Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:37

suleilitha schreef:
Toch is het waar dat je zonder les niks leert en je posts zeggen niks over het nivo van die privéles.

Ik dacht al dat ik zo'n reactie zou krijgen. Ga eens kijken bij een privéles van Carolien op manege van Poelenburgh in Schoorl.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:40

Ik denk dat jij en ik heel anders kijken tegen wat goed is.
Op een manege les, ook al is het gevorderd ben je al snel goed als je je best doet. Dat is geen aanval op maneges of de ruiters, maar elke dag rijdt er een ander op die geweldige dieren. Daar kun je nooit echt goed op leren rijden. Ik heb er nog nooit een recht gereden paard gezien dat draagt. Daar ga jij dus ook nooit leren voelen hoe een paard dat wel goed gereden is aanvoelt.
En daarom heb jij een hele andere kijk op wat een paard goed rijden is dan enkele andere hier in dit topic.
Dat kan ik je niet kwalijk nemen, maar neem dan ook van ons aan wat wij zeggen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:40

Met groepsles is in principe niets verkeerd, maar 10/12 per groep is wel vrij veel. En de instructeur moet zo'n lessen aankunnen.

Je leert het meest door NIET achter elkaar aan te rijden...

Maar daarom is manège toch niet verkeerd hoor!

Belangrijkste voor elke ruiter = les.

Bij ons id piste komt er elke week iemand oefenen, die man gaat enkel wandelen, maar vind dat hij toch ergens moet scholen. En hij huurt een piste met privé lesgever! +:)+
Nu heeft niet iedereen de financiële mogelijkheid om zo'n zaken te doen uiteraard.

Maar toen ik 17 was, geen vervoer had en geen baan, betaalde ik toch met mijn vakantiejob een lesgever, die 1x per week aan huis kwam, vr 10 EUR toen. Die man was wel geen gediplomeerd instructeur, maar toch iemand die zelf jonge paarden aanreed en Z ruiter.

Als je wil luisteren, kan je echt van iedereen leren hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:43

kazary schreef:
Ik denk dat jij en ik heel anders kijken tegen wat goed is.
Op een manege les, ook al is het gevorderd ben je al snel goed als je je best doet. Dat is geen aanval op maneges of de ruiters, maar elke dag rijdt er een ander op die geweldige dieren. Daar kun je nooit echt goed op leren rijden. Ik heb er nog nooit een recht gereden paard gezien dat draagt. Daar ga jij dus ook nooit leren voelen hoe een paard dat wel goed gereden is aanvoelt.
En daarom heb jij een hele andere kijk op wat een paard goed rijden is dan enkele andere hier in dit topic.
Dat kan ik je niet kwalijk nemen, maar neem dan ook van ons aan wat wij zeggen.

En dat ben ik dan helaas weer niet met jou eens. De manege waar ik normaal gesproken rijd is een handelsstal die bijna geen afgestompte manegepaarden hebben omdat ze er bijna allemaal tijdelijk (heel kort maar eigenlijk) staan en dan meteen weer doorverkocht worden. De meeste komen als (ex-)wedstrijdpaard en worden weer doorverkocht. De meesten staan er nooit lang.

Als ik van jullie aan moet nemen wat jullie zeggen moet ik geloven dat je niks leert van afkijken en 'zelf doen'. Nouja, dat gaat er bij mij gewoon helaas niet in. Dan ben ik maar eigenwijs. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:44

Nou Juul, ik ga niet naar Schoorl om even een lesje te kijken, mij te ver weg.... ik heb gewoon andere referentiekaders van wat goed is dan jij. Ik denk dat dat komt omdat ik wat langer meedraai. Ik dacht ook ooit dat ik goed kon rijden haha, maar toen ik voor het eerst echt goed les kreeg, was die illusie snel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:46

lientjeds schreef:
Met groepsles is in principe niets verkeerd, maar 10/12 per groep is wel vrij veel. En de instructeur moet zo'n lessen aankunnen.

