Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:23

Ik snap Daniella wel. Als je een beginner bent kun je toch ook eigenlijk nog niet rijden?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:24

Ik heb het helemaal niet over mijzelf. Jij zegt dat als een ruiter geen jong sportpaard kan rijden dat diegene niet kan rijden. Dat vind ik wat erg kort door de bocht en van dat soort opmerkingen word ik pissig.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:25

Juul schreef:
kazary schreef:
Klopt, schrijven we ook als je goed leest.
Dat er brave zadelmak bomproof geboren jonkies bestaan heb ik eerder geschreven. Maar dat zijn van zichzelf niet de paarden die flitsend aan het been zijn. Maar zeker wel fijne jonge paarden.
En je hebt inderdaad oude paarden die gewoon nooit vergevingsgezind worden. Als daar bij staat niet voor beginner, geloof dat dan ook. :)

Maar je zei dat je het moet leren op een ouder paard. En dat slaat dan weer nergens op. Dan kan je het net zo goed op een bomproof jonkie leren die wel alles er goed in heeft zitten.

Nee, dat leerpaard heeft die fijne hulpen, knalt je er alleen niet voor af. Maar kan ze jou wel leren.
Dat bomproof jonkie heeft een rustiger karakter, dat zal niet snel net zo fel reageren op kleine hulpen als je bij een goed sportpaard zou willen. dat rustig jonkie zou ook best in de manege kunnen mee lopen. (staan ook nieta lelen oude paarden)

Ik heb echt geen idee hoe ik het anders moet uitleggen. Het is niet uit te leggen of te snappen als je het gevoel niet hebt ervaren.

Ik kan jou ook niet uitleggen hoe een aardbei smaakt als je die nooit hebt geproeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:26

Er is een verschil tussen kunnen rijden en rijden.
Net zoals er een verschil is tussen mensen met paarden en paardemensen en daar wil ik niemand mee beledigen of aanvallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:27

Dus als ik het goed begrijp kazary kan alleen een jonkie die fel reageert een goed sportpaard worden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:27

Anoniem schreef:
kazary schreef:
Klopt, schrijven we ook als je goed leest.
Dat er brave zadelmak bomproof geboren jonkies bestaan heb ik eerder geschreven. Maar dat zijn van zichzelf niet de paarden die flitsend aan het been zijn. Maar zeker wel fijne jonge paarden.
En je hebt inderdaad oude paarden die gewoon nooit vergevingsgezind worden. Als daar bij staat niet voor beginner, geloof dat dan ook. :)

Maar je zei dat je het moet leren op een ouder paard. En dat slaat dan weer nergens op. Dan kan je het net zo goed op een bomproof jonkie leren die wel alles er goed in heeft zitten.

jeetje Juul.......... net zoals er zeer ongevoelige jonge sportpaarden zijn waar je bij wijze van spreken achterstevoren op kan gaan zitten zijn er ook gruwelijk gevoellige oudere paarden van 20 plus waar je nog steeds met je koppie in het zand gaat als je een iets te grote hulp geeft :)

een ongevoelig sportpaard verkoop ik ook aan een ruiter die minder gevoel heeft..........die 20 jarige zou ik ook gewoon mensen van wegsturen........

Ik kijk gewoon of de aanstaande combi potentie heeft voor een leuk en gelukkig leven samen........ en als ik denk dat dit niet zo is dan moeten ze vooral verder gaan zoeken

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:28

Die ruiter kan inderdaad minder goed rijden. (minder goed is anders als slecht!)
Waarom moet je daar boos om worden?

Ik heb mijn rijbewijs en kan autorijden, maar ik zal nooit zo goed worden als een shumacher die een fijn gevoelige F1 auto kan rijden. Als ik daar instap zit ik meteen in de vangrail. Zo'auto reageerd te fel op mijn rechtervoet.
Is dat een schande? Moet ik daarom boos worden?
Nee, ik weet daar de ervaring mis. Of ik die ervaring ooit wil gaan op doen? denk het niet, ben tevreden met mijn gewone auto. Maar ik wordt niet boos als dan iemand zegd je kunt niet zo goed autorijden als hem.

