Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Tender_12 schreef:Dressuur rij je toch op je zit/gewichtshulpen?
Dus ik snap niet waarom de anders uitwerking zijn..
Gewoon mijn mening natuurlijk
Waarom zou je dat überhaupt bitloos willen rijden? Dan maakt het toch niets uit?
Toch zijn er mensen nogal fanatiek voor bitloos rijden. Waarom dan?
Blijkbaar is de inwerking toch anders, anders zou dat verschil er niet zo prominent zijn
Tender_12 schreef:Waarom zou je een bit indoen als het niet nodig is? Als je weet wat het allemaal aanricht..
Trouwens, mijn paard is niet te rijden met bit. Je ziet echt dat hij er last van heeft en gaat dan voortdurend in staking.
Waarom je paard met bit rijden als het anders kan?
Nibbit schreef:Van mij mag het bij elkaarje bent met dezelfde sport bezig.
Een jury moet kijken hoe het paard loopt, niet of er met of zonder bit gereden wordt.
Daan_Ordeal schreef:Sporter er zjin zeker wel paarden die een bit in de mond niet verdragen. Misschien dat het paard van Tender om medische redenen geen bit in kan?
Het boek Metaal in de mond is zeer informatief en gaat dieper in op de uitkwerking van het bit in de paardenmond. Misschien leuk om eens te lezen? Dan ben ik heel benieuwd of je daarna ook nog denkt dat het bit niets aanricht. Ben het trouwens wel met je eens dat het voornamelijk de ruiter is die de schade aanricht omdat veel ruiters niet netjes met hun handen zijn.
Karl66 schreef:Volgens mij gaat het bij de dressuur om het beeld van de combinatie en het beeld is bij bitloos anders. De aanleuning en daarmee het beeld, verandert en dus ben je appels met peren aan het vergelijken. Een fjord, een pony of een bonte moet ook gewoon met een nette constante aanleuning gereden worden, vandaar dat je daar geen aparte wedstrijden voor hoeft te organiseren. Bij bitloos rij je niet met constante aanleuning, waardoor het beeld verandert en dan lijken aparte wedstrijden mij alleen maar logisch.