Fleurtje100 schreef:sanne83 schreef:ik begrijp niet helemaal waarom er niet-opgeleide paarden die vluchten voor druk vergeleken worden met de paarden op de (goede) filmpjes. Het is toch duidelijk dat deze paarden al volledig opgeleid waren van te voren (dus niet zomaar in de touwen geknoopt werden en opgejaagd werden), al weten hoe ze met de (eventuele) druk om moeten gaan en daar dus niet in paniek van raken.
Een paard kán overal van in paniek raken, aan ons om ze te leren hoe met druk om te gaan zodat ze niet in paniek raken
Paarden die echt helemaal nergens meer van schrikken en overal stoïcijns op reageren zijn óf van nature heel mak en koelbloedig (die gevallen bestaan nou eenmaal), of zijn al hun natuurlijke gedrag verloren, enorm afgestompt en sluiten zich voor van alles af. Want een paard blijft nou eenmaal een vluchtdier met natuurlijk instincten die op de kleinste dingen vliegensvlug kan reageren, en dat zijn nou juist eigenschappen die worden gebruikt in de sport.
Beide categorieën zijn daarom denk ik niet geschikt als (top)sportpaard.
De paarden op de "goede" filmpjes hebben waarschijnlijk de eerste keer niet zo rustig gereageerd, maar als je iets maar vaak genoeg doet, went het vanzelf, vraag is of het dan ineens wel paardvriendelijk is. Er zitten ook filmpjes bij van paarden die al redelijk piafferen, waar het er al een stuk rustiger uitziet maar die wel iedere pas geslagen worden. Hebben die dan volgens jou van de mens geleerd om met de druk om te gaan en niet in paniek te raken?
Dat is nogal kort door de bocht:
Het is toch helemaal niet gezegd dat deze paarden afgestompt zijn?
Ik heb een Spaanse hengst en die is echt NERGENS bang voor. Dat is ook logisch, dat is hengst eigen. Want in tegenstelling tot wat jij zegt dat alle paarden van nature vluchten, zal een hengst altijd eerst gaan kijken of er wel degelijk gevaar is...op die manier beschermt een hengst zijn kudde zonder dat er maar in het wilde weg gevlucht wordt...
In spanje en portugal wordt er over het algemeen juist om deze reden op hengsten gereden, omdat deze JUIST minder geneigd zijn om weg te vluchten!

) dat absoluut niet zou kunnen, ze is daar nog lang niet goed genoeg voor opgeleid.