Is dat een duidelijk vergelijk? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:28

Dat is toch ook wat ik zei Kiwiko.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:30

Juul schreef:
Dus als ik het goed begrijp kazary kan alleen een jonkie die fel reageert een goed sportpaard worden?

Ja dat denk ik wel. Anders ga je uiteindelijk in de knoop komen met je hulpen wil je echt goed mee kunnen draaien in de sport.

Anoniem

kazary schreef:
Die ruiter kan inderdaad minder goed rijden. (minder goed is anders als slecht!)
Waarom moet je daar boos om worden?

Ik heb mijn rijbewijs en kan autorijden, maar ik zal nooit zo goed worden als een shumacher die een fijn gevoelige F1 auto kan rijden. Als ik daar instap zit ik meteen in de vangrail. Zo'auto reageerd te fel op mijn rechtervoet.
Is dat een schande? Moet ik daarom boos worden?
Nee, ik weet daar de ervaring mis. Of ik die ervaring ooit wil gaan op doen? denk het niet, ben tevreden met mijn gewone auto. Maar ik wordt niet boos als dan iemand zegd je kunt niet zo goed autorijden als hem.

Is dat een duidelijk vergelijk? :)

Nu spreek je jezelf duidelijk tegen. Eerst zei je nog dat een ruiter die geen sportpaard kan rijden een beginner is. Dat is toch iets anders dan minder goed kunnen rijden?

KiWiKo

daniella74 schreef:
Ik heb het helemaal niet over mijzelf. Jij zegt dat als een ruiter geen jong sportpaard kan rijden dat diegene niet kan rijden. Dat vind ik wat erg kort door de bocht en van dat soort opmerkingen word ik pissig.

jonge sportpaarden rijden is een vak appart.......... zegt niks over je rijkunst...... ik kan met een jonkie leuk de baan door.........maar ik rij verder nog geen deuk in een pakkie boter.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:31

Juul schreef:

eigenlijk .......... ja :)

je kan alleen vlammen als je het vuur in je hebt :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:31

Dat is bij mij hetzelfde een beginner is iemand die minder goed kan rijden. wat is daar het verschil in?

maar niemand neemt de woorden slecht in de mond en bedoeld dat ook. Toch wordt er dat wel telkens van gemaakt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:33

petitparis schreef:
Er is een verschil tussen kunnen rijden en rijden.
Net zoals er een verschil is tussen mensen met paarden en paardemensen en daar wil ik niemand mee beledigen of aanvallen

En de discussie was wanneer iemand een beginner is en wanneer niet. Jonge paarden rijden is vind ik persoonlijk een vak apart, ook ervaren wedstrijdruiters kunnen (of willen) dat niet altijd en daarom geen maatstaf voor hobbymatige ruiters.

Kazary, jij bent wel in staat fatsoenlijk deel te nemen aan het verkeer zonder anderen in gevaar te brengen en in dat licht zeg ik dan je bent geen beginnende bestuurder en kan autorijden. Die F1 auto is gewoon een vak, net als dat ik er soms geen hout van snap als de financieel directeur hier een sheet maakt over de omzet, maar daarom ben ik geen slechte boekhouder.

Ik ben helemaal niet boos. En ik begrijp dat niet ieder paard zich leent voor iedere ruiter maar ik vind het zo jammer dat er altijd heel stigmatiserend naar bepaalde ruiers wordt gedaan.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:37

kazary schreef:
Juul schreef:

Ja dat denk ik wel. Anders ga je uiteindelijk in de knoop komen met je hulpen wil je echt goed mee kunnen draaien in de sport.

