Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
asselinlover schreef:heejj,
ik vindt het niet heel erg paardvriendelijk maar zolang er een deskundige ruiter op zit die weet wat die doet (bijv. anky van grunsven!!) is er lijkt mij niks aan de hand. waarom wint ze dan wel 3x de olympische spelen!
groetjes

!
Citaat:op Bent Branderup na, wat ik die man heb zien doen was zo dieronterend dat ik hem graag met naam en toenaam blijf noemen
Zammie schreef:Nou Mystica, op het moment dat je je paard in de rollkur hebt lopen kun je niet eens meer voelen of je paard recht is. 50 kg in je handen... Nou, dan voel ik echt niet of er wat meer of minder druk op 1 van de beide kanten zit. Dat is dus al het eerste verschil. Bij de "klassieke" manier rijdt je met heel weinig druk in de mond/handen en kun je dus meteen voelen als een paard teveel op 1 kant vastzit of loszit.Daarbij kan een paard in rollkur niet meer zijn buikspieren aanspannen om zijn rugspieren te trainen en krijg je het verhaal van iemand hierboven over de fries die van nature al graag achter de loodlijn loopt en daarbij gaat ook de rug wegdrukken gepaard.
Sannessep schreef:modie schreef:Klassieke dressuur is het paard dmv oefeningen soepel, sterk en lenig te maken.
Zodat het paard de hoge-school oefeningen zonder problemen kan maken
Men neemt daar ook simpel weg de tijd voor.
Een klassiek getraind paard is op zijn top rond zijn 14de levensjaar.
De moderne dressuur gebruikt truukjes om het paard zo vlug mogelijk op top-niveau te hebben.
Vaak al met 8 jaar.
Die paarden zijn gewoon nog niet volgroeid en sterker gemaakt om de oefeningen gezond aan te kunnen.
DAt vind ik een groot verschil in de moderne en klassieke dressuur.
Dat vind ik nou ook. En ik denk dat dat ook het grootste probleem is tegenwoordig.
Verder zie ik het ongeveer zo:
Klassieke dressuur: het paard wordt, DOOR MIDDEL VAN OEFENINGEN, zodanig getraind dat het ons goed kan dragen, zonder dat het schadelijk is voor hemzelf.
'Moderne' dressuur (lees: de klassieke dressuur van tegenwoordig): het paard wordt getraind OM DIE OEFENINGEN TE LATEN ZIEN.
En daarmee wordt te weinig gekeken naar hoever het paard daar zelf in is (geestelijk en lichamelijk), waardoor dus verkeerde houdingen ontstaan.
Askja schreef:Citaat:op Bent Branderup na, wat ik die man heb zien doen was zo dieronterend dat ik hem graag met naam en toenaam blijf noemen
Kan degene die dit gezegd heeft dit eens toelichten? Wat deed hij dan voor dieronterends met zijn paarden? Ik ben hier wel benieuwd naar, niet uit sensatiezucht of omdat ik een Branderup-fan zou zijn, maar gewoon ter verduidelijking. Je kunt iemand wel in de hoek zetten, maar geef dan ook duidelijk aan op basis waarvan.
Zammie schreef:Wat is het dan WowAmigo? Paard loopt van zichzelf met de kaak tegen de hals? Dacht het niet en als jij denkt dat je een paard wel zo kunt rijden zonder ook maar iets in je handen te hebben, waarom kan ik dan voldoene voorbeelden op het I-net vinden waar duidelijk met veel geweld de kaak richting hals wordt getrokken? Is allemaal schijn zeker. Vind je voorbeeld dan ook nergens over gaan...Google maar eens op onze OS-kampioen- training, en er komen voorbeelden zat te voorschijn..
Zammie schreef:WowAmigo, jij hebt het duidelijk over iets anders als ik. Rond en nageeflijk is wat anders als een paard in elkaar trekken en dan al pompend vooruit zien te komen en dat er een "spectaculair" voorbeen loskomt. het verschil zit hem tussen een paard op eigen benen laten lopen (en dan gaat het niet om hoog/laag, diep of neus eruit) en een circusact neerzetten...
aslo schreef:Gewoon even een opmerking: Een mening (tot een conclusie komen/ oordeel vellen) vorm je op basis van m.i. de 4 volgende zaken. Je wint info in door: 1. lezen, 2. zien, 3. van horen zeggen (andermans meningen/ervaringen) en m.i. de allerbelangrijkste 4. doen/zelf ervaren. M.a.w. pas als je zelf volgens beide methoden (? als die er al zijn) een tijd getraind hebt (dit onder deskundige begeleiding) kun je m.i. pas een objectief oordeel vormen en dus een goed onderbouwde mening hebben. Verder laat ik het hierbij.
callunairis schreef:aslo schreef:Gewoon even een opmerking: Een mening (tot een conclusie komen/ oordeel vellen) vorm je op basis van m.i. de 4 volgende zaken. Je wint info in door: 1. lezen, 2. zien, 3. van horen zeggen (andermans meningen/ervaringen) en m.i. de allerbelangrijkste 4. doen/zelf ervaren. M.a.w. pas als je zelf volgens beide methoden (? als die er al zijn) een tijd getraind hebt (dit onder deskundige begeleiding) kun je m.i. pas een objectief oordeel vormen en dus een goed onderbouwde mening hebben. Verder laat ik het hierbij.
Hela, wat een toeval, toevallig heb ik mijn mening hierop gebaseerd! Je denk toch niet dat ik zomaar uit het niets iets ga lopen roepen?![]()
Je kunt hoog of laag springen, ontkennen dat het gebeurt door te roepen dat iemand een mening heeft vanachter zijn pc (Equimotion!) helpt de miserie in de 'moderne' dressuur/ paardenmishandeling echt niet weggaan..
Ik ben wel blij dat je verteld over Branderup (rottigheid heb je helaas overal) ik ga eens verder onderzoeken (evt zelf aanschouwen) of dit idd zijn idee van klassiek trainen is. Als dat zo is, dan hoop ik dat ie ooit bij zinnen komt want dat is idd niet zoals het in klassiek hoort en zoals het bedoeld is.
Maar daarbij komt wel dat hij de de klassieke dressuur niet representeert, Anky representeert wel degeleijk de 'moderne' dressuur. Miljoenen mensen kijken naar haar en bijna evenzoveel mensen nemen een voorbeeld aan haar!!
Wat zij doet is GEEN klassieke dressuur, en als 'moderne' dressuur dan niet bestaat (conclusie van dit forum?) wat doet zij dan wel????
Is dat de vraag die we moeten stellen?
hij past mij dan ook niet
callunairis schreef:Maar daarbij komt wel dat hij de de klassieke dressuur niet representeert, Anky representeert wel degeleijk de 'moderne' dressuur. Miljoenen mensen kijken naar haar en bijna evenzoveel mensen nemen een voorbeeld aan haar!!
Wat zij doet is GEEN klassieke dressuur, en als 'moderne' dressuur dan niet bestaat (conclusie van dit forum?) wat doet zij dan wel????
Is dat de vraag die we moeten stellen?