie op zoveel maneges paarden lopen die gewoon zo ontzettend pijn moeten hebben, en dan wordt er maar een bijzet aangegooid, want 'dan loopt hij in ieder geval met zijn kop naar beneden' . Verschrikkelijk om te zien, want het paard ontspant dan echt niet.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:24

Het kan, maar wel onder voorwaarden.

1) Geen slof! Zeker niet in onervaren handen!
2) Enkel begrenzend
3) Enkel bij beginnende ruiters.
4) Zeker niet standaard bij ieder paard.

Als je een tijdje paardrijd vind ik ook dat je rijtechnische zaken op moet kunnen lossen. Anders leer je het ook nooit natuurlijk.
Dat een paard een keer gaat rennen met zijn kop in de lucht, tsja dat gebeurd...maar je leert er dan wel meteen mee om te gaan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:25

Ik kan ook constateren in wat ik zie. Ook daar zullen de kanten tevreden zijn en de instructeurs menen dat wat ze doen goed is, anders werd het wel anders gedaan. Maar of klanten tevreden zijn is voor mij geen graadmeter of de hulpteugels goed gebruikt worden.
Maar ik heb denk ik een ander idee over wat een goede manier van gebruik van hulpteugels is. En daar geef ik inderdaad bij toe dat goed gebruik iets is wat maar erg weinig te zien is. En op een manege waar geen 1 op 1 aandacht is je zelden tot nooit goed gebruik kunt aantreffen. Ruiters zijn daarvoor te onervaren, de instructrice in een groepsles kan er niet constant bij zijn.
En als ik om me heen kijk bij verzorg ponys en paarden van de ruiters die van die maneges af komen, durf ik ook hard te beweren dat ze niet hebben leren rijden. Ze hebben totaal geen idee hoe ze zelf eens iets op moeten lossen op een rijtechnische manier.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:19

Volgens mij heb jij een te ideaal beeld van de wereld. Hoe wil de je bereiken dat ruiters voor het eerst op een manege op een paard stappen, en dan meteen goed rijtechnisch kunnen wegrijden. Daar zit toch een hele weg tussen, van stuntelen en slecht rijden. Het is nou eenmaal niet anders, als je gaat lopen, val je ook af en toe op je bek.

Ik vind het daarom niet erg dat er af en toe een hulpteugeltje gebruikt wordt om de paarden een beetje te sparen, en de beginnende ruiters wat meer op weg te helpen. Zodra het zonder kan, meteen doen! Maar in de tussentijd zullen er toch hulpmiddelen gebruikt moeten worden om iemand te leren rijden, en die hulpmiddelen kunnen vanalles zijn; een rustig paard, aan een longeerlijn beginnen met een kundige instructrice en misschien bij sommige paarden / ruiters ook wel een hulpteugeltje.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:25

Ik heb juist geen ideaal beeld. Dat lijkt juist andersom door te zeggen dat een hulpmiddel wel goed is maar er verder niet gekeken wordt hoe een paard dan loopt.

En vroeger leerde we ook rijden zonder. Hulpteugels bestonden die toen al wel? En nee niemand reed er toen goed weg, dat kan ook niet. Zeg ik ook niet.
Maar je kreeg zitlessen en als dat goed ging mocht je van de longe af. Er zat een riempje aan het zadel en dat mocht je de eerset tijd niet los laten. Laat staan dat er getrokken werd aan een bit. En raad eens? Die paarden hadden niet eens een hulpteugel nodig want die gingen niet in de bescherming om hun rug en mond te sparen. Ik denk dat dat wel een nadenker is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:26

Het nivo dat ruiters paarden rijtechnisch kunnen verbeteren is niet het nivo welke op een manege rijd. Zelfs het gros van de B/L/M sportruiters kunnen dit nog niet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:29

Klopt, maar je kunt ze wel leren rijden zonder hun paard te hinderen. En daar heb je geen hulpteugels voor nodig. Wel goede lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:31

Wij hebben die riempjes ook vooraan het zadel hoor, ideaal!

Overigens waren er vroegah :D ook hulpteugels, die werden bij ons ook wel gebruikt, en ik heb er ook door oude instructeurs onder begeleiding mee leren rijden. Net als bv met stang en trens, hoewel ik echt nog geen Z2 was :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:32

Een hulpteugel die zag ik later op een privestal pas voor het eerst een. Stang en trens heb ik ook pas leren rijden toen ik M2 was en de punten voor het Z binnen had.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:43

Bij ons worden de beginners (die groep die net kan blijven zitten en in een kleine groepsles beginnen) bijgezet met thiedemann. Per les en per lesklant wordt de afstelling bekeken, zodat ze zo snel mogelijk zonder kunnen rijden op een nette manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:59

kazary schreef:
Klopt, maar je kunt ze wel leren rijden zonder hun paard te hinderen. En daar heb je geen hulpteugels voor nodig. Wel goede lessen.

In de ideale wereld heb je volledig gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:09

De pest is dat je dan perfect gereden manegepaarden moet hebben, perfecte instructeurs, leerlingen die alle informatie perfect van theorie naar praktijk om kunnen zetten (en uiteraard zeker niet te dik, klein, dun, lang, scheef of motorisch debiel zijn) etc... :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:27

Utopie :) Gelukkig is geen enkel mens perfect en daar durf ik ook aan toe te voegen dat geen enkel paard perfect is. Perfectie is iets om na te streven, maar of het ooit bereikt zal worden?

Heb me net omgekleed, ga zo die geweldige manegeruiters weer een stapje verder begeleiden in de kunst van het paardrijden. Zal me weer verbazen over de stuntels van de kinderen, over de goedheid van de paarden. Het mooiste is als ik na de les eens terug denk aan hoe diezelfde ruiters er een half jaar geleden aan toe waren. Dan ga ik toch heel blij weer naar huis :) Ik leer mijn kinderen dan ook als eerste: alles mag mislukken, zo lang je maar oefent. En als er nooit iets mis gaat, kun je er ook niet van leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:29

Werk ze!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:39

Ik rij mijn verzorgpony met bijzet, ( ... of iets anders, weet niet precies .. :') )
Maar die staat dus niet strakgesteld om dr mooi te laten lopen, maar om haar hoofd hier in de wereld te houden inplaats van op zolder ..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:00

wat heb ik dan toch een goede manege gehad. ;)
Klopt mijn idee toch dat het tegenwoordig k met peren is hoe je nu leert rijden op een manege :D
Overdrijven is een vak apart hé jongens. :)

Ik vindt het juist een utopie om te denken dat als je er iets aanhangt het paard ineens goed over de rug loopt en de ruiter daardoor leert voelen.