Dit ben ik absoluut met je eens. Het allerlaatste doorsluiten kun je vaak heel slecht met een flegmatiek paard maar dan ga je echt over hoog niveau vanaf ZZL praten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:38

Maar met die F1 ben ik daar niet meer toe in staat. Zou ik kunnen gaan doen als ik dat ga leren. Maar ga ik er zo inzitten geeft het ongelukken.

De manege ruiter is ook in staat heel fijn te rijden om een paard dat op de manege staat. Maar is op een F1 (fokkers niet mee lezen) paard daar ook niet meer toe in staat.
Ook die kan dat gaan leren, maar zoals iemand van een manege komt niet.
En dat is dan niet een groep onderwaarderen, maar ervaring hebben dat het zo werkt en mensen er af hebben zien vliegen met een nood vaart. En dat wil je niet nog eens, want dat is voor niemand leuk.
En ja dan ga je selecteren.
En het kan vast eens zijn dat je een fout maakt en een goede klant voorbij laat gaan. Maar liever dat dan iemand laten verongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:38

kazary schreef:
Dat is bij mij hetzelfde een beginner is iemand die minder goed kan rijden. wat is daar het verschil in?

maar niemand neemt de woorden slecht in de mond en bedoeld dat ook. Toch wordt er dat wel telkens van gemaakt.

Hmm okee als jij dat zo ziet. Beginner staat toch meestal voor: Beginnen met iets. En dat betekent imo niet minder goed, maar echt beginnend.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:39

KiWiKo schreef:
daniella74 schreef:

jonge sportpaarden rijden is een vak appart.......... zegt niks over je rijkunst...... ik kan met een jonkie leuk de baan door.........maar ik rij verder nog geen deuk in een pakkie boter.....

En nu zijn we het met elkaar eens, het gaf wat gedoe en typwerk ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:40

In de M2 vindt ik het ook al dat je dan teveel moet gaan werken. Maar inderdaad hoe hoger je komt hoe meer je daar tegen aan loopt.

Aha daar dus de verwarring. :)
Voor mij staat bij mij bij paardrijden beginner niet voor beginnen met iets.
Iemand kan in mijn ogen zijn hele leven beginner blijven. (zondat dat ik daar op neer kijk, lol met de knol is het belangrijkste en niet iedereen wil meer dan dat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:43

kazary schreef:
In de M2 vindt ik het ook al dat je dan teveel moet gaan werken. Maar inderdaad hoe hoger je komt hoe meer je daar tegen aan loopt.

Iemand kan in mijn ogen zijn hele leven beginner blijven. (zondat dat ik daar op neer kijk, lol met de knol is het belangrijkste en niet iedereen wil meer dan dat)

Maar in jou ogen ben je dus een beginner tot je een jong sportpaard kan rijden?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:44

kazary schreef:

Ook met dit gehele stukje ben ik het volledig eens. En als je het gaat opvatten van wanneer ben je uitgeleerd en kan je werkelijk echt ierder geschift jong paard en dan beginner af dan zeg ik over mijzelf dat ik hooguit ijverige lichtgevorderde ben.

De oorspronkelijke vraag was wanneer ben je beginner af volgen de FNRS-regels?

kazary

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:45

@juul
nee als je je hulpen echt gedoseerd kunt geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:45

Het is toch echt een normaal Nederlands woord:

be·gin·ner de; m,v -s iem die ergens mee begint of is begonnen

Als we het nou even bij NL houden is het voor iedereen duidelijk wat er bedoelt wordt. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:46

FNRS staat nergens in de begin post, daar gaat het over een advertentie.
En dat is dus vaak bij een jong sportpaard waar er dat bij staat.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:49

kazary schreef:
FNRS staat nergens in de begin post, daar gaat het over een advertentie.
En dat is dus vaak bij een jong sportpaard waar er dat bij staat.

En vaak heeft dat een reden, ik had begrepen dat het meer was van wanneer kun je jezelf beginner af noemen volgens de algemeen geldende maatstaven (FNRS of KNHS) en op zo'n advertentie reageren .