KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

kohtje

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:51

Hellaas werk ik ook op zaterdag. Maar ik heb zeker interese en ga het volgen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:24

Lielle schreef:
of het zegt wat over de ruiters die de schuld eerder bij de juiry dan bij henzelf willen neerleggen :)*

Klopt helemaal !

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:24

Tja, Paard2009 is in mijn achtertuin! Helaas heb ik dat hele weekend al wat en zal um dus niet worden. Heel jammer, ben vorig jaar wel geweest en dat was echt wel gaaf geregeld allemaal!
Misschien dat ik door de week 's avonds nog een keer ga kijken.

Zijn er nog meer bokkers die daar heen gaan?

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:23

Yamcha schreef:
Tender_12 schreef:
Dressuur rij je toch op je zit/gewichtshulpen?
Dus ik snap niet waarom de anders uitwerking zijn..
Gewoon mijn mening natuurlijk :)

Waarom zou je dat überhaupt bitloos willen rijden? Dan maakt het toch niets uit?

Toch zijn er mensen nogal fanatiek voor bitloos rijden. Waarom dan?
Blijkbaar is de inwerking toch anders, anders zou dat verschil er niet zo prominent zijn :)

Waarom zou je een bit indoen als het niet nodig is? Als je weet wat het allemaal aanricht..
Trouwens, mijn paard is niet te rijden met bit. Je ziet echt dat hij er last van heeft en gaat dan voortdurend in staking.
Waarom je paard met bit rijden als het anders kan?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:08

sjaantje schreef:
Het zal me echt een worst wezen, maar laat ze alsjeblieft gewoon starten, dan hebben we tenminste niet meer dat gezeur...

_O- :=

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:10

Je kunt het gezeur vinden maar voor iemand die graag wilt starten maar niet met bit rijdt is het best vervelend. Blij zijn voor een ander kan geen kwaad hoor ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:16

we zijn ook hardstikke blij. Zijn we ook van dat gezeur af :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:34

Tender_12 schreef:
Waarom zou je een bit indoen als het niet nodig is? Als je weet wat het allemaal aanricht..
Trouwens, mijn paard is niet te rijden met bit. Je ziet echt dat hij er last van heeft en gaat dan voortdurend in staking.
Waarom je paard met bit rijden als het anders kan?

Last van jou of van het bit?

Ik ben blij dat dit er eindelijk door is. Ik vraag me alleen wel af of er genoeg fanatieke bitloos ruiters zijn om volle rubrieken te krijgen. Gemengd lijkt me een beter idee en als ik het zo lees op bokt gaat het dan erg druk worden in het Z :Y)

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:48

@ sporter: ik heb les in de klassieke dressuur dus ik modder niet zomaar aan. Hij heeft dus last van het bit.
Waarom suggereer je dat hij last van mij zou hebben?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:13

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:47

Tender_12 schreef:
@ sporter: ik heb les in de klassieke dressuur dus ik modder niet zomaar aan. Hij heeft dus last van het bit.
Waarom suggereer je dat hij last van mij zou hebben?

Omdat een bit alleen niks aanricht een bit is een stukje ijzer het gaat om de handjes die de teugels vasthouden ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:01

Sporter er zjin zeker wel paarden die een bit in de mond niet verdragen. Misschien dat het paard van Tender om medische redenen geen bit in kan?

Het boek Metaal in de mond is zeer informatief en gaat dieper in op de uitkwerking van het bit in de paardenmond. Misschien leuk om eens te lezen? Dan ben ik heel benieuwd of je daarna ook nog denkt dat het bit niets aanricht. Ben het trouwens wel met je eens dat het voornamelijk de ruiter is die de schade aanricht omdat veel ruiters niet netjes met hun handen zijn.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:07

Nibbit schreef:
Van mij mag het bij elkaar :j je bent met dezelfde sport bezig.
Een jury moet kijken hoe het paard loopt, niet of er met of zonder bit gereden wordt.

Ik vind ook bij elkaar of je nu met of zonder bit rijdt je moet allemaal het zelfde resultaat bereiken en daar hoeft niet een aparte catogorie voor te komen!!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:11

Daan_Ordeal schreef:
Sporter er zjin zeker wel paarden die een bit in de mond niet verdragen. Misschien dat het paard van Tender om medische redenen geen bit in kan?

Het boek Metaal in de mond is zeer informatief en gaat dieper in op de uitkwerking van het bit in de paardenmond. Misschien leuk om eens te lezen? Dan ben ik heel benieuwd of je daarna ook nog denkt dat het bit niets aanricht. Ben het trouwens wel met je eens dat het voornamelijk de ruiter is die de schade aanricht omdat veel ruiters niet netjes met hun handen zijn.