Je leert het meest door NIET achter elkaar aan te rijden...

Maar daarom is manège toch niet verkeerd hoor!

Belangrijkste voor elke ruiter = les.

Bij ons id piste komt er elke week iemand oefenen, die man gaat enkel wandelen, maar vind dat hij toch ergens moet scholen. En hij huurt een piste met privé lesgever! +:)+
Nu heeft niet iedereen de financiële mogelijkheid om zo'n zaken te doen uiteraard.

Maar toen ik 17 was, geen vervoer had en geen baan, betaalde ik toch met mijn vakantiejob een lesgever, die 1x per week aan huis kwam, vr 10 EUR toen. Die man was wel geen gediplomeerd instructeur, maar toch iemand die zelf jonge paarden aanreed en Z ruiter.

Als je wil luisteren, kan je echt van iedereen leren hoor.

Dat klopt. Zelfs al leer je maar door te merken dat je instructeur het fout doet (zoals mijn eerste instructeur die mij vertelde dat ik om het paard te laten lopen de teugels kort moest houden en de poownie in zijn buik moest schoppen). Ik had - als toen 10 jarig meisje - al snel door dat dat niet de manier was. :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:49

En die stal wil schadeclaims en zet al die dieren daar zomaar in met alle gevolgen van dien.
Niemand zegt dat je niets leert van kijken. Lees nog maar eens terug.Maar leren voelen is inderdaad wat anders.
Mijn idee over wat goed is is gewoon anders. Net als dat van Sul. Maar je bent dan zeker wel een beetje eigenwijs om dat niet aan te willen nemen.

Anoniem

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:52

Mag ik eigenwijs zijn? :) Ik kom liever mezelf een keer tegen dan dat ik nu iets aanneem wat ik op een forum lees en wat op mij gewoon ongeloofwaardig overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:53

Citaat:
En dat ben ik dan helaas weer niet met jou eens. De manege waar ik normaal gesproken rijd is een handelsstal die bijna geen afgestompte manegepaarden hebben omdat ze er bijna allemaal tijdelijk (heel kort maar eigenlijk) staan en dan meteen weer doorverkocht worden. De meeste komen als (ex-)wedstrijdpaard en worden weer doorverkocht. De meesten staan er nooit lang.

Jaja, en die zetten ze in bij de lessen :D Als je geluk hebt krijg je een heet Jazzje of Gribje onder je billen geparkeerd, ze zullen wel goed verzekerd zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:54

suleilitha schreef:
Citaat:

Jaja, en die zetten ze in bij de lessen :D Als je geluk hebt krijg je een heet Jazzje of Gribje onder je billen geparkeerd, ze zullen wel goed verzekerd zijn :D

Die zetten ze idd in bij de lessen. En er zitten idd wat temperamentvolle en hete paarden tussen, maar het gaat wel goed.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:56

Juul schreef:
Mag ik eigenwijs zijn? :) Ik kom liever mezelf een keer tegen dan dat ik nu iets aanneem wat ik op een forum lees en wat op mij gewoon ongeloofwaardig overkomt.

Ach ja, het wiel 2 keer uitvinden en jezelf tegen komen (of beter het paard) is veel beter.
Dat het ongeloofwaardig is voor jou, maar voor vele andere niet is omdat jij nog geen andere ervaring hebt gehad. Maar dat je dan zo bij je gedachte blijft is erg jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:57

Erg onverantwoordelijk van dat bedrijf. En dan zeg ik nog niks over het compleet verrijden van paarden die eerst wel goed waren, dat heb je op deze manier binnen een week voor elkaar. Ik vraag me overigens wel af om welk bedrijf het gaat, vaag heb ik een vermoeden...

kazary

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:58

Maar dat is het stukje wat ik dan weer niet geloof. Ja ik ben ook eigenwijs. Dan ligt er elke dag een lesklant op de grond, daar doet geen 1 verzekering aan mee. Dat kan wel iemand vertellen dat het zo is, maar 1 keer logisch denken en je weet gewoon anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:59

suleilitha schreef:
Erg onverantwoordelijk van dat bedrijf. En dan zeg ik nog niks over het compleet verrijden van paarden die eerst wel goed waren, dat heb je op deze manier binnen een week voor elkaar. Ik vraag me overigens wel af om welk bedrijf het gaat, vaag heb ik een vermoeden...

