Kinke schreef:Ik ben benieuwd...waarom denken jullie dat je deze 'kunsten' wel aan kunt leren met agressie/pijn of whatever en niet met 'fluisteren en lieve klopjes' ??
Hoe het ook is, het is naief klakkeloos aan te nemen dat deze man het alleen maar met lieve klopjes en fluisteren heeft gedaan puur alleen omdat hij het eindresultaat zonder hulpmiddelen toont. Het blijft gissen hoe deze man zijn paarden de kunsten heeft aangeleerd tot hij openheid van zaken geeft. En dat doet hij niet. Ik zou er in iedergeval niet als een kuddedier achteraan hobbelen tot ik daarvan het naadje van de kous zou weten.
Ik ken iemand die zijn paard op puur stemcommando kan laten passageren (of in ieder geval iets wat er op moet lijken) stijgeren, liggen, spaanse pas en de hele mikmak. Dit laat hij graag in shows zien, en dat ziet er heel aardig uit. Dan gebruikt hij ook geen bit, zweep etc. Ik heb ook gezien hoe deze man het zijn paarden aanleert (achter de schermen) en bij hem gebeurd dat niet zonder hulpmiddelen (bit, zweep) en het gebeurd ook niet zachtzinnig.
Verder vind ik dat wat deze man doet een hoog circusgehalte heeft (waar op zich niets mis mee is). Hij wordt vaak aangehaald als voorbeeld van 'kijk zo kun je ook dressuur rijden'. Maar wat hij doet vind ik niets met dressuur te maken hebben. Het zijn puur kunstjes.