Oh ik geloof wel dat er paarden zijn die het bit niet verdragen.
Maar om te zeggen dat een bit iets verschrikkelijks is vind ik complete kwatch
Bedankt voor de tip ik heb er een stuk van gelezen vond het niet objectief dus blijf ik er liever ver weg van. Stop mn tijd liever in gewoon goed paardrijden ;)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:11

ik ben wel benieuwd hoeveel bitlosen er komen :D volgens mij rijden de meesten niet zo veel wedstrijden :D.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:51

Volgens mij gaat het bij de dressuur om het beeld van de combinatie en het beeld is bij bitloos anders. De aanleuning en daarmee het beeld, verandert en dus ben je appels met peren aan het vergelijken. Een fjord, een pony of een bonte moet ook gewoon met een nette constante aanleuning gereden worden, vandaar dat je daar geen aparte wedstrijden voor hoeft te organiseren. Bij bitloos rij je niet met constante aanleuning, waardoor het beeld verandert en dan lijken aparte wedstrijden mij alleen maar logisch.

Bij rijden gaat het om 80% zit, 15% been en 5% teugel. Maar die 5% heeft echt wel invloed op het uiteindelijke resultaat. Als je alleen maar op been en zit rijdt, dan is bitloos ook onzin. Dan kan je beter optomingloos gaan rijden, want dan zit het hoofdstel er alleen maar voor de sier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:57

Karl66 schreef:
Volgens mij gaat het bij de dressuur om het beeld van de combinatie en het beeld is bij bitloos anders. De aanleuning en daarmee het beeld, verandert en dus ben je appels met peren aan het vergelijken. Een fjord, een pony of een bonte moet ook gewoon met een nette constante aanleuning gereden worden, vandaar dat je daar geen aparte wedstrijden voor hoeft te organiseren. Bij bitloos rij je niet met constante aanleuning, waardoor het beeld verandert en dan lijken aparte wedstrijden mij alleen maar logisch.

Dit kun je niet zo stellen. En je kunt niet iedere bitloze ruiter over één kam scheren.

Je hebt bitloze ruiters die inderdaad ook van de continue druk af willen, dus niet meer met die druk willen rijden, en dus meer richting klassieke dressuur gaan, dus met meer doorhangende teugels dressuur rijden.
Maar je hebt ook bitloze ruiters die gewoon op de engelse dressuurwijze doorgaan en ook bitloos met continue aanleuning (teugeldruk) rijden. Dus hier is dan geen enkel verschil en is het beeld exact hetzelfde.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:12

Oke, anders geformuleerd, een groot deel van de bitloze optomingen is gebaseerd op geen constante aanleuning.

Wat mij blijft verbazen is dat iemand er bewust voor kiest om op een andere manier te rijden, maar wel op dezelfde manier beoordeeld wil worden. Dressuur is geen bestgaand rubriek, waarbij het er om gaat hoe het paard loopt. Dressuur is de beoordeling van de combinatie van paard én ruiter. De manier van inwerken verandert, het beeld van die combinatie verandert en dus ga je appels met peren vergelijken.

Als ik morgen besluit dat het beter is om met gekruiste benen op het paard te gaan zitten, dan lukt het mij om na verloop van tijd een net zo goede proef neer te zetten als iemand die gewoon rijdt. Maar mijn manier van hulpen geven verandert, mijn beeld verandert en het is dus niet te vergelijken. Het gaat er niet om dat het beter of slechter is. Het is gewoon anders, waardoor je andere criteria moet gebruiken en het dus niet te vergelijken is.

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:30

Sporter, ik rij mijn paard steeds met losse teugel. Hij verdraagt nu in het algemeen geen druk op zijn hoofd.
Met bit reed ik dus ook met losse teugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:50

Karl66, je snapt het nog steeds niet helemaal.
En je kennis van bitloze hoofdstellen reikt ook niet ver.

Jij gaat er van uit dat alle bitruiters hetzelfde rijden. Dus allemaal voornamelijk met de teugels rijden.
Helaas zie je dat vaak inderdaad, maar ook mèt bit behoor je voornamelijk met je zit te rijden.

Wanneer zowel bitrijders als bitloosrijders gewoon allemaal netjes met hun zit rijden en van die teugels afblijven (rukjes, sponsjes, zaagjes, noem het maar op) dan is er gewoon uniformiteit. En dus geen sprake van 'ander beeld' en ook niet van appels en peren. Enige verschil is dat bij een deel van de paarden een stuk metaal in de mond zit en bij het andere deel niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:05

Volgens mij worden hoofdstellen die achter de oren of op de neus inwerken toch het meeste gebruikt, of niet? Dat zijn volgens mij toch net de hoofdstellen waarbij je geen constante aanleuning wilt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:10

Het kruislingse systeem wordt veel door dressuurruiters gebruikt. Juist omdat die het meest geschikt is voor constante aanleuning. De druk wordt dan over het gehele hoofd verdeeld, dus niet expliciet op de neus.
Die algehele drukverdeling is voor de meeste paarden prettiger dan een piekbelasting in de mond of op de neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:35

Volledig met Karl66 eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:47

ik vind ook dat t bij elkaar hoort hoor, het gaat er idd om hoe het paard loopt en jij zit etc en niet om of ie een bit in heeft of niet!

Maar gscheiden is misschien beter, vanwege vooroordelen etc :)

Maar we moeten blij zijn dat t geaccepteerd gaat worden in de sport!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:51

ik ben het eens met karl66