Wat is je vermoeden?

Ze kijken wel uit welk paard ze in welke les inzetten hoor.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:00

Mijn mening is dat les altijd goed is, of het nodig is, daar heeft iedereen een andere mening over. Maar ik ben er van overtuigd dat het goed is
om te blijven lessen. Puur zodat je op dingen/trekjes gewezen wordt, waar je je zelf niet van bewust bent, maar waar een ander je op kan wijzen :) .

amanda2

Iedereen heeft zo'n fase
sommigen meerdere keren in hun leven :P

Anoniem

kazary schreef:
Maar dat is het stukje wat ik dan weer niet geloof. Ja ik ben ook eigenwijs. Dan ligt er elke dag een lesklant op de grond, daar doet geen 1 verzekering aan mee. Dat kan wel iemand vertellen dat het zo is, maar 1 keer logisch denken en je weet gewoon anders.

Ik ga alleen uit van wat ik hoor en zie. Ik hoor wat voor paarden het zijn, en ik zie ze in de lessen lopen. Kan verder ook niks aan doen. Tis zoals tis..

Anoniem

Met namen gooien mag niet op Bokt... dus ik zet de naam niet neer die ik in gedachten hebt, maar als jij het kwijt wilt, voel je vrij ;)

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:01

Juul schreef:
Oh dus jij wil beweren dat je op een paard dat finaal uit elkaar valt prima kan leren zitten? Paard valt uit elkaar, ruiter zit niet lekker en is uit evenwicht, paard moet ruiter in evenwicht houden en loopt daardoor nog verrotter.

Ooooohh meid toch!!! Je hebt nog zoveel te leren!
Ze heeft gelijk, zonder goede ruiter houding, heb je ook geen goed paard. Want hoe jij zit, bepaald hoe je paard loopt!!!

Als jij met opgetrokken en gespannen benen zit, handjes tegen het zadel aan etc, zit je je paard onbewust in de weg. En 8 van de 10 ruiters rijden met opgetrokken gespannen benen!

Eerst zitten, ontspannen, jezelf lang maken, uitademen, en zitten, zitten en nog eens zitten, dan doet je paard de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:02

Dat is toch précies wat ik zeg?! Alleen ga jij maar eens lekker zitten op een uit elkaar gevallen paard als je nog maar net rijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-09 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

"Tis zoals het tis." En metee zie ik het onderschrift van suleilitha:
De lucht is groen, het gras is blauw,
ik ben niet stoned, wat lül je nou?? :D

Anoniem

Pcies Province, en als je het goed doet loopt zelfs een groene driejarige binnen een week compleet nageeflijk.

NdewildeJarig

zou mooi wezen! haha! nooit meer lesgeld betalen haha!

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:08

Juul schreef:
Dat is toch précies wat ik zeg?! Alleen ga jij maar eens lekker zitten op een uit elkaar gevallen paard als je nog maar net rijd.

Dat is nou zo grappig, die krijg ik dus heel vaak onder mijn reet. Sterker nog, ik heb leren rijden op zo'n paard.
Ik krijg zovaak van die dieren onder mijn kont, die verziekt zijn door meiden zoals jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:13

Province schreef:
[naam] schreef:

Dat is nou zo grappig, die krijg ik dus heel vaak onder mijn reet. Sterker nog, ik heb leren rijden op zo'n paard.
Ik krijg zovaak van die dieren onder mijn kont, die verziekt zijn door meiden zoals jij!

Oh dankje. :D

En ergens anders zei je (of was jij dat niet? wie dan?) dat je alleen kan leren rijden op een correct gereden en lopend paard.