Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Juul schreef:kazary schreef:Klopt, schrijven we ook als je goed leest.
Dat er brave zadelmak bomproof geboren jonkies bestaan heb ik eerder geschreven. Maar dat zijn van zichzelf niet de paarden die flitsend aan het been zijn. Maar zeker wel fijne jonge paarden.
En je hebt inderdaad oude paarden die gewoon nooit vergevingsgezind worden. Als daar bij staat niet voor beginner, geloof dat dan ook.
Maar je zei dat je het moet leren op een ouder paard. En dat slaat dan weer nergens op. Dan kan je het net zo goed op een bomproof jonkie leren die wel alles er goed in heeft zitten.
Anoniem schreef:kazary schreef:Klopt, schrijven we ook als je goed leest.
Dat er brave zadelmak bomproof geboren jonkies bestaan heb ik eerder geschreven. Maar dat zijn van zichzelf niet de paarden die flitsend aan het been zijn. Maar zeker wel fijne jonge paarden.
En je hebt inderdaad oude paarden die gewoon nooit vergevingsgezind worden. Als daar bij staat niet voor beginner, geloof dat dan ook.
Maar je zei dat je het moet leren op een ouder paard. En dat slaat dan weer nergens op. Dan kan je het net zo goed op een bomproof jonkie leren die wel alles er goed in heeft zitten.

kazary schreef:Die ruiter kan inderdaad minder goed rijden. (minder goed is anders als slecht!)
Waarom moet je daar boos om worden?
Ik heb mijn rijbewijs en kan autorijden, maar ik zal nooit zo goed worden als een shumacher die een fijn gevoelige F1 auto kan rijden. Als ik daar instap zit ik meteen in de vangrail. Zo'auto reageerd te fel op mijn rechtervoet.
Is dat een schande? Moet ik daarom boos worden?
Nee, ik weet daar de ervaring mis. Of ik die ervaring ooit wil gaan op doen? denk het niet, ben tevreden met mijn gewone auto. Maar ik wordt niet boos als dan iemand zegd je kunt niet zo goed autorijden als hem.
Is dat een duidelijk vergelijk?
daniella74 schreef:Ik heb het helemaal niet over mijzelf. Jij zegt dat als een ruiter geen jong sportpaard kan rijden dat diegene niet kan rijden. Dat vind ik wat erg kort door de bocht en van dat soort opmerkingen word ik pissig.
petitparis schreef:Er is een verschil tussen kunnen rijden en rijden.
Net zoals er een verschil is tussen mensen met paarden en paardemensen en daar wil ik niemand mee beledigen of aanvallen
kazary schreef:Juul schreef:Dus als ik het goed begrijp kazary kan alleen een jonkie die fel reageert een goed sportpaard worden?
Ja dat denk ik wel. Anders ga je uiteindelijk in de knoop komen met je hulpen wil je echt goed mee kunnen draaien in de sport.

kazary schreef:Dat is bij mij hetzelfde een beginner is iemand die minder goed kan rijden. wat is daar het verschil in?
maar niemand neemt de woorden slecht in de mond en bedoeld dat ook. Toch wordt er dat wel telkens van gemaakt.
KiWiKo schreef:daniella74 schreef:Ik heb het helemaal niet over mijzelf. Jij zegt dat als een ruiter geen jong sportpaard kan rijden dat diegene niet kan rijden. Dat vind ik wat erg kort door de bocht en van dat soort opmerkingen word ik pissig.
jonge sportpaarden rijden is een vak appart.......... zegt niks over je rijkunst...... ik kan met een jonkie leuk de baan door.........maar ik rij verder nog geen deuk in een pakkie boter.....

kazary schreef:In de M2 vindt ik het ook al dat je dan teveel moet gaan werken. Maar inderdaad hoe hoger je komt hoe meer je daar tegen aan loopt.
Aha daar dus de verwarring.
Voor mij staat bij mij bij paardrijden beginner niet voor beginnen met iets.
Iemand kan in mijn ogen zijn hele leven beginner blijven. (zondat dat ik daar op neer kijk, lol met de knol is het belangrijkste en niet iedereen wil meer dan dat)
kazary schreef:In de M2 vindt ik het ook al dat je dan teveel moet gaan werken. Maar inderdaad hoe hoger je komt hoe meer je daar tegen aan loopt.
Aha daar dus de verwarring.
Voor mij staat bij mij bij paardrijden beginner niet voor beginnen met iets.
Iemand kan in mijn ogen zijn hele leven beginner blijven. (zondat dat ik daar op neer kijk, lol met de knol is het belangrijkste en niet iedereen wil meer dan dat)

kazary schreef:FNRS staat nergens in de begin post, daar gaat het over een advertentie.
En dat is dus vaak bij een jong sportpaard waar er dat bij staat.